Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2024 Provincie Zeeland
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2024
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Inleiding Jaarstukken
        1. Blz. 5 Inleiding
      2. Blz. 6 Jaarstukken 2024 in één oogopslag
        1. Blz. 7 Jaarstukken 2024 in één oogopslag
      3. Blz. 8 1-1 Grote projecten
        1. Blz. 9 Inleiding Grote projecten
          1. Blz. 10 Inleiding
          2. Blz. 11 Grote projecten
          3. Blz. 12 Mijlpalen 2024
          4. Blz. 13 Uitgangspunten grote projecten
          5. Blz. 14 Kader grote projecten
          6. Blz. 15 Wat mag het kosten?
        2. Blz. 16 Natuurpakket Westerschelde
          1. Blz. 17 Omschrijving
          2. Blz. 18 Risico's
          3. Blz. 19 Genomen besluiten
          4. Blz. 20 Doelstelling
            1. Blz. 21 Realiseren van ten minste 600 ha estuariene natuur conform de Herijking Natuurpakket Westerschelde
              1. Blz. 22 Invulling geven aan de overige afspraken (landbouwflankerend beleid, grensoverschrijdende samenwerking Landschapspark Zwinstreek, Grenspark)
              2. Blz. 23 Na afronding van de natuurherstelprojecten inregelen van het beheer en het opvolgen van projecten door middel van monitoring.
              3. Blz. 24 Realisatie van het project Zimmerman
              4. Blz. 25 Mogelijk maken van recreatief medegebruik in de Hedwigepolder (panoramaheuvel en bijbehorende infrastructuur)
        3. Blz. 26 Waterdunen
          1. Blz. 27 Omschrijving
          2. Blz. 28 Risico's
          3. Blz. 29 Genomen besluiten
          4. Blz. 30 Doelstelling
            1. Blz. 31 Een oplossing voor kustveiligheid
            2. Blz. 32 Een voor recreanten uiterst aantrekkelijk gebied
              1. Blz. 33 Afronding en nazorg van het project
            3. Blz. 34 Natuurherstel van de Westerschelde
              1. Blz. 35 Getijdenduiker volledig operationeel
        4. Blz. 36 Zanddijk
          1. Blz. 37 Omschrijving
          2. Blz. 38 Voortgang algemeen
          3. Blz. 39 Risico's
          4. Blz. 40 Genomen besluiten
          5. Blz. 41 Doelstelling
            1. Blz. 42 De verkeersveiligheid is verbeterd, de bereikbaarheid van Yerseke is vergroot en er is minder onderhoud nodig voor de N673.
            2. Blz. 43 Samenwerkingsmogelijkheden zijn benut, de zogenaamde meekoppelkansen, ter verbetering van de spoorveiligheid en de behartiging van de belangen van de omgeving.
        5. Blz. 44 Traverse Kapellebrug
          1. Blz. 45 Omschrijving
          2. Blz. 46 Voortgang algemeen
          3. Blz. 47 Risico's
          4. Blz. 48 Genomen besluiten
          5. Blz. 49 Doelstelling
            1. Blz. 50 Doelstelling reconstructie Kapellebrug
              1. Blz. 51 Ondertekening Samenwerkingsovereenkomst (SOK) met gemeente Hulst
              2. Blz. 52 Vernieuwen en verleggen kabels en leidingen door DNWG
              3. Blz. 53 Aanbesteding en gunning van de reconstructie van de Gentsevaart en de werkzaamheden aan het riool
              4. Blz. 54 Verkrijgen van een onherroepelijke omgevingsvergunning
              5. Blz. 55 Samen met aannemer de omgeving informeren over de start van de werkzaamheden
              6. Blz. 56 Uitvoering van de reconstructie door de aannemer
        6. Blz. 57 Deltaweg
          1. Blz. 58 Omschrijving
          2. Blz. 59 Voortgang algemeen
          3. Blz. 60 Risico's
          4. Blz. 61 Genomen besluiten
          5. Blz. 62 Doelstelling
            1. Blz. 63 Deltaweg
        7. Blz. 64 Vervanging schepen Westerschelde Ferry
          1. Blz. 65 Omschrijving
          2. Blz. 66 Voortgang algemeen
          3. Blz. 67 Risico's
          4. Blz. 68 Genomen besluiten
          5. Blz. 69 Doelstelling
            1. Blz. 70 Vervanging schepen WSF
      4. Blz. 71 1-2 Strategische opgave
        1. Blz. 72 Landelijk Gebied en Stikstof
          1. Blz. 73 Omschrijving
          2. Blz. 74 Ambitie
          3. Blz. 75 Inzet
          4. Blz. 76 Proces
          5. Blz. 77 Behaalde resultaten 2024
          6. Blz. 78 Wat mag het kosten?
      5. Blz. 79 2 Programma Woonplaats Zeeland
        1. Blz. 80 Inleiding en ontwikkelingen
        2. Blz. 81 Speerpunten
        3. Blz. 82 Beleidskader
        4. Blz. 83 Reguliere taken
        5. Blz. 84 Deltawateren
        6. Blz. 85 Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd
        7. Blz. 86 Omgevingswet en Ruimtelijke Ordening
        8. Blz. 87 Wonen
        9. Blz. 88 Beter benutten van regionale bedrijventerreinen
        10. Blz. 89 Milieu
        11. Blz. 90 Doelstelling
          1. Blz. 91 Law Delta
            1. Blz. 92 Afronden (ruimtelijke) procedures samen met de gemeente Vlissingen en het Rijk.
          2. Blz. 93 Voorbereiding omgevingswet
            1. Blz. 94 Invulling geven aan opgave gericht werken en vroegtijdig samenwerken.
            2. Blz. 95 Voorbereidingsacties vormgeven en implementatie digitaal stelsel Omgevingswet
            3. Blz. 96 Nieuwe interne- en externe samenwerkingsstructuren/werkprocessen.
          3. Blz. 97 Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd
            1. Blz. 98 Kiezen voor passende doelgroepen: verbreden Zeeuwse identiteit en imago
            2. Blz. 99 Stimuleren spreiden van toerisme in tijd en ruimte
            3. Blz. 100 Zorgen voor een toekomstbestendige sector met vitale bedrijven en ontwikkeling met kwaliteit
            4. Blz. 101 Zorgen voor divers aanbod
            5. Blz. 102 Effecten op leefomgeving betrekken bij recreatieve ontwikkelingen
            6. Blz. 103 Inwoners van Zeeland kennen en ervaren de meerwaarde van de vrijetijdssector op de Zeeuwse samenleving
          4. Blz. 104 Milieu: woon- en werkklimaat zijn versterkt
            1. Blz. 105 Uitvoeren Milieuprogramma 2023-2027
          5. Blz. 106 Water en Bodem met kwaliteit
            1. Blz. 107 Bevorderen van een goed en efficiënt functionerende waterketen
            2. Blz. 108 Aanwijzen en bewaken beschermingsgebieden drinkwaterwinningen
            3. Blz. 109 Aanwijzen zwemlocaties en toezien op veilige en hygiënische omstandigheden in samenwerking met waterbeheerder en RUD
            4. Blz. 110 Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwaliteit geformuleerde doelstellingen in het provinciaal waterprogramma.
            5. Blz. 111 Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwantiteit geformuleerde doelstellingen in de Omgevingsverordening Zeeland.
