Uitgaven

1,86%
€ 11.551
x €1.000
1,86% Complete

Inkomsten

0,19%
€ 1.224
x €1.000
0,19% Complete

Saldo

95,33%
€ -10.327
x €1.000

7 Programma Bestuur

Uitgaven

1,86%
€ 11.551
x €1.000
1,86% Complete

Inkomsten

0,19%
€ 1.224
x €1.000
0,19% Complete

Saldo

95,33%
€ -10.327
x €1.000

Inleiding en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Inleiding en ontwikkelingen

Vanwege geopolitieke veranderingen en maatschappelijke vraagstukken als klimaatverandering, energie, stikstof, PFAS en huisvesting bestaat er onzekerheid en onrust in onze samenleving. Dit benadrukt de noodzaak van een betrouwbaar en proactief bestuur dat als één overheid opereert. Het is van groot belang dat we deze transities nauwlettend volgen en waar mogelijk onze rol erin spelen, terwijl we de prioriteiten van het nationale en regionale beleid in het oog houden. Als Provincie hebben we een cruciale rol en moeten we ervoor zorgen dat de belangen van Zeeland goed over het voetlicht worden gebracht.

Het bestuur van de Provincie kenmerkt zich door betrouwbaarheid en verbondenheid met de samenleving. We tonen vastberadenheid bij het aanpakken van de specifieke uitdagingen in Zeeland. Het vroegtijdig betrekken van burgers, organisaties en bedrijven bij het beleidsvormingsproces is belangrijk. Dit geeft ons inzicht in wat er speelt in de samenleving. 

Dat vereist een voortdurende dialoog met de Zeeuwse bevolking en het vroegtijdig betrekken van belanghebbenden. We houden een scherp oog op ontwikkelingen in Den Haag en Brussel. We denken vroegtijdig mee in wetgevingstrajecten en lobbyen om Zeeuwse wensen in beleid en regelgeving te verankeren. 

Om de maatschappelijke vraagstukken aan te pakken, is ook goede samenwerking met onze partners van belang, zowel binnen de regio als over de provinciegrenzen heen. Daarvoor hebben we samenwerkingsverbanden met de Zeeuwse gemeenten en het waterschap, onder meer in het Overleg Zeeuwse Overheden. De strategische ligging van Zeeland biedt volop (economische) kansen voor samenwerking met Vlaanderen, Brabant en Zuid-Holland. Onze partnerschappen met de Rijksoverheid en Europa zijn eveneens van belang om onze doelstellingen te verwezenlijken.

Als provinciaal bestuur is het onze verantwoordelijkheid om integriteit, veiligheid en veerkracht te bevorderen. We nemen maatregelen tegen misbruik van onze diensten en producten. Bij vergunningverlening passen we de wet Bevordering integriteitsbeoordeling openbaar bestuur (Bibob) toe. Daarmee beoordelen we de integriteit van individuen en bedrijven. We dragen actief bij aan het tegengaan van ondermijning.

Onze rol als interbestuurlijk toezichthouder omvat het monitoren van de financiële positie van gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen. Dat geldt ook voor het uitoefenen van medebewindstaken. We streven hierin naar een evenwicht tussen controle en samenwerking. We stimuleren wanneer nodig en gaan in gesprek over verbetering van resultaten.

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

1. Samenwerking

  • De regio(samenwerking) versterken
    • Doorontwikkeling en uitvoering van de samenwerkingsagenda van het  Overleg Zeeuwse Overheden (OZO).
    • In het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO) werken de vijftien Zeeuwse overheden samen. Deze samenwerking versterkt de bestuurskracht en behartigt de Zeeuwse belangen in Den Haag en Brussel. Zo werd afgelopen jaar specifiek aandacht gevraagd voor het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel.
    • Provincie Zeeland ondersteunt gemeenten in het uitvoeren van Regiovisies en versterking gemeentelijke samenwerking.
  • Grensoverschrijdend samenwerken
    • We versterken de samenwerking met Vlaanderen en grensknelpunten zijn samen aangepakt binnen een gezamenlijk schakelpunt.
    • We ontwikkelen ons bestuurlijk netwerk door de organisatie van werkbezoeken met bewindslieden, vertegenwoordigers van de Europese Commissie en Vlaamse ministers.
  • Samenwerken met andere provincies
    • De samenwerking en kennisuitwisseling Fryslân – Zeeland zetten we voort. Hierin wisselen we ervaring uit over de aanpak van actuele- en gemeenschappelijke vraagstukken. Samen trekken we op richting het Rijk om regionale vraagstukken, en de benodigde aanpak hiervan onder de aandacht te brengen.
    • Deelname aan overkoepelende trajecten waarin gewerkt werd aan nieuwe wetgeving die van invloed is op de provincie.
    • Deelname aan bestuurlijke adviescommissies van het Interprovinciaal Overleg (IPO-verband), voor de uitvoering van taken en belangenbehartiging richting Rijk en Europa. 

