Uitgaven

17,72%
€ 110.299
x €1.000
17,72% Complete

Inkomsten

5,53%
€ 35.005
x €1.000
5,53% Complete

Saldo

695,04%
€ -75.294
x €1.000

5 Programma Mobiliteit op maat

Uitgaven

17,72%
€ 110.299
x €1.000
17,72% Complete

Inkomsten

5,53%
€ 35.005
x €1.000
5,53% Complete

Saldo

695,04%
€ -75.294
x €1.000

Inleiding en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Inleiding en ontwikkelingen

Goed wonen, werken en leven in Zeeland vraagt om een goede én veilige bereikbaarheid. In 2024 hebben we verschillende inspanningen afgerond die een jarenlange voorbereiding hebben gekost. De bereikbaarheid is verbeterd en betaalbaarder geworden. Speciaal springen daarbij in het oog de opening van de Nieuwe Sluis Terneuzen en dat sinds 30 december de Westerscheldetunnel tolvrij is voor auto’s en motoren. 

We werken aan slimme, veilige én duurzame maatregelen. Deze maatregelen helpen bij het oplossen van vraagstukken over bereikbaarheid in Zeeland. Ook dragen ze bij aan nationale (en Europese) doelstellingen: emissievrije mobiliteit (CO2, fijnstof, stikstof), de ruimtelijke opgaven, brede welvaartsdoelen en de energietransitie. 

Dit alles betekent dat we verder kijken dan een oplossing met meer infrastructuur. We kijken in het voortraject en tijdens het afwegen van oplossingen naar een meer complete aanpak. Een aanpak met twee kanten: vanuit de effecten van meer mobiliteit en vanuit de mogelijke oplossingen voor een betere bereikbaarheid. De fiets is daarin belangrijk.

De invalshoeken daarbij zijn zowel economisch als maatschappelijk. Deze aanpak loopt via vijf sporen: 

  • Beïnvloeden van veilig verkeersgedrag via een regionale aanpak.
  • Investeren in verbetering van de infrastructuur om de doorstroming én verkeersveiligheid te verbeteren.
  • Inzet op multimodale netwerken en goederencorridors om snelheid en betrouwbaarheid van (goederen)vervoer te garanderen
  • Bieden van een systeem van collectief vervoer als basismobiliteit.
  • Ontwikkelen en realiseren van slimme en duurzame mobiliteitsconcepten (personen en goederen).

Naast deze uitvoeringsagenda, maakt ook het beheer en onderhoud van de provinciale (water) wegen onderdeel uit van dit programma.

Dit programma omvat de inspanningen die we hiervoor in 2024 hebben geleverd.