            6. Blz. 112 Zoeken naar synergie mogelijkheden voor realisatie waterdoelen met provinciale opgaven.
          6. Blz. 113 Deltawateren
            1. Blz. 114 Bijdrage leveren aan uitvoeren voorkeursstrategie Zuidwestelijke Delta
            2. Blz. 115 Vervolg Lange Termijn Perspectief Natuur Westerschelde (LTP-N)
            3. Blz. 116 Uitvoeren uitvoeringsprogramma Oosterscheldevisie
            4. Blz. 117 Herbezinning op inzet gebiedspartijen voor Volkerak-Zoommeer naar aanleiding van gewijzigde rijksinzet
            5. Blz. 118 Voorbereiden suppletie Galgenplaat door inzet op verwerven van een EU-cofinancieringsbijdrage voor de uitvoering
            6. Blz. 119 Leveren actieve bijdrage aan de verdere planvorming voor het Grevelingenmeer
          7. Blz. 120 Ruimtelijke kwaliteit: wonen
            1. Blz. 121 Monitoring van de ontwikkelingen in de woningvoorraad en woningbouwplannen
            2. Blz. 122 Zorgdragen voor de actualisatie van de regionale woningmarktafspraken
            3. Blz. 123 Aanpak van flexwonen en huisvesting buitenlandse werknemers
            4. Blz. 124 Uitvoering van de subsidieregeling Provinciale Impuls Wonen
            5. Blz. 125 Uitvoering van de subsidieregeling hergebruik leegstaande panden (HELP)
            6. Blz. 126 Samen met gemeenten uitvoeren actielijnen van de Zeeuwse woonagenda
            7. Blz. 127 Actualisatie van de kwalitatieve woningvraag op basis van de demografische prognose 2022
            8. Blz. 128 Aanpak verduurzaming woningvoorraad door de inzet van duurzaamheidsleningen
            9. Blz. 129 Uitvoeren van de regeling gebiedsgerichte projecten
            10. Blz. 130 Samen met Rijk en gemeenten uitvoering geven aan de Zeeuwse Woondeal
          8. Blz. 131 Ruimtelijke kwaliteit versterken: impuls bedrijventerreinen
            1. Blz. 132 Zorgen voor voldoende planologische ruimte voor bedrijven door met de gemeenten de regionale bedrijventerreinenprogramma’s te actualiseren op basis van de prognose uit 2019
            2. Blz. 133 Bieden van advies en analyse van de economische behoefteprognoses
            3. Blz. 134 Uitvoering van de subsidieregeling Planvorming en Procesondersteuning
            4. Blz. 135 Uitvoering van de subsidieregeling Fysieke maatregelen
        12. Blz. 136 Trendindicatoren
        13. Blz. 137 Doelindicatoren
        14. Blz. 138 Wat mag het kosten?
      6. Blz. 139 3 Programma Balans in landelijk gebied
        1. Blz. 140 Inleiding en ontwikkelingen
        2. Blz. 141 Speerpunten
        3. Blz. 142 Beleidskader
        4. Blz. 143 Reguliere taken
        5. Blz. 144 Maatschappelijk effect
        6. Blz. 145 Doelstelling
          1. Blz. 146 Realisatie Natuurnetwerk
            1. Blz. 147 Versnelling van realisatie van de resterende natuurontwikkelingsopgave door middel van aanbod en kansen die zich voordoen
            2. Blz. 148 Continuering inzet Kavelruilbureau in combinatie met de Grondbank Zeeland
            3. Blz. 149 Blijven toepassen algemene uitgangspunten onder andere verwerving op basis van vrijwilligheid, geen planologische schaduwwerking en afstemming tussen natuur en landbouw.
          2. Blz. 150 Natuurbeheer en natuurbescherming
            1. Blz. 151 Vergoeden en aansturen van natuurbeheer op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap middels de kaders uit het Natuurbeheerplan
            2. Blz. 152 Vergoeden en aansturen van agrarisch natuurbeheer via het Collectief Poldernatuur en daardoor een belangrijke bijdrage leveren aan de biodiversiteit en het landschap buiten de natuurgebieden
            3. Blz. 153 Het verlenen van subsidie voor functieverandering en inrichting van nieuwe natuur en herstel van bestaande natuur op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap met SKNL of nog nieuw te ontwikkelen instrumentarium.
            4. Blz. 154 Bestrijding van schade veroorzaakt door beschermde soorten en zorgdragen voor de uitkering van schadevergoedingen voor fauna
            5. Blz. 155 Monitoring van natuurgebieden volgens landelijke afspraken en het provinciaal monitoringsplan
            6. Blz. 156 Provinciale aanpak invasieve exoten door middel van preventie, eliminatie en beheer, uitvoeren door middel van tenminste twee bestrijdingsacties
            7. Blz. 157 Bescherming van natuurgebieden en soorten via de bestaande wetgeving, zoals vastgelegd in de Omgevingswet en de Aanvullingswet natuur(Natuurnetwerk Zeeland) en de keuzes in de beleidsnota Natuurwetgeving
            8. Blz. 158 Vaststellen van de laatste beheerplannen Manteling van Walcheren en Kop van Schouwen; starten met het actualiseren van de overige beheerplannen in relatie tot de stikstofproblematiek
            9. Blz. 159 Uitwerken van de uitkomsten van de Passende Beoordelingen voor het snijden van zeegroenten en rapen en schelpdieren, evenementen en vliegbewegingen. Dit is afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving.
            10. Blz. 160 Uitvoeren van minimaal drie projecten op het gebied van actief soortenbeleid.
            11. Blz. 161 Evalueren onderzoek RUD Zeeland naar een passend uitvoeringsniveau van het natuurtoezicht in Zeeland, na evaluatie vervolgacties bepalen.
            12. Blz. 162 De mogelijkheid onderzoeken voor het instellen van een subsidieregeling voor wolf-werende maatregelen.
          3. Blz. 163 Natuurherstel
            1. Blz. 164 Uitvoeren van tenminste vijf natuurmaatregelen gericht op het herstel van natuurwaarden in de stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden.
            2. Blz. 165 Uitvoeren van drie of meer nazorgprojecten in of nabij Natura2000-gebieden
          4. Blz. 166 Natuurbeleving, -verbreding en -verbinding
            1. Blz. 167 Doorgaan met de doelstelling om de 90% van de natuurgebieden toegankelijk en/of beleefbaar te houden.
            2. Blz. 168 In de praktijk brengen van de ontwikkelde brandingstrategie, in samenwerking met natuurorganisaties en toeristisch-recreatieve organisaties
            3. Blz. 169 In of bij ten minste twee natuurgebieden extra (recreatieve) voorzieningen aanbrengen om de beleving van de natuur te vergroten
            4. Blz. 170 Inzetten op verkrijging van de UNESCO status voor het Geopark Schelde Delta
            5. Blz. 171 Het totaal aan voorzieningen, activiteiten, bezienswaardigheden en programma’s op het gebied van natuurbeleving is overzichtelijk op één plaats vindbaar
            6. Blz. 172 Het stimuleren van maatschappelijke initiatieven op het vlak van natuur en landschap en het betrekken van vrijwilligers bij de natuur
            7. Blz. 173 Ondersteunen van het Nationaal Park Oosterschelde bij de uitvoering van haar taken
            8. Blz. 174 Een Zeeuwse uitwerking geven aan de agenda "Natuurinclusief".
            9. Blz. 175 Het integreren en meer natuur-inclusief maken van minimaal 3 bestaande subsidieregelingen die de Provincie Zeeland nu heeft.