2. Sterk netwerk- en relatiebeheer met Den Haag en Brussel

  • Vormgeven aan bestuurlijke relatie evenementen om het relatiebeheer te versterken waarmee we de Zeeuwse doelen kunnen behalen.
  • Organiseren van evenementen en bezoeken om de zichtbaarheid van Zeeland in Den Haag en Brussel te vergroten.

3. Een weerbare overheid
In 2024 gaven wij uitvoering aan het beleidsplan aanpak ondermijning. We vergroten de weerbaarheid van het provinciaal bestuur en onze provinciale organisatie. De Zeeuwse norm weerbare overheid is hierbij uitgangspunt. 

In het bijzonder hadden we aandacht voor:

  • De interne bewustwording binnen de provinciale organisatie
  • De bewustwording rond informatiebeveiliging bij Zeeuwse overheden en verbonden partijen.
  • De weerbaarheid van het buitengebied van Zeeland.
  • Onze coördinerende en ondersteunende rol naar de Zeeuwse gemeenten. We helpen hen om de doelen uit de Zeeuwse norm weerbare overheid te behalen.
  • Toepassing van het Bibob-beleid en -werkproces. Daarbij sporen we Zeeuwse overheden aan de Wet Bibob uniform toe te passen.
  • Het benutten van de oog-en-oor-functie van de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) en Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR). Doel is om te komen tot integrale controles, waarbij omgevingsdiensten signaleren en uitvoeren.
  • Het verzorgen van weerbaarheidstrainingen voor politieke ambtsdragers.
  • Het herzien van protocollen en het organiseren van bewustwordingssessies voor Provinciale Staten  (PS) en Gedeputeerde Staten (GS).

We werken hiervoor samen met Zeeuwse overheden, uitvoeringsorganisaties (zoals de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD),Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR), het Taskforce- Regionale Informatie- en Expertise Centrum (RIEC) en het OM (Openbaar Ministerie).

4. Een transparante overheid voor burgers
Wij zijn open over wat de Provincie Zeeland doet voor Zeeland en haar inwoners. Het college gaat met Zeeuwse inwoners, bedrijven, media en partners in gesprek over de manier waarop dat nog beter kan.

5. Kwaliteit Openbaar Bestuur (KOB)
Provincie Zeeland is (mede)verantwoordelijk voor de kwaliteit van het lokale bestuur. Het is belangrijk dat gemeenten en regio’s over voldoende bestuurskracht beschikken. We bevorderen regionale samenwerking en voeren bestuurlijk overleg met gemeenten, zowel individueel als in regionaal verband. Want gemeentelijke opgaven krijgen steeds vaker een regionaal karakter en vragen om samenwerking.

Beleidskader

Terug naar navigatie - Beleidskader

Reguliere taken

Terug naar navigatie - Reguliere taken

1. Taken commissaris van de Koning (cvdK) als Rijksorgaan en als boegbeeld van de Provincie Zeeland:

  • Voorzitter van Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten.
  • Lid van de Kring van Commissarissen.
  • De  commissaris van de Koning (cvdK) stimuleert samenwerking tussen instellingen en organisaties in de provincie.
  • De commissaris  van de Koning (cvdK) gaat regelmatig op werkbezoek bij de gemeenten in de provincie in het kader van zijn ambtsinstructie.
  • Bestuurlijk toezicht op de Veiligheidsregio Zeeland.
  • Coördinatie grensgovernance: het zorgen voor goede afstemming en besluitvorming tussen de verschillende bestuurslagen op de grens van Vlaanderen-Nederland.
  • Regietafel vluchtelingen.
  • Integrale en fysieke veiligheid.
  • Bestuurlijke verantwoordelijkheid om als rijksorgaan, in de vorm van een wettelijke zorgplicht, de bestuurlijke integriteit van de provincie te bevorderen. De commissaris  van de Koning (cvdK) heeft bij verstoorde bestuurlijke verhoudingen een adviserende en bemiddelende rol.
  • Procedure (her)benoeming burgemeesters.
  • Voorzitter Roosevelt Foundation

2. Ondersteuning van Provinciale Staten, (Staten)commissies en Gedeputeerde Staten.

3. Taken Gedeputeerde Staten:

  • Interbestuurlijk toezicht (financieel en generiek) gemeenten, waterschap en gemeenschappelijke regelingen.
  • Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (Wet Bibob).
  • Bevorderen bestuurlijke integriteit; Samenwerking Taskforce- RIEC.
  • Bevorderen en bewaken kwaliteit lokaal bestuur.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Interbestuurlijk toezicht

Terug naar navigatie - Interbestuurlijk toezicht

Het interbestuurlijk toezicht (IBT) richt zich op het identificeren van risico’s. Daarmee geven we uitvoering aan ons in 2023 vastgestelde beleidskader. Ons toezichtbeleid is van toepassing op diverse beleidsvelden, waaronder vergunningverlening, toezicht en handhaving van het omgevingsrecht, archief- en informatiemanagement, huisvesting van gerechtigde asielzoekers en behoud van gebouwd erfgoed en archeologisch erfgoed. We voeren dit uit in samenwerking met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en het Interprovinciaal Overleg (IPO).

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

Acties

Samenwerkend bestuur

Terug naar navigatie - Samenwerkend bestuur

De omvang van maatschappelijke vraagstukken neemt toe. Daarom bundelen de Zeeuwse overheden hun krachten om gezamenlijk aan de Zeeuwse uitdagingen te werken. Als provincie stimuleren we dit, bijvoorbeeld door actief deel te nemen aan het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO). Met andere provincies slaan we de handen ineen door kennis te delen en van elkaar te leren over de benadering van vraagstukken. Dit wordt gecoördineerd via het Interprovinciaal Overleg (IPO).

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

In 2024 zijn de Zeeuwse krachten verder gebundeld op verschillende maatschappelijke vraagstukken. Concrete resultaten zijn behaald op onderwerpen als onderwijs en mobiliteit. Eind 2024 vond een evaluatie van het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO) plaats. Leer- en verbeterpunten worden meegenomen om de toekomstige samenwerking nog verder te optimaliseren. Ook met andere provincies is afgelopen jaar waar nodig opgetrokken om de interprovinciale vraagstukken gezamenlijk op te pakken.

Acties

Signalerend bestuur

Terug naar navigatie - Signalerend bestuur

We bevorderen dat nationaal- en Europees beleid en regelgeving voldoende rekening houden met Zeeuwse omstandigheden en wensen. We doen dat door besluitvormingstrajecten vroegtijdig te beïnvloeden.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

Acties

Sterk provinciaal bestuur

Terug naar navigatie - Sterk provinciaal bestuur

Een provincie die samen met inwoners, bedrijven, instellingen en overheden de schouders zet onder de (grote) opgaven voor Zeeland.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

Acties

Weerbaar bestuur

Terug naar navigatie - Weerbaar bestuur

Het zorgen voor een vrije, veilige en rechtvaardige samenleving is een belangrijke taak van de overheid. Provincie Zeeland staat voor een integrale aanpak tegen ondermijnende criminaliteit in Zeeland. Dat doen we vanuit onze positie als provinciaal midden bestuur. Om dit te bereiken houdt Provincie Zeeland zich actief bezig met het tegengaan van ondermijning. Bij ondermijning gebruiken criminelen legale bedrijven en diensten voor hun illegale activiteiten. Ook vergroten we onze eigen weerbaarheid en integriteit.

Kwaliteitsindicator en toelichting

G

Acties

Trendindicatoren

Terug naar navigatie - Trendindicatoren
Gemeenten onder preventief toezicht:

2022

2023

2024

Landelijk

1

2

2

 Zeeland

1

1

1

 

Opkomstpercentage statenverkiezing (Kiesraad):

2015

2019

2023

Landelijk

47,8%

56,2%

58,8%

Zeeland

52,2%

59,2%

62,4%

Doelindicatoren

Terug naar navigatie - Doelindicatoren

Doelindicatoren

Indicator

Stand 2022

Stand 2023

Stand 2024

Einddoel

Financieel gezonde Zeeuwse gemeenten

Gemeenten onder preventief toezicht

1

1

1

0

Herkenbaar en samenwerkend bestuur

Vastgestelde Regiovisie

3

3

3

3

Weerbaar bestuur

Piramide naar fitte Provincie

Trede 2

Trede 3

Trede 4

*

* Realisering van ambities Zeeuwse norm. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2024 Wijzigingen 2024 Begroting na wijziging 2024 Rekening 2024 Restant
Lasten
070101 Interbestuurlijk toezicht 1.643 307 1.950 2.501 -551
070102 Herkenbaar en samenwerkend bestuur 75 104 179 153 26
070104 Signalerend bestuur 839 202 1.041 682 358
070105 Weerbaar bestuur 561 -15 546 411 135
079999 Ambtelijke inzet 6.254 935 7.189 6.965 224
Totaal Lasten 9.372 1.532 10.905 10.712 193
Baten
070101 Interbestuurlijk toezicht 51 562 613 348 265
070104 Signalerend bestuur 78 109 188 175 13
079999 Ambtelijke inzet 0 0 0 -1 1
Totaal Baten 130 671 801 523 278
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -9.243 -861 -10.104 -10.189 85
Onttrekkingen
980799 Bestemmingsreserves-Pr.7 -279 -422 -701 -701 0
Toevoegingen
980799 Bestemmingsreserves-Pr.7 0 839 839 839 0
Mutaties reserves 279 -417 -138 -138 0