De Provincie Zeeland en North Sea Port zijn samen met o.a. het Ministerie van I&W en de provincies Noord- en Zuid-Holland en Noord-Brabant deelnemer aan het MIRT-onderzoek Goederenvervoer Corridor Zuid (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen). Het MIRT-onderzoek is bedoeld om de kansen te onderzoeken voor het maken en versterken van optimale verbindingen tussen de netwerken en modaliteiten op deze corridor (vervoersperspectief) en tussen de netwerken en de regio (economisch perspectief). Ook wordt onderzocht hoe de doorstroming en service voor de gebruikers (verkeersperspectief) kan worden verbeterd. De al lang gekoesterde ambitie van de VEZA-boog (verbetering spoorverbinding Zeeland-Antwerpen) is hier onderdeel van. Het actieprogramma is in november 2022 beoordeeld en vastgesteld in het BO Goederenvervoercorridors (onderdeel gremium MIRT). In 2023 zijn de eerste acties met de partners van de Goederenvervoer Corridor Zuid uitgevoerd.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In het BO MIRT GVC van 9 november 2023 zijn besluiten genomen over voortgang en financiering van projecten die onderdeel zijn van één of beiden Goederenvervoercorridors. In 2023 hebben Provincie en North Sea Port een knooppuntplan opgesteld om aan te sluiten bij de beleidslijn vanuit het Rijk. In het BO zijn middelen toegezegd om te starten met het opstellen van een realisatiepact; het afsprakenkader tussen regionale partners en Rijk om gezamenlijke logistieke projecten uit te voeren. Daarnaast heeft het BO MIRT GVC ingestemd met de deelname van Zeeland aan de CEF-werkgroep (Connecting Europe Facility) gericht op Europese subsidieprogramma’s. Ook is afgesproken dat in 2024 het samenwerkingsverband Clean Energy Hubs wordt voortgezet. 

In onze regio wordt het ‘Meerjarig actieprogramma Binnenvaart’ ontwikkeld. Dit plan heeft tot doel de  benodigde voorzieningen te realiseren voor de Modal Shift doelen en facilitering van de autonome groei van de binnenvaart. Kernonderdeel daarbij is het uitvoeren van een onderzoek naar de bescherming van watergebonden bedrijventerreinen en het benodigde regionale niveau van kern- en faciliterende binnenvaartvoorzieningen. Deze moeten op orde zijn/komen om knelpunten op te kunnen lossen. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek wordt een corridorbrede uitrolstrategie worden opgesteld die ter besluitvorming voor het BO-MIRT 2024 zal worden geagendeerd. Deze ontwikkeling sluit naadloos aan op het Zeeuws collegeprogramma.