Uitgaven

5,2%
€ 32.374
x €1.000
5,2% Complete

Inkomsten

2,18%
€ 13.781
x €1.000
2,18% Complete

Saldo

171,63%
€ -18.593
x €1.000

2 Programma Woonplaats Zeeland

Uitgaven

5,2%
€ 32.374
x €1.000
5,2% Complete

Inkomsten

2,18%
€ 13.781
x €1.000
2,18% Complete

Saldo

171,63%
€ -18.593
x €1.000

Inleiding en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Inleiding en ontwikkelingen

Het samenspel tussen water en land geeft Zeeland een unieke ligging en een bijzondere omgeving om te wonen, te werken en te recreëren. Deze unieke ligging in een veilige, economisch aantrekkelijke en ecologisch gezonde delta is ons Zeeuwse kapitaal. In Zeeland bepalen water, landbouw, wonen, natuur, industrie en recreatie de kwaliteit van de leefomgeving. Als we die kwaliteit willen behouden, dan moeten we ons steeds afvragen: wat mag waar wel en waar niet, hoe beïnvloedt dat elkaar over en weer, wat zijn de effecten op milieu, landschap, economie op korte en langere termijn. De doelen en de ambities voor de lange termijn zijn opgenomen in de omgevingsvisie, en dit vormt het belangrijke beleidskader.

In dit hoofdstuk zijn een aantal opgaven samengebracht die gericht zijn op het behouden en het versterken van de kwaliteit van de leefomgeving. Het betreft de opgaven ten aanzien van ruimte (wonen, bedrijventerreinen, law delta), recreatie en toerisme, milieu en deltawateren. 

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

De speerpunten voor de verschillende deelprogramma's zijn:

Deltawateren

  • Bijdragen aan vervolg gebiedsagenda Zuidwestelijke Delta 2050.
  • Zoetwaterbeschikbaarheid Zuidwestelijke Delta (in relatie tot Zeeuws Deltaplan zoet water).
  • Kennisprogramma zeespiegelstijging.
  • Herijking Voorkeurstrategie Zuidwestelijke Delta in 2026.

Milieu

  • Robuustheid omgevingsdiensten in relatie tot commissie Van Aartsen.
  • Schone Luchtakkoord.
  • PFAS.
  • Varend Ontgassen.

Omgevingswet 

  • Van start met de Omgevingstafels.

Wonen en bedrijventerreinen

  • Realiseren ambities en doelen Woonagenda en Woondeal met gemeenten, rijk en marktpartijen.
  • Uitvoeren subsidieregelingen Toekomstbestendige bedrijventerreinen en subsidieregelingen wonen.

Recreatie en Toerisme

  • Met partners de ambities Bewuste Bestemming 2030 realiseren. 

Reguliere taken

Terug naar navigatie - Reguliere taken

Milieu

  • Vergunningverlening, toezicht en handhaving bij bedrijven en activiteiten, waarvoor de Provincie bevoegd gezag is en taken die daarmee samenhangen.
  • Accounthouderschap van de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zeeland en de Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond  (DCMR).
  • Interbestuurlijk toezicht Omgevingsrecht.
  • Nazorg gesloten stortplaatsen.
  • Coördinatie uitvoering Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) taken binnen Zeeland.

Ruimtelijke kwaliteit

  • Overleg over ruimtelijke plannen met betrokken bestuursorganen.
  • Toezicht op huisvesting statushouders.

Water

  • Beheer grondwatermeetnet.
  • Aanwijzen zwemlocaties.
  • Bescherming grond- en oppervlaktewater.