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten
  1. In 2024 hebben we opnieuw een toename van het aantal scholen gerealiseerd die de aangeboden verkeerseducatie gebruiken. Voor de voortgezet onderwijs scholen hebben we een dekking van 100% bereikt
  2. De afstemming met politie en Openbaar Ministerie over de verkeershandhaving in Zeeland is verbeterd. Landelijk wordt via lobby ingezet op meer verkeershandhaving en meer regionale invloed op de verkeershandhaving. 
  3. Voor de Goederenvervoer Corridor Zuid is de uitwerking van het realisatiepact North Sea Port District gestart. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft budget gereserveerd voor cofinanciering van acties in dit realisatiepact. 
  4. Het actieprogramma voor de binnenvaart hebben we opgesteld. Provinciale Staten hebben bij de voorjaarsnota 2024 budget beschikbaar gesteld voor de uitvoering hiervan.
  5. Versnelling van de busverbinding Rotterdam-Zierikzee-Goes-Terneuzen-Gent, met vooral aandacht voor het traject Terneuzen-Gent. In 2024 hebben we een busverbinding voorbereid, maar we wachten nog op besluitvorming aan Vlaamse kant.
  6. Verdere planuitwerking van Rail Gent-Terneuzen, gericht op financiering en organisatie (governance).
  7. Uitvoeren van een strategische toekomstverkenning naar de Midden Zeeland route.
  8. De Startnotitie voor de Deltaweg N256 hebben we opgesteld en is vastgesteld.
  9. In opdracht van de Provincie Zeeland heeft Connexxion ook in 2024 het busvervoer uitgevoerd. De rituitval is in 2024 teruggebracht, maar houdt de aandacht om verder aan te pakken. Met Connexxion hebben we afspraken gemaakt over verlenging van de concessie voor 2025 en 2026.
  10. In 2024 hebben we een nieuwe aanbesteding voor het busvervoer uitgevoerd. We hebben twee inschrijvingen ontvangen. 
  11. We hebben voor startprojecten criteria vastgesteld wanneer op een verantwoorde manier met Flex kan worden gestart. Op basis van die criteria hebben we het eerste startproject voorbereid voor Schouwen-Duiveland.
  12. Met het ministerie van IenW hebben we afspraken gemaakt om de hinderaanpak te intensiveren onder de noemer Zeeland Bereikbaar. 
  13. Samen met gemeenten hebben we stappen gezet bij de ontwikkeling van een mobiliteitscentrale. Focus ligt op het geheel werkzaam zijn bij de start van de nieuwe busconcessie.
  14. Uitvoeren van communicatiecampagnes voor de invoering van het nieuwe publieke mobiliteitssysteem Reizen door Zeeland in 2024.

Reguliere taken

Terug naar navigatie - Reguliere taken
  • Het beheer, onderhoud en ontwikkelen van onze provinciale infrastructuur. Die bestaat uit (water)wegen fietspaden, civiele kunstwerken nat en droog en aanlandingsvoorzieningen, terminals en baggerwerken voor het fietsvoetveer.
  • Het beheer en ontwikkelen van de concessies voor openbaar vervoer: bus en Westerschelde Ferry.
  • Het stimuleren en uitvoeren van maatregelen voor de verkeersveiligheid.

Voor een efficiënt en effectief beheer en onderhoud van de provinciale infrastructuurgebruiken we de principes van assetmanagement. Met assetmanagement kunnen we onze infrastructuur en bijbehorende voorzieningen gericht beheren en onderhouden. We lichten de aanpak en activiteiten toe in de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen.

Voor de concessies van busvervoer en Westerschelde Ferry hebben we duidelijke afspraken over de uitvoering. Dit gebeurt door de juiste kwaliteitsindicatoren te combineren met flexibiliteit. Zo kunnen we inspelen op trends en ontwikkelingen. Voor de doorontwikkeling van het openbaar vervoer naar publiek vervoer werken we met alle gemeenten samen aan de uitvoering van de Regionale Mobiliteitsstrategie (RMS).

Voor verkeersveiligheid werken we samen met alle gemeenten en betrokken organisaties in het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Wij zijn trekker van het ROVZ.

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

Provincie Zeeland werkt samen met andere overheden in Zeeland aan een compleet netwerk van infrastructuur en collectieve voorzieningen van mobiliteit. Deze moeten betrouwbaar, snel en veilig zijn. Daarvoor zijn in de begroting 2024 de volgende punten benoemd:

Betrouwbaarheid: Het mobiliteitssysteem moet ervoor zorgen dat je op tijd op je bestemming bent. Of dat goederen op het juiste moment aankomen.
Snelheid: Voor functionele verplaatsingen (zoals woon-werk verkeer) mag de reistijd niet te lang zijn.
Veiligheid: We accepteren niet dat er gewonden en dodelijke verkeersslachtoffers vallen

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen

Terug naar navigatie - Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen

Een doelmatig en doeltreffend beheer van de provinciale (water)wegen op een manier dat deze aansluit bij de principes van assetmanagement en voldoet aan het onderhoudsniveau zoals door het bestuur vastgesteld.

Voor een efficiënt en effectief beheer en onderhoud van de provinciale (vaar)wegen hebben we in 2023 een nieuw Strategisch Assetmanagement Plan (SAMP) met een ontwikkelagenda vastgesteld. Bij het in stand houden van de infrastructuur kijken we naar de prestaties die de kapitaalgoederen moeten leveren, de kosten die daaraan verbonden zijn en de acceptabele risico’s. Het SAMP bevat de kaders en uitgangspunten op een meer strategisch niveau op grond waarvan we de instandhouding (beheer en onderhoud) van de provinciale (vaar)wegen en daarmee verbonden kunstwerken doelmatig en doeltreffend kunnen organiseren. Als nadere uitwerking van het Beheerkader hebben we per infrastructureel kapitaalgoed een beheerplan opgesteld. Daarin hebben we op een meer operationeel niveau beschreven hoe we dat specifieke kapitaalgoed in stand houden. 

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

In 2024 lag de focus vooral op het vergroten van de uitvoeringskracht, door een doorstroomversnelling te bewerkstelligen. Door deze focus zijn we de komende jaren in staat om de verwachte groei in het aantal onderhoudsprojecten het hoofd te bieden.

Acties

Verbetering verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Verbetering verkeersveiligheid

De ambitie is geen (vermijdbare) verkeersslachtoffers in 2050. Doel is een halvering van het aantal verkeersdoden in 2030. Concreet betekent dit voor Zeeland dat er over de periode 2021-2030 niet meer dan 100 verkeersdoden 'acceptabel' zijn. Een forse opdracht omdat er juist in 2022 meer verkeersdoden vielen dan in de voorgaande jaren. De afgelopen jaren is de daling van de afgelopen decennia afgevlakt.

Het vergroten van de verkeersveiligheid vraagt om een integrale aanpak en (bij)sturen op de grootste risico's. Dit hebben we vastgelegd in de Zeeuwse uitvoeringsagenda voor het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV). Speerpunt in beleid is het vergroten van de veiligheid van de kwetsbare verkeersdeelnemer.

Kwaliteitsindicator en toelichting

O

Het aantal verkeersslachtoffers daalt, zowel landelijk als in Zeeland, niet verder. Het is noodzakelijk dat we aandacht blijven schenken aan veilige infrastructuur, het gedrag in het verkeer en de handhaving in het verkeer.

Acties

Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners

Terug naar navigatie - Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners

Een goede bereikbaarheid voor bedrijven, toeristen en forenzen en een goede multimodale bereikbaarheid van de Zeeuwse havens- en grootschalige bedrijventerreinen door:

  1. Snelle en betrouwbare wegverbindingen voor zakelijk, recreatief en woon- en werkverkeer.
  2. Een multimodaal netwerk van achterlandverbindingen met voldoende capaciteit voor de Zeeuwse havens (Terneuzen en Vlissingen-Oost) en grootschalige bedrijventerreinen.

Het gaat zowel om fysieke ingrepen in de hoofdinfrastructuur (weg, spoor, buisleidingen en water) als de inzet van data (traject Data op Orde in samenwerking met het ministerie van I&W) om zo tot een betere gebruik van de infrastructuur te komen. Een concrete toepassing op de weg is de zogeheten slimme verkeersregelinstallatie (iVRI), maar ook het real time volgen en sturen van verkeersstromen voor een beter verkeers- en incidentmanagement. Voorwaarde hiervoor is een goede samenwerking tussen wegbeheerders.

De gebruikers van het provinciale wegennet kunnen zich goed en veilig (blijven) verplaatsen zonder dat de kwaliteit van de leefomgeving daarmee onder druk komt te staan. In dat verband werken we aan netwerkoptimalisatie van het (provinciaal) wegennet voor diverse doelgroepen (landbouwverkeer, goederenvervoer, personenvervoer).