            10. Blz. 176 De bestaande 2700 kilometer wandelnetwerk en boerenlandpaden worden beheerd
          5. Blz. 177 Een volhoudbare landbouw
            1. Blz. 178 Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die bijdragen aan het herstel en beter benutten van functionele agrobiodiversiteit
            2. Blz. 179 Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die zich richten op eiwittransitie
            3. Blz. 180 Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen voor een betere bodemstructuur en bodemvruchtbaarheid
            4. Blz. 181 Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die zich richten op de doelstelling voor het versterken van de positie van de boer in de keten
            5. Blz. 182 Ondersteunen van minimaal één initiatief dat zich richt op de doelstelling voor de biologische sector
            6. Blz. 183 In 2024 nemen we tenminste twee Kritische Prestatie Indicatoren (KPI's) in gebruik die het mogelijk maken het landbouwbeleid te monitoren op basis van objectieve gegevens.
            7. Blz. 184 Ondersteunen van tenminste drie programma’s ter bevordering van kennis en innovatie in de agrarische sector
            8. Blz. 185 Verbeteren agrarische structuur, tenminste 300 ha kavelruilen
            9. Blz. 186 Het optimaliseren van het zoetwatersysteem voor de Zeeuwse landbouwbouwsector
        7. Blz. 187 Trendindicatoren
        8. Blz. 188 Doelindicatoren
        9. Blz. 189 Wat mag het kosten?
      7. Blz. 190 4 Programma Ondernemend Zeeland
        1. Blz. 191 Inleiding en ontwikkelingen
        2. Blz. 192 Speerpunten
        3. Blz. 193 Reguliere taken
        4. Blz. 194 Beleidskader
        5. Blz. 195 Maatschappelijk effect
        6. Blz. 196 Doelstelling
          1. Blz. 197 Concurrentiepositie logistiek
            1. Blz. 198 Stimuleren samenwerking en innovatie in de logistiek, onder andere via Zeeland Connect
            2. Blz. 199 Uitvoeren visie en roadmap logistiek i.s.m. Zeeland Connect
            3. Blz. 200 Ondersteunen van logistieke bedrijven in de energietransitie
            4. Blz. 201 Vertalen actieprogramma 2020 -2023 van de Topsector logistiek naar regionaal actieprogramma en uitvoering van de goederen vervoeragenda van het Ministerie van I&W, benutten “Haagse en Europese” Middelen.
            5. Blz. 202 Ondersteunen van logistieke bedrijven bij robotisering en digitalisering
          2. Blz. 203 Arbeidsmarkt
            1. Blz. 204 Ontwikkelen tool: werving, selectie en plaatsing op basis van competenties
            2. Blz. 205 Opzetten van toolbox voor werkgevers
            3. Blz. 206 Komen tot een soepele grensoverschrijdende arbeidsmarkt Zeeland – Vlaanderen
            4. Blz. 207 Opzetten van een warme ontvangst van arbeidsmigranten (uit binnen- en buitenland) (Expat Center, Zeeland Commissionair)
            5. Blz. 208 Ontwikkelen van een gestructureerde aanpak gericht op het binden van jongeren aan de Zeeuwse arbeidsmarkt
            6. Blz. 209 Aantrekken, scholen en trainen van kandidaten voor Zeeuwse sectoren (Techniekpact, Hospitalitypact, Zorgpact, Onderwijspact)
          3. Blz. 210 Concurrentiepositie Food
            1. Blz. 211 Steunen van netwerkorganisaties Zeker Zeeuws en Food Delta Zeeland
            2. Blz. 212 Stimuleren innovatie in de Zeeuwse agrofood en aquacultuur
            3. Blz. 213 Voorzitterschap landelijke Bestuurlijk Platform Visserijoverheden
            4. Blz. 214 Stimuleren nieuwe vormen van schelpdierkweek
            5. Blz. 215 Stimuleren verdere ontwikkeling van de binnendijkse aquacultuur.
          4. Blz. 216 Concurrentiepositie Zeeuwse ondernemers
            1. Blz. 217 Ondersteunen van de Zeeuwse ondernemers (starters en MKB)
            2. Blz. 218 Uitvoering prestatieafspraken door Impuls Zeeland
            3. Blz. 219 Uitvoering prestatieafspraken door Zeeuwse Milieufederatie (ZMf)
            4. Blz. 220 Uitvoering prestatieafspraken door Roosevelt Institute for American Studies
            5. Blz. 221 Dockwize: uitvoering van de prestatieafspraken
            6. Blz. 222 Ondersteunen algemene netwerk-, acquisitie en representatieactiviteiten
            7. Blz. 223 Deelnemen aan platform ENZuid (Economisch Netwerk Zuid Nederland)
          5. Blz. 224 Campus Zeeland
            1. Blz. 225 Versterken gehele onderwijs- en onderzoekskolom van PO - WO
            2. Blz. 226 Opening en start opleidingen aan het Joint Research Center
            3. Blz. 227 Verbinden tracks Engeneering en Innovation aan (Zeeuwse) onderwijs- en onderzoeksinfrastructuur en bedrijfsleven/opgaven
            4. Blz. 228 Onderbrengen onderzoeksprogramma Vlaanderen-Nederland Deltavraagstukken bij Delta Kenniscentrum
            5. Blz. 229 Versterken businessmodel, organiserend vermogen in intersectorale samenwerking tussen de al bestaande netwerken (professionaliseren en verbinden met eco-systeem)
            6. Blz. 230 Delta Climate Center
          6. Blz. 231 Innovatie infrastructuur en - fondsen
            1. Blz. 232 Uitvoering geven aan het Investeringsfonds Zeeland BV.
            2. Blz. 233 Het benutten van nationale en Europese programma’s als cofinanciering bij de realisatie van innovatie en economische structuurversterking
            3. Blz. 234 Uitvoering geven aan de Europese programma’s waarin Zeeland partner is
            4. Blz. 235 Verlenen van subsidie aan voorstellen ter stimulering van innovatie en verbetering van het gebruik van financieringsregelingen
            5. Blz. 236 Uitvoering geven aan de subsidieregeling Zeeland in Stroomversnelling.
            6. Blz. 237 Uitvoeringgeven aan investeringsprogramma Regio Deal North Sea Port District en Regio Deal Zeeuws-Vlaanderen ‘Zeeuwen zelf aan zet.
          7. Blz. 238 Marketing en Imago
            1. Blz. 239 Continueren van de digitale marktbewerking dmv het platform www.zeeland.com en daaraan verbonden social media kanalen..
            2. Blz. 240 Het voeren van campagnes voor specifieke doelgroepen samen met regionale partners (product-markt combinaties) en meewerken aan campagnes van partners.
            3. Blz. 241 Het uitvoeren van een nulmeting naar het Zeeuwse imago en de resultaten hiervan verwerken in een vernieuwde merkstrategie (positionering) en meenemen in de uitvoering.
            4. Blz. 242 De bestaande positionering ‘Zeeland Land in Zee’ evalueren en waar nodig verder door ontwikkelen in producten en campagnes.
          8. Blz. 243 Circulaire economie
            1. Blz. 244 We stimuleren de industrie om circulair te werken, onder andere door deel te nemen aan de programmalijn Circular Delta van Smart Delta Resources.
            2. Blz. 245 We rollen biobased en circulair inkopen uit binnen Zeeland via ‘Maatschappelijk Verantwoord Inkopen’. SDG’s (Sustainable Development Goals) zijn hierin leidend.
            3. Blz. 246 We stimuleren circulair bouwen via het K&I netwerk circulair bouwen via projecten in onder andere EN Zuid-verband. We subsidiëren de Biobased Innovation Garden.