Deltawateren

Terug naar navigatie - Deltawateren

De Deltawateren zijn voor Zeeland vanuit ecologisch, ruimtelijk, recreatief en economisch oogpunt van grote waarde. Ze bepalen in belangrijke mate de kwaliteit van onze leefomgeving, nu en in de toekomst. Het borgen van deze kwaliteit vraagt om passende antwoorden op de uitdagingen voor de komende decennia. Binnen de geldende (wettelijke) kaders gaat het daarbij om een afgewogen aanpak van thema’s als waterkwaliteit, ecologie en regionale economie in combinatie met noodzakelijke aanpassingen op het vlak van waterveiligheid, zeespiegelstijging en een verder toenemende verzilting. Een aanpak waarbij we als Provincie Zeeland samenwerken met onze partners binnen het Gebiedsoverleg Zuidwestelijke Delta om ons doel van een ecologisch gezonde, veilige en economisch aantrekkelijke delta te kunnen realiseren.

Maatschappelijk effect Deltawateren
Ontwikkelingen in de Zuidwestelijke delta vragen om een voortdurende afweging van belangen op het vlak van ecologie, economie en veiligheid. In overleg met onze partners werken we aan het voorbereiden en realiseren van breed gedragen oplossingen voor nu en in de toekomst.

Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd

Terug naar navigatie - Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd

De uitdagingen voor recreatie en toerisme in Zeeland zijn groot. De recreatiedrukte op enkele plekken, de noodzaak voor verduurzaming, klimaatadaptatie en de krapte op de arbeidsmarkt. Deze uitdagingen vormen de basis van het Zeeuwse ambitiedocument Bestemming Zeeland 2030. Ons doel is om ‘te zorgen voor een vrijetijdssector die in balans met de samenleving en de omgeving bloeit’. Met onze Zeeuwse partners werken we samen aan de uitvoering van de actie-agenda Bestemming Zeeland 2030. 

We streven daarbij naar een vrijetijdssector met gezonde exploitatie- en investeringsmogelijkheden die ook een positieve bijdrage levert aan de omgeving en de samenleving. Bijvoorbeeld door verantwoord gebruik van het landschap en een duurzame, circulaire bedrijfsvoering. Effecten op de leefomgeving betrekken we bij recreatieve ontwikkelingen. Inwoners en gasten genieten jaarrond van het veelzijdige en goed bereikbare aanbod in Zeeland.

Samen met onze partners binnen recreatie en toerisme in Zeeland onderzoeken we vraag en aanbod en de impacts van toerisme. Dit onderzoeksprogramma valt onder de meerjarige Zeeuwse kennisagenda 2022-2024 van de HZ/Kenniscentrum Kusttoerisme. Landelijke onderzoeken over recreatie en toerisme en bestemmingsmanagement betrekken we in de Zeeuwse kennisagenda. 

Maatschappelijk effect
Zeeland is een provincie waar het goed wonen, werken en leven is.

Omgevingswet en Ruimtelijke Ordening

Terug naar navigatie - Omgevingswet en Ruimtelijke Ordening

In de Omgevingswet worden 26 wetten op het gebied van ruimte, wonen, milieu, natuur, water en infrastructuur samengevoegd.

Door deze nieuwe wet verandert er veel in Zeeland. De Omgevingswet geeft aan dat burgers en initiatiefnemers niet langer te maken krijgen met een gefragmenteerde overheid. Alle overheden zijn samen verantwoordelijk voor de fysieke leefomgeving. Om dit te bereiken moeten de overheden onder de Omgevingswet intensiever samenwerken.

Voor de digitalisering van de Omgevingswet is een digitaal stelsel ontwikkeld. Een belangrijke component hierin is het Omgevingsloket. Alle informatie over de fysieke leefomgeving wordt gebundeld in het Omgevingsloket. Via het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers digitaal een vergunningaanvraag of melding indienen. Ook kan op de kaart gezien worden welke regels er gelden op welke locatie. Daarnaast kan ook informatie over de fysieke leefomgeving worden opgevraagd. Alle overheden zijn aangesloten op het Omgevingsloket om deze te voorzien van informatie. 

Ruimtelijke ordening 
Het Rijk geeft een belangrijke rol aan de Provincies bij de ruimtelijke inpassing van nationale belangen in de regio. 

