Uitgaven

25,47%
€ 98.390
x €1.000
25,47% Complete

Inkomsten

8,49%
€ 33.960
x €1.000
8,49% Complete

Saldo

475,18%
€ -64.430
x €1.000

5 Programma Mobiliteit op maat

Uitgaven

25,47%
€ 98.390
x €1.000
25,47% Complete

Inkomsten

8,49%
€ 33.960
x €1.000
8,49% Complete

Saldo

475,18%
€ -64.430
x €1.000

Inleiding en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Inleiding en ontwikkelingen

Goed wonen, werken en leven in Zeeland vraagt om een optimale bereikbaarheid. Dat betekent niet per se méér verplaatsingen. Een fysieke verplaatsing is namelijk niet altijd nodig, zo bleek in de periode van COVID-19. We kunnen ook kiezen voor slimme locatiekeuzes, waardoor lopen en fietsen aantrekkelijker worden. Dat moet dan wel veilig kunnen gebeuren.

Via de opgave Slimme Mobiliteit werkten we aan slimme én duurzame maatregelen. Deze maatregelen kunnen helpen bij het oplossen van vraagstukken over bereikbaarheid in Zeeland. Dit alles betekent niet dat we niet meer kijken naar een oplossing met meer infrastructuur (wegen). In plaats daarvan kijken we in het voortraject en tijdens het afwegen van oplossingen naar een meer complete aanpak. Een aanpak met twee kanten: vanuit de effecten van meer mobiliteit en vanuit de mogelijke oplossingen voor een betere bereikbaarheid.

De invalshoeken daarbij zijn zowel economisch (bijdrage aan bruto Zeeuws product) als maatschappelijk (bijdrage aan bruto Zeeuws geluk). Deze aanpak loopt via vijf sporen: 

  1. Beïnvloeden van verkeersgedrag via een regionale aanpak.
  2. Investeren in verbetering van de infrastructuur met het oog op doorstroming én verkeersveiligheid.
  3. Inzet op multimodale netwerken en goederencorridors om te zorgen dat het goederenvervoer snel en betrouwbaar is. 
  4. Bieden van een systeem van collectief vervoer als basismobiliteit.
  5. Ontwikkelen en realiseren van slimme en duurzame mobiliteitsconcepten (personen en goederen).

Dit programma omvat de inspanningen die we hiertoe in 2023 leverden in aansluiting op, en ter versterking van, de activiteiten van andere overheden, ondernemers, kennisinstellingen en de Zeeuwen zélf. Naast deze uitvoeringsagenda, maakt ook het beheer en onderhoud van de provinciale (water) wegen onderdeel uit van dit programma.

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten
  • Werkgeversaanpak verkeersveiligheid om zo een verkeersveilig gedrag van de eigen werknemers te bevorderen.
  • In afstemming met politie en Openbaar Ministerie inzetten op betere handhaving, zowel staande houding als via camera's (onder andere trajectcontroles en vanaf 2023 de toepassing van Verplaatsbare Flitspalen (VFP).
  • Start programmafase Goederenvervoer Corridor Zuid in afstemming met Rijk, partnerregio's en betrokken havens.
  • In samenwerking met deze partners stellen we een actieprogramma voor de binnenvaart op. De partners van de Goederenvervoer Corridor Zuid ontwikkelen een actieprogramma die op deze corridor toegevoegde waarde biedt. Enkele verbeteringen zoals voorgesteld in het onderzoeksrapport van Panteia voeren we uit. Ook versterken we de regionale afstemming en samenwerking met de partners en branche organisaties.
  • Versnelling van de busverbinding Rotterdam-Zierikzee-Goes-Terneuzen-Gent, met vooral aandacht voor het traject Terneuzen-Gent.
  • Installeren van slimme verkeerslichten op diverse locaties in Zeeland (onder andere op de Deltaweg N256).
  • Een proef met zelfstandig transport ('mixed traffic') en zelfstandig personen vervoer (autonoom varende pont).
  • Verdere planuitwerking van Rail Gent-Terneuzen, gericht op financiering en organisatie (governance).
  • Uitvoeren van een strategische toekomstverkenning naar de Midden Zeeland route (MZR).
  • In aansluiting daarop: opstellen van een Startnotitie voor de Deltaweg N256 (doorstroming, verkeersveiligheid, leefbaarheid).
  • Uitvoeren van het Transitieplan openbaar vervoer voor de periode 2022 tot en met 2024. Dit plan is gericht op het omgaan met de huidige vervoersvraag samen met blijvende effecten van COVID-19.
  • Voorbereiden aanbesteding van nieuwe busconcessie vanuit de uitgangspunten van de Regionale Mobiliteit Strategie (RMS). Een concessie is een vergunning die de overheid geeft aan één persoon of organisatie.
  • Verder uitbouwen van verkeers- en incidentmanagement, onder andere door inzet van data ('data top 15', Regionaal Data Team).
  • Voorbereiding en uitvoering geven aan infrastructurele projecten zoals voorzien met het Meerjarenprogramma Infrastructuur Zeeland (MIZ).
  • Samenstellen ‘team Bereikbaar Zeeland’ (Zeeland breed) in het kader van integrale hinderaanpak.
  • Living Lab Smart Mobility is aanjager van innovatie in personenmobiliteit (onder andere Mobility as a Service en autonoom vervoer).
  • Verder ontwikkelen van de haltetaxi tot een deeltaxi die past binnen de nieuwe mobiliteitsmix.
  • Uitvoeringsplan maken voor hubontwikkeling, gericht op realisatie van minimaal twee stationshubs, vier regiohubs en zes reguliere hubs voor 2025. Een hub is een knooppunt waar verschillende typen vervoer samenkomen.
  • Het mogelijk maken van, en meebetalen aan, initiatieven voor deelfietsen (dagelijks gebruik én toeristisch) en deelauto's (gericht op 2.000 deelauto's in 2025).
  • Samen met gemeenten stappen zetten bij de ontwikkeling van een mobiliteitscentrale. De focus ligt op werkzaam zijn bij de start van de nieuwe busconcessie.

Reguliere taken

Terug naar navigatie - Reguliere taken
  • Het beheer en onderhoud van onze provinciale infrastructuur. Die bestaat uit (water)wegen, civiele kunstwerken nat en droog en aanlandingsvoorzieningen, terminals en baggerwerken voor het fietsvoetveer.
  • Het beheer van de concessies voor openbaar vervoer: bus en Westerschelde Ferry.

Voor een efficiënt en effectief beheer en onderhoud van de provinciale infrastructuur gebruiken we de principes van assetmanagement. Met assetmanagement kunnen we onze infrastructuur en bijbehorende voorzieningen gericht beheren en onderhouden. Daartoe hebben we in 2018 het strategisch beheerkader vastgesteld. Voor de verschillende thema’s zoals groen, verhardingen, verlichting, droge- en natte kunstwerken etc. hebben we het beheerkader verder uitgewerkt in afzonderlijke beheerplannen per type asset. Als laatste is in 2022 het beheerplan voor de natte infrastructuur vastgesteld. We lichten de aanpak toe -in de paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen.

De Provincie is concessieverlener voor de Westerscheldeferry BV en voert regelmatig overleg over het beheer van deze concessie. Voor de bus is de Provincie concessieverlener aan Connexxion (concessie tm 2024). Ook met Connexxion hebben we regelmatig concessiebeheeroverleg om de dienstregeling, tarieven en producten verder te ontwikkelen. Omdat er in de aanbesteding busconcessie 2025 en verder geen inschrijver is gevonden zijn de Provincie en Connexxion eind 2023 gesprekken gestart om de huidige concessie met twee jaar te verlengen. 

Maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Maatschappelijk effect

Provincie Zeeland werkt samen met andere overheden in Zeeland aan een compleet netwerk van infrastructuur en collectieve voorzieningen van mobiliteit. Deze moeten betrouwbaar, snel en veilig zijn

  • Betrouwbaarheid: Het mobiliteitssysteem moet ervoor zorgen dat je op tijd op je bestemming bent. Of dat goederen op het juiste moment aankomen.
  • Snelheid: Voor functionele verplaatsingen (zoals woon-werk verkeer) mag de reistijd niet te lang zijn.
  • Veiligheid: We accepteren niet dat er gewonden en dodelijke verkeersslachtoffers vallen.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen

Terug naar navigatie - Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen

Omschrijving (toelichting)

Een doelmatig en doeltreffend beheer van de provinciale (water)wegen op zodanige wijze dat deze aansluit bij de principes van assetmanagement en voldoet aan het onderhoudsniveau zoals door het bestuur vastgesteld. Voor een efficiënt en effectief beheer en onderhoud van de provinciale (vaar)wegen hebben we het Beheerkader Infrastructuur Provincie Zeeland vastgesteld. Bij het in stand houden van de infrastructuur kijken we naar de prestaties die de kapitaalgoederen moeten leveren, de kosten en de acceptabele risico’s. Naast informatiebeheer en organisatiestructuur vormt het Beheerkader de derde pijler waardoor we het beheer en onderhoud van de provinciale (vaar)wegen doelmatiger kunnen organiseren . Als verdere uitwerking van het Beheerkader hebben we per infrastructureel kapitaalgoed een Uitvoeringsstrategie opgesteld. Daarin is verder beschreven op welke manier dat specifieke kapitaalgoed in stand wordt gehouden.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De provinciale infrastructuur is in 2023 conform vastgesteld kwaliteitsniveau onderhouden. Dit is een doorlopende actie, waarbij verbetering gezocht wordt in de drie benoemde pijlers (informatiebeheer, organisatiestructuur en doelmatiger beheer infrastructuur).  Op de verschillende benoemde pijlers is voortgang geboekt. 

Acties

Verbetering verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Verbetering verkeersveiligheid

Omschrijving (toelichting)

We hebben de verkeersveiligheid in Zeeland vergroot zodat er zo min mogelijk verkeersslachtoffers vallen.

Het doel is nul dossiers in Zeeland en dus 100% verkeersveiligheid. We willen dit doel bereiken door samen te werken met Zeeuwse wegbeheerders en maatschappelijke partners die betrokken zijn bij verkeersveiligheid. Wij werken met hen samen in het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). Gezamenlijk hebben we medio 2020 een Zeeuwse uitvoeringsagenda SPV vastgesteld, gebaseerd op het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Deze uitvoeringsagenda bevat onze uitvoeringsstrategie voor de komende jaren.

De uitgangspunten hiervan zijn:

  • De brede netwerksamenwerking.
  • De inzet van de drie E's; Techniek (infra), Onderwijs/Educatie (gedragsinvloed) en Handhaving (handhaving).
  • De aanpak gericht op het verminderen van risico's.

De meeste risico's in Zeeland liggen in de infrastructuur, de heterogeniteit (verschillende vervoersmodaliteiten op dezelfde infrastructuur zoals fietsen die verschillende snelheden rijden en landbouwverkeer dat zich mengt met ander verkeer), kwetsbare en onervaren weggebruikers, afleiding en verkeersovertreders (snelheid, alcohol en drugs en dergelijke). Ten aanzien van deze thema's gaan we ons inspannen om de risico's voor verkeersveiligheid zoveel mogelijk te verminderen.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Het doel is zeer ambitieus. De ontwikkeling van het aantal verkeersongevallen in Zeeland lijkt vergelijkbaar met de landelijke ontwikkeling. Om dit beter te kunnen onderbouwen is opdracht gegeven voor het opstellen van de 'Staat van de verkeersveiligheid in Zeeland' door SWOV. In de landelijke ontwikkeling zien we dat de kwetsbare verkeersdeelnemers het grootse risico hebben op een ongeval en het aantal verkeersgewonden de komende jaren zonder aanvullende maatregelen niet verder zal dalen en waarschijnlijk zal gaan stijgen. 

Met het pakket aan maatregelen dat nu wordt uitgevoerd is staat het verbeteren van het verkeersgedrag centraal. Om het doel te kunnen halen is waarschijnlijk extra inzet nodig op met namen de handhaving. Ook zal er (in preventieve zin) meer nodig zijn om de kwetsbare verkeersdeelnemers beter te beschermen. Denk daarbij aan vrij liggende fietspaden, de aanpak van gevaarlijke kruisingen maar ook het stimuleren van het gebruik van de fietshelm. Uitvoering van het Zeeuws Toekomstbeeld Fiets kan daarvoor een goede impuls geven.

Acties

Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners

Terug naar navigatie - Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners

Omschrijving (toelichting)

Een goede bereikbaarheid voor bedrijven, toeristen en forenzen en een goede multimodale bereikbaarheid van de Zeeuwse havens door:

  1. Snelle en betrouwbare wegverbindingen voor zakelijk en woon- en werkverkeer.
  2. Een multimodaal netwerk van achterlandverbindingen voor de Zeeuwse havens (Terneuzen en Vlissingen-Oost) en bedrijventerreinen met voldoende capaciteit.

Het gaat zowel om fysieke ingrepen in de hoofdinfrastructuur (weg, spoor, buisleidingen en water) als de inzet van data (traject Data op Orde in samenwerking met het ministerie van I&W) om zo tot een betere gebruik van het wegennet te komen. Een concrete toepassing op de weg is de zogeheten slimme verkeersregelinstallatie (iVRI), maar ook real time volgen en sturen van verkeersstromen voor een beter verkeers- en incidentmanagement. Voorwaarde hiervoor is een goede samenwerking tussen wegbeheerders.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Dit is structureel werk dat nooit af is. In principe maken we elk jaar vorderingen samen met onze partners (wegbeheerders). 

Acties

Wegeninvesteringen

Terug naar navigatie - Wegeninvesteringen

Omschrijving (toelichting)

De gebruikers van het provinciale wegennet kunnen zich goed en veilig (blijven) verplaatsen zonder dat de kwaliteit van de leefomgeving daarmee onder druk komt te staan. In dat verband werken we aan netwerkoptimalisatie van het (provinciaal) wegennet voor diverse doelgroepen (landbouwverkeer, goederenvervoer, personenvervoer).

Met de Investeringsstrategie Wegen als hulpmiddel werken we aan het inrichten van ons wegennet en maken daarbij gebruik van landelijke normen (CROW). Wij doen dat methodisch door middel van gebiedsgewijze aanpakken (GGA) waarbij samen met andere wegbeheerders integraal het wegennet in de desbetreffende regio wordt geanalyseerd, de grootste knelpunten bepaald, geprioriteerd en in planning gezet. De GGA`s Borsele West en -Oost zijn bijvoorbeeld in 2021 afgerond en de daaruit voortvloeiende projecten zijn in gang gezet. Op Walcheren wordt verder onderzoek gedaan naar de hoofdwegenstructuur in het zuidwesten en het noordwesten en de mogelijkheden van bijv. een rondweg bij Grijpskerke en terugdringing van de verkeersoverlast in Domburg en Aagtekerke. Via de GGA Veerse Meer zuid vindt nader onderzoek plaats naar kort termijn maatregelen voor het verbeteren van de bereikbaarheid van het gebied. Rondom Zierikzee is een verkeersvisie en een maatregelpakket opgesteld. De kans op realisatie is daarbij sterk afhankelijk van de bereidheid van partijen w.o. het Ministerie van I&W i.c.m. Rijkswaterstaat Z&D om te investeren. Ingezet wordt om deze gebiedsgewijze aanpakken voort te zetten en ook nieuwe GGA`s op te starten in Zeeuws-Vlaanderen. Met de GGA-aanpak zijn wat betreft de samenwerking tussen wegbeheerders en het zoeken naar oplossend vermogen goede ervaringen opgedaan. Succes is wel afhankelijk van de bereidheid van betrokken partijen in een gebied deze samenwerking aan te gaan en daar de nodige energie en (financiële) middelen in te steken.

Naast de regionale focus kent deze doelstelling ook een thematische uitwerking. Algemeen gaat het – conform de Mobiliteitsvisie Zeeland 2028 – om optimalisatie netwerk goederenvervoer, verbetering routering landbouwverkeer en optimalisatie utilitair fietsnetwerk. Daarnaast worden accenten gelegd voor specifieke thema’s; voor 2023 ging het om de aanpak van kruispunten met bestaande VRI’s op gebiedsontsluitingswegen, de aanpak van traversen, de aanpak van gevaarlijke bermen (i.r.t. fiets), de aanpak perceel- en erfaansluitingen en de aanpak van fietspaden.

Naast samenwerking lokaal en regionaal zet de provincie Zeeland zich ook nationaal in. Bijvoorbeeld ten aanzien van beleidsontwikkeling en gevolgen van nieuwe wetgeving. Dit doet ze via het IPO en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (overlegmomenten van de BAC Mobiliteit en het BO MIRT / BOL). 

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Op basis van de Zeeuwse Omgevingsvisie 2021, het beleidsinstrument Investeringsstrategie Wegen en de aankomende grote Vervangings- & Renovatieopgave (V&R-opgave) werken Team bereikbaarheid en de afdeling Infrastructuur & Vastgoed (projecten droge infra) samen aan het doen van onderzoek naar en het programmeren van provinciale infrastructurele projecten op basis van noodzaak en doelmatigheid (doorstroming/verkeersveiligheid). In 2023 zijn resultaten geboekt door de interne samenwerking te intensiveren en door projecten die voortkomen uit de investeringsstrategie en de GGA's uit te voeren (o.a. aanleg van de rotonde Baarlandsezandweg, landbouwroute Poortvliet, traverse Kuitaart, rotonde Oesterdam). Daarnaast is de planvorming van enkele projecten een stap verder gebracht: o.a. planstudie Deltaweg, herinrichting en renovatie Heinkenszandseweg, rehabilitatie Philipsdam, rotonde Oude Zoutdijk en rotonde Othene. De aankomende jaren gaan dan ook diverse grote projecten in uitvoering. De programmering van de V&R-opgave zal ook verder uitgewerkt worden. 

Acties

Bereikbaarheid voor de mensen

Terug naar navigatie - Bereikbaarheid voor de mensen

Omschrijving (toelichting)

Voor mensen bepaalt bereikbaarheid de mate waarin ze zelf actief kunnen deelnemen aan de samenleving. Het is voor Zeeland een extra uitdaging, gezien de relatief lage bevolkingsdichtheid, de geografische 'eilandenstructuur' en de sterke verwevenheid met de omliggende provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant en Vlaanderen. Bereikbaarheid is onder andere afhankelijk van de mate waarin mensen beschikken over eigen vervoer en gebruik kunnen maken van publiek vervoer (in de vorm van openbaar en doelgroepenvervoer) of private vormen van deelmobiliteit. Bereikbaarheid vraagt derhalve om maatwerk per doelgroep. Voor de bereikbaarheid van mensen wordt ingezet op een diverse invulling van de bestaande vervoervraag, waarbij het vervoeraanbod aansluit bij de verschillende behoeften per doelgroep.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De infrastructuur en het openbaar vervoer functioneert. Vanuit de RMS wordt gewerkt aan de ingroei van publiek vervoer om de bereikbaarheid verder te verbeteren. 

Acties

Uitvoering slimme mobiliteit

Terug naar navigatie - Uitvoering slimme mobiliteit

Omschrijving (toelichting)

Samen met onze regionale partners werken we aan de uitvoering van de Regionale Mobiliteitsstrategie. In 2023 gunnen we de busconcessie en bereiden we de aanbesteding van de flextaxi verder voor. Via onze subsidieregeling hub ontwikkeling ondersteunen we de ontwikkeling van diverse mobiliteitshubs in de Provincie met cofinanciering en kennis. De voorbereidingen om de mobiliteitscentrale in te richten worden in 2023 afgerond. Ook organiseren en faciliteren we diverse pilots gericht op het nieuwe mobiliteitssysteem. 

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De voorbereidingen voor de ingroei publiek vervoer zijn in volle gang. Het concept flextaxi is vanuit de samenwerking met partners ontwikkeld en de hub ontwikkeling is ook in volle gang. De aanbesteding busconcessie heeft geen inschrijver opgeleverd, waardoor we het oorspronkelijke tempo niet geheel halen. Echter, publiek vervoer is nog steeds binnen de planning, per 2025 operationeel. De jaren 2025 en 2026 zal worden gebruikt voor een uitgroei van het huidige systeem en de ingroei van het nieuwe. 

Acties

Trendindicatoren

Terug naar navigatie - Trendindicatoren
Trendindicatoren (verkeersveiligheid) 2019 2020 2021 2022 2023
Aantal ongelukken* 2.203 1.837 1.918 2.252 2.030
Aantal betrokkenen* 3.304 2.693 2.681 3.086 3.112
Ernstige verkeersslachtoffers; doden** 13 22 11 23 14
Ernstige verkeersslachtoffers; ziekenhuisgewonden* 538 423 359 467 525
Aantal geregistreerde ongevallen waarbij landbouwvoertuigen zijn betrokken* 20 9 14 15 17
Aantal bij verkeersongevallen betrokken kwetsbare verkeersdeelnemers ), jongeren (onder 25) en fietsers*
categorie ouderen (boven 60 666 435 463 552 590
jongeren (onder 25) en fietsers* 665 579 577 643 575
Fietsers 325 239 186 259 278
Aantal bij verkeersongevallen betrokken jonge (18 tot 24) bestuurders van personenauto's* 342 308 310 311 264
Aantal geregistreerde processenverbaal verkeer (onder invloed)* 1.089 967 904 968 992
Aantal geregistreerde processenverbaal in het verkeer (overig)* 162 166 175 214 219
* bron: VIA-stat, politiedata
** bron: CBS, 2023 is een voorlopig cijfer op basis van politie data + Via-stat

Doelindicatoren

Terug naar navigatie - Doelindicatoren
Doel Indicator Stand 2017 Stand 2020 Stand 2021 Streefwaarde 2022 Streefwaarde 2023 Einddoel
(Vaar)wegen Onderhoudsniveau infrastructurele kapitaalgoederen Basis Basis Basis Basis Basis Basis
Vraaggericht OV Waardering Openbaar vervoer (bus) 7 7,8 (2019)** 7,9*** 7,6 7,6
Bezettingsgraad kernnet (daggemiddelde) 0 0 0 17%* 30%
Bezettingsgraad fietsvoetveer 0 0 0 26% 30%
Snelle en betrouwbare wegverbindingen Reistijd Goes - Zelzate 50 minuten 37 minuten 37 minuten 37 minuten 40 minuten
Reistijd Goes - Hellegatsplein (via MZ-route) 60 minuten 50 minuten 50 minuten 51 minuten 45 minuten
Waardering openbaar vervoer (OV-klantenbarometer) Klantenwaardering voor het openbaar vervoer waarvoor concessieverlening plaatsvindt door de Provincie bus: 7,4 bus: 7,8 (2019)** bus: 7,9*** bus: 7,6 bus: 7,6
WSF: 8,1 WSF: 8,3 (2019)** WSF: 8,0*** WSF: 8,0 WSF: 8,0
* Rekening houdend met nog aanwezige corona-effecten.
** In 2020 geen onderzoek vanwege corona-maatregelen.
*** Resultaten onderzoek nog niet representatief vanwege postcorona effect.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
(Bedragen x € 1.000)
Doelstelling Begroting 2023 Wijziging 2023 Begroting na wijziging 2023 Rekening 2023 Restant
Lasten
050101-Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen 32.724 811 33.535 32.315 1.220
050102-Bereikbaarheid voor de mensen 25.298 3.938 29.236 29.641 -405
050103-Verbetering verkeersgedrag verkeersdeelnemers 876 -48 828 845 -17
050104-Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners en leefbaarheidsagenda 521 -151 371 233 138
050105-Wegeninvesteringen 1.798 -101 1.697 1.701 -4
050107-Uitvoering slimme mobiliteit 2.447 873 3.320 2.222 1.098
059999-Ambtelijke inzet 9.024 2.428 11.452 11.108 344
Totaal Lasten 72.688 7.750 80.439 78.065 2.374
Baten
050101-Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen 417 120 537 484 53
050102-Bereikbaarheid voor de mensen 2.288 1.529 3.817 3.834 -17
050104-Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners en leefbaarheidsagenda - - - 57 -57
050107-Uitvoering slimme mobiliteit 826 957 1.784 621 1.163
Totaal Baten 3.531 2.606 6.138 4.996 1.142
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 69.157 5.144 74.301 73.069 1.232
Onttrekkingen
980599 Bestemmingsreserves-Pr.5 28.492 1.008 29.499 28.965 534
Toevoegingen
980599 Bestemmingsreserves-Pr.5 11.338 8.988 20.326 20.326 -
Mutaties reserves -17.154 7.980 -9.173 -8.639 -534
Resultaat na bestemming 52.003 13.124 65.128 64.430 698