Uitgaven

23,3%
€ 89.989
x €1.000
23,3% Complete

Inkomsten

73,16%
€ 292.510
x €1.000
73,16% Complete

Saldo

1493,63%
€ 202.520
x €1.000

9-1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien

Uitgaven

23,3%
€ 89.989
x €1.000
23,3% Complete

Inkomsten

73,16%
€ 292.510
x €1.000
73,16% Complete

Saldo

1493,63%
€ 202.520
x €1.000

Inleiding

Terug naar navigatie - 9-1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien - Inleiding

In dit begrotingsdeel worden de provinciale opbrengsten besproken die niet direct aan één van de programma's in het programmaplan kunnen worden toegewezen. Het betreffen autonome inkomsten. Provincie Zeeland kan deze middelen gebruiken voor elk provinciaal doel.

In het overzicht staan:
•    Lokale inkomsten waarvan de besteding niet wettelijk gebonden is (opcenten motorrijtuigenbelasting).
•    De uitkering van het provinciefonds.
•    Ontvangen dividend.
•    Het saldo van de financieringsfunctie.
•    Overige algemene dekkingsmiddelen. 

Het risicomanagementsysteem wordt gebruikt om de risico's te beoordelen en deze te vertalen naar het vereiste weerstandsvermogen. Het nog niet bestemde / niet-toegewezen deel van de begroting (budgettaire ruimte) en de algemene reserve dienen als eerste buffer. Hiermee kunnen onvoorziene uitgaven worden opgevangen. 

Doelstelling

Terug naar navigatie - 9-1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien - Doelstelling

Provinciefonds

Terug naar navigatie - 9-1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien - Doelstelling - Provinciefonds

Omschrijving (toelichting)

In het huidige verdeelmodel van het provinciefonds is een zogenaamde OEM korting verwerkt vanwege rendement op overige eigen middelen van de Provincies. Deze verdeling dateert uit 2011 toen Zeeland nog aanzienlijke dividendinkomsten ontving van PZEM. Zeeland wordt hierdoor jaarlijks € 10 miljoen gekort in de provinciefonds uitkering. In IPO verband is besloten dat Zeeland door de overige provincies wordt gecompenseerd in 2018, 2019 en 2020. Zeeland ontvangt in die jaren € 6,7 miljoen van de overige provincies. Als tegenprestatie heeft Zeeland haar opcenten tarief tijdelijk verhoogd van 82,3 naar 89,1 voor een periode van 3 jaar (2019 tot en met 2021).

De afspraken zijn begin 2020 voor minimaal 2 jaar gecontinueerd (2021 en 2022), waarbij de voorwaarde voor Zeeland vervalt om de opcenten Motorrijtuigenbelasting te verhogen na 2021. Het herstel van de weeffout verloopt via het IPO. Deze twee jaar is gebaseerd op de aangekondigde herziening van het provinciefonds. Het streven is om de besluitvorming over de nieuwe verdeling nog in de huidige statenperiode (voor maart 2023) bestuurlijk te hebben vastgesteld en dan zal de nieuwe verdeling per 1 januari 2024 ingaan. Voor 2023 zijn de gemaakte afspraken over de compensatie van de weeffout gecontinueerd.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Het herstel van de weeffout voor de verrekening van de OEM korting moet via een aanpassing van het verdeelmodel van de algemene uitkering provinciefonds. In opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK), in samenwerking met het IPO, wordt dit verdeelmodel geactualiseerd. Sinds 2022 wordt gewerkt aan deze actualisatie. Tot op heden is nog geen bestuurlijke overeenstemming tussen provincies onderling over de uitkomsten. Het streven is een nieuw verdeelmodel per 1 januari 2025 in te laten gaan. Indien de herziening dan niet geëffectueerd is, blijven de nu gemaakte afspraken over de compensatie van de weeffout van € 6,7 miljoen per jaar door provincies gehandhaafd.

Dividend

Terug naar navigatie - 9-1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien - Doelstelling - Dividend

Omschrijving (toelichting)

Als vergoeding voor rente en risico wegens deelneming in het aandelenkapitaal van bedrijven ontvangt de Provincie dividend. Voor 2023 is rekening gehouden met dividendbaten van de N.V. Westerscheldetunnel en GBE Aqua BV. De dividendbaten van de WST worden structureel toegevoegd aan de bestemmingsreserve WST en Sluiskiltunnel, waardoor wijzigingen van dividend geen invloed hebben op de budgettaire ruimte van de provincie. De dividenden van GBE Aqua BV worden in het kader van het compensatiepakket Wind in de Zeilen gebruikt ter dekking van de bijdrage aan het Delta kennis centrum.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 9-1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien - Wat mag het kosten?
(Bedragen x € 1.000)
Doelstelling Begroting 2023 Wijziging 2023 Begroting na wijziging 2023 Rekening 2023 Restant
Lasten
900102 Provinciefonds 1.170 -1.170 - - -
900104 Saldo van de financieringsfunctie 2.000 -1.464 535 537 -2
900105 Budgettaire ruimte 11.113 -11.113 - - -
900106 Onvoorzien inclusief stelposten -498 600 102 -747 849
909999 Ambtelijke inzet 467 -87 380 385 -5
Totaal Lasten 14.252 -13.234 1.017 174 842
Baten
900101 Opcenten motorrijtuigenbelasting 43.600 -450 43.150 42.977 173
900102 Provinciefonds 144.340 4.071 148.411 148.762 -351
900103 Dividend 15.865 47.433 63.298 63.298 -
900104 Saldo van de financieringsfunctie 137 1.003 1.140 1.226 -86
900106 Onvoorzien inclusief stelposten - 186 186 829 -643
900107 Overige inkomsten 6.700 - 6.700 6.700 -
Totaal Baten 210.642 52.243 262.885 263.792 -907
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -196.390 -65.477 -261.868 -263.618 1.749
Onttrekkingen
989098 Algemene reserve-algemene dekkingsmiddelen 9.246 3.758 13.004 13.004 -
989099 Bestemmingsreserves-algemene dekkingsmiddelen 9.895 5.819 15.713 15.713 -
Totaal Onttrekkingen 19.141 9.577 28.717 28.718 -
Toevoegingen
989098 Algemene reserve-algemene dekkingsmiddelen - 7.518 7.518 7.518 -
989099 Bestemmingsreserves-algemene dekkingsmiddelen 36.629 45.592 82.221 82.297 -76
Totaal Toevoegingen 36.629 53.110 89.739 89.815 -76
Mutaties reserves 17.488 43.533 61.022 61.097 -76
Resultaat na bestemming -178.902 -21.944 -200.846 -202.521 1.673