Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2023 Provincie Zeeland
    1. Blz. 2 Jaarstukken 2023
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Inleiding
        1. Blz. 5 Inleiding
      2. Blz. 6 Jaarstukken in één oogopslag
        1. Blz. 7 Jaarstukken 2023 in één oogopslag
      3. Blz. 8 1-1 Grote projecten
        1. Blz. 9 Inleiding grote projecten
          1. Blz. 10 Inleiding Grote Projecten
          2. Blz. 11 Grote Projecten
          3. Blz. 12 Mijlpalen 2023
          4. Blz. 13 Uitgangspunten grote projecten
          5. Blz. 14 Kader grote projecten
          6. Blz. 15 Wat mag het kosten?
        2. Blz. 16 Waterdunen
          1. Blz. 17 Omschrijving
          2. Blz. 18 Risico's
          3. Blz. 19 Genomen besluiten
          4. Blz. 20 Doelstelling
            1. Blz. 21 Een oplossing voor kustveiligheid
            2. Blz. 22 Een voor recreanten uiterst aantrekkelijk gebied
              1. Blz. 23 Afronding en nazorg van het project
            3. Blz. 24 Natuurherstel van de Westerschelde
              1. Blz. 25 Getijdenduiker volledig operationeel
        3. Blz. 26 Natuurpakket Westerschelde
          1. Blz. 27 Omschrijving
          2. Blz. 28 Risico's
          3. Blz. 29 Genomen besluiten
          4. Blz. 30 Doelstelling
            1. Blz. 31 Realiseren van ten minste 600 ha estuariene natuur conform de Herijking Natuurpakket Westerschelde
              1. Blz. 32 Invulling geven aan de overige afspraken (landbouwflankerend beleid, grensoverschrijdende samenwerking Landschapspark Zwinstreek, Grenspark)
              2. Blz. 33 Mogelijk maken van recreatief medegebruik in de Hedwigepolder (panoramaheuvel en bijbehorende infrastructuur)
              3. Blz. 34 Na afronding van de natuurherstelprojecten inregelen van het beheer en het opvolgen van projecten door middel van monitoring.
              4. Blz. 35 Overdracht van het natuurgedeelte van het deelproject Waterdunen (zie betreffende beschrijving groot project)
              5. Blz. 36 Realisatie van het project Zimmerman
        4. Blz. 37 Zanddijk
          1. Blz. 38 Omschrijving
          2. Blz. 39 Voortgang algemeen
          3. Blz. 40 Risico's
          4. Blz. 41 Genomen besluiten
          5. Blz. 42 Doelstelling
            1. Blz. 43 De verkeersveiligheid is verbeterd, de bereikbaarheid van Yerseke is vergroot en er is minder onderhoud nodig voor de N673.
            2. Blz. 44 Samenwerkingsmogelijkheden zijn benut, de zogenaamde meekoppelkansen, ter verbetering van de spoorveiligheid en de behartiging van de belagen van de omgeving.
        5. Blz. 45 Traverse Kapellebrug
          1. Blz. 46 Omschrijving
          2. Blz. 47 Voortgang algemeen
          3. Blz. 48 Risico's
          4. Blz. 49 Genomen besluiten
          5. Blz. 50 Doelstelling
            1. Blz. 51 Herinrichting van de Traverse Kapellebrug en daarbij zorgen voor meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Daarnaast het verkeer aanmoedigen om zich aan de maximumsnelheid te houden waardoor de verkeersveiligheid en leefbaarheid verbeteren.
          6. Blz. 52 Acties
      4. Blz. 53 1-2 Strategische opgave
        1. Blz. 54 Landelijk gebied en stikstof
          1. Blz. 55 Omschrijving
          2. Blz. 56 Ambitie
          3. Blz. 57 Inzet
          4. Blz. 58 Proces
          5. Blz. 59 Te behalen resultaten 2023
          6. Blz. 60 Wat mag het kosten?
      5. Blz. 61 2 Programma Woonplaats Zeeland
        1. Blz. 62 Inleiding en ontwikkelingen
        2. Blz. 63 Speerpunten
        3. Blz. 64 Beleidskader
        4. Blz. 65 Reguliere taken
        5. Blz. 66 Deltawateren
        6. Blz. 67 Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd
        7. Blz. 68 Omgevingswet en Ruimtelijke Ordening
        8. Blz. 69 Ruimtelijke kwaliteit versterken: Wonen
        9. Blz. 70 Beter benutten van regionale bedrijventerreinen
        10. Blz. 71 Doelstelling
          1. Blz. 72 Law Delta
            1. Blz. 73 Start proces van de benodigde ruimtelijke procedures samen met de gemeente Vlissingen en het Rijk.
            2. Blz. 74 Uitvoeren van werkzaamheden ten behoeve van de grondoverdracht.
          2. Blz. 75 Voorbereiding omgevingswet
            1. Blz. 76 Invulling geven aan opgave gericht werken en vroegtijdig samenwerken.
            2. Blz. 77 Nieuwe interne- en externe samenwerkingsstructuren/werkprocessen.
            3. Blz. 78 Voorbereidingsacties vormgeven en implementatie digitaal stelsel Omgevingswet
          3. Blz. 79 Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd
            1. Blz. 80 Kwaliteit van ontwikkelingen rond de Deltawateren stimuleren.
            2. Blz. 81 Kwaliteitsontwikkeling en toekomstbestendigheid
            3. Blz. 82 Stimulering duurzaam toeristisch mobiliteitsnetwerk en verbeteren toeristische bereikbaarheid (spreiding in tijd en locaties), gekoppeld aan de opgave slimme mobiliteit en aan de regionale energiestrategie
            4. Blz. 83 Stimulering Zeeland als jaarrond bestemming door het beter zichtbaar en vindbaar maken van toeristische informatie voor gasten en inwoners, gedurende het gehele jaar en van alle regio’s
          4. Blz. 84 Milieu: woon- en werkklimaat zijn versterkt
            1. Blz. 85 Uitvoeren Milieuprogramma 2023-2027
            2. Blz. 86 Uitvoeren van het VTH-programma 2023-2027
          5. Blz. 87 Water en Bodem met kwaliteit
            1. Blz. 88 Aanwijzen en bewaken beschermingsgebieden drinkwaterwinningen
            2. Blz. 89 Aanwijzen zwemlocaties en toezien op veilige en hygiënische omstandigheden in samenwerking met waterbeheerder en RUD
            3. Blz. 90 Bescherming en informatievoorziening archeologische en aardkundige waarden
            4. Blz. 91 Bevorderen van een goed en efficiënt functionerende waterketen
            5. Blz. 92 Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwaliteit geformuleerde doelstellingen in het provinciaal waterprogramma.
            6. Blz. 93 Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwantiteit geformuleerde doelstellingen in de Omgevingsverordening Zeeland.
            7. Blz. 94 Zoeken naar synergie mogelijkheden voor realisatie waterdoelen met provinciale opgaven.
          6. Blz. 95 Deltawateren
            1. Blz. 96 Bevorderen kennisuitwisseling, communicatie en samenwerking door actieve bijdrage aan en in het gebiedsoverleg Zuidwestelijke Delta
            2. Blz. 97 Herbezinning op inzet gebiedspartijen voor Volkerak-Zoommeer naar aanleiding van gewijzigde rijksinzet
            3. Blz. 98 Leveren actieve bijdrage aan de verdere planvorming voor het Grevelingenmeer
            4. Blz. 99 Uitgevoerde studie Lange Termijn Perspectief Natuur Westerschelde doorvertalen
            5. Blz. 100 Uitvoeren uitvoeringsprogramma Oosterscheldevisie
            6. Blz. 101 Voorbereiden suppletie Galgenplaat door inzet op verwerven van een EU-cofinancieringsbijdrage voor de uitvoering
          7. Blz. 102 Ruimtelijke kwaliteit: wonen
            1. Blz. 103 Aanpak van flexwonen en huisvesting buitenlandse werknemers
            2. Blz. 104 Aanpak verduurzaming woningvoorraad door de inzet van duurzaamheidsleningen
            3. Blz. 105 Actualisatie van de kwalitatieve woningvraag op basis van de demografische prognose 2022
            4. Blz. 106 De gemeenten faciliteren bij de versterking van de binnensteden
            5. Blz. 107 Monitoring van de ontwikkelingen in de woningvoorraad en woningbouwplannen
            6. Blz. 108 Samen met gemeenten uitvoeren actielijnen van de Zeeuwse woonagenda
            7. Blz. 109 Samen met Rijk en gemeenten uitvoering geven aan de Zeeuwse Woondeal
            8. Blz. 110 Uitvoeren van de regeling gebiedsgerichte projecten
            9. Blz. 111 Uitvoering van de subsidieregeling hergebruik leegstaande panden (HELP)
            10. Blz. 112 Uitvoering van de subsidieregeling Provinciale Impuls Wonen
            11. Blz. 113 Zorgdragen voor de actualisatie van de regionale woningmarktafspraken
          8. Blz. 114 Ruimtelijke kwaliteit versterken: impuls bedrijventerreinen
            1. Blz. 115 Bieden van advies en analyse van de economische behoefteprognoses
            2. Blz. 116 Uitvoering van de subsidieregeling Fysieke maatregelen
            3. Blz. 117 Uitvoering van de subsidieregeling Planvorming en Procesondersteuning
            4. Blz. 118 Zorgen voor voldoende planologische ruimte voor bedrijven door met de gemeenten de regionale bedrijventerreinenprogramma’s te actualiseren op basis van de prognose uit 2019
        11. Blz. 119 Trendindicatoren
        12. Blz. 120 Doelindicatoren
        13. Blz. 121 Wat mag het kosten?
      6. Blz. 122 3 Programma Balans in landelijk gebied
        1. Blz. 123 Inleiding en ontwikkelingen
        2. Blz. 124 Speerpunten
        3. Blz. 125 Beleidskader
        4. Blz. 126 Reguliere taken
        5. Blz. 127 Maatschappelijk effect
        6. Blz. 128 Doelstelling
          1. Blz. 129 Realisatie Natuurnetwerk
            1. Blz. 130 Blijven toepassen algemene uitgangspunten onder andere verwerving op basis van vrijwilligheid, geen planologische schaduwwerking en afstemming tussen natuur en landbouw.
            2. Blz. 131 Continuering inzet Kavelruilbureau in combinatie met de Grondbank Zeeland
            3. Blz. 132 Versnelling van realisatie van de resterende natuurontwikkelingsopgave door middel van aanbod en kansen die zich voordoen
          2. Blz. 133 Natuurbeheer en natuurbescherming
            1. Blz. 134 Bescherming van natuurgebieden en soorten via de bestaande wetgeving, zoals vastgelegd in de Omgevingswet en de Aanvullingswet natuur(Natuurnetwerk Zeeland) en de keuzes in de beleidsnota Natuurwetgeving
            2. Blz. 135 Bestrijding van schade veroorzaakt door beschermde soorten en zorgdragen voor de uitkering van schadevergoedingen voor fauna
            3. Blz. 136 De mogelijkheid onderzoeken voor het instellen van een subsidieregeling voor wolf-werende maatregelen.
            4. Blz. 137 Evalueren onderzoek RUD Zeeland naar een passend uitvoeringsniveau van het natuurtoezicht in Zeeland, na evaluatie vervolgacties bepalen.
            5. Blz. 138 Het verlenen van subsidie voor functieverandering en inrichting van nieuwe natuur en herstel van bestaande natuur op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap met SKNL of nog nieuw te ontwikkelen instrumentarium.
            6. Blz. 139 Monitoring van natuurgebieden volgens landelijke afspraken en het provinciaal monitoringsplan
            7. Blz. 140 Provinciale aanpak invasieve exoten door middel van preventie, eliminatie en beheer, uitvoeren door middel van tenminste twee bestrijdingsacties
            8. Blz. 141 Uitvoeren van minimaal drie projecten op het gebied van actief soortenbeleid.
            9. Blz. 142 Uitwerken van de uitkomsten van de Passende Beoordelingen voor het snijden van zeegroenten en rapen en schelpdieren, evenementen en vliegbewegingen. Dit is afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving.
            10. Blz. 143 Vaststellen van de laatste beheerplannen Manteling van Walcheren en Kop van Schouwen; starten met het actualiseren van de overige beheerplannen in relatie tot de stikstofproblematiek
            11. Blz. 144 Vergoeden en aansturen van agrarisch natuurbeheer via het Collectief Poldernatuur en daardoor een belangrijke bijdrage leveren aan de biodiversiteit en het landschap buiten de natuurgebieden
            12. Blz. 145 Vergoeden en aansturen van natuurbeheer op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap middels de kaders uit het Natuurbeheerplan
          3. Blz. 146 Natuurherstel
            1. Blz. 147 Uitvoeren van drie of meer nazorgproject in of nabij Natura2000-gebieden
            2. Blz. 148 Uitvoeren van tenminste vijf projecten gericht op herstel- en instandhoudingsmaatregelen in Natura2000-gebieden met als doel het effect van de uitstoot van stikstof te verminderen en de natuur te behouden en te versterken
          4. Blz. 149 Natuurbeleving, -verbreding en -verbinding
            1. Blz. 150 De bestaande 2700 kilometer wandelnetwerk en boerenlandpaden worden beheerd
            2. Blz. 151 Doorgaan met de doelstelling om de 90% van de natuurgebieden toegankelijk en/of beleefbaar te houden.
            3. Blz. 152 Een Zeeuwse uitwerking geven aan de agenda "Natuurinclusief".
            4. Blz. 153 Het integreren en meer natuur-inclusief maken van minimaal 3 bestaande subsidieregelingen die de Provincie Zeeland nu heeft.
            5. Blz. 154 Het stimuleren van maatschappelijke initiatieven op het vlak van natuur en landschap en het betrekken van vrijwilligers bij de natuur
            6. Blz. 155 Het totaal aan voorzieningen, activiteiten, bezienswaardigheden en programma’s op het gebied van natuurbeleving is overzichtelijk op één plaats vindbaar
            7. Blz. 156 In de praktijk brengen van de ontwikkelde brandingstrategie, in samenwerking met natuurorganisaties en toeristisch-recreatieve organisaties
            8. Blz. 157 In of bij ten minste twee natuurgebieden extra (recreatieve) voorzieningen aanbrengen om de beleving van de natuur te vergroten
            9. Blz. 158 Inzetten op verkrijging van de UNESCO status voor het Geopark Schelde Delta
            10. Blz. 159 Ondersteunen van het Nationaal Park Oosterschelde bij de uitvoering van haar taken
          5. Blz. 160 Een volhoudbare landbouw
            1. Blz. 161 Het optimaliseren van het zoetwatersysteem voor de Zeeuwse landbouwbouwsector
            2. Blz. 162 In 2024 nemen we tenminste twee Kritische Prestatie Indicatoren (KPI's) in gebruik die het mogelijk maken het landbouwbeleid te monitoren op basis van objectieve gegevens.
            3. Blz. 163 Ondersteunen van minimaal één initiatief dat zich richt op de doelstelling voor de biologische sector
            4. Blz. 164 Ondersteunen van tenminste drie programma’s ter bevordering van kennis en innovatie in de agrarische sector
            5. Blz. 165 Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen voor een betere bodemstructuur en bodemvruchtbaarheid
            6. Blz. 166 Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die bijdragen aan het herstel en beter benutten van functionele agrobiodiversiteit
            7. Blz. 167 Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die zich richten op de doelstelling voor het versterken van de positie van de boer in de keten
            8. Blz. 168 Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die zich richten op eiwittransitie
            9. Blz. 169 Verbeteren agrarische structuur, tenminste 300 ha kavelruilen
        7. Blz. 170 Trendindicatoren
        8. Blz. 171 Doelindicatoren
        9. Blz. 172 Wat mag het kosten?
      7. Blz. 173 4 Programma Ondernemend Zeeland
        1. Blz. 174 Inleiding en ontwikkelingen
        2. Blz. 175 Speerpunten
        3. Blz. 176 Reguliere taken
        4. Blz. 177 Beleidskader
        5. Blz. 178 Maatschappelijk effect
        6. Blz. 179 Doelstelling
          1. Blz. 180 Concurrentiepositie logistiek
            1. Blz. 181 Ondersteunen van logistieke bedrijven bij robotisering en digitalisering
            2. Blz. 182 Ondersteunen van logistieke bedrijven in de energietransitie
            3. Blz. 183 Realiseren van het Fiedlab Wind op Zee (Zephyros) in Zeeland
            4. Blz. 184 Stimuleren samenwerking en innovatie in de logistiek, o.a. via Zeeland Connect
            5. Blz. 185 Uitvoeren visie en roadmap logistiek i.s.m. Zeeland Connect
            6. Blz. 186 Vertalen actieprogramma 2020 -2023 van de Topsector logistiek naar regionaal actieprogramma en uitvoering van de goederen vervoeragenda van het Ministerie van I&W, benutten “Haagse en Europese” Middelen.
          2. Blz. 187 Arbeidsmarkt
            1. Blz. 188 Aantrekken, scholen en trainen van kandidaten voor Zeeuwse sectoren (Techniekpact, Hospitalitypact, Zorgpact, Onderwijspact)
            2. Blz. 189 Komen tot een soepele grensoverschrijdende arbeidsmarkt Zeeland – Vlaanderen
            3. Blz. 190 Ontwikkelen tool: werving, selectie en plaatsing op basis van competenties
            4. Blz. 191 Ontwikkelen van een gestructureerde aanpak gericht op het binden van jongeren aan de Zeeuwse arbeidsmarkt
            5. Blz. 192 Opzetten van een warme ontvangst van arbeidsmigranten (uit binnen- en buitenland) (Expat Center, Zeeland Commissionair)
            6. Blz. 193 Opzetten van toolbox voor werkgevers
          3. Blz. 194 Concurrentiepositie Food
            1. Blz. 195 Ondersteunen van kansrijke innovaties en nieuwe ontwikkelingen in de visserij- en aquacultuursector die kunnen leiden tot nieuwe bedrijvigheid of een hogere toegevoegde waarde in de keten. Hiertoe ondersteunen we ten minste 4 initiatieven.
            2. Blz. 196 Steunen van netwerkorganisaties Zeker Zeeuws en Food Delta Zeeland
            3. Blz. 197 Stimuleren innovatie in de Zeeuwse agrofood en aquacultuur
            4. Blz. 198 Stimuleren nieuwe vormen van schelpdierkweek
            5. Blz. 199 Stimuleren verdere ontwikkeling van de binnendijkse aquacultuur.
            6. Blz. 200 Voorzitterschap landelijke Bestuurlijk Platform Visserijoverheden
          4. Blz. 201 Concurrentiepositie Zeeuwse ondernemers
            1. Blz. 202 Deelnemen aan platform ENZuid (Economisch Netwerk Zuid Nederland)
            2. Blz. 203 Dockwize: uitvoering van de prestatieafspraken
            3. Blz. 204 Ondersteunen algemene netwerk-, acquisitie en representatieactiviteiten
            4. Blz. 205 Ondersteunen van de Zeeuwse ondernemers (starters en MKB)
            5. Blz. 206 Uitvoering prestatieafspraken door Impuls Zeeland
            6. Blz. 207 Uitvoering prestatieafspraken door Roosevelt Institute for American Studies
            7. Blz. 208 Uitvoering prestatieafspraken door Zeeuwse Milieufederatie (ZMf)
          5. Blz. 209 Campus Zeeland
            1. Blz. 210 Delta Climate Center
            2. Blz. 211 Onderbrengen onderzoeksprogramma Vlaanderen-Nederland Deltavraagstukken bij Delta Kenniscentrum
            3. Blz. 212 Opening en start opleidingen aan het Joint Research Center
            4. Blz. 213 Verbinden tracks Engeneering en Innovation aan (Zeeuwse) onderwijs- en onderzoeksinfrastructuur en bedrijfsleven/opgaven
            5. Blz. 214 Versterken businessmodel, organiserend vermogen in intersectorale samenwerking tussen de al bestaande netwerken (professionaliseren en verbinden met eco-systeem)
            6. Blz. 215 Versterken gehele onderwijs- en onderzoekskolom van PO - WO
          6. Blz. 216 Innovatie infrastructuur en - fondsen
            1. Blz. 217 Het benutten van nationale en Europese programma’s als cofinanciering bij de realisatie van innovatie en economische structuurversterking
            2. Blz. 218 Uitvoering geven aan de Europese programma’s waarin Zeeland partner is
            3. Blz. 219 Uitvoering geven aan de subsidieregeling Zeeland in Stroomversnelling.
            4. Blz. 220 Uitvoering geven aan het Investeringsfonds Zeeland BV.
            5. Blz. 221 Uitvoering geven aan het Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling 2.0
            6. Blz. 222 Verlenen van subsidie aan voorstellen ter stimulering van innovatie en verbetering van het gebruik van financieringsregelingen
          7. Blz. 223 Marketing en Imago
            1. Blz. 224 Continueren van de digitale marktbewerking dmv het platform www.zeeland.com en daaraan verbonden social media kanalen..
            2. Blz. 225 De bestaande positionering ‘Zeeland Land in Zee’ evalueren en waar nodig verder door ontwikkelen in producten en campagnes.
            3. Blz. 226 Het uitvoeren van een nulmeting naar het Zeeuwse imago en de resultaten hiervan verwerken in een vernieuwde merkstrategie (positionering) en meenemen in de uitvoering.
            4. Blz. 227 Het voeren van campagnes voor specifieke doelgroepen samen met regionale partners (product-markt combinaties) en meewerken aan campagnes van partners.
          8. Blz. 228 Circulaire economie
            1. Blz. 229 IPO provinciale krachtenkaart en kansenkaart circulair
            2. Blz. 230 Samenwerking Zeeuwse Overheden
            3. Blz. 231 We helpen mee aan de doorontwikkeling van de Biobased Innovation Garden. Medio 2021 heeft het project een driejarige provinciale subsidie gekregen. De voortgang in 2022 verloopt conform planning.
            4. Blz. 232 We rollen biobased en circulair inkopen uit binnen Zeeland via ‘Maatschappelijk Verantwoord Inkopen’. SDG’s (Sustainable Development Goals) zijn hierin leidend.
            5. Blz. 233 We stimuleren circulair bouwen via het K&I netwerk circulair bouwen via projecten in onder andere EN Zuid-verband. We subsidiëren de Biobased Innovation Garden.
            6. Blz. 234 We stimuleren circulaire innovaties bij MKB’ers, o.a. door een bewustwordingscampagne, met als opvolging circulair/biobased innovatievouchers, het CIRCO project en Symbioses4Growth(S4G) project.
            7. Blz. 235 We stimuleren de industrie om circulair te werken, o.a. door deel te nemen aan de programmalijn Circular Delta van Smart Delta Resources.
            8. Blz. 236 We werken aan de ‘duurzame havens’ samen met Portiz, NSP en Zeeuwse Milieufederatie waarbij we acties van de werkgroep Vitaal Sloegebied en Kanaalzone integreren.
        7. Blz. 237 Trendindicatoren
        8. Blz. 238 Doelindicatoren
        9. Blz. 239 Wat mag het kosten?
      8. Blz. 240 5 Programma Mobiliteit op maat
        1. Blz. 241 Inleiding en ontwikkelingen
        2. Blz. 242 Speerpunten
        3. Blz. 243 Beleidskader
        4. Blz. 244 Reguliere taken
        5. Blz. 245 Maatschappelijk effect
        6. Blz. 246 Doelstelling
          1. Blz. 247 Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen
            1. Blz. 248 De versterking van de samenwerking met andere (vaar)wegbeheerders door periodieke afstemmingsmomenten, we richten ons onder andere op een goede afstemming van wegwerkzaamheden en het voorkomen van overlast voor de weggebruikers.
            2. Blz. 249 Het plannen en uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan infrastructurele kapitaalgoederen op dusdanige wijze dat ze op het vastgestelde niveau in stand worden gehouden.
            3. Blz. 250 Nadere uitwerking assetmanagement door actualisatie en implementatie uitvoeringsstrategieën
          2. Blz. 251 Verbetering verkeersveiligheid
            1. Blz. 252 Algemene coördinatietaken (monitoring, kennisoverdracht, beleidsontwikkeling, subsidies)
            2. Blz. 253 We maken de provinciale infrastructuur veiliger en stimuleren andere Zeeuwse wegbeheerders hetzelfde te doen
            3. Blz. 254 We maken het verkeer veiliger voor kwetsbare en onervaren weggebruikers
            4. Blz. 255 We verminderen de risico’s van afleiding in het verkeer
            5. Blz. 256 We verminderen de risico’s van vermenging van landbouwverkeer met ander verkeer
            6. Blz. 257 We verminderen het aantal verkeersovertredingen.
          3. Blz. 258 Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners
            1. Blz. 259 De logistieke processen verbeteren door het toepassen van de nieuwe technologieën, de digitalisering van het bedrijfsleven te stimuleren en samenwerking en data-uitwisseling te promoten en initiëren
            2. Blz. 260 Het verbeteren van de logistieke processen door het toepassen van corridormanagement
            3. Blz. 261 Start planuitwerking Rail Gent Terneuzen en het inrichten van de organisatie daarvoor na afronding van de Europese CEF-studie 2020.
            4. Blz. 262 Versterken van het incidentmanagement en verkeersmanagement om te zorgen dat hinder voor het verkeer als gevolg van incidenten en topdrukte evenementen zo gering mogelijk is, uitvoeren van het bestuurlijk vastgestelde actieplan met de partners
          4. Blz. 263 Wegeninvesteringen
            1. Blz. 264 Wegeninvesteringen op gestructureerde wijze programmeren, rekening houdend met de relevante ontwikkelingen (inhoudelijk, financieel, bestuurlijk)
          5. Blz. 265 Bereikbaarheid voor de mensen
            1. Blz. 266 Basisbereikbaarheid per openbaar vervoer op orde
            2. Blz. 267 Door-ontwikkelen (openbaar) vervoer
          6. Blz. 268 Uitvoering slimme mobiliteit
            1. Blz. 269 Aanbesteding busconcessie.
            2. Blz. 270 Data op orde.
            3. Blz. 271 Living Lab Smart Mobility.
            4. Blz. 272 Onderzoek deeltaxi.
            5. Blz. 273 Ontwikkeling knooppunten.
            6. Blz. 274 Stimuleren fietsgebruik.
            7. Blz. 275 Uitwerking fijnmazige mobiliteit.
            8. Blz. 276 Uitwerking mobiliteitscentrale.
        7. Blz. 277 Trendindicatoren
        8. Blz. 278 Doelindicatoren
        9. Blz. 279 Wat mag het kosten?
      9. Blz. 280 6 Programma Iedereen telt!
        1. Blz. 281 Inleiding en ontwikkelingen
        2. Blz. 282 Cultuur
        3. Blz. 283 Speerpunten Cultuur
        4. Blz. 284 Beleidskader
        5. Blz. 285 Reguliere taken
        6. Blz. 286 Maatschappelijk effect
        7. Blz. 287 Leefbaarheid - Brede Welvaart
        8. Blz. 288 Cultuurbegroting; vijf doelstellingen
        9. Blz. 289 Doelstelling
          1. Blz. 290 Toekomstbestendige culturele infrastructuur
            1. Blz. 291 De Zeeuwse musea vertellen het verhaal van Zeeland, ondersteund door de themamusea.
            2. Blz. 292 Er is een vervolg gegeven aan de nulmeting door het ontwikkelen van een monitor van de Zeeuwse culturele infrastructuur.
            3. Blz. 293 Er is een Zeeuwse basisvoorziening gerealiseerd ter ondersteuning van de culturele infrastructuur
            4. Blz. 294 Het cultuurveld is vanuit de intrinsieke waarde verbonden met andere domeinen.
            5. Blz. 295 Verbeteren samenwerking en verbinding met culturele organisaties buiten Zeeland
          2. Blz. 296 Cultureel erfgoed
            1. Blz. 297 De Provincie verleent subsidies in het kader van de Provinciale Onderzoeksagenda Archeologie Zeeland (POAZ)
            2. Blz. 298 Het IBT beter laten functioneren waardoor problemen vroegtijdig worden opgespoord en proactief opgelost.
            3. Blz. 299 Het terugdringen van het aantal monumenten wat in matige of slechte staat verkeert, onder andere door het effectief inzetten van restauratiesubsidies en steunpuntfuncties.
            4. Blz. 300 Verduurzaming en herbestemming van erfgoed wordt ondersteund.
            5. Blz. 301 Zeeland investeert in een kwalitatief hoog archeologisch depot met voldoende capaciteit, zowel in personeel als in faciliteiten.
          3. Blz. 302 Kunsten
            1. Blz. 303 Ondersteunen van culturele producties, festivals en organisaties die zich onderscheiden op het gebied van Zeeland als decor en inspiratiebron
          4. Blz. 304 (Talent)ontwikkeling van en cultuureducatie voor jongeren
            1. Blz. 305 Mede mogelijk maken vervoer naar culturele instellingen van leerlingen uit het Primair Onderwijs
            2. Blz. 306 Via prestatieafspraken verder uitbouwen naar een Zeeuwse aanpak cultuureducatie
          5. Blz. 307 Evenementen
            1. Blz. 308 Zeeuwse evenementen op het gebied van cultuur, muziek, sport
          6. Blz. 309 Gezond leven
            1. Blz. 310 Implementatie van het Volwassenenfonds Sport & Cultuur bij alle Zeeuwse gemeenten, teneinde een dekkend netwerk te realiseren, opdat iedere volwassenen van Zeeland, toegang kan krijgen tot sport, beweeg- en cultuuraanbod
            2. Blz. 311 Implementeren van ‘Fly-kids’ (=leefstijlinstrument) 2-4 jaar in de kinderopvang, zodat een doorlopende lijn wordt gecreëerd met dataverzameling van de Zeeuws Brede Screening (MQ-scan)
            3. Blz. 312 Plan van aanpak vakspecialisten in het primair onderwijs opstellen
            4. Blz. 313 We ondersteunen tenminste 25 sportevenementen die passen bij het DNA van Zeeland en welke zorgen voor promotie van Zeeland en mensen in beweging brengen
          7. Blz. 314 Leefbaarheid
            1. Blz. 315 Four Freedoms Award Door Het Jaar Heen
            2. Blz. 316 Impuls Participatie
            3. Blz. 317 Inzet op jongerenparticipatie via Jouw Zeeland
            4. Blz. 318 Kader Brede Welvaart
            5. Blz. 319 Monitor Leven in Zeeland
          8. Blz. 320 Versterking zorginfrastructuur en zorgketen
            1. Blz. 321 Kader Zorg
        10. Blz. 322 Trendindicatoren
        11. Blz. 323 Doelindicatoren
        12. Blz. 324 Wat mag het kosten?
      10. Blz. 325 7 Programma Bestuur
        1. Blz. 326 Inleiding en ontwikkelingen
        2. Blz. 327 Speerpunten
        3. Blz. 328 Beleidskader
        4. Blz. 329 Reguliere taken
        5. Blz. 330 Maatschappelijk effect
        6. Blz. 331 Doelstelling
          1. Blz. 332 Interbestuurlijk toezicht
            1. Blz. 333 Door inzet proportioneel toezicht op de gemeentelijke financiën en in dialoog met de gemeenten bevorderen van een gezonde financiële huishouding van gemeenten
            2. Blz. 334 In nauw overleg met BZK en IPO en de agenda Toekomst van het Toezicht wordt het interbestuurlijk toezicht transparanter, uniformer en meer risicogericht vormgegeven
            3. Blz. 335 We gaan onderzoeken of er aan de hand van indicatoren per generiek toezichtdomein, voor elke Zeeuwse gemeente de risico’s in kaart kunnen worden gebracht die aanleiding kunnen geven tot (bestuurlijke) interventie.
          2. Blz. 336 Samenwerkend bestuur
            1. Blz. 337 Bevorderen dat iedere regio een regiovisie vaststelt en in samenwerking tot uitvoering brengt
            2. Blz. 338 Continueren bestuurlijke samenwerking met provincie Fryslân
            3. Blz. 339 Doorontwikkeling van het OZO om de bestuurskracht en de samenwerking tussen Zeeuwse overheden te versterken
          3. Blz. 340 Signalerend bestuur
            1. Blz. 341 Uitvoering geven aan de strategische evenementen van de Provincie Zeeland gezamenlijk met externe partner (zoals de Haagse Dag, Oesterontmoeting en Nieuwjaarsbijeenkomst)
            2. Blz. 342 Versterken van de Zeeuwse positie in Den Haag en Brussel door het beïnvloeden van beleidsontwikkeling en besluitvorming lobby Brussel en Den Haag
            3. Blz. 343 Versterking van de samenwerking met Vlaanderen onder meer door actieve deelname en agendering van voor de provincie Zeeland relevante punten in grensgovernance, de Vlaams Nederlandse Delta, de Scheldemondraad en North Sea Port district
          4. Blz. 344 Sterk provinciaal bestuur
            1. Blz. 345 Bestuur en politiek wordt transparanter, overheidsinformatie is beter vindbaar, uitwisselbaar en eenvoudig te ontsluiten.
            2. Blz. 346 De volksvertegenwoordiging van Zeeland is zichtbaar en benaderbaar voor de Zeeuwse kiezer.
            3. Blz. 347 Inwoners meer betrekken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid de provincie.
            4. Blz. 348 Provinciale Staten geven op een vernieuwende wijze invulling aan de rollen als volksvertegenwoordiger, kadersteller en controleur.
          5. Blz. 349 Weerbaar bestuur
            1. Blz. 350 De ingezette lijn van bouwen van een solide “Bibob infrastructuur” het en toepassen van de Wet Bibob wordt verdiept en geëvalueerd.
            2. Blz. 351 De provincie is een integer handelende organisatie, die zich weerbaar opstelt tegen oneigenlijke invloeden en misbruik. We geven nader uitvoering aan het beleidsplan aanpak ondermijning en de in 2022 getekende Zeeuwse norm weerbare overheid.
            3. Blz. 352 Door toepassing van het instrument “piramide naar fitte provincie” van Taskforce-RIEC bepalen wij de stappen die nog gezet moeten worden om een weerbare organisatie te worden
            4. Blz. 353 Omgevingsdiensten RUD en DCMR geven in opdracht van de provincie mede uitvoering aan het beleidsplan aanpak ondermijning en het BIBOB beleid.
        7. Blz. 354 Trendindicatoren
        8. Blz. 355 Doelindicatoren
        9. Blz. 356 Wat mag het kosten?
      11. Blz. 357 8 Programma Energie op klimaat!
        1. Blz. 358 Inleiding en ontwikkelingen
        2. Blz. 359 Speerpunten
        3. Blz. 360 Beleidskader
        4. Blz. 361 Maatschappelijk effect
        5. Blz. 362 Energietransitie en Klimaatadaptatie
        6. Blz. 363 Doelstelling
          1. Blz. 364 Klimaatadaptatie en voldoende zoet water
            1. Blz. 365 Bepalen norm en definitief stelsel regionale keringen en deze aanwijzen en verankeren in waterschaps- en provinciale verordeningen
            2. Blz. 366 Berekenen en actueel houden overstromingsgevolgen in kader van EU-ROR
            3. Blz. 367 Robuustwatersysteem Zeeuws Vlaanderen; bij toekenning deelname in Horizon 2020 project
            4. Blz. 368 Stimuleren adaptatie maatregelen, onder andere via subsidieregeling realisatie groene daken
            5. Blz. 369 Stimuleren medegebruik waterkeringen via Meer Met Dijken Doen en Parels
            6. Blz. 370 Uitvoeren verkenning naar provincie rol in het kader van de stijgende zeespiegel
            7. Blz. 371 Uitvoering geven aan de Klimaatadaptatiestrategie Zeeland (KasZ)
            8. Blz. 372 Uitvoering geven aan het Zeeuws Deltaplan Zoet Water
          2. Blz. 373 Energietransitie
            1. Blz. 374 Het fonds energietransitie van de Stichting Zeeuwse Publieke Belangen van € 10 miljoen wordt besteed aan projecten die een wezenlijke bijdrage leveren aan de doelen uit de Regionale Energiestrategie (RES)
            2. Blz. 375 In het waterstofdossier geven we absolute prioriteit aan het industriële verbruik: de komende jaren maken we werk van het vergroenen van de bestaande Zeeuwse waterstofvraag (elektrolyse).
            3. Blz. 376 Samen met gemeenten werken we in het "Zeeuws energieakkoord" aan het verduurzamen van particuliere woningen
            4. Blz. 377 Uitvoering van en indien noodzakelijk actualisatie Omgevingsvisie Zeeland als kader voor succesvolle energietransitie en circulaire gebiedsontwikkeling.
            5. Blz. 378 We doen samen met partners pilotprojecten aardgasloze wijken en leren hiervan voor de toekomst. Dit doen we o.a. door de inzet van een energiemakelaar voor restwarmte en het faciliteren van verder onderzoek.
            6. Blz. 379 We faciliteren elektrisch vervoer door de uitrol van (snel)laadinfrastructuur te ondersteunen, door Zeeland-breed beleid vorm te geven, en door aan te sluiten bij landelijke initiatieven via de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).
            7. Blz. 380 We geven zelf het goede voorbeeld: de Provincie Zeeland koopt maatschappelijk verantwoord in volgens de doelen die GS hebben gesteld in het actieplan MVI 2021-2024
            8. Blz. 381 We realiseren wind- en zonprojecten, met als doel in 2030 binnen de provinciegrenzen 10,5 PJ duurzaam op te wekken (dat staat gelijk aan het volledige huidig elektrisch verbruik in Zeeland)
            9. Blz. 382 We werken samen met bedrijven een strategie uit om tot een klimaatneutrale industrie te komen (via SDR, het platform Smart Delta Resources).
        7. Blz. 383 Trendindicatoren
        8. Blz. 384 Doelindicatoren
        9. Blz. 385 Wat mag het kosten?
      12. Blz. 386 9-1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
        1. Blz. 387 Inleiding
        2. Blz. 388 Speerpunten
        3. Blz. 389 Kengetallen
        4. Blz. 390 Beleidskader
        5. Blz. 391 Doelstelling
          1. Blz. 392 Opcenten motorrijtuigenbelasting
          2. Blz. 393 Provinciefonds
          3. Blz. 394 Dividend
          4. Blz. 395 Saldo van de financieringsfunctie
          5. Blz. 396 Overige algemene dekkingsmiddelen
        6. Blz. 397 Wat mag het kosten?
      13. Blz. 398 9-2 Kosten van overhead
        1. Blz. 399 Inleiding
        2. Blz. 400 Beleidskader
        3. Blz. 401 Uitgangspunten
        4. Blz. 402 Vennootschapsbelasting
        5. Blz. 403 Invulling overhead begroting
        6. Blz. 404 Wat mag het kosten?
    3. Blz. 405 Paragrafen
      1. Blz. 406 Paragraaf Provinciale heffingen
        1. Blz. 407 Inleiding
        2. Blz. 408 Beleid
        3. Blz. 409 Wijzigingen vergeleken met het beleid van vorig jaar
        4. Blz. 410 Lokale lastendruk
        5. Blz. 411 Gerealiseerde opbrengsten
        6. Blz. 412 Beleidskader
        7. Blz. 413 Heffingen provincie
        8. Blz. 414 Belastingen
        9. Blz. 415 Heffingen
        10. Blz. 416 Leges
        11. Blz. 417 Bijlage 1 Berekening kostendekkendheid
      2. Blz. 418 Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
        1. Blz. 419 Inleiding en uitgangspunten
        2. Blz. 420 Kernpunten
        3. Blz. 421 Beleidskader
        4. Blz. 422 Beleid
        5. Blz. 423 Risico's
        6. Blz. 424 Verloop risico's ten opzichte van voorgaand jaar
        7. Blz. 425 Benodigde risicobuffer
        8. Blz. 426 Beschikbare risicobuffer
        9. Blz. 427 Ratio weerstandsvermogen
        10. Blz. 428 Ratio algemene reserve in benodigde risicobuffer
        11. Blz. 429 Kengetallen
      3. Blz. 430 Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
        1. Blz. 431 Inleiding
        2. Blz. 432 Acties
        3. Blz. 433 Beleidskader
        4. Blz. 434 Infrastructuur
        5. Blz. 435 Provinciale gebouwen
        6. Blz. 436 Fietsvoetveer
        7. Blz. 437 Kantoorgebouwen, waaronder Provinciehuis
      4. Blz. 438 Paragraaf Financiering
        1. Blz. 439 Inleiding
        2. Blz. 440 Beleid
        3. Blz. 441 Speerpunten
        4. Blz. 442 Kengetallen
        5. Blz. 443 Beleidskader
        6. Blz. 444 Schatkistbankieren
        7. Blz. 445 Risicobeheer vlottende schuld
        8. Blz. 446 Risicobeheer vaste schuld, renterisiconorm
        9. Blz. 447 Rentetoerekening
        10. Blz. 448 Uitzettingen en verstrekte geldleningen
      5. Blz. 449 Paragraaf Bedrijfsvoering
        1. Blz. 450 Samen slimmer voor Zeeland
        2. Blz. 451 Kengetallen
        3. Blz. 452 Beleidskader
        4. Blz. 453 Hybride Werken
        5. Blz. 454 Goed werkgeverschap: blijvende aandacht voor strategisch personeelsbeleid en personeelsplanning
        6. Blz. 455 Communicatie
        7. Blz. 456 Maatschappelijk verantwoord inkopen en aanbesteden
        8. Blz. 457 Subsidies
        9. Blz. 458 Financieel meerjarig perspectief
        10. Blz. 459 Financiële informatievoorziening
        11. Blz. 460 Het verder ontwikkelen van Horizontaal Toezicht
        12. Blz. 461 Betalen en invorderen
        13. Blz. 462 Controlfunctie
        14. Blz. 463 Open Zeeland
        15. Blz. 464 Informatiestrategie
        16. Blz. 465 Informatiebeheer
        17. Blz. 466 Informatieveiligheid
        18. Blz. 467 Digitale dienstverlening volgens wetgeving
        19. Blz. 468 Data gedreven werken en data-ethiek
        20. Blz. 469 Data Alliantie: werken met Zeeuwse Data coalities
        21. Blz. 470 Uitvoeringsprogramma Zeeuwse Digitale Agenda
        22. Blz. 471 Proef ZeelandRing
        23. Blz. 472 Structurele doelen
        24. Blz. 473 186a rapportage
        25. Blz. 474 Toelichting op de rechtmatigheidsverantwoording
        26. Blz. 475 Sociaal jaarverslag 2023
      6. Blz. 476 Paragraaf Verbonden partijen
        1. Blz. 477 Verbonden partijen
          1. Blz. 478 Inleiding
          2. Blz. 479 Visie en beleid
          3. Blz. 480 Speerpunten
          4. Blz. 481 Kengetallen
          5. Blz. 482 Beleidskader
          6. Blz. 483 Overzicht verbonden partijen
        2. Blz. 484 Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)
          1. Blz. 485 Vestigingsplaats
          2. Blz. 486 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 487 Publiek belang
          4. Blz. 488 Programma begroting
          5. Blz. 489 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 490 Doelstelling
          7. Blz. 491 Bezoldiging
          8. Blz. 492 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 493 Financieel resultaat
          10. Blz. 494 Dividenduitkering
          11. Blz. 495 Financieel belang
          12. Blz. 496 Eigen vermogen
          13. Blz. 497 Vreemd vermogen
          14. Blz. 498 Risico’s
        3. Blz. 499 Zanddijk B.V.
          1. Blz. 500 Vestigingsplaats
          2. Blz. 501 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 502 Publiek belang
          4. Blz. 503 Programma begroting
          5. Blz. 504 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 505 Doelstelling
          7. Blz. 506 Bezoldiging
          8. Blz. 507 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 508 Verwacht financieel resultaat
          10. Blz. 509 Verwachte dividenduitkering
          11. Blz. 510 Verwacht financieel belang
          12. Blz. 511 Verwacht eigen vermogen
          13. Blz. 512 Verwacht vreemd vermogen
          14. Blz. 513 Risico’s
        4. Blz. 514 Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij N.V. (ZEH)
          1. Blz. 515 Vestigingsplaats
          2. Blz. 516 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 517 Publiek belang
          4. Blz. 518 Programma begroting
          5. Blz. 519 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 520 Doelstelling
          7. Blz. 521 Bezoldiging
          8. Blz. 522 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 523 Financieel resultaat
          10. Blz. 524 Dividenduitkering
          11. Blz. 525 Financieel belang
          12. Blz. 526 Eigen vermogen
          13. Blz. 527 Vreemd vermogen
          14. Blz. 528 Risico’s
        5. Blz. 529 North Sea Port SE
          1. Blz. 530 Vestigingsplaats
          2. Blz. 531 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 532 Publiek belang
          4. Blz. 533 Programma begroting
          5. Blz. 534 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 535 Doelstelling
          7. Blz. 536 Bezoldiging
          8. Blz. 537 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 538 Financieel resultaat
          10. Blz. 539 Dividenduitkering
          11. Blz. 540 Financieel belang
          12. Blz. 541 Eigen vermogen
          13. Blz. 542 Vreemd vermogen
          14. Blz. 543 Risico’s
        6. Blz. 544 N.V. Westerscheldetunnel (WST)
          1. Blz. 545 Vestigingsplaats
          2. Blz. 546 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 547 Publiek belang
          4. Blz. 548 Programma begroting
          5. Blz. 549 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 550 Doelstelling
          7. Blz. 551 Bezoldiging
          8. Blz. 552 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 553 Financieel resultaat
          10. Blz. 554 Dividenduitkering
          11. Blz. 555 Financieel belang
          12. Blz. 556 Eigen vermogen
          13. Blz. 557 Vreemd vermogen
          14. Blz. 558 Risico’s
        7. Blz. 559 N.V. Economische Impuls Zeeland (Impuls)
          1. Blz. 560 Vestigingsplaats
          2. Blz. 561 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 562 Publiek belang
          4. Blz. 563 Programma begroting
          5. Blz. 564 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 565 Doelstelling
          7. Blz. 566 Bezoldiging
          8. Blz. 567 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 568 Financieel resultaat
          10. Blz. 569 Dividenduitkering
          11. Blz. 570 Financieel belang
          12. Blz. 571 Eigen vermogen
          13. Blz. 572 Vreemd vermogen
          14. Blz. 573 Risico’s
        8. Blz. 574 Nederlandse Waterschapsbank N.V. (NWB)
          1. Blz. 575 Vestigingsplaats
          2. Blz. 576 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 577 Publiek belang
          4. Blz. 578 Programma begroting
          5. Blz. 579 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 580 Doelstelling
          7. Blz. 581 Bezoldiging
          8. Blz. 582 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 583 Financieel resultaat
          10. Blz. 584 Dividenduitkering
          11. Blz. 585 Financieel belang
          12. Blz. 586 Eigen vermogen
          13. Blz. 587 Vreemd vermogen
          14. Blz. 588 Risico’s
        9. Blz. 589 GBE Aqua B.V.
          1. Blz. 590 Vestigingsplaats
          2. Blz. 591 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 592 Publiek belang
          4. Blz. 593 Programma begroting
          5. Blz. 594 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 595 Doelstelling
          7. Blz. 596 Bezoldiging
          8. Blz. 597 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 598 Financieel resultaat
          10. Blz. 599 Dividenduitkering
          11. Blz. 600 Financieel belang
          12. Blz. 601 Eigen vermogen
          13. Blz. 602 Vreemd vermogen
          14. Blz. 603 Risico’s
        10. Blz. 604 Westerschelde Ferry B.V. (WSF)
          1. Blz. 605 Vestigingsplaats
          2. Blz. 606 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 607 Publiek belang
          4. Blz. 608 Programma begroting
          5. Blz. 609 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 610 Doelstelling
          7. Blz. 611 Bezoldiging
          8. Blz. 612 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 613 Financieel resultaat
          10. Blz. 614 Dividenduitkering
          11. Blz. 615 Financieel belang
          12. Blz. 616 Eigen vermogen
          13. Blz. 617 Vreemd vermogen
          14. Blz. 618 Risico’s
        11. Blz. 619 Investeringsfonds Zeeland B.V. (IFZ)
          1. Blz. 620 Vestigingsplaats
          2. Blz. 621 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 622 Publiek belang
          4. Blz. 623 Programma begroting
          5. Blz. 624 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 625 Doelstelling
          7. Blz. 626 Bezoldiging
          8. Blz. 627 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 628 Financieel resultaat
          10. Blz. 629 Dividenduitkering
          11. Blz. 630 Financieel belang
          12. Blz. 631 Eigen vermogen
          13. Blz. 632 Vreemd vermogen
          14. Blz. 633 Risico’s
        12. Blz. 634 Gemeentelijke vervoercentrale Zeeland B.V.
          1. Blz. 635 Vestigingsplaats
          2. Blz. 636 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 637 Publiek belang
          4. Blz. 638 Programma begroting
          5. Blz. 639 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 640 Doelstelling
          7. Blz. 641 Bezoldiging
          8. Blz. 642 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 643 Financieel resultaat
          10. Blz. 644 Dividenduitkering
          11. Blz. 645 Financieel belang
          12. Blz. 646 Eigen vermogen
          13. Blz. 647 Vreemd vermogen
          14. Blz. 648 Risico’s
        13. Blz. 649 Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)
          1. Blz. 650 Vestigingsplaats
          2. Blz. 651 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 652 Publiek belang
          4. Blz. 653 Programma begroting
          5. Blz. 654 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 655 Doelstelling
          7. Blz. 656 Bezoldiging
          8. Blz. 657 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 658 Financieel resultaat
          10. Blz. 659 Dividenduitkering
          11. Blz. 660 Financieel belang
          12. Blz. 661 Eigen vermogen
          13. Blz. 662 Vreemd vermogen
          14. Blz. 663 Risico’s
        14. Blz. 664 Europese Gemeenschap voor Territoriale Samenwerking (EGTS) Linieland van Waas en Hulst
          1. Blz. 665 Vestigingsplaats
          2. Blz. 666 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 667 Publiek belang
          4. Blz. 668 Programma begroting
          5. Blz. 669 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 670 Doelstelling
          7. Blz. 671 Bezoldiging
          8. Blz. 672 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 673 Financieel resultaat
          10. Blz. 674 Dividenduitkering
          11. Blz. 675 Financieel belang
          12. Blz. 676 Eigen vermogen
          13. Blz. 677 Vreemd vermogen
          14. Blz. 678 Risico’s
        15. Blz. 679 Provinciaal fonds Nazorg gesloten stortplaatsen Zeeland
          1. Blz. 680 Vestigingsplaats
          2. Blz. 681 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 682 Publiek belang
          4. Blz. 683 Programma begroting
          5. Blz. 684 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 685 Doelstelling
          7. Blz. 686 Bezoldiging
          8. Blz. 687 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 688 Financieel resultaat
          10. Blz. 689 Dividenduitkering
          11. Blz. 690 Financieel belang
          12. Blz. 691 Eigen vermogen
          13. Blz. 692 Vreemd vermogen
          14. Blz. 693 Risico’s
        16. Blz. 694 Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking North Sea Port District (BGTS NSPD)
          1. Blz. 695 Vestigingsplaats
          2. Blz. 696 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 697 Publiek belang
          4. Blz. 698 Programma begroting
          5. Blz. 699 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 700 Doelstelling
          7. Blz. 701 Bezoldiging
          8. Blz. 702 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 703 Financieel resultaat
          10. Blz. 704 Dividenduitkering
          11. Blz. 705 Financieel belang
          12. Blz. 706 Eigen vermogen
          13. Blz. 707 Vreemd vermogen
          14. Blz. 708 Risico’s
      7. Blz. 709 Paragraaf Grondbeleid
        1. Blz. 710 Inleiding
        2. Blz. 711 Beleid
        3. Blz. 712 Speerpunten
        4. Blz. 713 Opgaven
        5. Blz. 714 Beleidskader
        6. Blz. 715 Resultaten, winst en risico's
      8. Blz. 716 Paragraaf Openbaarheid (Wet open overheid)
        1. Blz. 717 Inleiding
        2. Blz. 718 Beleid
        3. Blz. 719 Gefaseerde invoering
        4. Blz. 720 Woo-verzoeken
        5. Blz. 721 Toekomstbeeld Open Zeeland
        6. Blz. 722 Speerpunten
      9. Blz. 723 Paragraaf Wind in de Zeilen
        1. Blz. 724 Inleiding
        2. Blz. 725 Compensatiepakket
    4. Blz. 726 Jaarrekening 2023
      1. Blz. 727 Balans per 31 december 2023
        1. Blz. 728 Activa
        2. Blz. 729 Passiva
      2. Blz. 730 Algemene toelichting
        1. Blz. 731 Rechtmatigheid
        2. Blz. 732 Autorisatie achteraf
        3. Blz. 733 Onvoorzien
        4. Blz. 734 Verschillenanalyse
      3. Blz. 735 Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 736 Tabel baten en lasten inclusief begrotingsafwijkingen
      4. Blz. 737 Niet in de balans opgenomen verplichtingen en rechten
        1. Blz. 738 Toelichting
        2. Blz. 739 Overzicht van garantstellingen en borgstellingen
        3. Blz. 740 Garantstelling North Sea Port SE (NSP)
        4. Blz. 741 Garantiestelling WarmCO2
        5. Blz. 742 Garantstelling GBE Aqua
        6. Blz. 743 Garantstelling gemeente Hulst in verband met Perkpolder
        7. Blz. 744 Convenantmiddelen Groenfonds
        8. Blz. 745 Garantstelling leningen nieuwe stichting ZB
        9. Blz. 746 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
        10. Blz. 747 Lease- en huurcontracten
        11. Blz. 748 Rijksdienst voor ondernemend Nederland
        12. Blz. 749 Pensioenverplichtingen
        13. Blz. 750 Instandhouding Westerscheldetunnel
        14. Blz. 751 Persoonlijk ontwikkel budget
        15. Blz. 752 OV-concessies
        16. Blz. 753 Delta Kenniscentrum
        17. Blz. 754 Toegezegde bijdragen vanuit bestuursovereenkomsten
        18. Blz. 755 Uitvoeringsovereenkomst HZ inzake JRC
      5. Blz. 756 Toelichting op de balans
        1. Blz. 757 Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        2. Blz. 758 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
        3. Blz. 759 Algemene grondslagen voor de Rechtmatigheidsverantwoording
        4. Blz. 760 Verantwoording subsidies
        5. Blz. 761 Activering van directe apparaatskosten aan materiële vaste activa
        6. Blz. 762 Vaste activa
        7. Blz. 763 Algemeen
        8. Blz. 764 Materiële vaste activa
        9. Blz. 765 Duurzame waardevermindering van vaste activa
        10. Blz. 766 Buitengebruik gestelde vaste activa
        11. Blz. 767 Afschrijvingen
        12. Blz. 768 Erfpacht
        13. Blz. 769 Financiële vaste activa
        14. Blz. 770 Vlottende activa
        15. Blz. 771 Voorraden
        16. Blz. 772 Gereed product- en handelsgoederen
        17. Blz. 773 Grondbank Zeeland
        18. Blz. 774 Grondbank landbouw flankerend beleid
        19. Blz. 775 Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan één jaar
        20. Blz. 776 Schatkistbankieren
        21. Blz. 777 Liquide middelen
        22. Blz. 778 Overlopende activa
        23. Blz. 779 Uitkeringen met specifiek bestedingsdoel
        24. Blz. 780 Vaste passiva
        25. Blz. 781 Algemeen
        26. Blz. 782 Eigen vermogen
        27. Blz. 783 Reserves
        28. Blz. 784 Voorzieningen
        29. Blz. 785 Vaste schulden, met een rente typische looptijd langer dan één jaar
        30. Blz. 786 Vlottende passiva
        31. Blz. 787 Algemeen
        32. Blz. 788 Netto-vlottende schulden met een rente typische looptijd korter dan één jaar
        33. Blz. 789 Overlopende passiva
        34. Blz. 790 Motorrijtuigenbelasting
        35. Blz. 791 Vennootschapsbelasting
      6. Blz. 792 Toelichting op het overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 793 Inleiding
        2. Blz. 794 Het gerealiseerde resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        3. Blz. 795 Begrotingsafwijkingen programma 1 Grote projecten en strategische opgaven
        4. Blz. 796 Programma 1 Grote projecten en strategische opgaven analyse begrotingsverschillen
        5. Blz. 797 Begrotingsafwijkingen programma 2 Woonplaats Zeeland
        6. Blz. 798 2. Woonplaats Zeeland analyse begrotingsverschillen
        7. Blz. 799 Begrotingsafwijkingen programma 3 Balans in landelijk gebied
        8. Blz. 800 3. Balans in landelijk gebied analyse begrotingsverschillen
        9. Blz. 801 Begrotingsafwijkingen programma 4 Ondernemend Zeeland
        10. Blz. 802 4. Ondernemend Zeeland analyse begrotingsverschillen
        11. Blz. 803 Begrotingsafwijkingen programma 5 Mobiliteit op maat
        12. Blz. 804 5. Mobiliteit op maat analyse begrotingsverschillen
        13. Blz. 805 Begrotingsafwijkingen programma 6 Iedereen telt!
        14. Blz. 806 6. Iedereen telt! analyse begrotingsverschillen
        15. Blz. 807 Begrotingsafwijkingen programma 7 Bestuur
        16. Blz. 808 7. Bestuur analyse begrotingsverschillen
        17. Blz. 809 Begrotingsafwijkingen programma 8 Energie op klimaat!
        18. Blz. 810 8. Energie op klimaat! analyse begrotingsverschillen
        19. Blz. 811 Begrotingsafwijkingen programma 90 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
        20. Blz. 812 90. Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien analyse begrotingsverschillen
        21. Blz. 813 Begrotingsafwijkingen programma 96 Kosten van overhead
        22. Blz. 814 96. Kosten van overhead analyse begrotingsverschillen
        23. Blz. 815 Begrotingsafwijkingen programma 98 Reserves
        24. Blz. 816 98 Reserves analyse begrotingsverschillen
      7. Blz. 817 Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
        1. Blz. 818 Inleiding
      8. Blz. 819 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        1. Blz. 820 Inleiding
      9. Blz. 821 Bezoldiging topfunctionarissen
        1. Blz. 822 Leidinggevende topfunctionarissen met en zonder (vanaf 13 maanden) dienstbetrekking
        2. Blz. 823 Anti-cumulatiebepaling
        3. Blz. 824 Overige functionarissen naast de hieronder vermelde topfunctionarissen
        4. Blz. 825 Toelichting
      10. Blz. 826 Rechtmatigheidsverantwoording
        1. Blz. 827 Verantwoordelijkheid college van Gedeputeerde Staten
      11. Blz. 828 Gebeurtenissen na balansdatum
        1. Blz. 829 Gebeurtenissen na balansdatum
    5. Blz. 830 Bijlagen
      1. Blz. 831 Bijlage 1: Staat van materiële en financiële vaste activa
        1. Blz. 832 Inleiding
      2. Blz. 833 Bijlage 2: Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
        1. Blz. 834 Inleiding
      3. Blz. 835 Bijlage 3: Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 836 Inleiding
      4. Blz. 837 Bijlage 4: Staat van restant investeringskredieten
        1. Blz. 838 Inleiding
        2. Blz. 839 Toelichting overschrijdingen
      5. Blz. 840 Controle verklaring van de onafhankelijk accountant
        1. Blz. 841 pagina 1
        2. Blz. 842 pagina 2
        3. Blz. 843 pagina 3
        4. Blz. 844 pagina 4
        5. Blz. 845 pagina 5
        6. Blz. 846 pagina 6
        7. Blz. 847 pagina 7
        8. Blz. 848 Pagina 8
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap