Als regio staan we voor een grote onderhoudsopgave die zorgen voor stremmingen. Daarbij is het Zeeuwse wegennet, zeker in de zomerperiode met veel toeristisch verkeer, vanwege het beperkte aantal oeververbindingen kwetsbaar voor uitval van wegen door bijvoorbeeld incidenten. 

Met de huidige samenwerking binnen het Regionaal Verkeersteam (RVT) staan we voor bovenstaande uitdagingen nog onvoldoende gesteld. Wij zetten in om meer als één geheel te gaan optreden en daarom formeren we een team Bereikbaar Zeeland met als drie voornaamste doelen:

  1. Beperken van de hinder van geplande werkzaamheden aan weg, water en evenementen door in te zetten op slim plannen en slim reizen.
  2. Slagvaardig acteren en beperken hinder bij ongeplande stremmingen (door incidenten of uitgesteld onderhoud).
  3. Stimuleren van duurzaam reisgedrag en vergroten leefbaarheid als mitigerende maatregel bij stremmingen, met structurele gedragsverandering als achterliggend doel.

Het team Bereikbaar Zeeland is een (vaar)wegbeheerder-overstijgend team dat (inhoudelijke) werkzaamheden kan uitvoeren voor en namens de Zeeuwse wegbeheerders. Daardoor is het mogelijk om het doel van het huidige RVT te verbreden (ook Slim Reizen) en verdiepen (Slim Plannen, verder vooruit en beter analyseren). Het team krijgt een beleidstool in handen om de capaciteit van het bestaande wegennet beter te gebruikenen daarmee investeringen in extra asfalt te voorkomen of uit te stellen. Daarbij zoeken we uitdrukkelijk de samenwerking met bedrijven, belangenorganisaties etc. 

Met deze integrale hinderaanpak nemen de wegbeheerders van het Zeeuwse hoofdwegennet gezamenlijk meer regie op de bereikbaarheid, verkeersveiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid in de regio tijdens onvoorziene stremmingen, incidenten, werkzaamheden en evenementen. Het hoofddoel is het beperken en terugdringen van maatschappelijke kosten van hinder en files (minder voertuigverliesuren). Ook willen we het imago van Zeeland als provincie van rust en ruimte behouden en versterken. 

Samen met Rijkswaterstaat, North Sea Port, NV Westerscheldetunnel en Waterschap Scheldestromen zetten we de transitie in gang van RVT naar team Bereikbaar Zeeland, en voor de nadere uitwerking een kwartiermaker aan te stellen. In de kwartiermakersfase stellen we een samenwerkingsovereenkomst (SOK) op, bepalen we het exacte doel .Verder bepalen en regelen we de structurele benodigde middelen. 

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In 2022 is een advies opgesteld over verbetermogelijkheden in afstemming van wegwerkzaamheden en onderlinge afspraken maken tussen (vaar)wegbeheerders. Invalshoek daarbij is het voorkomen of verder beperken van hinder door onderhoudswerkzaamheden en (vaar)wegen in Zeeland. Op basis van dit advies is eind 2022 een kwartiermaker aangesteld die in de 1e helft van 2023 de contouren voor een samenwerkingsovereenkomst vorm heeft gegeven met daarin opgenomen de organisatorische en financiële afspraken die zorgen voor versterkte samenwerking op verkeers- en incident management, afstemming werkzaamheden, beperking van hinder voor weggebruikers en mogelijkheden om slim te reizen tijdens wegafsluitingen. 

Tevens is in 2022 regioregie opgericht, waarbij alle Zeeuwse wegbeheerders periodiek met elkaar de wegwerkzaamheden afstemmen en zorgen voor informatievoorziening van wegafsluitingen via navigatiediensten aan weggebruikers.