Uitgaven

8,2%
€ 51.036
x €1.000
8,2% Complete

Inkomsten

2,61%
€ 16.561
x €1.000
2,61% Complete

Saldo

318,25%
€ -34.475
x €1.000

3 Programma Balans in landelijk gebied

Uitgaven

8,2%
€ 51.036
x €1.000
8,2% Complete

Inkomsten

2,61%
€ 16.561
x €1.000
2,61% Complete

Saldo

318,25%
€ -34.475
x €1.000

Inleiding en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Inleiding en ontwikkelingen

Wij zijn dit begrotingsjaar in het landelijk gebied verder gegaan met een integrale, brede aanpak van het landelijk gebied. We werken daar samen met landbouwers, natuurbeheerders en alle andere partners in Zeeland.

Waarbij in het begin van het jaar de volledige inzet was gericht op het NPLG, is die met het afschaffen van het transitiefonds en het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) in de tweede helft van het jaar afgenomen. De geringe middelen á  € 7 miljoen voor de koplopersmaatregelen bij de eerste ronde toetsing waren teleurstellend.  Er is ingezet op extra middelen ook na de toekenning van de € 7 miljoen, wat uiteindelijk heeft geleid tot nog eens € 21 miljoen voor het uitvoeren van koplopersmaatregelen in 2024-2028.

Voor de toekomst van het landelijk gebied is het noodzakelijk dat herstel van de natuur en onze voedselvoorziening, en daarmee de landbouw hand in hand gaan. Een helder perspectief richting een volhoudbare landbouw is dan ook cruciaal. Herstel van de biodiversiteit en het terugdringen van de drukfactoren op onze natuur, zoals stikstof, recreatie en hydrologie hebben steeds onze aandacht.

Ondanks dat het NPLG is afgeschaft, staan wij nog steeds achter ons gebiedsprogramma, waarin maatregelen zijn, en nog steeds worden geformuleerd voor behoud en verbetering van onze natuur, zoet waterbeschikbaarheid en perspectief biedt voor de landbouw. Met het uitgangspunt van de volhoudbare landbouw en de daaraan gekoppelde thema’s hebben we als provincie een heldere visie op het toekomstperspectief voor de landbouw. Belangrijke Zeeuwse aandachtspunten zijn:

  • Het verbeteren van de beschikbaarheid van zoet water.
  • Het verbeteren van de bodemkwaliteit in relatie tot gerichtere bemesting.
  • Het verder ontwikkelen van de gewasbescherming in relatie met de functionele agrobiodiversiteit.

Als wij dit perspectief samen met de sector kunnen invullen en verzilveren zal dat tegelijkertijd leiden tot het terugdringen van verliezen van veldemissies en uitspoeling (waterkwaliteit). Daarnaast zullen wij ons inspannen de keten intensiever te betrekken bij het verder ontwikkelen van dit perspectief. De middelen die verkregen zijn voor de koplopersmaatregelen, kun hier dan ook goed voor worden gebruikt.

De samenwerking met partners, ondernemers en inwoners wordt in vijf gebieden (Grenspark Groot Saefthinge, het Veerse Meer, North Sea Port District, Noordwest Walcheren en Schouwen West verder vorm gegeven door de Zeeuwse integrale gebieden aanpak. Deze aanpak is erop gericht om in de gebieden waar meerdere grote opgaven samenkomen, ook integraal aan te kunnen pakken samen met het gebied, en de mensen die er wonen en werken, waarbij gebruik wordt gemaakt van de kenmerken van een gebied. De gebiedenaanpak Noordwest Walcheren en Schouwen West zijn het laatste gestart, maar inmiddels wordt ook voor deze gebieden gewerkt aan een gebiedsvisie met bijbehorend uitvoeringsprogramma, waar projecten uit het gebied, maar ook maatregelen die door de provincie worden uitgevoerd samenkomen en elkaar zoveel mogelijk proberen te versterken.

De natuur is in Zeeland verweven in de verschillende Zeeuwse waardevolle landschappen. De natuur binnen deze verschillende landschappen is in kwaliteit en omvang nog niet op orde. Met name de staat van instandhouding van soorten en habitats van buitendijkse gebieden (kust- en deltawateren), delen van de duinen en het agrarisch gebied zijn matig tot zeer ongunstig. Dit heeft een aantal oorzaken die om een brede aanpak van versterken en herstel vragen.