We werken aan een ruimtelijk voorstel, waarin ruimtelijke keuzes worden uitgewerkt op basis van regionale en nationale doelen. Dit leidt tot afspraken met het rijk over deze keuzes, uitvoering en investeringsbeslissingen. Dit is in 2024 vastgelegd in ruimtelijke arrangementen tussen Rijk en Provincie. Voor het NOVEX gebied North Sea Port District stellen we met het rijk en betrokken gemeenten een uitvoeringsagenda op. In beide trajecten gaat het om afspraken over belangrijke trajecten als de ruimtelijke gevolgen van de energietransitie, de inrichting van het landelijk gebied, wonen en mobiliteit.

Maatschappelijk effect Omgevingswet en ruimtelijke ordening
De Provincie draagt bij aan een nieuwe manier van samenwerken tussen overheden onderling en tussen overheden en het netwerk. Het doel is een gezonde, veilige leefomgeving en het doelmatig gebruik van de beschikbare ruimte, waardoor ook directe bijdrage geleverd wordt aan het versterken van de recreatieve en toeristische aantrekkingskracht van Zeeland.

Wonen

Terug naar navigatie - Wonen

Een passende duurzame woning en een prettige woonomgeving.
De Zeeuwse Woondeal vindt zijn basis in de Zeeuwse Woonagenda en leidt tot een gezamenlijke uitvoeringsagenda voor Rijk, Provincie en gemeenten voor de komende jaren. De opgave is aanzienlijk en verschilt per regio. De opgaven in de Zeeuwse Woonagenda en woondeal worden samen met gemeenten, corporaties en marktpartijen aangepakt De Provincie ondersteunt dit met de inzet van een aantal subsidieregelingen, zoals de Provinciale Impuls Wonen, subsidie voor hergebruik van leegstaande panden voor wonen, ondersteuning voor flexibele woonvormen, leningen voor woningverduurzaming en subsidie voor gebiedsgerichte projecten. Met de subsidie voor hergebruik van leegstaande panden en de gebiedsgerichte aanpak wordt ook de leegstand in commercieel en maatschappelijk vastgoed tegengegaan. Daarmee wordt de ruimtelijke kwaliteit in de bebouwde omgeving verbeterd.

We stemmen de aanpak af via de Woonagenda, de regionale versnellingstafels van de Woondeal en de regionale woningmarktafspraken. Waar nodig worden met individuele gemeenten afspraken worden gemaakt over de bestaande nieuwbouwplannen. De Provincie helpt gemeenten door gezamenlijke verkenningen, hulp bij de aanvraag van Rijkssubsidies, de inzet van extra deskundigheid via het Zeeuws Stedelijk Coördinatieteam en de subsidie voor de flexibele inhuur voor versnelling van woningbouwplannen. 

Beter benutten van regionale bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - Beter benutten van regionale bedrijventerreinen

We werken aan het beschikbaar hebben van voldoende ruimte voor havenontwikkeling en bedrijven. De Provincie stelt hiervoor regelmatig een behoefteprognose voor bedrijventerreinen op. Deze vormt de basis voor de regionale bedrijventerreinen- programmering van de gemeenten. We zetten ons met de gemeenten in voor het toekomstbestendig maken van bedrijventerreinen. De Provincie ondersteunt de gemeenten hierbij met twee subsidieregelingen. Voor het opstellen en uitvoeren van plannen voor de kwaliteitsverbetering en de verduurzaming van bedrijventerreinen. 

Maatschappelijk effect
Zeeland is een provincie waar het goed wonen, werken en leven is.