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

In 2024 hebben we een aantal belangrijke stappen gezet. In de laatste dagen van 2024 is de Westerscheldetunnel tolvrij geworden voor auto’s en motoren. Het gevoeld van bereikbaarheid in Zeeland is daarmee versterkt. Belangrijke stappen zijn daarnaast geweest:

  1. Het maken van afspraken met het Rijk voor Zeeland Bereikbaar, de samenwerking om verkeershinder te voorkomen.
  2. Het vaststellen en starten met de uitvoering van het actieprogramma Binnenvaart.
  3. De studie naar de Midden-Zeelandroute en de afspraken met het Rijk over het gezamenlijk gaan maken van een propositie op basis van deze studie.

Voorbereiding van prioritering voor investeringen in de infrastructuur.

Acties

Wegeninvesteringen

Terug naar navigatie - Wegeninvesteringen

Met de Investeringsstrategie Wegen als hulpmiddel voor de Investeringsagenda werken we als provincie aan het projectmatig inrichten van ons wegennet. We maken daarbij gebruik van landelijke normen (CROW). We doen dat onder andere methodisch door middel van Gebiedsgerichte aanpak (GGA). Met deze aanpak werken we samen met andere wegbeheerders integraal aan het wegennet in de desbetreffende regio. We analyseren, bepalen de grootste knelpunten, prioriteren projecten en zetten ze in planning. De GGA`s Borsele West en Oost zijn bijvoorbeeld in 2021 afgerond en verschillende en de projectbeheerders hebben verschillende projecten in gang gezet. Op Walcheren wordt verder onderzoek gedaan naar de hoofdwegenstructuur in het zuidwesten en het noordwesten en de mogelijkheden van bijvoorbeeld een rondweg bij Grijpskerke en het terugdringen van de verkeersoverlast in Domburg en Aagtekerke. De GGA Veerse Meer zuid doet nader onderzoek naar maatregelen voor het verbeteren van de bereikbaarheid van het gebied. Rondom Zierikzee hebben we een verkeersvisie en een maatregelpakket opgesteld. Investeringen aan de N59 binnen dit gebied zijn vanuit het ministerie van I&W concreet in beeld. 

We moedigen gemeenten en waterschap aan om deze aanpakken voort te zetten en ook op te starten in Zeeuws-Vlaanderen. Met de GGA-aanpak zijn wat betreft de samenwerking tussen wegbeheerders en het zoeken naar oplossend vermogen goede ervaringen opgedaan. Succes is wel afhankelijk van de bereidheid van betrokken partijen in een gebied om deze samenwerking aan te gaan en daar de nodige energie en (financiële) middelen in te steken.

Naast de GGA’s heeft deze doelstelling ook een thematische uitwerking. Algemeen gaat het – conform de Omgevingsvisie – om optimalisatie netwerk goederenvervoer, verbetering routering landbouwverkeer en optimalisatie utilitair fietsnetwerk. Daarnaast leggen we accenten voor specifieke thema’s; voor 2024 gaat het om aanpak kruispunten met bestaande VRI’s op gebiedsontsluitingswegen, aanpak van traversen, aanpak gevaarlijke bermen (in relatie tot fiets), aanpak perceel- en erfaansluitingen en aanpak fietspaden.

Naast lokale en regionale samenwerking zet de Provincie Zeeland zich ook nationaal in. Bijvoorbeeld ten aanzien van beleidsontwikkeling en gevolgen van nieuwe wetgeving. Dit doet ze via het IPO en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (overlegmomenten van de BAC Mobiliteit en het BO MIRT/BOL). 

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

In 2024 hebben we projecten die al langere tijd op de agenda stonden kunnen uitvoeren. Daarmee hebben we stappen kunnen zetten in de verkeersveiligheid en bereikbaarheid van Zeeland.

Op basis van de onderzoeken op het gebied van verkeersveiligheid is geconstateerd dat de prioritering en agenda voor het doen van investeringen in de provinciale wegen niet meer toereikend was In 2024 hebben we op basis van de rapportages over de verkeersveiligheid op de provinciale N-wegen en de rapportage ‘Zeeuwse Staat van de verkeersveiligheid’ gewerkt aan een duidelijke agenda voor.