De rechtelijke uitspraak Rendac/Amercentrale van eind december (en die van Greenpeace begin januari 2025) zorgen voor een nog grotere urgentie, voor de uitvoering van genoemde maatregelen en het gebiedsprogramma. De Zeeuwse natuurmonitor laat zien dat de huidige beleidsinspanningen effect hebben, maar een extra inspanning is noodzakelijk. We blijven daarom inzetten op:

  • Het op orde houden van de basis: bescherming van de natuur en inzet op een actief natuurbeheer, faunabeheer en soortenbeleid.
  • Het nakomen van de gemaakte afspraken voor natuurherstel en –ontwikkeling.
  • Kansen benutten voor biodiversiteitsherstel (Vogel- en Habitatrichtlijn).
  • Het reduceren van stikstof (emissie en depositie).

Om tot echt herstel van de biodiversiteit te komen is meer nodig dan alleen bescherming van de bestaande natuur. Alle sectoren hebben belang bij herstel en kunnen daar een bijdrage aan leveren. Het landelijke traject van de natuurinclusieve samenleving laat zien dat hier volop kansen en win-winsituaties liggen.

Met betrekking tot  de bestaande afspraken om het natuurnetwerk af te maken zijn in 2024 de eigenaren van percelen die voor het Natuur Netwerk Zeeland (NNZ) zijn benoemd benaderd en geïnformeerd over de mogelijkheden. Hiermee wordt geprobeerd een versnelling te realiseren in deze opgave. Dat heeft de eerste uitgewerkte resultaten al opgeleverd en daar gaan we in 2025 mee verder. Ook is inzet op de inrichting van onze verworven percelen voor het NNZ vergroot, waarmee we de inrichting van percelen willen versnellen. Rondom Agrarisch Natuurbeheer is het helaas niet gelukt om het geplande areaal te beschikken. Dit komt door het late openstellen van de water-pakketten. Verwacht wordt,  ook door de verwachtte impuls vanuit het Rijk voor agrarisch natuurbeheer, dat dit in 2025 goed komt. In 2024 is de 2e  fase van het programma natuur ingediend, en hiervoor zijn middelen, 37 miljoen euro, beschikbaar gekomen. De eerste fase van het programma natuur is inmiddels volledig financieel uitgegeven, en de laatste projecten uit die fase worden in 2025 afgerond. 

Met betrekking tot het faunabeheer is sterk ingezet op het, samen met andere ganzenprovincies, opstellen van een interprovinciaal ganzenbeheerplan. Hiermee worden de uitgangspunten voor het ganzenbeheer zoveel mogelijk gelijk getrokken. Ook is in 2024 aandacht uitgegaan naar het interprovinciaal wolvenplan. Hoewel in Zeeland geen gevestigde wolven zijn, is het van groot belang daar wel op voorbereid te zijn. 

Juist in een voor het landelijk gebied uitdagende tijd is het belangrijk om bewoners en toeristen te betrekken bij het landelijk gebied, bij de natuur, bij de landbouw. We moeten blijven investeren in de aantrekkelijkheid en de beleefbaarheid van het landelijk gebied. Participatie in gebiedsaanpakken en de uitvoering van projecten wordt daarom steeds belangrijker. Nu de plannen concreter zijn, zullen we in 2025 steeds meer aandacht besteden aan participatie, om zo ook invulling te geven aan het “met' zeeland.

Omdat in 2024 natuurbeleving in formatie is geschrapt, is het afgelopen jaar gewerkt aan het onderbrengen van de belevingskant via projecten bij bestaande organisaties. Dit is gelukt, waardoor de verbinding tussen mens en natuur doorgang heeft. Een belangrijke manier om de Zeeuwse historie en natuur te kunnen bekeven is het Geopark. In 2024 is het gelukt om de Unesco status voor het Geopark voor de Schelde Delta te verkrijgen.