Milieu

Terug naar navigatie - Milieu

Milieuvraagstukken krijgen steeds meer aandacht. Het verbeteren van de kwaliteit van onze leefomgeving is een complexe uitdaging. Nieuwe milieuthema’s en de groeiende bewustwording van de afhankelijkheid van natuurlijke, inmiddels schaarse grondstoffen, maken ons duidelijk dat net voldoen aan de wettelijke minimale normen niet meer genoeg is. Ook in het Nationaal Milieubeleidskader signaleert men dit. Het uitgangspunt van de Omgevingswet is dan ook niet ‘minder vuil’, maar ‘schoner’. Wij werken aan een schone, gezonde en veilige leefomgeving in Zeeland. Dat is nodig, want er zijn nog steeds uitdagingen zoals bijvoorbeeld de luchtkwaliteit, vervuilende stoffen en een veilige energietransitie. In het Milieuprogramma 2023-2027 beschrijven we wat en hoe we dat willen doen. Naast specifiek op milieudoelen gerichte acties gaan we in alle initiatieven bijdragen aan de milieudoelen, dus ook bij inspanningen voor o.a. mobiliteit, economie en landbouw Immers alle menselijke handelingen hebben impact op het milieu. We werken nauw samen met onze omgevingsdiensten om de gestelde doelen te bereiken. 

Maatschappelijk effect
Woon- en werkklimaat zijn versterkt.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Law Delta

Terug naar navigatie - Law Delta

Realiseren van een Law Delta. Deze doelstelling maakt onderdeel uit van het compensatiepakket Wind in de Zeilen. De Law Delta bestaat uit het Strategisch Kenniscentrum Georganiseerde Ondermijnende Criminaliteit (SKGOC) en het Justitieel Complex Vlissingen (JCV). Het SKGOC is operationeel sinds 2023. Voor de bouw, realisatie en het beheer van het JCV is het consortium Ithaka in 2024 van start gegaan na een aanbestedingsprocedure. De gezamenlijke inschatting van rijk en regio is dat op zijn vroegst in 2027 kan worden gestart met bouwen van het justitieel complex. Oplevering van het complex wordt op zijn vroegst mogelijk geacht in 2030.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

De voorbereidende werkzaamheden voor het te bouwen complex worden uitgevoerd. Er is een laatste onderzoek gedaan naar onontplofte oorlogsresten in het gebied, de groene kraag rond het complex is aangeplant. Toekomstige werkzaamheden richten zich op het realiseren van een nieuwe ontsluitingsweg en de aanleg van de gracht om het complex.

Acties

Voorbereiding omgevingswet

Terug naar navigatie - Voorbereiding omgevingswet

Bij inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn de samenwerkingsafspraken voor werken in de VTH- en planketen gemaakt. De provincie Zeeland is in staat op de nieuwe wijze te werken via het digitale stelsel Omgevingswet.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

De Omgevingswet is per 1 januari 2024 in werking getreden en de nieuwe wijze van werken via het digitale stelsel Omgevingswet (DSO) van start gegaan. Majeure moeilijkheden hebben zich niet voorgedaan, de werkwijze zal de komende jaren verder doorontwikkeld worden om het gewenste niveau van het gebruiksgemak te bereiken. 

Acties

Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd

Terug naar navigatie - Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd

De ambitie van Bestemming Zeeland 2030 is vertaald naar de volgende drie doelstellingen: 

  1. Inwoner en gast beleven Zeeland optimaal door het diverse aanbod in de verschillende regio’s en steden in Zeeland. Onze inwoners en gasten ervaren Zeeland op een unieke manier, in alle seizoenen en regio’s.
  2. Een toekomstbestendige en duurzame vrijetijdssector. Er is een netwerk actief dat samenwerkt aan een gezonde vrijetijdssector.
  3. Het vergroten van de positieve bijdrage van de vrijetijdssector aan de omgeving en de samenleving. Hierdoor blijft er bij onze inwoners draagvlak voor toerisme in Zeeland.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

Bovengenoemde doelen zijn doelen waar doorlopend aan wordt gewerkt, onder meer door de acties die in een eerder punt hier staan vermeld (Jaarstukken 2024 Voortgang acties). 

Acties

Milieu: woon- en werkklimaat zijn versterkt

Terug naar navigatie - Milieu: woon- en werkklimaat zijn versterkt

Via beleid en uitvoering van milieutaken wordt ingezet op het beschermen en het versterken van de milieukwaliteit van onze fysieke leefomgeving. Uitdaging is om hiermee de milieukwaliteit te versterken terwijl de economische belangen niet uit het oog worden verloren. Dit doet de Provincie samen met andere overheden en maatschappelijke partners. De uitvoerende milieutaken zijn gemandateerd aan de RUD Zeeland en voor de Besluit risico's zware ongevallen (Bzro) taken aan de DCMR.

Het Milieuprogramma en het VTH programma dragen bij aan een schone, gezonde en veilige leefomgeving.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

In 2024 zijn verschillende acties uit het milieuprogramma en VTH programma uitgevoerd. Het milieuprogramma is begin 2024 bijgesteld. De monitoring van het milieuprogramma biedt inzicht in de voortgang van verschillende acties. In 2025 zal gerapporteerd worden over het jaar 2024. In 2024 zijn we gestart met een pilot voor het opzetten van een dashboard ter monitoring van het milieuprogramma. Hierbij zullen drie thema's meer inzichten bieden in de monitoringsrapportage. 

Het VTH programma is geactualiseerd naar de Omgevingswet. Daarnaast is samen met de regio partners gestart met een inhoudelijke evaluatie van het VTH-beleid. Tevens is in 2024 gestart met de uitwerking van een uitvoeringsprogramma VTH 2025. Dit laatste conform een nieuwe opzet, dat is afgestemd met de partners in de regio. Eind 2024 is het uitvoeringsprogramma VTH voor 2025 vastgesteld in GS. 

Acties

Water en Bodem met kwaliteit

Terug naar navigatie - Water en Bodem met kwaliteit

Een duurzaam bodemgebruik en goede kwaliteit van grond- en oppervlaktewater, afgestemde waterpeilen en functies in een systeem dat voldoet aan normering en duurzame bescherming tegen overstromingen zoals aangegeven in de Europese Kaderrichtlijn Water en de Europese Richtlijn Overstromingsrisico’s. 

Een aantal reguliere taken op het vlak van water(beheer) wordt structureel uitgevoerd. De provincie draagt samen met andere overheden (waterschap, gemeenten, Evides, Rijk) bij aan het behoud en waar mogelijk verbetering van de waterkwaliteit in grond- en oppervlaktewater, drinkwater en zwemwater.

Actualiteit:
Het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) is een beleidsprogramma onder de Nationale Omgevingsvisie dat de gebiedsgerichte opgaven en maatregelen voor natuur, stikstof, landbouw, water, bodem en klimaat omvat. Aan de vertaling hiervan wordt gewerkt, waarbij tevens richtinggevende keuzes gemaakt dienen te worden op basis van het ingezette beleid om water en bodem als sturende principe te hanteren. 

Kwaliteitsindicator en toelichting

-

Het kabinet heeft ervoor gekozen het Nationaal Programma Landelijk Gebied niet verder door te zetten maar met een nieuwe aanpak te komen. Deze aanpak, Ruimte voor Landbouw en Natuur, heeft drie hoofdlijnen, namelijk:

  1. De boer aan het roer.
  2. Meer focus in het beleid. 
  3. Minder praten, meer doen. 

Een Uitvoeringsgerichte, gebiedsspecifieke aanpak (Uga) is hiervan een onderdeel. Daarnaast zet het Rijk in op agrarisch natuurbeheer, bedrijfsspecifieke doelen, innovatie.

Gedeputeerde Staten heeft in juli 2024 besloten verder te gaan met de volgende versie van het Zeeuws gebiedsprogramma met daarin een integrale samenhangende aanpak van de doelen voor natuur, water en klimaat.

Acties

Deltawateren

Terug naar navigatie - Deltawateren

De ambitie van de Zuidwestelijke Delta is om in 2050 de eerste klimaatrobuuste delta ter wereld te zijn. Dit betekent dat in 2050 voor de hele delta is uitgedacht, uitgewerkt en in gang gezet wat nodig is om voorbereid te zijn op de gevolgen van klimaatverandering.

Concreet gaat het daarbij om:

  • Het realiseren van een gezond ecologisch systeem.
  • Het verder versterken van de (water)veiligheid.
  • De zorg voor voldoende zoet water.
  • Het stimuleren van de economische vitaliteit.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

Om concreet invulling te geven aan deze doelstelling wordt gewerkt aan een uitvoeringsprogramma Zuidwestelijke Delta. De herijking van de Voorkeursstrategie Zuidwestelijke Delta in 2026 is hier onderdeel van. 

Daarmee leveren we als regio onze input voor de herijking van het Nationaal Deltaprogramma

Acties

Ruimtelijke kwaliteit: wonen

Terug naar navigatie - Ruimtelijke kwaliteit: wonen

Ruimtelijke kwaliteit versterken: Het doel is te komen tot een toekomstbestendige en CO2-neutrale woningvoorraad die in kwaliteit en kwantiteit aansluit op de vraag.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

De inzet voor wonen is vertaald in een breed scala van acties, die verder benoemd worden. Belangrijke resultaten zijn de voortdurende inzet op de Woondeal die geleid heeft tot het tot stand komen van het afsprakenkader voor ouderenhuisvesting. Daarbij zijn in 2024 opnieuw meer woningen gebouwd dan in de doelstellingen van de woondeal zijn opgenomen. De provinciale subsidieregelingen voor herinvulling van leegstaande panden en de gebiedsgerichte aanpak wonen zijn opnieuw vrijwel volledig besteed aan goede projecten. De Provincie ondersteunt bij capaciteitsproblemen door middel van de flexpool, maar heeft ook een raamovereenkomst gesloten met 5 adviesbureaus om snel kennis en capaciteit te kunnen leveren aan de gemeenten om woningbouwprojecten in de planfase te kunnen versnellen. Voorts is het Kwalitatief Woononderzoek 2024 gestart, wat begin 2025 wordt afgerond.

Acties

Ruimtelijke kwaliteit versterken: impuls bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - Ruimtelijke kwaliteit versterken: impuls bedrijventerreinen

Regionale bedrijventerreinen zijn beter benut en beschikken over meer kwaliteit en duurzaamheid. We werken aan het beschikbaar hebben van voldoende planologische ruimte voor havenontwikkeling en bedrijven en zetten in op een kwaliteitsimpuls en de verduurzaming van terreinen. 

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

In 2024 is de prognose bedrijventerreinen vastgesteld door GS. De vraag naar bedrijventerreinen in provincie Zeeland bedraagt naar verwachting 100 tot 200 hectare netto in de periode t/m 2032. Gemeenten zijn gestart met het actualiseren van de regionale bedrijventerreinenprogramma’s op basis van deze prognose. De inzet op verduurzaming van bedrijventerreinen is voortgezet, waarbij subsidie is verleend aan drie bedrijventerreinen voor de planvorming voor verduurzaming.

Acties

Trendindicatoren

Terug naar navigatie - Trendindicatoren

 Trendindicatoren

Stand 2022

Stand 2023

Stand 2024

Aantal overnachtingen toeristische gasten

12,9 miljoen 13,9 miljoen 13,2 miljoen

Aantal overnachtingen vaste gasten

8,4 miljoen 7,8 miljoen 8,0 miljoen

Draagvlak voor toerisme onder de Zeeuwse inwoners (Gemeten steun voor toerisme onder de Zeeuwse inwoners)

** ** **

Tevredenheid over beleving van Zeeland

8,4*

8,1* 7,9*

Aantal banen

17.360 17.895 nog niet bekend

Met de komst van een nieuw milieuprogramma (2023-2027) is team milieu de wijze van monitoren, evalueren en rapporteren aan het veranderen en ontwikkelen. De resultaten worden jaarlijks voorgelegd in een apart document.

* (CBS vakantieonderzoek)

** Geen provinciale vergelijking mogelijk. Zowel aan de kust als in het binnenland steunt een meerderheid van de inwoners het toerisme, maar deze steun is niet overweldigend. Aan de kust ervaren inwoners meer negatieve dan positieve effecten van het toerisme

Doelindicatoren

Terug naar navigatie - Doelindicatoren

Doelindicator

Indicator

Stand 2022

Stand 2023

Stand 2024

Einddoel

Toeristische bestedingen

De bestedingen gedaan door toeristen of ten behoeve van toeristen voor, tijdens en na de reis en het verblijf op de plaats van bestemming voor Zeeland

niet bekend, alleen toeristische bestedingen: € 918 mln.

3,4 miljard (toeristische en recreatieve bestedingen) nog niet bekend

Behoud niveau bestedingen 2021 (€ 1,9 miljard)

Waterkwaliteit (oppervlaktewater) (Informatiehuis Water) 

% van de waterlichamen met een goede ecologische kwaliteit

0%

0% nog niet bekend

100% (2027)

Waterkwaliteit (oppervlaktewater)

% van de waterlichamen met een goede toestand voor vissen

44%

56% nog niet bekend

100% (2027)

Milieubelasting door uitstoot bedrijven waarvoor de Provincie de milieuvergunning verleent, is verminderd ten opzichte van 2006

Gemeten en berekende emissiegegevens

Emissiegegevens zijn lager dan in 2006

Emissiegegevens zijn lager dan in 2006 met uitzondering van de component methaan, deze is vrijwel gelijk gebleven

Stand 2024 kan nog niet gegeven worden omdat deze data pas in de loop van 2025 beschikbaar komt

Verminderde uitstoot ten opzichte van 2006. Permanente verbetering van Luchtkwaliteit.

 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 Wijzigingen 2024 Begroting na wijziging 2024 Rekening 2024 Restant
Lasten
020101 Voorbereiding omgevingswet 182 219 401 374 27
020102 Kwaliteitskust: recreatie en vrije tijd 931 825 1.755 1.607 148
020103 Milieu: goed woon- en werkklimaat 11.090 2.890 13.980 14.383 -403
020104 Law Delta 8 95 103 84 20
020201 Water, bodem en landelijk gebied met kwaliteit 590 -13 577 559 18
020202 Deltawateren 140 38 178 152 27
020301 Ruimtelijke kwaliteit: wonen 4.031 69 4.100 3.030 1.070
020303 Ruimtelijke kwaliteit versterken: Impuls bedrijventerreinen 1.124 -785 339 204 135
029999 Ambtelijke inzet 2.525 239 2.764 2.723 40
Totaal Lasten 20.621 3.578 24.199 23.117 1.083
Baten
020101 Voorbereiding omgevingswet 24 0 24 2 22
020102 Kwaliteitskust: recreatie en vrije tijd 0 238 238 216 22
020103 Milieu: goed woon- en werkklimaat 902 2.209 3.111 3.958 -847
020104 Law Delta 0 15 15 15 0
020201 Water, bodem en landelijk gebied met kwaliteit 238 0 238 228 10
020202 Deltawateren 0 90 90 81 9
020301 Ruimtelijke kwaliteit: wonen 0 327 327 340 -14
020303 Ruimtelijke kwaliteit versterken: Impuls bedrijventerreinen 0 150 150 47 103
Totaal Baten 1.163 3.028 4.192 4.886 -694
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -19.458 -550 -20.008 -18.231 -1.777
Onttrekkingen
020103 Milieu: goed woon- en werkklimaat 0 0 0 0 0
980299 Bestemmingsreserves-Pr.2 -3.929 -4.966 -8.895 -8.895 0
Totaal Onttrekkingen -3.929 -4.966 -8.895 -8.895 0
Toevoegingen
980299 Bestemmingsreserves-Pr.2 2.500 6.757 9.257 9.257 0
Mutaties reserves 1.429 -1.791 -362 -362 0