Acties

Bereikbaarheid voor de mensen

Terug naar navigatie - Bereikbaarheid voor de mensen

Met het netwerk van ferry, trein, bussen, buurtbussen en haltetaxi zorgen we in 2024 voor openbaar vervoer door heel Zeeland en verbinding met omliggende regio’s. In dit openbaar vervoersysteem is er bijzondere aandacht voor de bereikbaarheid van het onderwijs. 

Kwaliteitsindicator en toelichting

-

.Connexxion verzorgde in 2024 in opdracht van de Provincie Zeeland het openbaar vervoer in Zeeland en de Westerschelde Ferry BV verzorgt het fiets-voetveer tussen Vlissingen en Breskens. In het algemeen zijn beiden met een hoge beschikbaarheid uitgevoerd, waarbij in de tweede helft van het jaar Connexxion een iets hogere rituitval kende dan in de afspraken vastgelegd waarop is geacteerd. Met de buurtbussen en haltetaxi wordt het openbaar vervoer verder aangevuld, om de bereikbaarheid in Zeeland op peil te houden. Waarbij vanuit de uitvoering van de regionale mobiliteitsstrategie de bereikbaarheid verder zal worden verbeterd.

Acties

Uitvoering slimme mobiliteit

Terug naar navigatie - Uitvoering slimme mobiliteit

Samen met onze regionale partners werken we aan de uitvoering van de Regionale Mobiliteitsstrategie. In 2024 testen we via startprojecten diverse onderdelen van fijnmazige mobiliteit die Zeeland breed vanaf 2025 moeten werken. Ook implementeren we de nieuwe busconcessie. Via onze subsidieregeling hub ontwikkeling ondersteunen we de ontwikkeling van diverse mobiliteitshubs in de Provincie met cofinanciering en kennis. In 2024 ronden we de besluitvorming over de mobiliteitscentrale af en start de Mobiliteitscentrale Zeeland met zijn activiteiten. In het living lab testen we diverse innovaties in ons publiek vervoerssysteem. Daarnaast werken we nauw samen met het ministerie van IenW aan de uitvoering van de RMS, om het publiek vervoerssysteem te helpen bouwen in Zeeland en om de Zeeuwse aanpak als blauwdruk voor landelijke gebieden in te gaan zetten.

Kwaliteitsindicator en toelichting

O

Nadat in oktober 2023 bleek dat er geen inschrijvers op de nieuwe concessie was en dat de ambitie om direct in 2025 in heel Zeeland Flex te hebben ingevoerd risicovol was, is begin 2024 gewerkt aan aanpassing van de manier waarop de uitvoering van de Regionale Mobiliteitsstrategie wordt opgepakt. Met een statenvoorstel is deze aanpak op 19 april 2024 door Provinciale Staten vastgesteld. We werken daaraan in vijf (parallelle) stappen:

  1. Met Startprojecten wordt per regio het flexibele, fijnmazige mobiliteitssysteem neergezet. Als het totale systeem goed werkt, worden de stappen gezet om ook de buslijnen naar de toekomstige situatie om te zetten.
  2. Vanwege onze positie als landelijke pilot ondersteunt het Rijk bij het uitvoeren van de Regionale Mobiliteitsstrategie in Zeeland, waarbij het continu ook kijkt naar de mogelijkheid om dit ook in andere delen van Nederland toe te passen.
  3. Besluitvorming over de governance voor de mobiliteitscentrale wordt in gang gezet en er wordt gewerkt aan de inrichting daarvan.
  4. De verlenging van de concessie voor de jaren 2025 en 2026 wordt vastgelegd in de context van de komende jaren te zetten stappen.
  5. De aanbesteding voor de busconcessie wordt opnieuw opgestart. Op basis van de uitgevoerde evaluatie van de eerder doorlopen aanbesteding zijn aanpassingen aan eisen en plafondbedrag doorgevoerd. Daarnaast is op basis van externe kritiek en gesprekken die daarover zijn gevoerd gekeken naar de opgenomen buslijnen en zijn hier aanpassingen op gedaan.

Acties

Trendindicatoren

Terug naar navigatie - Trendindicatoren

Trendindicatoren (verkeersveiligheid)

Stand 2022

Stand 2023

Stand 2024

Aantal ongelukken

2.252

2.030

2068

Aantal betrokkenen

2504

2.451

2600

Ernstige verkeersslachtoffers; doden

23

15

17

Ernstige verkeersslachtoffers; ziekenhuisgewonden

467

531

535

Aantal geregistreerde ongevallen waarbij landbouwvoertuigen zijn betrokken 

14

13

12

Aantal bij verkeersongevallen betrokken kwetsbare verkeersdeelnemers onderverdeeld naar categorie:

Ouderen (boven 60)

Jongeren (onder 25)

Fietsers 

 

552

643

230

 

594

576

264

 

576

700

347

Aantal bij verkeersongevallen betrokken jonge (18 tot 24) bestuurders van personenauto's 302 265 321

 

Doelindicatoren

Terug naar navigatie - Doelindicatoren

 

Doel Indicator Stand 2022 Stand 2023 Stand 2024  Einddoel
(Vaar)wegen Onderhoudsniveau infrastructurele kapitaalgoederen Basis Basis Basis Basis
Vraaggericht OV

Waardering Openbaar vervoer (bus)

Bezettingsgraad kernnet (daggemiddelde)

Bezettingsgraad fietsvoetveer

7,6

17%*

26%

7,6

17%

26%

7,6

17%

26%

7,6

30%

30%

Snelle en betrouwbare wegverbindingen

Reistijd Goes - Zelzate 

Reistijd Goes - Hellegatsplein (via MZ-route)

37 minuten

51 minuten

37 minuten

51 minuten

37 minuten

51 minuten

40 minuten

45 minuten

Waardering openbaar vervoer (OV-klantenbarometer) Klantenwaardering voor het openbaar vervoer waarvoor concessieverlening plaatsvindt door de Provincie

bus: 7,6

WSF: 8,0

Bus: 7,6

WSF: 8,0

Bus: 7,6

WSF: 8,0

bus: 7,6

WSF: 8,0

* Rekening houdend met nog aanwezige corona-effecten.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 Wijzigingen 2024 Begroting na wijziging 2024 Rekening 2024 Restant
Lasten
050101 Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen 31.197 4.249 35.446 38.590 -3.144
050102 Bereikbaarheid voor de mensen 28.776 3.892 32.669 32.054 615
050103 Verbetering verkeersgedrag verkeersdeelnemers 887 261 1.148 1.045 103
050104 Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners 322 -102 220 243 -23
050105 Wegeninvesteringen 1.925 -53 1.872 1.830 42
050107 Uitvoering slimme mobiliteit 2.962 719 3.681 2.421 1.261
059999 Ambtelijke inzet 11.000 1.782 12.783 11.985 798
Totaal Lasten 77.069 10.750 87.819 88.167 -349
Baten
050101 Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen 411 -2 409 1.282 -874
050102 Bereikbaarheid voor de mensen 2.288 78 2.366 2.353 13
050104 Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners 0 41 41 20 21
050105 Wegeninvesteringen 0 0 0 25 -25
050107 Uitvoering slimme mobiliteit 1.388 19 1.406 828 578
Totaal Baten 4.086 136 4.222 4.509 -286
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -72.982 -10.614 -83.596 -83.659 63
Onttrekkingen
050101 Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen 0 0 0 0 0
050107 Uitvoering slimme mobiliteit 0 0 0 0 0
980599 Bestemmingsreserves-Pr.5 -25.945 -4.551 -30.496 -30.496 0
Totaal Onttrekkingen -25.945 -4.551 -30.496 -30.496 0
Toevoegingen
980599 Bestemmingsreserves-Pr.5 11.512 10.619 22.131 22.131 0
Mutaties reserves 14.433 -6.068 8.365 8.365 0