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

Alle aandacht was in 2024 er op gericht om de financiering te regelen voor de maatregelen uit het programma natuur en de (koplopers)maatregelen uit het Zeeuws gebiedsprogramma, zodat deze uitgevoerd kunnen worden. Daarop is ook ingezet op het vergroten en het professionaliseren van onze uitvoeringskracht. Verder zijn we doorgegaan met het uitvoeren van herstel maatregelen voor natuurbehoud, de inrichting van het natuurnetwerk, het fauna- en soortenbeheer, natuurinclusief en de het uitvoeren van integrale gebiedenaanpakken.

Reguliere taken

Terug naar navigatie - Reguliere taken
  • Verstrekken subsidies voor natuurbeheer.
  • Subsidieverlening agrarisch natuurbeheer aan Collectief Poldernatuur, die vergoedingen aan agrariërs uitkeert.
  • Subsidieverlening aan de Faunabeheer Eenheid, die faunabeheerplannen opstelt en uitvoert.
  • Het opstellen van Natura 2000-beheerplannen.
  • Zorgen voor de verdere totstandkoming Natuurwerk Zeeland.
  • Uitvoering van de wettelijke taken en vergunningverlening in het kader van de Omgevingswet voor gebiedsbescherming (Natura 2000-activiteit) en soortenbescherming (flora- en fauna-activiteit), waaronder ook het fauna- en exotenbeleid en houtopstanden. Deze taak is belegd bij de afdeling Personeel, Omgeving en Juridische Zaken (POJZ). 
  • Evaluatie van beleidsregels en het opstellen daarvan uit oogpunt van gebiedsbescherming en soortenbescherming.
  • Integrale Kosten Subsidie verstrekken aan IVN/De Zeeuwse Natuur, Nationaal Park Oosterschelde, Stichting Het Zeeuwse Landschap, Stichting Landschapsbeheer Zeeland en Terra Maris.
  • Uitvoeren taak zelfrealisatie, verwerving en vervreemding van gronden en tijdelijk beheer van gronden in combinatie met landbouwkundige structuurverbetering.
  • Monitoring en beoordeling van natuurkwaliteit.
  • Rapportage aan de Minister, de Tweede Kamer en Provinciale Staten via de jaarlijkse Voortgangsrapportage Natuur.

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

Versterken van de biodiversiteit, het realiseren van een volhoudbare landbouw en een kwalitatief hoogwaardige voedselvoorziening, samen met andere partijen.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Realisatie Natuurnetwerk

Terug naar navigatie - Realisatie Natuurnetwerk

Het Natuurnetwerk Zeeland is in 2027 grotendeels gerealiseerd. Per 1 september 2023 was  de nog te realiseren restantopgave qua verwerving nog 550 ha en inrichting 657 hectare. Dat vraagt gemiddeld per jaar richting 2027 een verwerving van ruim 100 hectare per jaar. Daarbij blijven we inzetten op vrijwilligheid en kwaliteit. 

Kwaliteitsindicator en toelichting

O

Stand van zaken restopgave  per 1 januari 2025:

  • Verwerving gronden Natuur Netwerk Zeeland (NNZ); 427 hectare, verwachting restopgave eind 2025 350 hectare.
  • Inrichting gronden NNZ; 530 hectare, verwachting restopgave eind 2025.

 

Acties

Natuurbeheer en natuurbescherming

Terug naar navigatie - Natuurbeheer en natuurbescherming

Zorgdragen voor het beheer en de bescherming van natuur en landschap in Zeeland. Voor de uitvoering van het provinciale natuurbeleid heeft de Provincie de beschikking over een eigen Subsidiestelstel Natuur en Landschapsbeheer (SNL). In het Natuurbeheerplan Zeeland is vastgelegd waar de natuurgebieden en de leefgebieden van het Natuurnetwerk Zeeland (NNZ) gelegen zijn en welk soort natuur waar aanwezig is.

Het gaat hierbij om natuurbeheer, agrarisch natuurbeheer, soortenbescherming en monitoring. De subsidie is een tegemoetkoming in de kosten die eigenaren en beheerders van natuur en beheergebieden moeten maken om hun gebieden te ontwikkelen en/of in stand te kunnen houden. Bij agrarisch natuurbeheer worden ook gederfde inkomsten vergoed.

Bij natuurbeheer hoort ook het fauna- en exotenbeheer. De coördinatie van het faunabeheer is bij de Faunabeheereenheid Zeeland belegd. Deze organisatie is onlangs versterkt. Bij het optreden van faunaschade kan in bepaalde gevallen een beroep worden gedaan op een tegemoetkoming. Voor exotenbestrijding en -beheer is een actieplan opgesteld. Dit wordt tot uitvoering gebracht.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

Bij het optreden van faunaschade kan een omgevingsvergunning worden aangevraagd voor het uitvoeren van schadebestrijding.  Ook in 2024 zijn hier omgevingsvergunningen voor verleend.

Acties

Natuurherstel

Terug naar navigatie - Natuurherstel

Om de instandhoudingsdoelstellingen voor soorten en habitats uit de Europese Vogel- en Habitatrichtlijn te behalen, moeten in de Natura 2000-gebieden (en deels ook daarbuiten) herstelmaatregelen worden getroffen. Deze herstelmaatregelen zijn gericht op het herstel van natuurwaarden in de stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden. Het neerdalen van stikstof afkomstig van diverse economische activiteiten (verkeer, industrie, landbouw) heeft in die gebieden een negatief effect op de natuurwaarden. Als Provincie Zeeland streven we naar het kwalitatief herstellen, verbeteren en robuust en veerkrachtig maken van de Zeeuwse natuur. Gezien de uitkomsten van natuurdoelanalyses, de aanhoudende maatschappelijke problematiek rond het stikstofdossier en de afstand tot doelbereik vraagt dit in ieder geval een voortzetting van de focus op natuurherstel. De input hiervoor zijn de maatregelen, zoals deze zijn geformuleerd in de natuurdoelanalyses en andere maatregelen in de beschermde stikstofgevoelige natuurgebieden.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

Voor de natuurherstelmaatregelen wordt jaarlijks een planning gemaakt welke wordt vastgesteld in Gedeputeerde Staten (GS). in het najaar is deze op basis van de ontwikkelingen bijgesteld. de geplande maatregelen zijn grotendeels conform planning uitgevoerd. 

Naast de herstelmaatregelen is via het starten van de koplopersmaatregelen uit het gebiedsprogramma invulling gegeven aan het nemen van maatregelen buiten N2000 gebieden die wel effect hebben op de Zeeuwse natuur. 

Acties

Natuurbeleving, -verbreding en -verbinding

Terug naar navigatie - Natuurbeleving, -verbreding en -verbinding

We willen de natuur en het landschap in Zeeland beter bekend en beleefbaar maken. Dit doen we door toe te werken naar een betere spreiding van bezoekers over de natuurgebieden in Zeeland. Daarbij houden we rekening met de kwetsbaarheid van gebieden en natuurwaarden. Ook zoeken we naar verbindingen tussen mens en natuur en werken we toe naar een natuur-inclusieve samenleving.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

De spreiding van bezoekers wordt meegenomen in de integrale gebiedenaanpakken.  Daar wordt ook onderzoek naar gedaan of men is dat van plan, om vervolgens daar ook acties aan te koppelen.

Acties

Een volhoudbare landbouw

Terug naar navigatie - Een volhoudbare landbouw

Zeeland kent op de lange termijn een volhoudbare landbouw. Een sector die economisch gezond is en produceert in evenwicht met de natuurlijke omgeving. Hiervoor ondersteunen we ondernemers en organisaties die aan de slag willen met belangrijke thema’s als bodem, water, biodiversiteit, innovatie etc. Het POP programma is hiervoor een belangrijke financieringsbron. In 2024 zullen we meer gaan werken met belonen naar prestatie. Dit is in lijn met het landelijke en Europese beleid. Hiervoor worden indicatoren ontwikkeld die de positie van de Zeeuwse landbouwsector in het kader van het NPLG goed kunnen beschrijven. Daarmee bieden we een concreet perspectief bieden aan onze ondernemers.

Kwaliteitsindicator en toelichting

O

Een volhoudbare landbouwsector is nooit "af". In 2024 zijn er diverse stappen gezet in het landbouwbeleid die op termijn zullen leiden tot een meer volhoudbaar model. 

Het Uitvoeringsprogramma Landelijk Gebied wordt momenteel geactualiseerd en herzien. Het landbouwbeleid wordt geintensiveerd op onderdelen die voor de toekomst belangrijk zijn zoals doelsturing, innovatie, verbinding met natuur en een stevige inzet op het water- en bodembeleid.  In 2024 zijn we hiermee gestart, onder andere door met alle partijen uit landbouw en natuur in gesprek te gaan over de actiepunten voor de toekomst.

Voor het Zeeuws Gebiedsprogramma zijn forse middelen toegekend voor de zogenoemde Koplopersmaatregelen. Deze spelen zich grotendeels af in de landbouwsector en geven hiermee een impuls aan volhoudbaarheid.  In 2024 zijn de voorstellen verder afgestemd tot het nivo van uitvoeringsgereed, waar ze nu zijn. 

Op het gebied van lobby en beleidsvorming werken we intensief samen met het Rijk en Brussel. Veel landbouwbeleid wordt immers bij deze hogere overheden bepaald en het is daarom belangrijk ook hier ons Zeeuwse verhaal goed te vertellen. We hebben aandacht gevraagd voor specifieke Zeeuwse knelpunten in het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid en zijn daarnaast op frequente basis met het Ministerie  LVVN in gesprek geweest. De samenwerking met Vlaanderen is intensief voortgezet door middel van ambtelijke en bestuurlijke overleggen, wat onder andere geresulteerd heeft in een Themadag Eiwittransitie, in het voorjaar van 2024.

Voor de specifiek inhoudelijke voortgang op de dossiers verwijzen wij naar de acties onderliggend bij dit programma. 

Acties

Doelindicatoren

Terug naar navigatie - Doelindicatoren

Doel

Indicator

Stand 2022

Stand 2023

Stand 2024

Einddoel

Volhoudbare landbouw

Aantal ondernemers betrokken bij nieuwe kennistrajecten.

200

200

200

200

Natuurontwikkeling 

Aantal ha nog te realiseren nieuwe natuur.

De ontwikkeling van nieuwe natuurwaarden uitgedrukt in hectare binnen het Natuurnetwerk Nederland (NNN).

556 (31-12-2022)

448

350

0

Natuurbescherming

Via de Omgevingsverordening geldt ruimtelijke bescherming via bestemmingsplannen.

100%

100%

100%

100%

Natuurbescherming

Actuele natuurbeheerplannen voor alle Natura2000 gebieden.

5

6

7

7

Natuurverbreding

Aantal kilometer wandelnetwerk.

2.100 km

2.100 km

2.700 km

2.700 km

Natuurbeleving

Percentage toegankelijke beleefbare nieuwe natuur.

>90%

Minimaal 90%

Minimaal 90 %

Minimaal 90%

 Natuurbeheer

Aantal ha natuurareaal in beheer met contract

Het beheer van natuurwaarden uitgedrukt in hectare binnen het Natuurnetwerk Nederland (NNN).

18.025

23.841

(= incl. 5573 ha buitendijks tbv toezicht)

23.941

24.391

 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 Wijzigingen 2024 Begroting na wijziging 2024 Rekening 2024 Restant
Lasten
030101 Realisatie natuurnetwerk 3.419 4.022 7.441 7.125 316
030102 Natuurbeheer en natuurbescherming 17.064 1.933 18.998 18.606 391
030103 Natuurherstel 7.202 1.270 8.472 9.436 -964
030105 Natuurbeleving: verbreding en verbinding 3.649 835 4.484 4.062 422
030106 Een volhoudbare landbouw 3.979 -3.729 250 156 93
039999 Ambtelijke inzet 9.924 -6.060 3.864 3.807 57
Totaal Lasten 45.237 -1.728 43.508 43.193 316
Baten
030101 Realisatie natuurnetwerk 1.026 415 1.441 2.724 -1.284
030102 Natuurbeheer en natuurbescherming 228 25 253 221 32
030103 Natuurherstel 3.233 2.300 5.533 6.433 -900
Totaal Baten 4.487 2.740 7.227 9.378 -2.151
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -40.750 4.468 -36.281 -33.814 -2.467
Onttrekkingen
980399 Bestemmingsreserves-Pr.3 -3.726 -3.202 -6.928 -7.182 255
Toevoegingen
980399 Bestemmingsreserves-Pr.3 141 6.418 6.559 7.843 -1.285
Mutaties reserves 3.585 -3.215 369 -661 1.030