            4. Blz. 247 We stimuleren circulaire innovaties bij MKB’ers, onder andere door een bewustwordingscampagne, met als opvolging circulair/biobased innovatievouchers, het CIRCO project en Symbioses4Growth(S4G) project.
            5. Blz. 248 We werken aan de ‘duurzame havens’ samen met Portiz, NSP en Zeeuwse Milieufederatie waarbij we acties van de werkgroep Vitaal Sloegebied en Kanaalzone integreren.
            6. Blz. 249 Samenwerking Zeeuwse Overheden
            7. Blz. 250 IPO provinciale krachtenkaart en kansenkaart circulair
        7. Blz. 251 Trendindicatoren
        8. Blz. 252 Doelindicatoren
        9. Blz. 253 Wat mag het kosten?
      8. Blz. 254 5 Programma Mobiliteit op maat
        1. Blz. 255 Inleiding en ontwikkelingen
        2. Blz. 256 Speerpunten
        3. Blz. 257 Beleidskader
        4. Blz. 258 Reguliere taken
        5. Blz. 259 Maatschappelijk effect
        6. Blz. 260 Doelstelling
          1. Blz. 261 Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen
            1. Blz. 262 Het plannen en uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan infrastructurele kapitaalgoederen op dusdanige wijze dat ze op het vastgestelde niveau in stand worden gehouden.
            2. Blz. 263 De versterking van de samenwerking met andere (vaar)wegbeheerders door periodieke afstemmingsmomenten, we richten ons onder andere op een goede afstemming van wegwerkzaamheden en het voorkomen van overlast voor de weggebruikers.
            3. Blz. 264 Nadere uitwerking assetmanagement door actualisatie en implementatie uitvoeringsstrategieën
          2. Blz. 265 Verbetering verkeersveiligheid
            1. Blz. 266 We verminderen het aantal verkeersovertredingen.
            2. Blz. 267 We verminderen de risico’s van afleiding in het verkeer
            3. Blz. 268 Algemene coördinatietaken (monitoring, kennisoverdracht, beleidsontwikkeling, subsidies)
            4. Blz. 269 We maken het verkeer veiliger voor kwetsbare en onervaren weggebruikers
            5. Blz. 270 We verminderen de risico’s van vermenging van landbouwverkeer met ander verkeer
            6. Blz. 271 We maken de provinciale infrastructuur veiliger en stimuleren andere Zeeuwse wegbeheerders hetzelfde te doen
          3. Blz. 272 Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners
            1. Blz. 273 Versterken van het incidentmanagement en verkeersmanagement om te zorgen dat hinder voor het verkeer als gevolg van incidenten en topdrukte evenementen zo gering mogelijk is, uitvoeren van het bestuurlijk vastgestelde actieplan met de partners
            2. Blz. 274 De logistieke processen verbeteren door het toepassen van de nieuwe technologieën, de digitalisering van het bedrijfsleven te stimuleren en samenwerking en data-uitwisseling te promoten en initiëren
            3. Blz. 275 Het verbeteren van de logistieke processen door het toepassen van corridormanagement
            4. Blz. 276 Start planuitwerking Rail Gent Terneuzen en het inrichten van de organisatie daarvoor na afronding van de Europese CEF-studie 2020.
          4. Blz. 277 Wegeninvesteringen
            1. Blz. 278 Wegeninvesteringen op gestructureerde wijze programmeren, rekening houdend met de relevante ontwikkelingen (inhoudelijk, financieel, bestuurlijk)
          5. Blz. 279 Bereikbaarheid voor de mensen
            1. Blz. 280 Busconcessie, dienstregeling 2024
            2. Blz. 281 Westerscheldeferry
          6. Blz. 282 Uitvoering slimme mobiliteit
            1. Blz. 283 Aanbesteding busconcessie.
            2. Blz. 284 Data op orde.
            3. Blz. 285 Uitwerking fijnmazige mobiliteit.
            4. Blz. 286 Living Lab Smart Mobility.
            5. Blz. 287 Ontwikkeling hubs
            6. Blz. 288 Inrichting mobiliteitscentrale
            7. Blz. 289 Ontwikkeling MaaS-koppeling en uitrol MaaS-app Zeeland
            8. Blz. 290 Communicatie Regionale Mobiliteitsstrategie
        7. Blz. 291 Trendindicatoren
        8. Blz. 292 Doelindicatoren
        9. Blz. 293 Wat mag het kosten?
      9. Blz. 294 6 Programma Iedereen telt!
        1. Blz. 295 Inleiding en ontwikkelingen
        2. Blz. 296 Cultuur
        3. Blz. 297 Erfgoed
        4. Blz. 298 Leefbaarheid en gezond leven
        5. Blz. 299 Sport
        6. Blz. 300 Wettelijke taken
        7. Blz. 301 Beleidskader
        8. Blz. 302 Doelstelling
          1. Blz. 303 Toekomstbestendige culturele infrastructuur
            1. Blz. 304 Verbeteren samenwerking en verbinding met culturele organisaties buiten Zeeland
            2. Blz. 305 Het cultuurveld is vanuit de intrinsieke waarde verbonden met andere domeinen.
            3. Blz. 306 De Zeeuwse musea vertellen het verhaal van Zeeland, ondersteund door de themamusea.
            4. Blz. 307 Er is een Zeeuwse basisvoorziening gerealiseerd ter ondersteuning van de culturele infrastructuur
            5. Blz. 308 Er is een vervolg gegeven aan de nulmeting door het ontwikkelen van een monitor van de Zeeuwse culturele infrastructuur.
            6. Blz. 309 Uitvoering geven aan het Ontwikkelprogramma voor talent
          2. Blz. 310 Cultureel erfgoed
            1. Blz. 311 De Provincie verleent subsidies in het kader van de Provinciale Onderzoeksagenda Archeologie Zeeland (POAZ)
            2. Blz. 312 Zeeland investeert in een kwalitatief hoog archeologisch depot met voldoende capaciteit, zowel in personeel als in faciliteiten.
            3. Blz. 313 Het IBT beter laten functioneren waardoor problemen vroegtijdig worden opgespoord en proactief opgelost.
            4. Blz. 314 Het terugdringen van het aantal monumenten wat in matige of slechte staat verkeert, onder andere door het effectief inzetten van restauratiesubsidies en steunpuntfuncties.
            5. Blz. 315 Verduurzaming en herbestemming van erfgoed wordt ondersteund.
          3. Blz. 316 Kunsten
            1. Blz. 317 Ondersteunen van culturele producties, festivals en organisaties die zich onderscheiden op het gebied van Zeeland als decor en inspiratiebron
          4. Blz. 318 (Talent)ontwikkeling van en cultuureducatie voor jongeren
            1. Blz. 319 Via prestatieafspraken verder uitbouwen naar een Zeeuwse aanpak cultuureducatie
            2. Blz. 320 Mede mogelijk maken vervoer naar culturele instellingen van leerlingen uit het Primair Onderwijs
          5. Blz. 321 Evenementen
            1. Blz. 322 Zeeuwse evenementen op het gebied van cultuur, muziek, sport
          6. Blz. 323 Gezond leven
            1. Blz. 324 We ondersteunen tenminste 25 sportevenementen die passen bij het DNA van Zeeland en welke zorgen voor promotie van Zeeland en mensen in beweging brengen
            2. Blz. 325 Plan van aanpak vakspecialisten in het primair onderwijs opstellen
            3. Blz. 326 Implementeren van ‘Fly-kids’ (=leefstijlinstrument) 2-4 jaar in de kinderopvang, zodat een doorlopende lijn wordt gecreëerd met dataverzameling van de Zeeuws Brede Screening (MQ-scan)
            4. Blz. 327 Implementatie van het Volwassenenfonds Sport & Cultuur bij alle Zeeuwse gemeenten, teneinde een dekkend netwerk te realiseren, opdat iedere volwassenen van Zeeland, toegang kan krijgen tot sport, beweeg- en cultuuraanbod
          7. Blz. 328 Leefbaarheid
            1. Blz. 329 Inzet op jongerenparticipatie via Jouw Zeeland
            2. Blz. 330 Four Freedoms Award Door Het Jaar Heen
            3. Blz. 331 Monitor Leven in Zeeland
            4. Blz. 332 Impuls Participatie
            5. Blz. 333 Kader Brede Welvaart
          8. Blz. 334 Versterking zorginfrastructuur en zorgketen
            1. Blz. 335 Kader Zorg
        9. Blz. 336 Trendindicatoren
        10. Blz. 337 Doelindicatoren
        11. Blz. 338 Wat mag het kosten?
      10. Blz. 339 7 Programma Bestuur
        1. Blz. 340 Inleiding en ontwikkelingen
        2. Blz. 341 Speerpunten
        3. Blz. 342 Beleidskader
        4. Blz. 343 Reguliere taken
        5. Blz. 344 Maatschappelijk effect
        6. Blz. 345 Doelstelling
          1. Blz. 346 Interbestuurlijk toezicht
            1. Blz. 347 Het uitvoeren van het uitvoeringsprogramma Interbestuurlijk Toezicht (IBT) 2024, gebaseerd op het beleidskader IBT, vanaf 2024
            2. Blz. 348 Het publiceren van toezichtsbevindingen in nauw overleg met de Zeeuwse gemeenten via een dashboard
          2. Blz. 349 Samenwerkend bestuur
            1. Blz. 350 Continueren bestuurlijke samenwerking met provincie Fryslân
            2. Blz. 351 Bevorderen dat iedere regio een regiovisie vaststelt en in samenwerking tot uitvoering brengt
            3. Blz. 352 Doorontwikkeling van het OZO om de bestuurskracht en de samenwerking tussen Zeeuwse overheden te versterken
          3. Blz. 353 Signalerend bestuur
            1. Blz. 354 Versterken van de Zeeuwse positie in Den Haag en Brussel door het beïnvloeden van beleidsontwikkeling en besluitvorming onder meer door uitvoering werkplannen Brusselse/Haagse lobbyist en Scheldemondraad en Vlaams Nederlandse Delta
            2. Blz. 355 Versterking van de samenwerking met Vlaanderen onder meer door actieve deelname in grensgovernance, de Vlaams Nederlandse Delta en de Scheldemondraad
            3. Blz. 356 Vernieuwen van protocollen op het gebied van integriteit
          4. Blz. 357 Sterk provinciaal bestuur
            1. Blz. 358 De volksvertegenwoordiging van Zeeland is zichtbaar en benaderbaar voor de Zeeuwse kiezer.
            2. Blz. 359 Inwoners meer betrekken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid de provincie.
            3. Blz. 360 Provinciale Staten vullen op een vernieuwende manier de rollen in als volksvertegenwoordiger, kadersteller en controleur.
            4. Blz. 361 Bestuur en politiek wordt transparanter, overheidsinformatie is beter vindbaar, uitwisselbaar en eenvoudig te ontsluiten.
          5. Blz. 362 Weerbaar bestuur
            1. Blz. 363 De aangescherpte Bibob-beleidsregel passen we toe
            2. Blz. 364 De provincie is een integer handelende organisatie, die zich weerbaar opstelt tegen oneigenlijke invloeden en misbruik
            3. Blz. 365 Omgevingsdiensten RUD en DCMR voeren in opdracht van de Provincie het beleidsplan aanpak ondermijning en het Bibob beleid uit
            4. Blz. 366 We vergroten de weerbaarheid van onze organisatie met hulp van het instrument “piramide naar een fitte provincie” van de Taskforce-RIEC (Regionaal Informatie- en Expertise Centrum)
        7. Blz. 367 Trendindicatoren
        8. Blz. 368 Doelindicatoren
        9. Blz. 369 Wat mag het kosten?
      11. Blz. 370 8 Programma Energie op klimaat!
        1. Blz. 371 Inleiding en ontwikkelingen
        2. Blz. 372 Speerpunten
        3. Blz. 373 Beleidskader
        4. Blz. 374 Maatschappelijk effect
        5. Blz. 375 Energietransitie en Klimaatadaptatie
        6. Blz. 376 Doelstelling
          1. Blz. 377 Klimaatadaptatie en voldoende zoet water
            1. Blz. 378 Berekenen en actueel houden overstromingsgevolgen in kader van EU-ROR
            2. Blz. 379 Stimuleren adaptatie maatregelen, onder andere via subsidieregeling realisatie groene schoolpleinen
            3. Blz. 380 Stimuleren medegebruik waterkeringen
            4. Blz. 381 Uitvoeren verkenning naar provincie rol in het kader van de stijgende zeespiegel
            5. Blz. 382 Uitvoering geven aan de Klimaatadaptatiestrategie Zeeland (KasZ)
            6. Blz. 383 Uitvoering geven aan het Zeeuws Deltaplan Zoet Water
            7. Blz. 384 Bepalen norm en definitief stelsel regionale keringen en deze aanwijzen en verankeren in waterschaps- en provinciale verordeningen
          2. Blz. 385 Energietransitie
            1. Blz. 386 We werken met het netwerk aan de uitvoering van de RES 1.0 en het opstellen van de RES 2.0
            2. Blz. 387 Samen met gemeenten werken we aan de verduurzaming van de gebouwde omgeving waaronder het maatschappelijk vastgoed en particuliere woningen
            3. Blz. 388 We werken aan de uitvoering van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) en Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuidwest (RAL ZW)
            4. Blz. 389 We realiseren wind- en zonprojecten, met als doel in 2030 binnen de provinciegrenzen 10,5/11 PJ duurzaam op te wekken
            5. Blz. 390 We ondersteunen de verduurzaming van het Zeeuwse industriecluster
            6. Blz. 391 We faciliteren het MKB bij het verduurzamen van hun processen, bedrijfsvoering en gebouwen
            7. Blz. 392 Aanpak energie-infrastructuur
            8. Blz. 393 We initiëren het gebruik van restwarmte en andere mogelijkheden voor kleinschalige duurzame warmte
            9. Blz. 394 In het waterstofdossier geven we prioriteit aan het industriële verbruik: de komende jaren maken we werk van het vergroenen van de bestaande Zeeuwse waterstofvraag (elektrolyse)
            10. Blz. 395 Het fonds energietransitie van de Stichting Zeeuwse Publieke Belangen wordt besteed aan projecten die een wezenlijke bijdrage leveren aan de doelen voor de Energietransitie
            11. Blz. 396 We geven zelf het goede voorbeeld door maatregelen te treffen om CO2 uitstoot te verminderen en maatschappelijk verantwoord in te kopen
            12. Blz. 397 Kernenergie
        7. Blz. 398 Trendindicatoren
        8. Blz. 399 Doelindicatoren
        9. Blz. 400 Wat mag het kosten?
      12. Blz. 401 9-1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
        1. Blz. 402 Inleiding
        2. Blz. 403 Speerpunten
        3. Blz. 404 Kengetallen
        4. Blz. 405 Beleidskader
        5. Blz. 406 Doelstelling
          1. Blz. 407 Opcenten motorrijtuigenbelasting
          2. Blz. 408 Provinciefonds
          3. Blz. 409 Dividend
          4. Blz. 410 Saldo van de financieringsfunctie
          5. Blz. 411 Overige algemene dekkingsmiddelen
        6. Blz. 412 Wat mag het kosten?
      13. Blz. 413 9-2 Kosten van overhead
        1. Blz. 414 Inleiding
        2. Blz. 415 Beleidskader
        3. Blz. 416 Uitgangspunten
        4. Blz. 417 Vennootschapsbelasting
        5. Blz. 418 Invulling overhead
        6. Blz. 419 Wat mag het kosten?
    3. Blz. 420 Paragrafen
      1. Blz. 421 Paragraaf Provinciale heffingen
        1. Blz. 422 Inleiding
        2. Blz. 423 Beleid
        3. Blz. 424 Wijzigingen vergeleken met het beleid van vorig jaar
        4. Blz. 425 Lokale lastendruk
        5. Blz. 426 Gerealiseerde opbrengsten
        6. Blz. 427 Beleidskader
        7. Blz. 428 Belastingen
        8. Blz. 429 Heffingen
        9. Blz. 430 Bijlage 1 Berekening kostendekkendheid
        10. Blz. 431 Leges
      2. Blz. 432 Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
        1. Blz. 433 Inleiding en uitgangspunten
        2. Blz. 434 Kernpunten
        3. Blz. 435 Beleidskader
        4. Blz. 436 Beleid
        5. Blz. 437 Risico's
        6. Blz. 438 Verloop risico's ten opzichte van voorgaand jaar
        7. Blz. 439 Benodigde risicobuffer
        8. Blz. 440 Beschikbare risicobuffer
        9. Blz. 441 Ratio algemene reserve in benodigde risicobuffer
        10. Blz. 442 Ratio weerstandsvermogen
        11. Blz. 443 Kengetallen
      3. Blz. 444 Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
        1. Blz. 445 Inleiding
        2. Blz. 446 Speerpunten
        3. Blz. 447 Acties
        4. Blz. 448 Beleidskader
        5. Blz. 449 Infrastructuur
        6. Blz. 450 Provinciale gebouwen
      4. Blz. 451 Paragraaf Financiering
        1. Blz. 452 Inleiding
        2. Blz. 453 Beleid
        3. Blz. 454 Speerpunten
        4. Blz. 455 Kengetallen
        5. Blz. 456 Beleidskader
        6. Blz. 457 Schatkistbankieren
        7. Blz. 458 Risicobeheer vlottende schuld
        8. Blz. 459 Risicobeheer vaste schuld, renterisiconorm
        9. Blz. 460 Rentetoerekening
        10. Blz. 461 Overzicht verstrekte geldleningen en middelen schatkist
      5. Blz. 462 Paragraaf Bedrijfsvoering
        1. Blz. 463 Samen slimmer voor Zeeland
        2. Blz. 464 Kengetallen
        3. Blz. 465 Beleidskader
        4. Blz. 466 Doorontwikkelen van het Hybride Werken
        5. Blz. 467 Goed werkgeverschap: blijvende aandacht voor strategisch personeelsbeleid en personeelsplanning
        6. Blz. 468 Communicatie
        7. Blz. 469 Maatschappelijk verantwoord inkopen en aanbesteden
        8. Blz. 470 Subsidies
        9. Blz. 471 Financieel meerjarig perspectief
        10. Blz. 472 Financiële informatievoorziening
        11. Blz. 473 Het verder ontwikkelen van Horizontaal Toezicht
        12. Blz. 474 Betalen en invorderen
        13. Blz. 475 Controlfunctie
        14. Blz. 476 Digitaliseringsstrategie “Zicht op Zeeland”
        15. Blz. 477 Informatiebeheer
        16. Blz. 478 Informatieveiligheid
        17. Blz. 479 Digitale dienstverlening volgens wetgeving
        18. Blz. 480 Datagedreven werken en gebiedsgerichte informatievoorziening
        19. Blz. 481 Data Alliantie: werken met Zeeuwse Data coalities
        20. Blz. 482 Uitvoeringsprogramma Zeeuwse Digitale Agenda
        21. Blz. 483 Structurele doelen
        22. Blz. 484 Data-ethiek
        23. Blz. 485 186a rapportage
        24. Blz. 486 Toelichting op de rechtmatigheidsverantwoording
      6. Blz. 487 Paragraaf Verbonden partijen
        1. Blz. 488 Verbonden partijen
          1. Blz. 489 Inleiding
          2. Blz. 490 Visie en beleid
          3. Blz. 491 Speerpunten
          4. Blz. 492 Kengetallen
          5. Blz. 493 Beleidskader
          6. Blz. 494 Overzicht verbonden partijen
        2. Blz. 495 Stedin Netwerkbeheer B.V.
          1. Blz. 496 Vestigingsplaats
          2. Blz. 497 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 498 Publiek belang
          4. Blz. 499 Programma begroting
          5. Blz. 500 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 501 Doelstelling
          7. Blz. 502 Bezoldiging
          8. Blz. 503 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 504 Financieel resultaat
          10. Blz. 505 Dividenduitkering
          11. Blz. 506 Financieel belang
          12. Blz. 507 Eigen vermogen
          13. Blz. 508 Vreemd vermogen
          14. Blz. 509 Risico’s
        3. Blz. 510 Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)
          1. Blz. 511 Vestigingsplaats
          2. Blz. 512 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 513 Publiek belang
          4. Blz. 514 Programma begroting
          5. Blz. 515 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 516 Doelstelling
          7. Blz. 517 Bezoldiging
          8. Blz. 518 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 519 Financieel resultaat
          10. Blz. 520 Dividenduitkering
          11. Blz. 521 Financieel belang
          12. Blz. 522 Eigen vermogen
          13. Blz. 523 Vreemd vermogen
          14. Blz. 524 Risico’s
        4. Blz. 525 Zanddijk B.V.
          1. Blz. 526 Vestigingsplaats
          2. Blz. 527 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 528 Publiek belang
          4. Blz. 529 Programma begroting
          5. Blz. 530 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 531 Doelstelling
          7. Blz. 532 Bezoldiging
          8. Blz. 533 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 534 Financieel resultaat
          10. Blz. 535 Dividenduitkering
          11. Blz. 536 Financieel belang
          12. Blz. 537 Eigen vermogen
          13. Blz. 538 Vreemd vermogen
          14. Blz. 539 Risico’s
        5. Blz. 540 Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij N.V. (ZEH)
          1. Blz. 541 Vestigingsplaats
          2. Blz. 542 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 543 Publiek belang
          4. Blz. 544 Programma begroting
          5. Blz. 545 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 546 Doelstelling
          7. Blz. 547 Bezoldiging
          8. Blz. 548 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 549 Financieel resultaat
          10. Blz. 550 Dividenduitkering
          11. Blz. 551 Financieel belang
          12. Blz. 552 Eigen vermogen
          13. Blz. 553 Vreemd vermogen
          14. Blz. 554 Risico’s
        6. Blz. 555 North Sea Port SE
          1. Blz. 556 Vestigingsplaats
          2. Blz. 557 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 558 Publiek belang
          4. Blz. 559 Programma begroting
          5. Blz. 560 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 561 Doelstelling
          7. Blz. 562 Bezoldiging
          8. Blz. 563 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 564 Financieel resultaat
          10. Blz. 565 Dividenduitkering
          11. Blz. 566 Financieel belang
          12. Blz. 567 Eigen vermogen
          13. Blz. 568 Vreemd vermogen
          14. Blz. 569 Risico’s
        7. Blz. 570 N.V. Westerscheldetunnel (WST)
          1. Blz. 571 Vestigingsplaats
          2. Blz. 572 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 573 Publiek belang
          4. Blz. 574 Programma begroting
          5. Blz. 575 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 576 Doelstelling
          7. Blz. 577 Bezoldiging
          8. Blz. 578 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 579 Financieel resultaat
          10. Blz. 580 Dividenduitkering
          11. Blz. 581 Financieel belang
          12. Blz. 582 Eigen vermogen
          13. Blz. 583 Vreemd vermogen
          14. Blz. 584 Risico’s
        8. Blz. 585 N.V. Economische Impuls Zeeland (Impuls)
          1. Blz. 586 Vestigingsplaats
          2. Blz. 587 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 588 Publiek belang
          4. Blz. 589 Programma begroting
          5. Blz. 590 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 591 Doelstelling
          7. Blz. 592 Bezoldiging
          8. Blz. 593 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 594 Financieel resultaat
          10. Blz. 595 Dividenduitkering
          11. Blz. 596 Financieel belang
          12. Blz. 597 Eigen vermogen
          13. Blz. 598 Vreemd vermogen
          14. Blz. 599 Risico’s
        9. Blz. 600 Nederlandse Waterschapsbank N.V. (NWB)
          1. Blz. 601 Vestigingsplaats
          2. Blz. 602 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 603 Publiek belang
          4. Blz. 604 Programma begroting
          5. Blz. 605 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 606 Doelstelling
          7. Blz. 607 Bezoldiging
          8. Blz. 608 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 609 Financieel resultaat
          10. Blz. 610 Dividenduitkering
          11. Blz. 611 Financieel belang
          12. Blz. 612 Eigen vermogen
          13. Blz. 613 Vreemd vermogen
          14. Blz. 614 Risico’s
        10. Blz. 615 GBE Aqua B.V.
          1. Blz. 616 Vestigingsplaats
          2. Blz. 617 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 618 Publiek belang
          4. Blz. 619 Programma begroting
          5. Blz. 620 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 621 Doelstelling
          7. Blz. 622 Bezoldiging
          8. Blz. 623 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 624 Financieel resultaat
          10. Blz. 625 Dividenduitkering
          11. Blz. 626 Financieel belang
          12. Blz. 627 Eigen vermogen
          13. Blz. 628 Vreemd vermogen
          14. Blz. 629 Risico’s
        11. Blz. 630 Westerschelde Ferry B.V. (WSF)
          1. Blz. 631 Vestigingsplaats
          2. Blz. 632 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 633 Publiek belang
          4. Blz. 634 Programma begroting
          5. Blz. 635 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 636 Doelstelling
          7. Blz. 637 Bezoldiging
          8. Blz. 638 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 639 Financieel resultaat
          10. Blz. 640 Dividenduitkering
          11. Blz. 641 Financieel belang
          12. Blz. 642 Eigen vermogen
          13. Blz. 643 Vreemd vermogen
          14. Blz. 644 Risico’s
        12. Blz. 645 Huis van de Nederlandse Provincies
          1. Blz. 646 Vestigingsplaats
          2. Blz. 647 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 648 Publiek belang
          4. Blz. 649 Programma begroting
          5. Blz. 650 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 651 Doelstelling
          7. Blz. 652 Bezoldiging
          8. Blz. 653 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 654 Financieel resultaat
          10. Blz. 655 Dividenduitkering
          11. Blz. 656 Financieel belang
          12. Blz. 657 Eigen vermogen
          13. Blz. 658 Vreemd vermogen
          14. Blz. 659 Risico’s
        13. Blz. 660 Investeringsfonds Zeeland B.V. (IFZ)
          1. Blz. 661 Vestigingsplaats
          2. Blz. 662 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 663 Publiek belang
          4. Blz. 664 Programma begroting
          5. Blz. 665 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 666 Doelstelling
          7. Blz. 667 Bezoldiging
          8. Blz. 668 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 669 Financieel resultaat
          10. Blz. 670 Dividenduitkering
          11. Blz. 671 Financieel belang
          12. Blz. 672 Eigen vermogen
          13. Blz. 673 Vreemd vermogen
          14. Blz. 674 Risico’s
        14. Blz. 675 Gemeentelijke vervoercentrale Zeeland B.V.
          1. Blz. 676 Vestigingsplaats
          2. Blz. 677 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 678 Publiek belang
          4. Blz. 679 Programma begroting
          5. Blz. 680 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 681 Doelstelling
          7. Blz. 682 Bezoldiging
          8. Blz. 683 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 684 Financieel resultaat
          10. Blz. 685 Dividenduitkering
          11. Blz. 686 Financieel belang
          12. Blz. 687 Eigen vermogen
          13. Blz. 688 Vreemd vermogen
          14. Blz. 689 Risico’s
        15. Blz. 690 Provinciaal fonds Nazorg gesloten stortplaatsen Zeeland
          1. Blz. 691 Vestigingsplaats
          2. Blz. 692 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 693 Publiek belang
          4. Blz. 694 Programma begroting
          5. Blz. 695 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 696 Doelstelling
          7. Blz. 697 Bezoldiging
          8. Blz. 698 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 699 Financieel resultaat
          10. Blz. 700 Dividenduitkering
          11. Blz. 701 Financieel belang
          12. Blz. 702 Eigen vermogen
          13. Blz. 703 Vreemd vermogen
          14. Blz. 704 Risico’s
        16. Blz. 705 Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)
          1. Blz. 706 Vestigingsplaats
          2. Blz. 707 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 708 Publiek belang
          4. Blz. 709 Programma begroting
          5. Blz. 710 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 711 Doelstelling
          7. Blz. 712 Bezoldiging
          8. Blz. 713 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 714 Financieel resultaat
          10. Blz. 715 Dividenduitkering
          11. Blz. 716 Financieel belang
          12. Blz. 717 Eigen vermogen
          13. Blz. 718 Vreemd vermogen
          14. Blz. 719 Risico’s
        17. Blz. 720 Europese Gemeenschap voor Territoriale Samenwerking (EGTS) Linieland van Waas en Hulst
          1. Blz. 721 Vestigingsplaats
          2. Blz. 722 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 723 Publiek belang
          4. Blz. 724 Programma begroting
          5. Blz. 725 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 726 Doelstelling
          7. Blz. 727 Bezoldiging
          8. Blz. 728 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 729 Financieel resultaat
          10. Blz. 730 Dividenduitkering
          11. Blz. 731 Financieel belang
          12. Blz. 732 Eigen vermogen
          13. Blz. 733 Vreemd vermogen
          14. Blz. 734 Risico’s
        18. Blz. 735 Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) Landschapspark Zwinstreek
          1. Blz. 736 Vestigingsplaats
          2. Blz. 737 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 738 Publiek belang
          4. Blz. 739 Programma begroting
          5. Blz. 740 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 741 Doelstelling
          7. Blz. 742 Bezoldiging
          8. Blz. 743 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 744 Financieel resultaat
          10. Blz. 745 Dividenduitkering
          11. Blz. 746 Financieel belang
          12. Blz. 747 Eigen vermogen
          13. Blz. 748 Vreemd vermogen
          14. Blz. 749 Risico’s
        19. Blz. 750 Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking North Sea Port District (BGTS NSPD)
          1. Blz. 751 Vestigingsplaats
          2. Blz. 752 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 753 Publiek belang
          4. Blz. 754 Programma begroting
          5. Blz. 755 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 756 Doelstelling
          7. Blz. 757 Bezoldiging
          8. Blz. 758 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 759 Financieel resultaat
          10. Blz. 760 Dividenduitkering
          11. Blz. 761 Financieel belang
          12. Blz. 762 Eigen vermogen
          13. Blz. 763 Vreemd vermogen
          14. Blz. 764 Risico’s
      7. Blz. 765 Paragraaf Grondbeleid
        1. Blz. 766 Inleiding
        2. Blz. 767 Beleid
        3. Blz. 768 Speerpunten
        4. Blz. 769 Opgaven
        5. Blz. 770 Beleidskader
        6. Blz. 771 Resultaten, winst en risico's
      8. Blz. 772 Paragraaf Openbaarheid (Wet open overheid)
        1. Blz. 773 Inleiding
        2. Blz. 774 Woo-verzoeken
        3. Blz. 775 Beleid
        4. Blz. 776 Uitgangspunten
        5. Blz. 777 Toekomstbeeld Open Zeeland
        6. Blz. 778 Speerpunten
      9. Blz. 779 Paragraaf Wind in de Zeilen
        1. Blz. 780 Inleiding
        2. Blz. 781 Compensatiepakket
    4. Blz. 782 Jaarrekening 2024
      1. Blz. 783 Balans per 31 december 2024
        1. Blz. 784 Activa
        2. Blz. 785 Passiva
      2. Blz. 786 Algemene toelichting
        1. Blz. 787 Rechtmatigheid
        2. Blz. 788 Autorisatie achteraf
        3. Blz. 789 Verschillenanalyse
      3. Blz. 790 Toelichting op de balans
        1. Blz. 791 Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        2. Blz. 792 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
        3. Blz. 793 Algemene grondslagen voor de Rechtmatigheidsverantwoording
        4. Blz. 794 Verantwoording subsidies
        5. Blz. 795 Activering van directe apparaatskosten aan materiële vaste activa
        6. Blz. 796 Vaste activa
        7. Blz. 797 Algemeen
        8. Blz. 798 Materiële vaste activa
        9. Blz. 799 Duurzame waardevermindering van vaste activa
        10. Blz. 800 Buitengebruik gestelde vaste activa
        11. Blz. 801 Afschrijvingen
        12. Blz. 802 Erfpacht
        13. Blz. 803 Financiële vaste activa
        14. Blz. 804 Vlottende activa
        15. Blz. 805 Voorraden
        16. Blz. 806 Gereed product- en handelsgoederen
        17. Blz. 807 Grondbank Zeeland
        18. Blz. 808 Grondbank landbouw flankerend beleid
        19. Blz. 809 Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan één jaar
        20. Blz. 810 Schatkistbankieren
        21. Blz. 811 Liquide middelen
        22. Blz. 812 Overlopende activa
        23. Blz. 813 Uitkeringen met specifiek bestedingsdoel
        24. Blz. 814 Vaste passiva
        25. Blz. 815 Algemeen
        26. Blz. 816 Eigen vermogen
        27. Blz. 817 Reserves
        28. Blz. 818 Voorzieningen
        29. Blz. 819 Vaste schulden, met een rente typische looptijd langer dan één jaar
        30. Blz. 820 Vlottende passiva
        31. Blz. 821 Algemeen
        32. Blz. 822 Netto-vlottende schulden met een rente typische looptijd korter dan één jaar
        33. Blz. 823 Overlopende passiva
        34. Blz. 824 Motorrijtuigenbelasting
        35. Blz. 825 Vennootschapsbelasting
      4. Blz. 826 Niet in de balans opgenomen verplichtingen en rechten
        1. Blz. 827 Toelichting
        2. Blz. 828 Overzicht van garantstellingen en borgstellingen
        3. Blz. 829 Garantstelling North Sea Port SE (NSP)
        4. Blz. 830 Garantiestelling WarmCO2
        5. Blz. 831 Garantstelling GBE Aqua
        6. Blz. 832 Garantstelling gemeente Hulst in verband met Perkpolder
        7. Blz. 833 Convenantmiddelen Groenfonds
        8. Blz. 834 Garantstelling leningen nieuwe stichting ZB
        9. Blz. 835 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
        10. Blz. 836 Lease- en huurcontracten
        11. Blz. 837 Rijksdienst voor ondernemend Nederland
        12. Blz. 838 Pensioenverplichtingen
        13. Blz. 839 Instandhouding Westerscheldetunnel
        14. Blz. 840 Persoonlijk ontwikkel budget
        15. Blz. 841 Toegezegde bijdragen vanuit bestuursovereenkomsten
        16. Blz. 842 Uitvoeringsovereenkomst HZ inzake JRC
      5. Blz. 843 Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 844 Tabel baten en lasten inclusief begrotingsafwijkingen
      6. Blz. 845 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 846 Inleiding
        2. Blz. 847 Het gerealiseerde resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        3. Blz. 848 Begrotingsafwijkingen Programma 1 Grote projecten en strategische opgaven
        4. Blz. 849 Begrotingsafwijkingen programma 2 Woonplaats Zeeland
        5. Blz. 850 Begrotingsafwijkingen programma 3 Balans in landelijk gebied
        6. Blz. 851 Begrotingsafwijkingen programma 4 Ondernemend Zeeland
        7. Blz. 852 Begrotingsafwijkingen programma 5 Mobiliteit op maat
        8. Blz. 853 Begrotingsafwijkingen programma 6 Iedereen telt!
        9. Blz. 854 Begrotingsafwijkingen programma 7 Bestuur
        10. Blz. 855 Begrotingsafwijkingen programma 8 Energie op klimaat!
        11. Blz. 856 Begrotingsafwijkingen programma 9 Algemene dekkingsmiddelen
        12. Blz. 857 Begrotingsafwijkingen programma 96 Overhead
        13. Blz. 858 Begrotingsafwijkingen mutatie reserves per programma
      7. Blz. 859 Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
        1. Blz. 860 Inleiding
      8. Blz. 861 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        1. Blz. 862 Inleiding
      9. Blz. 863 Bezoldiging topfunctionarissen
        1. Blz. 864 Leidinggevende topfunctionarissen met en zonder (vanaf 13 maanden) dienstbetrekking
        2. Blz. 865 Anti-cumulatiebepaling
        3. Blz. 866 Overige functionarissen naast de hieronder vermelde topfunctionarissen
      10. Blz. 867 Rechtmatigheidsverantwoording
        1. Blz. 868 Verantwoordelijkheid college van Gedeputeerde Staten
      11. Blz. 869 Gebeurtenissen na balansdatum
        1. Blz. 870 Gebeurtenissen na balansdatum
    5. Blz. 871 Bijlagen
      1. Blz. 872 Bijlage 1: Staat van materiële en financiële vaste activa
        1. Blz. 873 Inleiding
      2. Blz. 874 Bijlage 2: Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
        1. Blz. 875 Inleiding
      3. Blz. 876 Bijlage 3: Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 877 Inleiding
      4. Blz. 878 Bijlage 4: Staat van restant investeringskredieten
        1. Blz. 879 Inleiding
        2. Blz. 880 Toelichting overschrijdingen
      5. Blz. 881 Controle verklaring van de onafhankelijk accountant
        1. Blz. 882 pagina 1
        2. Blz. 883 pagina 2
        3. Blz. 884 pagina 3
        4. Blz. 885 pagina 4
        5. Blz. 886 pagina 5
        6. Blz. 887 pagina 6
        7. Blz. 888 pagina 7
        8. Blz. 889 Pagina 8
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap