Uitgaven

6,11%
€ 23.612
x €1.000
6,11% Complete

Inkomsten

2,31%
€ 9.234
x €1.000
2,31% Complete

Saldo

106,04%
€ -14.377
x €1.000

2 Programma Woonplaats Zeeland

Uitgaven

6,11%
€ 23.612
x €1.000
6,11% Complete

Inkomsten

2,31%
€ 9.234
x €1.000
2,31% Complete

Saldo

106,04%
€ -14.377
x €1.000

Inleiding en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Inleiding en ontwikkelingen

Zeeland is Land in Zee. Kust, land, zeearmen en eilanden, het samenspel tussen water en land, het geeft Zeeland een unieke ligging en een bijzondere omgeving voor mensen om te wonen, te werken en te recreëren. Deze unieke ligging in een veilige, economisch aantrekkelijke en ecologisch gezonde delta is ons Zeeuwse kapitaal en onze leefomgeving. In Zeeland bepalen water, landbouw, wonen, natuur, industrie en recreatie de kwaliteit van de leefomgeving. Als we die kwaliteit willen behouden, dan moeten we ons steeds afvragen: wat mag waar wel en waar niet, hoe beïnvloedt dat elkaar over en weer, wat zijn de effecten op milieu, landschap, economie op korte en langere termijn. Uitgangspunt is de vastgestelde Omgevingsvisie.

In dit uitvoeringsprogramma Woonplaats Zeeland staat de kwaliteit van de fysieke leefomgeving centraal. Daarbij staan de volgende onderwerpen centraal: de gebouwde omgeving met steden, dorpen en bedrijventerreinen, de kwaliteit van de kust en recreatie, milieu en water, zowel de Deltawateren als het beheer van grond- en oppervlaktewater binnendijks. Landbouw en natuur, ook onderdeel van de fysieke leefomgeving, komen aan de orde in het programma Balans in landelijk gebied.

Het behoud van de kwaliteit van de leefomgeving wordt geregeld door tal van wetten en regelingen, onder de verantwoordelijkheid van Rijk, provincie, gemeenten en waterschap. In de Omgevingswet komt er straks één loket voor alle vragen, klachten, vergunningen etc. Dat loket wordt de gemeente. De invoering van de Omgevingswet vereist een vernieuwing in samenwerking, denken en doen tussen overheden. Ook dat project komt in dit hoofdstuk aan de orde.

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten

De speerpunten voor de verschillende deelprogramma's zijn:

Deltawateren

  • Bijdragen aan vervolg gebiedsagenda Zuidwestelijke Delta 2050.
  • Herintroductie van beperkt getij op de Grevelingen.
  • Gebiedsproces Volkerak-Zoommeer (korte en middellange termijn).
  • Zoetwaterbeschikbaarheid Zuidwestelijke Delta (in relatie tot Zeeuws Deltaplan zoet water).
  • Continueren inzet voor uitvoeringsprogramma Oosterscheldevisie.
  • Kennisprogramma zeespiegelstijging in relatie tot herijking Voorkeurstrategie Zuidwestelijke Delta in 2026.

Milieu

  • Vervolg verkenning van de samenwerking Milieutaken in Zeeland in afstemming met gemeenten en waterschap.
  • Uitvoeren Milieuprogramma en vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH)-programma.

Omgevingswet (digitaal stelsel)

  • Informatie en applicatie stelsel gereed maken zodat Omgevingsvisie en Omgevingsverordening kunnen worden gepubliceerd.

Wonen en bedrijventerreinen

  • Opstellen van een Woonagenda en aanpak onder andere met de gemeenten.
  • Uitvoeren subsidieregelingen wonen en bedrijventerreinen.

Reguliere taken

Terug naar navigatie - Reguliere taken

Milieu

  • Vergunningverlening, toezicht en handhaving bij bedrijven en activiteiten, waarvoor de Provincie bevoegd gezag is en taken die daarmee samenhangen.
  • Accounthouderschap van de RUD Zeeland en de DCMR.
  • Interbestuurlijk toezicht Omgevingsrecht.
  • Nazorg gesloten stortplaatsen.
  • Coördinatie uitvoering VTH taken binnen Zeeland.

Ruimtelijke kwaliteit

  • Overleg over ruimtelijke plannen met betrokken bestuursorganen.
  • Toezicht op huisvesting statushouders.

Water

  • Beheer grondwatermeetnet.
  • Aanwijzen zwemlocaties.
  • Bescherming grond- en oppervlaktewater.

Deltawateren

Terug naar navigatie - Deltawateren

De Deltawateren zijn voor Zeeland vanuit ecologisch, ruimtelijk, recreatief en economisch oogpunt van grote waarde. Ze bepalen in belangrijke mate de kwaliteit van onze leefomgeving, nu en in de toekomst. Het borgen van deze kwaliteit vraagt om passende antwoorden op de uitdagingen voor de komende decennia. Binnen de geldende (wettelijke) kaders gaat het daarbij om een afgewogen aanpak van thema’s als waterkwaliteit, ecologie en regionale economie in combinatie met noodzakelijke aanpassingen op het vlak van waterveiligheid, zeespiegelstijging en een verder toenemende verzilting.

Een aanpak waarbij we als Provincie Zeeland samenwerken met onze partners binnen het Gebiedsoverleg Zuidwestelijke Delta (GO ZWD) om ons doel van een ecologisch gezonde, veilige en economisch aantrekkelijke delta te kunnen realiseren.

Maatschappelijk effect Deltawateren
De leefomgeving wordt aangepast aan veranderende (klimaat)omstandigheden waardoor inwoners en bezoekers van Zeeland kunnen leven in een veilige, aangename en klimaatbestendige leefomgeving.

Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd

Terug naar navigatie - Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd

Speerpunten Bestemming Zeeland 2030 voor inwoners, ondernemers en bezoekers

  1. Vergroten van de positieve bijdrage van de vrijetijdssector aan de omgeving en de samenleving: de Zeeuwse vrijetijdssector heeft een sterke maatschappelijke, ruimtelijke en economische meerwaarde. De Zeeuw draagt de vrijetijdseconomie een warm hart toe en werkt samen met de sector aan een leefbaar Zeeland voor iedereen.
  2.  Stimuleren van een toekomstbestendige vrijetijdssector: de Zeeuwse ondernemers zijn intrinsiek gemotiveerd en in staat om de exploitatie op een duurzame circulaire wijze te laten plaatsvinden. Ondernemen in de vrijetijdseconomie is aantrekkelijk en staat hoog in aanzien. Er is een bruisend netwerk actief dat samenwerkt aan een gezonde vrijetijdssector.
  3. Versterken van een optimale beleving voor bewoner en gast: onze inwoners en bezoekers ervaren Zeeland op een unieke manier die bij hen past, in alle seizoenen en regio’s. De verschillende regio’s en steden in Zeeland vormen gezamenlijk een gevarieerd palet aan bestemmingen.

Omgevingswet en Ruimtelijke Ordening

Terug naar navigatie - Omgevingswet en Ruimtelijke Ordening

Het doel van de Omgevingswet is: “van bescherming van de fysieke leefomgeving via een werende benadering van activiteiten, naar een beleidscyclus waar de continue zorg voor de kwaliteit van de fysieke leefomgeving centraal staat en ruimte ontstaat voor ontwikkeling.”

De Omgevingswet leidt tot de nodige veranderingen. De Omgevingswet geeft aan dat burgers en initiatiefnemers niet langer te maken krijgen met een gefragmenteerde overheid. Alle overheden zijn samen verantwoordelijk voor de fysieke leefomgeving. Om dit te bereiken moeten de overheden onder de Omgevingswet intensiever samenwerken. Belangrijke instrumenten zijn de Omgevingsvisie en de verordening. Het digitale stelsel is het derde spoor van de implementatie Omgevingswet en maakt onderdeel uit van dit programma.

Voor de digitalisering van de Omgevingswet wordt een digitaal stelsel ontwikkeld. Een belangrijke component hierin is het Omgevingsloket. Alle informatie over de fysieke leefomgeving wordt gebundeld in het Omgevingsloket.
Via het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers digitaal een vergunningaanvraag of melding indienen. Ook kan via prikken op de kaart gezien worden welke regels er gelden op welke locatie. Daarnaast kan ook informatie over de fysieke leefomgeving worden opgevraagd. Alle overheden dienen aangesloten te worden op het Omgevingsloket om deze te voorzien van informatie. Zeeuwse afstemming is nodig om met partijen afspraken te maken hoe we aansluiten, welke informatie er wordt aangeleverd en welke nieuwe (werk) processen er ingericht moeten worden.

Ruimtelijke ordening 
Het rijk heeft een actieve regierol op zich genomen in de ruimtelijke ordening in Nederland. Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft de programma’s NOVEX en Mooi Nederland opgesteld. Het rijk wil regie voeren op de ruimtelijke ordening in Nederland. Hierbij wordt door het rijk wordt een belangrijke rol toegekend aan de provincies. Daarom wil de minister Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) met de Provincies afspraken maken over de ruimtelijke inbedding van nationale belangen in de regio. Deze afspraken hebben betrekking op nationale doelen en ruimtelijke keuzes, uitvoering en investeringsbeslissingen. De provincies organiseren het proces waarbij zij regio’s, gemeenten, waterschappen, uitvoeringsorganisaties en maatschappelijke partijen betrekken. Het Rijk was voornemens in oktober 2023 ruimtelijke arrangementen afsluiten met elke provincies. Dit ruimtelijke arrangement vervangt de omgevingsagenda’s. De thema’s uit de omgevingsagenda voor Zeeland komen terug in de ruimtelijke arrangementen. North Sea Port District wordt daarbij onderdeel van de gebiedsgerichte aanpak in het programma NOVEX.

Maatschappelijk effect Omgevingswet en ruimtelijk arrangement
De Provincie draagt bij aan een nieuwe manier van samenwerken tussen overheden onderling en tussen overheden en het netwerk. Dat gebeurt met de voorbereiding op de Omgevingswet en de vier andere strategische opgaven. Het doel is een gezonde, veilige leefomgeving en het doelmatig gebruik van de beschikbare ruimte, waardoor ook directe bijdrage geleverd wordt aan het versterken van de recreatieve en toeristische aantrekkingskracht van Zeeland.

Ruimtelijke kwaliteit versterken: Wonen

Terug naar navigatie - Ruimtelijke kwaliteit versterken: Wonen

Een passende duurzame woning en een prettige woonomgeving.
Demografische ontwikkelingen (vergrijzing, huishoudenverdunning), de noodzaak voor verduurzaming en aanpassing van woningen aan de zorg(behoefte) hebben een belangrijke invloed op de woonbehoefte. De vraag naar woningtypen en woonmilieus verandert hierdoor. Het gaat niet alleen om aantallen woningen, maar ook om een match met de kwalitatieve vraag en een koppeling met duurzaamheidsdoelen. De aanpassing van de bestaande woningvoorraad door sloop, herstructurering, woningaanpassing en verbetering is een lastige opgave. Door de stijgende huizenprijzen dreigt een tekort aan betaalbare woningen.
Met het aantreden van het nieuwe kabinet begin 2022 is volkshuisvesting na lange tijd weer een belangrijk onderdeel van de Rijksagenda geworden. De nadruk daarbij ligt op het stimuleren van de nieuwbouw en het vergroten van de (betaalbare) woningvoorraad. In het kader van de Nationale Bouw -en Woonagenda sluit het rijk met alle provincies eind december 2022 een Woondeal. Onderdeel van de Woondeal is een bod per provincie voor een realistische nieuwbouwopgave voor de komende jaren. De hiervoor benodigde randvoorwaarden, wettelijke en financiële regelingen zijn nog in ontwikkeling. 
Om gebruik te kunnen maken van deze regelingen is veelal cofinanciering noodzakelijk. De mogelijkheid van een Zeeuws woonfonds wordt hierbij verkend.
Voor de provincie Zeeland geldt dat de Woondeal zijn basis vindt in de Zeeuwse Woonagenda en leidt tot een gezamenlijke uitvoeringsagenda voor Rijk, provincie en gemeenten. De kwalitatieve opgave is in 2019 in beeld gebracht door het Kwalitatief Woononderzoek Zeeland (KWOZ). De opgave is aanzienlijk en verschilt per regio. In 2022 is de provinciale demografische prognose geactualiseerd. Een vervolgstap is de actualisatie van de kwalitatieve opgave.

De Provincie heeft samen met de gemeenten een verantwoordelijkheid voor de regionale woningbehoefte. In 2021 hebben de gemeenten en Provincie de Zeeuwse Woonagenda vastgesteld. Hierin zijn drie belangrijke gezamenlijke opgaven benoemd:

  • Het toekomstbestendig maken van de bestaande woningvoorraad.
    De grootste opgave ligt in de versterking van de bestaande woningvoorraad. Het gaat daarbij om verduurzaming en het levensloopgeschikt maken van de woningvoorraad en daarmee samenhangend, het op peil houden van de leefbaarheid in wijken en dorpen.
  • Nieuwbouw die 100% raak is: focus op kwaliteit in woningtypen en locaties.
    Bij nieuwbouw gaat het veel meer om kwaliteit en minder om kwantiteit. Het gaat om het toevoegen van de juiste woningen op de juiste plekken. Zo draagt nieuwbouw maximaal bij aan een toekomstige woningvoorraad die in kwaliteit en kwantiteit 100% aansluit bij de vraag.
  • Inspelen op de behoefte aan specifieke segmenten op woningmarkt.
    Er bestaat een behoefte aan specifieke type woningen zoals flexwonen, huisvesting van arbeidsmigranten en passende woonvormen voor oudere huishoudens, zoals geclusterde woonvormen en woonvormen op het grensvlak van zelfstandig en intramuraal wonen.

De opgaven in de Zeeuwse Woonagenda worden in de uitvoeringsagenda aangepakt via in zes actielijnen:

  • gebiedsgerichte aanpak
  • financiële arrangementen
  • adaptief programmeren
  • complementair bouwen
  • hergebruik lege panden
  • flexibele schil

In de actielijnen wordt met bestaande en nieuw te ontwikkelen instrumenten gezamenlijk gewerkt aan een toekomstbestendige woningvoorraad. De provincie ondersteunt dit met de inzet via bestaande en nieuwe instrumenten, zoals de Provinciale Impuls Wonen, subsidie voor hergebruik van leegstaande panden, ondersteuning voor flexibele woonvormen, leningen voor woningverduurzaming en subsidie voor gebiedsgerichte projecten.
Afstemming van de aanpak vindt plaats via de Woonagenda en de regionale woningmarktafspraken, waar de regio onderling en met provincie afspraken maakt over de kwalitatieve en kwantitatieve versterking van de woningvoorraad. De aansluiting bij het rijksbeleid wordt vastgelegd in de Woondeal. Waar nodig worden met individuele gemeenten plannen van aanpak opgesteld, waarin afspraken worden gemaakt over de bestaande nieuwbouwplannen, zodat deze beter aansluiten bij de toekomstige behoefte en de afspraken die hierover in de Woondeal zijn gemaakt. 

Maatschappelijk effect
Zeeland is een provincie waar het goed wonen, werken en leven is.

Beter benutten van regionale bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - Beter benutten van regionale bedrijventerreinen

We werken aan het beschikbaar hebben van voldoende planologische ruimte voor havenontwikkeling en bedrijven en zetten in op een kwaliteitsimpuls en de verduurzaming van terreinen. De provincie stelt hiervoor regelmatig een behoefteprognose voor bedrijventerreinen op. Deze vormt de basis voor de regionale bedrijventerreinenprogrammering die de gemeenten opstellen om te komen tot een goede balans in vraag en aanbod.

De Provincie ondersteunt de gemeenten met twee subsidieregelingen voor het versterken van de kwaliteit en duurzaamheid van bedrijventerreinen. De subsidieregeling Planvorming en Procesondersteuning is bedoeld voor de integrale planvorming voor toekomstbestendige bedrijventerreinen. De subsidieregeling Fysieke maatregelen is gericht op de uitvoering van collectieve fysieke maatregelen ten behoeve van het toekomstbestendig maken van bedrijventerreinen. Hierbij valt te denken aan (circulaire) herstructurering, aanleg van duurzame energie- en warmtesystemen, energieopslag, aanleg gedeelde laadinfrastructuur, maatregelen in het kader van klimaatadaptatie en maatregelen die de biodiversiteit vergroten.

Maatschappelijk effect
Zeeland is een provincie waar het goed wonen, werken en leven is.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Law Delta

Terug naar navigatie - Law Delta

Omschrijving (toelichting)

Een Law Delta is gerealiseerd op een deel van het beoogde terrein van de marinierskazerne in Vlissingen. Deze doelstelling maakt onderdeel uit van het compensatiepakket Wind in de Zeilen. Dit betreft het justitieel complex Vlissingen (JCV) dat bestaat uit een penitentiaire inrichting voor zwaardere doelgroepen met een extra beveiligde inrichting, een hoog beveiligde zittingslocatie en een beveiligde verblijfsfaciliteit waar rechters, officieren van justitie en advocaten tussen zittingsdagen kunnen overnachten en werken en een steunpunt DV&O.

Het Strategisch kenniscentrum Georganiseerde Ondermijnende Criminaliteit dat gelieerd is aan de strafrechtketen zal elders in Vlissingen als een separate ontwikkeling tot stand worden gebracht.

De gezamenlijke inschatting van Rijk en regio is dat op zijn vroegst in het laatste kwartaal van 2023 kan worden gestart met bouwen van het justitieel complex.

Een start eind 2023 kent de volgende afhankelijkheden en risico’s:

  • Aandacht voor de voorbereiding en begeleiding van het proces met betrekking tot ruimtelijke procedures, om deze zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen. 
  • Met de locatiestudie is het justitieel complex in een stadslandgoed ontworpen, waarmee deels een verwevenheid is tussen de twee delen. De twee delen zullen in planuitwerking gelijk moeten oplopen.
  • De regelgeving rondom stikstof kan van invloed zijn ontwikkelingsmogelijkheden rondom het justitieel complex.
  • Beschikbaarheid van een marktpartij.
  • De gevolgen van de Omgevingswet, die gedurende de planfase wordt ingevoerd, zijn nog onbekend.

Oplevering van het complex wordt op zijn vroegst mogelijk geacht in 2028.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De uitvoering van Law Delta is goed op dreef. Het Strategisch Kennis Centrum is gevestigd in Vlissingen en operationeel. 

Het bestemmingsplan voor het Justitieel Complex is in 2023 onherroepelijk geworden. De aanbesteding voor het complex is succesvol verlopen. Gesprekken over de gunning vinden plaats om in 2024 te kunnen gunnen. 

Er is echter vertraging gemeld over de realisatie van het complex door de stikstofproblematiek en de oorlog in Oekraine. Oplevering van het complex wordt nu in 2030 verwacht.

Acties

Voorbereiding omgevingswet

Terug naar navigatie - Voorbereiding omgevingswet

Omschrijving (toelichting)

Uiterlijk op het moment van het inwerkingtreden van de omgevingswet, werkt de provincie volgens de gedachte achter de omgevingswet.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Er is voldaan aan de vereisten bij inwerkingtreding van de Omgevingswet. Tevens zijn voor externe samenwerking de werkwijzen duidelijk via handleidingen voor de VTH-keten en de werkwijze met Omgevingstafels in de planketen. De toepasbare regels en vragenbomen zijn opgenomen in het Omgevingsloket. En intern zijn de werkprocessen gemaakt en komen de ontvangen aanvragen binnen in het zaaksysteem. 

Acties

Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd

Terug naar navigatie - Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd

Omschrijving (toelichting)

Speerpunten Bestemming Zeeland 2030 voor inwoners, ondernemers en bezoekers

  1. De vrijetijdssector levert een positieve bijdrage aan de omgeving en de samenleving: in 2030 draagt de Zeeuw de vrijetijdssector een warm hart toe. De inwoners van Zeeland kennen en ervaren de vrijetijdssector als een belangrijke drijvende kracht voor de leefbaarheid, economie en het voorzieningen niveau.
  2. De vrijetijdssector is toekomstbestendig: de Zeeuwse ondernemers zijn intrinsiek gemotiveerd en in staat om de exploitatie op een duurzame circulaire wijze te laten plaatsvinden. Ondernemen in de vrijetijdseconomie is aantrekkelijk en staat hoog in aanzien. Er is een bruisend netwerk actief dat samenwerkt aan een gezonde vrijetijdssector die ontwikkelt met kwaliteit en aandacht voor een divers aanbod, ook in de waterrecreatie.
  3. Inwoner en gast hebben een optimale beleving: inwoners en bezoekers ervaren Zeeland op een unieke manier die bij hen past, in alle seizoenen en regio’s. De verschillende regio’s en steden in Zeeland vormen gezamenlijk een gevarieerd palet aan bestemmingen.

Bestemming Zeeland 2030 in balans

De ambitie van het ‘Toekomstbeeld Bestemming Zeeland 2030’ is te zorgen voor een vrijetijdssector die in balans met de samenleving en de omgeving bloeit. In de Bestemming Zeeland 2030 worden de belangen van inwoners, bedrijven en bezoekers goed gewogen.

We streven naar een toekomstbestendige vrijetijdssector die een positieve bijdrage levert aan de omgeving en de samenleving. Hierbij wordt verantwoord gebruik gemaakt van het landschap, ons natuurlijk kapitaal. Effecten op de leefomgeving zijn daarom betrokken bij recreatieve ontwikkelingen. De ruige zee, de rustige natuur, bruisende binnensteden, een rijke historie, hoogstaand culinair aanbod en een actieve waterbeleving vormen de beleving voor inwoner en gast van de Zeeuwse Delta, in elk jaargetijde.

De ambitie voor Bestemming Zeeland 2030 is een gezamenlijke opgave met onder andere gemeenten, (recreatieve) ondernemers, natuur- en cultuurorganisaties en overige partners in Zeeland. Aan de hand van een meerjarige actie-agenda 2022-2024 bepalen we met onze partners welke thematische ambities prioriteit krijgen en werken we gezamenlijk aan het bereiken van de doelen per thema. Op deze manier werken we binnen het Ecosysteem Zeeuws Vrijetijdsdomein aan een Bestemming Zeeland 2030 in balans.

Voor het monitoren of de Bestemming Zeeland in balans is, voeren we de meerjarige Zeeuwse kennisagenda 2022-2024 met onderzoeksprogramma uit. Dit doen we in samenwerking met de partners binnen het vrijetijdsdomein in Zeeland, maar ook binnen het landelijk onderzoeksprogramma voor bestemmingsmanagement en spreiding van toerisme.

De beleidsindicator voor de bestemming Zeeland in balans is het draagvlak voor toerisme onder de Zeeuwse inwoners. Nulmeting hiervoor is het jaar 2019 waarin het draagvlak voor toerisme in Zeeland onder inwoners 70% was. De volgende draagvlakmeting voor Zeeland vindt plaats in 2023. Voor de korte termijn is inzetten op het consolideren van de steun voor toerisme in Zeeland van 70% het doel (hierbij verliezen we niet het draagvlak voor toerisme per gemeente uit het oog). Voor de middellange en lange termijn (2030) is het doel / de ambitie om te komen tot 75% draagvlak in Zeeland.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

In 2023 zijn stappen gezet in de samenwerking en inhoud van het toekomstbeeld Bestemming Zeeland 2030 in balans. Op de 4 prioritaire thema's (cultuur, draagvlak, ontwikkelkansen bestaand aanbod en aantrekkelijke en vitale sector) van het toekomstbeeld zijn werkgroepen bestaande uit gemeenten en provincie aan de slag gegaan en zijn de eerste contouren van samenwerking en inhoud bepaald, bijvoorbeeld ten aanzien van de toeristisch marketingstrategie en de samenwerking van recreatie en toerisme met natuur. Het Kenniscentrum Kusttoerisme is gestart met de opdracht voor de monitoring en het meten van de doelen uit de Bestemming Zeeland in Balans. Ook bestuurlijk zijn er afspraken gemaakt over de samenwerking.

 

Acties

Milieu: woon- en werkklimaat zijn versterkt

Terug naar navigatie - Milieu: woon- en werkklimaat zijn versterkt

Omschrijving (toelichting)

Via beleid en uitvoering van milieutaken wordt ingezet op het beschermen en het versterken van de milieukwaliteit van onze fysieke leefomgeving. Uitdaging is om hiermee de milieukwaliteit te versterken terwijl de economische belangen niet uit het oog worden verloren. Dit doet de Provincie samen met andere overheden en maatschappelijke partners. De uitvoerende milieutaken zijn gemandateerd aan de RUD Zeeland en voor de Brzo taken aan de DCMR.

Het Milieuprogramma en het VTH programma dragen bij aan een schone, gezonde en veilige leefomgeving.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Met het milieuprogramma 2023-2027 heeft de Provincie doelen gesteld tot 2027 met daarbij horende acties voor 2023 en verder. Deze acties hebben tot doel de fysieke leefomgeving te beschermen en te versterken. De acties voor 2023 zijn grotendeels uitgevoerd. De monitoringsrapportage 2023 laat naar verwachting eind maart 2024 de definitieve uitkomsten zien. Mogelijk leidt deze informatie tot actualisatie van het milieuprogramma

Acties

Water en Bodem met kwaliteit

Terug naar navigatie - Water en Bodem met kwaliteit

Omschrijving (toelichting)

Een duurzaam bodemgebruik en goede kwaliteit van grond- en oppervlaktewater, waterpeilen die voldoen aan normering en duurzame bescherming tegen overstromingen zoals aangegeven in de Europese Kaderrichtlijn Water en de Europese Richtlijn Overstromingsrisico’s

Een aantal reguliere taken op het vlak van water(beheer) wordt structureel uitgevoerd. De provincie draagt samen met andere overheden (waterschap, Evides, Rijk) bij aan het behoud en waar mogelijk verbetering van de waterkwaliteit in grond- en oppervlaktewater, drinkwater en zwemwater.

Naar verwachting zal er eind 2022 meer duidelijkheid zijn rondom het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NLPG). Het NPLG is een beleidsprogramma onder de Nationale Omgevingsvisie dat de gebiedsgerichte opgaven en maatregelen voor natuur, stikstof, landbouw, water, bodem en klimaat omvat. De vertaling hiervan dient nog plaats te vinden en daarnaast zullen nog richtinggevende keuzes gemaakt dienen te worden als water en bodem als sturende principe het uitgangspunt wordt.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

Als uitwerking van het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NLPG) is in 2023 het Zeeuws Gebiedsprogramma 2023 vastgesteld. Daarin zijn de gebiedsgerichte opgaven en maatregelen voor natuur, stikstof, landbouw, water, bodem en klimaat opgenomen. Uitvoering hiervan wacht op de eerder door het Rijk in het vooruitzicht gestelde financiering. Tot op heden ontbreekt zekerheid hierover. 

Acties

Deltawateren

Terug naar navigatie - Deltawateren

Omschrijving (toelichting)

Een ecologisch gezonde, veilige en economisch aantrekkelijke delta. Door samen met onze partners in te zetten op:

  • Het realiseren van een gezond ecologisch systeem.
  • Het verder versterken van de (water)veiligheid.
  • De zorg voor voldoende zoet water.
  • Het stimuleren van de economische vitaliteit.

Kwaliteit (indicator)

O

Kwaliteit (toelichting)

De voor 2023 toegezegde bijdrage is geleverd. Aanvullend is met ingang van de nieuwe collegeperiode gedeputeerde Vael benoemd tot voorzitter van het Gebiedsoverleg Zuidwestelijke delta. Dit vraagt om meer inzet dan voorzien.

Acties

Ruimtelijke kwaliteit: wonen

Terug naar navigatie - Ruimtelijke kwaliteit: wonen

Omschrijving (toelichting)

Ruimtelijke kwaliteit versterken:
Een passende duurzame woning en een prettige woonomgeving.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In 2023 is vanuit de acties bijgedragen aan deze doelstelling. Belangrijk daarbij zijn de totstandkoming van de Woondeal, de inrichting van de versnellingstafels en de aandacht voor woningen voor ouderen en aandachtsgroepen. Verder zijn de provinciale subsidieregelingen overwegend succesvol ingezet om woningbouw te realiseren en leegstand tegen te gaan. De Provincie heeft de gemeenten ondersteund bij capaciteitsproblemen en bij de aanvraag van subsidies bij het Rijk. Met dit laatste is een aanzienlijke steun vanuit het Rijk voor de Zeeuwse woningbouwopgave tot stand gekomen. 

Acties

Ruimtelijke kwaliteit versterken: impuls bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - Ruimtelijke kwaliteit versterken: impuls bedrijventerreinen

Omschrijving (toelichting)

Regionale bedrijventerreinen zijn beter benut en beschikken over meer kwaliteit en duurzaamheid.

We werken aan het beschikbaar hebben van voldoende planologische ruimte voor havenontwikkeling en bedrijven en zetten in op een kwaliteitsimpuls en de verduurzaming van terreinen. 

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In 2023 is gestart met de voorbereiding van een Zeeuws-brede aanpak van de verduurzaming van bedrijventerreinen in samenwerking met Impuls Zeeland en VNO-NCW. De focus ligt hierbij op planvorming en een versterking van de samenwerking op de bedrijventerreinen ten behoeve van collectieve maatregelen.

De behoefte aan bedrijventerreinen neemt toe. De afgelopen jaren is de vraag toegenomen, terwijl er geen of slechts beperkte uitbreiding heeft plaatsgevonden. De nieuwe prognose 2023 toont opnieuw een hoge vraag, waardoor er krapte ontstaat op de markt voor bedrijventerreinen, in het bijzonder voor hogere milieucategorieën. 

Acties

Trendindicatoren

Terug naar navigatie - Trendindicatoren
Trendindicatoren 2017 2018 2019 2020 2021 2022
Aantal geconstateerde overtredingen bij bedrijven waarvoor de Provincie de milieuvergunning verleent.
Het aantal uitgevoerde emissiemetingen lucht 43 46 45 - 15 11
Het aantal overtredingen van luchtvoorschriften 6 5 4 - 1 2
Aantal klachten overlast
Aantal ingediende klachten 213 314 266 412 365 282
Aantal klachtensituaties 35 30 32 192 88 115
Aantal zwembaden 124 118 116 134 136 68
Aantal keren dat een overtreding is geconstateerd 20 38 24 18 12 26
Aantal zwemgelegenheden in oppervlaktewater 55 55 55 56 55 109
Aantal keren dat een overtreding is geconstateerd 1 1 1 1 - 1
Aantal woningen binnen geluidszones rond industrieterreinen waarvoor geldt dat, ook na saneringsmaatregelen, de geluidsbelasting van 60 dB(A) wordt overschreden is in 2018 verminderd ten opzichte van 2012. 12 12 12 12 12 12
Milieuhygiënische spoedlocaties bodemverontreiniging zijn uiterlijk in 2020 gesaneerd of beheersbaar gemaakt.
Aantal spoedlocaties in uitvoering of nog op te pakken 5 5 5 4 1 6
Goede naleving bodemsanerings- en nazorgverplichtingen.
Aantal saneringen in uitvoering 44 53 50 73 50 20
Aantal overtredingen - 1 - 1 - 1
Aantal overnachtingen toeristische gasten*** 12.714.000 13.107.000 13.653.000 10.928.000 13.111.000
Aantal overnachtingen vaste gasten*** 5.068.000 5.488.000 6.613.000 4.767.000 5.925.000
Draagvlak voor toerisme onder de Zeeuwse inwoners (Gemeten steun voor toerisme onder de Zeeuwse inwoners) 70% Nulmeting niet gemeten niet gemeten
Tevredenheid over beleving van Zeeland**** 8,27 8,40 8,30 niet gemeten 8,20

Doelindicatoren

Terug naar navigatie - Doelindicatoren
Doel Indicator 2020 2021 2022 2023 Streefwaarde 2024 Einddoel
Milieubelasting door uitstoot bedrijven waarvoor de Provincie de milieuvergunning verleent, is verminderd ten opzichte van 2006 Gemeten en berekende emissiegegevens Emissiegegevens zijn lager dan in 2006. Nog niet bekend*) Emissiegegevens zijn lager dan in 2006. Emissiegegevens zijn lager dan in 2006. Emissiegegevens zijn lager dan in 2006. Emissiegegevens zijn lager dan in 2006.
Er wordt voldaan aan de wettelijke normen en grenswaarden voor een goede luchtkwaliteit Gemeten immissiemetingen bij meetpunten Zierikzee en Philippine Er wordt voldaan aan wettelijke normen. Er wordt voldaan aan wettelijke normen. Er wordt voldaan aan wettelijke normen. Er wordt voldaan aan wettelijke normen. Er wordt voldaan aan wettelijke normen. Blijft voldoen aan gestelde normen
Toeristische bestedingen De bestedingen gedaan door toeristen of ten behoeve van toeristen voor, tijdens en na de reis en het verblijf op de plaats van bestemming voor Zeeland Niet bekend. Globale indicatie: bestedingen Nederlandse vakantiegangers circa 25% lager dan in 2019. Nog niet bekend. € 1,85 mld. Nog niet bekend. € 1,9 mld. € 1,9 mld.
Waterkwaliteit (oppervlaktewater) (Informatiehuis Water) % van de waterlichamen met een goede ecologische kwaliteit - - - 0 0 100% (2027)
Waterkwaliteit (oppervlaktewater) % van de waterlichamen met een goede toestand voor vissen 0 0 0 1 1 100% (2027)

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
(Bedragen x € 1.000)
Doelstelling Begroting 2023 Wijziging 2023 Begroting na wijziging 2023 Rekening 2023 Restant
Lasten
020101-Voorbereiding omgevingswet 182 202 384 289 95
020102-Kwaliteitskust: recreatie en vrije tijd 1.436 124 1.560 1.411 149
020103-Milieu: goed woon- en werkklimaat 10.304 1.560 11.864 11.397 467
020104 Law Delta - 527 527 27 500
020201-Water en bodem met kwaliteit 531 94 625 461 164
020202-Deltawateren 139 - 139 64 75
020301-Ruimtelijke kwaliteit: wonen 3.236 2.714 5.950 2.236 3.714
020303 Ruimt. kwal. versterken: Impuls bedrijventerreinen 1.113 -865 248 248 -
029999-Ambtelijke inzet 3.683 -1.207 2.476 2.508 -32
Totaal Lasten 20.624 3.149 23.773 18.642 5.132
Baten
020101-Voorbereiding omgevingswet 24 -21 3 3 -
020102-Kwaliteitskust: recreatie en vrije tijd 124 146 270 358 -88
020103-Milieu: goed woon- en werkklimaat 750 667 1.417 1.254 163
020104 Law Delta - - - -494 494
020201-Water en bodem met kwaliteit 184 54 238 219 19
020301-Ruimtelijke kwaliteit: wonen - 300 300 176 124
Totaal Baten 1.082 1.146 2.228 1.515 712
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 19.542 2.003 21.545 17.127 4.420
Onttrekkingen
980299 Bestemmingsreserves-Pr.2 3.642 4.077 7.719 7.719 -
Toevoegingen
980299 Bestemmingsreserves-Pr.2 299 4.671 4.970 4.970 -
Mutaties reserves -3.343 594 -2.749 -2.749 -
Resultaat na bestemming 16.199 2.597 18.796 14.378 4.420