-
Blz. 1
Jaarstukken 2021 Provincie Zeeland
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Inleiding jaarstukken 2021
-
Blz. 4
Samen verschil maken
-
Blz. 5
Jaarstukken in één oogopslag
-
Blz. 6
Infographic
-
Blz. 7
1.1 Grote projecten
-
Blz. 8
Inleiding Grote Projecten
-
Blz. 9
Grote projecten
-
Blz. 10
Mijlpalen 2021
-
Blz. 11
Uitgangspunten grote projecten
-
Blz. 12
Kader grote projecten
-
Blz. 13
Waterdunen
-
Blz. 14
Omschrijving
-
Blz. 15
Risico's
-
Blz. 16
Genomen besluiten
-
Blz. 17
Doelstelling
-
Blz. 18
Een oplossing voor kustveiligheid
-
Blz. 19
Een voor recreanten uiterst aantrekkelijk gebied
-
Blz. 20
Aanleg van recreatieve paden
-
Blz. 21
Communicatie over de uitvoering en beleving van Waterdunen
-
Blz. 22
Overdracht van de gronden en het beheer aan de partners
-
Blz. 23
Natuurherstel van de Westerschelde
-
Blz. 24
Getijdenduiker volledig operationeel
-
Blz. 25
Natuurpakket Westerschelde
-
Blz. 26
Omschrijving
-
Blz. 27
Risico's
-
Blz. 28
Genomen besluiten
-
Blz. 29
Doelstelling
-
Blz. 30
Realiseren van ten minste 600 ha estuariene natuur conform de Herijking Natuurpakket Westerschelde
-
Blz. 31
Aanpassing Rijksinpassingsplan Hedwigepolder in verband met recreatieve voorzieningen
-
Blz. 32
Afronding van het natuurgedeelte van het deelproject Waterdunen (zie betreffende beschrijving groot project)
-
Blz. 33
Invulling geven aan de overige afspraken (landbouwflankerend beleid, Grenspark, regionale impuls Hulst en Sluis)
-
Blz. 34
Opvolgen van realisatie van de projecten Hedwigepolder, Bath en Ossenisse conform planning bij gunning.
-
Blz. 35
Voortgaan met de voorbereiding van het project Zimmerman en uitwerken optionele projecten.
-
Blz. 36
Thermphos
-
Blz. 37
Omschrijving
-
Blz. 38
Risico's
-
Blz. 39
Genomen besluiten
-
Blz. 40
Doelstelling
-
Blz. 41
Het voormalige Thermphos terrein is gesaneerd door Van Citters Beheer
-
Blz. 42
De speciaal voor deze sanering ingestelde stuurgroep en bestuurlijk overleg zullen aan de hand van maand- en kwartaalrapportages toezicht houden op de vastgestelde scope, planning, financiën en voortgang.
-
Blz. 43
In 2021 start de ‘nazorgfase’, nadat naar verwachting de sanering eind 2020 is afgerond
-
Blz. 44
Tijdige financiering aan VCB door de drie financierende partijen.
-
Blz. 45
Van Citters Beheer in staat stellen de sanering onder de meest optimale omstandigheden de sanering uit te voeren.
-
Blz. 46
Zanddijk
-
Blz. 47
Omschrijving
-
Blz. 48
Risico's
-
Blz. 49
Genomen besluiten
-
Blz. 50
Doelstelling
-
Blz. 51
De verkeersveiligheid is verbeterd, de bereikbaarheid van Yerseke is vergroot en er is minder onderhoud nodig voor de N673.
-
Blz. 52
Meekoppel kansen zijn benut ter verbetering van de spoorveiligheid en de behartiging van de belangen van de omgeving
-
Blz. 53
Acties
-
Blz. 54
Traverse Kapellebrug
-
Blz. 55
Omschrijving
-
Blz. 56
Risico's
-
Blz. 57
Genomen besluiten
-
Blz. 58
Doelstelling
-
Blz. 59
Herinrichting van de Traverse Kapellebrug en daarbij zorgen voor meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Daarnaast het verkeer aanmoedigen om zich aan de maximumsnelheid te houden, waardoor de leefbaarheid en verkeersveiligheid groter wordt.
-
Blz. 60
Acties
-
Blz. 61
Zeeuws Deltaplan Zoet Water
-
Blz. 62
Omschrijving
-
Blz. 63
Doelen
-
Blz. 64
Acties
-
Blz. 65
Risico's
-
Blz. 66
Genomen besluiten
-
Blz. 67
Doelstelling
-
Blz. 68
Zeeland is in 2050 weerbaar tegen zoetwatertekorten
-
Blz. 69
Wat mag het kosten ?
-
Blz. 70
1.2 Strategische opgaven
-
Blz. 71
Inleiding Strategische opgaven
-
Blz. 72
Klimaatadaptatie
-
Blz. 73
Omschrijving
-
Blz. 74
Ambitie
-
Blz. 75
Inzet
-
Blz. 76
Proces
-
Blz. 77
Concrete resultaten 2021
-
Blz. 78
Ruimtelijke kwaliteit
-
Blz. 79
Omschrijving (legostenen)
-
Blz. 80
Ambitie
-
Blz. 81
Inzet
-
Blz. 82
Proces
-
Blz. 83
Concrete resultaten 2021
-
Blz. 84
Stikstof
-
Blz. 85
Omschrijving
-
Blz. 86
Ambitie
-
Blz. 87
Inzet
-
Blz. 88
Proces
-
Blz. 89
Concrete resultaten 2021
-
Blz. 90
Slimme mobiliteit
-
Blz. 91
Omschrijving
-
Blz. 92
Ambitie
-
Blz. 93
Inzet
-
Blz. 94
Proces
-
Blz. 95
Concrete resultaten 2021
-
Blz. 96
Zichtbaar Zeeland
-
Blz. 97
Omschrijving
-
Blz. 98
Ambitie
-
Blz. 99
Inzet
-
Blz. 100
Proces
-
Blz. 101
Concrete resultaten 2021
-
Blz. 102
Wat mag het kosten?
-
Blz. 103
2. Programma Woonplaats Zeeland
-
Blz. 104
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 105
Speerpunten
-
Blz. 106
Beleidskader
-
Blz. 107
Reguliere taken
-
Blz. 108
Deltawateren
-
Blz. 109
Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd
-
Blz. 110
Omgevingswet en Omgevingsagenda
-
Blz. 111
Ruimtelijke kwaliteit versterken: Wonen
-
Blz. 112
Beter benutten van regionale bedrijventerreinen
-
Blz. 113
Doelstelling
-
Blz. 114
Law Delta
-
Blz. 115
Besluitvorming definitieve locatiekeuze.
-
Blz. 116
Start proces van de benodigde ruimtelijke procedures samen met de gemeente Vlissingen en het Rijk.
-
Blz. 117
Uitvoeren van werkzaamheden ten behoeve van de grondoverdracht.
-
Blz. 118
Voorbereiding omgevingswet
-
Blz. 119
Invulling geven aan opgave gericht werken en vroegtijdig samenwerken.
-
Blz. 120
Nieuwe interne- en externe samenwerkingsstructuren/werkprocessen.
-
Blz. 121
Voorbereidingsacties vormgeven en implementatie digitaal stelsel Omgevingswet
-
Blz. 122
Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd
-
Blz. 123
Investeren in aandachtsgebieden en strandovergangen aan de kust en stimuleren van innovatie en kwaliteitsontwikkeling bij ondernemers
-
Blz. 124
Kwaliteit van ontwikkelingen rond de Deltawateren stimuleren
-
Blz. 125
Stimuleren van het beter vindbaar en zichtbaar maken van informatie over toeristische activiteiten, ondernemers, verblijfsaccommodaties en evenementen voor recreant, toerist en inwoner.
-
Blz. 126
Stimulering duurzaam toeristisch mobiliteitsnetwerk en verbeteren toeristische bereikbaarheid (spreiding in tijd en locaties, gekoppeld aan de opgave slimme mobiliteit
-
Blz. 127
Milieu: Woon- en werkklimaat zijn versterkt
-
Blz. 128
Actualiseren milieuprogramma 2018-2022
-
Blz. 129
Actualiseren VTH programma
-
Blz. 130
Begeleiden van de uitvoering van bodemsaneringen
-
Blz. 131
Invulling geven aan en professionaliseren van het opdrachtgeverschap van de RUD Zeeland en van de Brzo-RUD (DCMR)
-
Blz. 132
Met Omgevingsdiensten en gemeenten uitvoering BRIKS taken inrichten
-
Blz. 133
Uitvoeren van de voor dit jaar relevante acties uit het milieuprogramma
-
Blz. 134
Verder uitwerken en bestendigen wettelijke coördinatietaak van de provincie op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (met partners op bestuursrechtelijk- en strafrechtelijk vlak)
-
Blz. 135
Verkenning toekomst RUD Zeeland opstarten en begeleiden
-
Blz. 136
Water en Bodem met kwaliteit
-
Blz. 137
Aanwijzen en bewaken beschermingsgebieden drinkwaterwinningen
-
Blz. 138
Aanwijzen zwemlocaties en toezien op veilige en hygiënische omstandigheden in samenwerking met waterbeheerder en RUD
-
Blz. 139
Bescherming en informatievoorziening archeologische en aardkundige waarden
-
Blz. 140
Bevorderen van een goed en efficiënt functionerende waterketen
-
Blz. 141
Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwaliteit geformuleerde doelstellingen in de Omgevingsverordening Zeeland.
-
Blz. 142
Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwantiteit geformuleerde doelstellingen in de Omgevingsverordening Zeeland.
-
Blz. 143
Opstellen provinciaal waterprogramma
-
Blz. 144
Opzetten van een 3-tal pilotprojecten regionaal waterbeheer overeenkomstig ambitie, visie en doelen strategische visie waterbeheer 2050. Meedenken met praktische vertaling van de visie Waterbeheer door Waterschap
-
Blz. 145
Tegengaan verdroging natuurgebieden, met name Natura 2000, door opstellen monitoringsprogramma
-
Blz. 146
Zoeken naar synergie mogelijkheden met provinciale opgaven zoals natuurontwikkeling
-
Blz. 147
Deltawateren
-
Blz. 148
Bevorderen kennisuitwisseling, communicatie en samenwerking door actieve bijdrage aan en in het gebiedsoverleg Zuidwestelijke Delta
-
Blz. 149
Blijvende inzet maatregelen verbeteren ecologische kwaliteit Volkerak-Zoommeer via Bestuur- en samenwerkingsovereenkomst
-
Blz. 150
Indien het Rijk een betekenisvol besluit over een zout VZM neemt: bijdragen aan alternatieve zoet-water maatregelen Volkerak-Zoommeer
-
Blz. 151
Onderzoeken meekoppelkansen Grevelingenmeer
-
Blz. 152
Uitgevoerde studie Lange Termijn Perspectief Natuur Westerschelde doorvertalen
-
Blz. 153
Uitvoeren suppletie Roggenplaat.
-
Blz. 154
Uitvoeren uitvoeringsprogramma Oosterscheldevisie
-
Blz. 155
Vaststellen bestuursovereenkomst Grevelingen II (planuitwerking) en starten bestuursovereenkomst Grevelingen III (realisatiefase); actieve bijdrage aan de planvorming/planuitwerking en de daar lopende discussies rond natura 2000 & klimaat robuustheid
-
Blz. 156
Ruimtelijke kwaliteit: wonen
-
Blz. 157
Aanpak van flexwonen en huisvesting buitenlandse werknemers
-
Blz. 158
Aanpak verduurzaming woningvoorraad, o.a. uitvoeren energiescans en de inzet van duurzaamheidsleningen (met middelen vanuit regio-envelop)
-
Blz. 159
De gemeenten faciliteren bij de versterking van de binnensteden
-
Blz. 160
Monitoring van de ontwikkelingen in de woningvoorraad en woningbouwplannen
-
Blz. 161
Negende ronde Provinciale Impuls Wonen (met extra inzet vanuit middelen regio-envelop)
-
Blz. 162
Nieuwe demografische prognose voor Zeeland
-
Blz. 163
Samen met gemeenten opstellen en uitvoeren van de Zeeuwse woonagenda
-
Blz. 164
Zorgdragen voor de actualisatie van de regionale woningmarktafspraken
-
Blz. 165
Ruimtelijke kwaliteit versterken: Impuls bedrijventerreinen
-
Blz. 166
Bieden van advies en analyse van de economische behoefteprognoses
-
Blz. 167
Start van een demoproject verduurzaming bedrijventerreinen
-
Blz. 168
Uitvoer Subsidieregeling Impuls Bedrijventerreinen
-
Blz. 169
Uitvoering van de subsidieregeling duurzaamheidsscans bedrijventerreinen.
-
Blz. 170
Zorgen voor voldoende planologische ruimte voor bedrijven door met de gemeenten de regionale bedrijventerreinenprogramma’s te actualiseren op basis van de prognose uit 2019
-
Blz. 171
Trendindicatoren
-
Blz. 172
Doelindicatoren
-
Blz. 173
Wat mag het kosten?
-
Blz. 174
3. Programma Balans in landelijk gebied
-
Blz. 175
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 176
Speerpunten
-
Blz. 177
Provinciale beleidskaders
-
Blz. 178
Reguliere taken
-
Blz. 179
Maatschappelijk effect
-
Blz. 180
Doelstelling
-
Blz. 181
Realisatie Natuurnetwerk
-
Blz. 182
Blijven toepassen algemene uitgangspunten onder andere verwerving op basis van vrijwilligheid, geen planologische schaduwwerking en afstemming tussen natuur en landbouw.
-
Blz. 183
Continuering inzet Kavelruilbureau in combinatie met de Grondbank Zeeland
-
Blz. 184
Inzet Zeeuws Particulier Grondbezit en betrekken bij het realiseren van het Natuurnetwerk Zeeland
-
Blz. 185
Versnelling van realisatie van de resterende natuurontwikkelingsopgave door middel van aanbod en kansen die zich voordoen
-
Blz. 186
Zoeken naar mee koppelkansen met andere opgaven uit oogpunt realisatie Natuurnetwerk Zeeland
-
Blz. 187
Natuurbeheer en natuurbescherming
-
Blz. 188
Bescherming van natuurgebieden en soorten via de bestaande wetgeving, zoals vastgelegd in de Wet natuurbescherming en de Wet ruimtelijke ordening (Natuurnetwerk Zeeland) en de keuzes in de beleidsnota Natuurwetgeving
-
Blz. 189
Bestrijding van schadeveroorzakende soorten en zorgdragen voor de uitkering van schadevergoedingen voor fauna
-
Blz. 190
Evalueren ganzenopvangbeleid
-
Blz. 191
Het verlenen van subsidie voor een extra vergoeding aan natuurbeheerders voor het houden van toezicht op natuurterreinen middels het subsidiestelsel Natuur en Landschapsbeheer
-
Blz. 192
Het verlenen van subsidie voor functieverandering en inrichting van nieuwe natuur en herstel van bestaande natuur op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap met SKNL of nog nieuw te ontwikkelen instrumentarium.
-
Blz. 193
Monitoring van natuurgebieden conform landelijke afspraken en het provinciaal monitoringsplan
-
Blz. 194
Op praktijkschaal toepassen van een pilot voor tenminste drie innovatieve projecten om wildschade aan gewassen te voorkomen zoals afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving
-
Blz. 195
Provinciale aanpak invasieve exoten door middel van preventie, eliminatie en beheer opstellen, en het uitvoeren van tenminste twee bestrijdingsacties.
-
Blz. 196
Uitvoeren onderzoek naar verwilderde katten
-
Blz. 197
Uitwerken van de uitkomsten van de Passende Beoordelingen voor het snijden en rapen van zeegroenten en schelpdieren, evenementen vliegbewegingen zoals afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving.
-
Blz. 198
Vergoeden en aansturen van agrarisch natuurbeheer via het Collectief Poldernatuur en daardoor een substantiële bijdrage te leveren aan de biodiversiteit en het landschap buiten de natuurgebieden.
-
Blz. 199
Vergoeden en aansturen van natuurbeheer op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap middels de kaders uit het Natuurbeheerplan
-
Blz. 200
Zorgdragen voor het opstellen van Natura 2000 beheerplannen; vaststellen van de laatste beheerplannen Manteling van Walcheren en Kop van Schouwen; starten met het actualiseren van de overige beheerplannen in relatie tot de stikstofproblematiek
-
Blz. 201
Natuurherstel
-
Blz. 202
Uitvoeren van tenminste één nazorgproject in of nabij Natura2000-gebieden
-
Blz. 203
Uitvoeren van tenminste vijf projecten gericht op herstel- en instandhoudingsmaatregelen in Natura2000-gebieden met als doel het effect van de uitstoot van stikstof te verminderen en de natuur te behouden en te versterken
-
Blz. 204
Natuurbeleving, verbreding en verbinding
-
Blz. 205
Continueren van de 90% toegankelijkheid/beleefbaarheid van de natuurgebieden
-
Blz. 206
De bestaande 2100 kilometer wandelnetwerk en boerenlandpaden worden beheerd
-
Blz. 207
Gezamenlijk met partners en de Zeeuwse Natuur tot uitvoering brengen van een gezamenlijk plan gericht op activiteiten die zorgen dat natuurgebieden kunnen worden beleefd, natuureducatie, natuurvoorlichting en –promotie
-
Blz. 208
Het stimuleren van maatschappelijke initiatieven op het vlak van natuur en landschap en het betrekken van vrijwilligers bij de natuur
-
Blz. 209
Het totaal aan voorzieningen, activiteiten, bezienswaardigheden en programma’s op het gebied van natuurbeleving is op één plaats vindbaar en duidelijke en overzichtelijk ontsloten
-
Blz. 210
In de praktijk brengen in samenwerking met natuurorganisaties en toeristisch-recreatieve organisaties van de in 2019 ontwikkelde branding strategie
-
Blz. 211
In of bij ten minste twee natuurgebieden extra (recreatieve) voorzieningen aanbrengen om de beleving van de natuur te vergroten
-
Blz. 212
Ondersteunen van het Nationaal Park Oosterschelde bij de uitvoering van het projectplan voor de doorontwikkeling van het Park
-
Blz. 213
Opstellen van een bidbook ter verkrijging van de UNESCO Geopark status en de meerwaarde te onderzoeken
-
Blz. 214
Opstellen Zeeuws actieplan voor de groene vrijwilligers
-
Blz. 215
Uitvoeren pilot proactieve soortenbescherming in Nieuwdorp, waarbij aandacht is voor natuurinclusief bouwen
-
Blz. 216
Verlenen van subsidie aan tenminste twee soortgerichte projecten ter ondersteuning van kwetsbare en bedreigde dier- en plantensoorten
-
Blz. 217
Een volhoudbare landbouw
-
Blz. 218
Kaderstelling niet grondgebonden landbouw (intensieve veehouderij, glastuinbouw) in het Omgevingsplan.
-
Blz. 219
Ondersteunen van minimaal één initiatief dat zich richt op de doelstelling voor de biologische sector
-
Blz. 220
Ondersteunen van minimaal één initiatief dat zich richt op het werken met belonen voor maatschappelijke prestaties middels KPI’s in de landbouw
-
Blz. 221
Ondersteunen van tenminste 2 initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen zoetwaterbeheer en beschikbaarheid
-
Blz. 222
Ondersteunen van tenminste 2 initiatieven die bijdragen aan het herstel en beter benutten van de functionele agrobiodiversiteit
-
Blz. 223
Ondersteunen van tenminste 5 initiatieven ter bevordering van kennis en innovatie in de agrarische sector
-
Blz. 224
Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die zich richten op de doelstelling voor het versterken van de positie van de boer in de keten
-
Blz. 225
Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen voor een betere bodemstructuur en bodemvruchtbaarheid
-
Blz. 226
Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die zich richten op eiwittransitie
-
Blz. 227
Verbeteren agrarische structuur, tenminste 500 ha kavelruilen, conform POP aanvraag
-
Blz. 228
Trendindicatoren
-
Blz. 229
Doelindicatoren
-
Blz. 230
Wat mag het kosten
-
Blz. 231
4. Programma Ondernemend Zeeland
-
Blz. 232
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 233
Speerpunten
-
Blz. 234
Reguliere taken
-
Blz. 235
Beleidskader
-
Blz. 236
Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling 1.0
-
Blz. 237
Regio Deal Zeeland: Zeeland in stroomversnelling 2.0
-
Blz. 238
Maatschappelijk effect
-
Blz. 239
Doelstelling
-
Blz. 240
Concurrentiepositie logistiek
-
Blz. 241
Ondersteunen van kansrijke innovaties die kunnen leiden tot nieuwe bedrijvigheid of een hogere toegevoegde waarde, bijv. de toepassingsmogelijkheden van circulaire economie in de procesindustrie
-
Blz. 242
Realiseren van het Fiedlab Wind op Zee (Zephyros) in Zeeland
-
Blz. 243
Stimuleren samenwerking en innovatie in de logistiek, o.a. via Zeeland Connect
-
Blz. 244
Tot stand brengen van cross-overs tussen de sectoren chemische- en procesindustrie, Wind op Zee en Land, en infrastructuur
-
Blz. 245
Uitvoeren visie Logistiek i.s.m. Zeeland Connect en uitvoeren van de roadmap met 3 innovatielijnen, waaronder autonoom transport (varen en rijden) en verduurzamen Sector Transport en Logistiek (terminalfaciliteiten en laadinfra)
-
Blz. 246
Vertalen van het Meerjarenprogramma 2016 – 2019 van de Topsector logistiek naar regionale actieprogramma, benutten Europese Middelen.
-
Blz. 247
Arbeidsmarkt
-
Blz. 248
Aantrekken, scholen en trainen van kandidaten voor Zeeuwse sectoren (Techniekpact, Hospitalitypact, Zorgpact, Onderwijspact)
-
Blz. 249
Inrichten en implementeren arbeidsmarketingorganisatie
-
Blz. 250
Komen tot een soepele grensoverschrijdende arbeidsmarkt Zeeland – Vlaanderen
-
Blz. 251
Ontwikkelen en verbeteren van de methodiek en instrumentarium dienstverlening aan onderbenut arbeidspotentieel
-
Blz. 252
Ontwikkelen ICT en data ten behoeve van concrete activiteiten in kader Aanvalsplan Arbeidsmarkt
-
Blz. 253
Ontwikkelen persona’s gericht op de invulling van de vraag van de Zeeuwse arbeidsmarkt
-
Blz. 254
Ontwikkelen tool: werving, selectie en plaatsing op basis van competenties
-
Blz. 255
Ontwikkelen van een gestructureerde aanpak gericht op het binden van jongeren aan de Zeeuwse arbeidsmarkt
-
Blz. 256
Opzetten van een warme ontvangst van arbeidsmigranten (uit binnen- en buitenland) (Expat Center, Zeeland Commissionair)
-
Blz. 257
Opzetten van toolbox voor werkgevers
-
Blz. 258
Concurrentiepositie Food
-
Blz. 259
Als voorzitter van het landelijke Bestuurlijk Platform Visserijoverheden spelen we een actieve rol in de ondersteuning van de visserijsector in de voor haar belangrijke dossiers “aanlandplicht” en “Brexit”;
-
Blz. 260
Duurzame landbouwontwikkeling is ook een speerpunt binnen de maatschappelijke opgave Toekomst landelijk gebied, landbouw en natuur. Beleid voor de landbouwsector wordt in deze gezamenlijk opgepakt;
-
Blz. 261
Ondersteunen initiatieven op het snijvlak van visserij/aquacultuur en vrijetijdseconomie;
-
Blz. 262
Ondersteunen van kansrijke innovaties die kunnen leiden tot nieuwe bedrijvigheid of een hogere toegevoegde waarde: hiertoe ondersteunen van tenminste 8 initiatieven;
-
Blz. 263
Stimuleren verdere ontwikkeling van de binnendijkse aquacultuur met name op het aquacultuurterrein Colijnsplaat.
-
Blz. 264
Verbeteren samenwerking onderwijs, ondernemers en overheden (in triple helix verband) zoals bijvoorbeeld door het gezamenlijk uitvoering geven aan de regiodeal Groen Onderwijs;
-
Blz. 265
Versterken van de Zeeuwse economische clusters agrofood en aquacultuur door middel van haalbaarheidsonderzoeken en demonstraties vanuit de provinciale innovatieregeling Zeeland in Stroomversnelling;
-
Blz. 266
We steunen het visserijbedrijfsleven in haar streven de bedrijfsvoering toekomstbestendig te maken. Dit doen we o.a. door het steunen van initiatieven voor de ontwikkeling van nieuwe visserijtechnieken.
-
Blz. 267
Wij ondersteunen de netwerkorganisaties Zeker Zeeuws en Food Delta Zeeland in hun werkzaamheden de Zeeuwse Foodcluster verder te versterken;
-
Blz. 268
Concurrentiepositie Zeeuwse ondernemers
-
Blz. 269
Deelnemen aan platform ENZuid (Economisch Netwerk Zuid Nederland)
-
Blz. 270
Dockwize: uitvoering van de prestatieafspraken
-
Blz. 271
Het opstellen van een agenda voor de effecten van een digitale transformatie
-
Blz. 272
Met de SER Zeeland maken we prestatieafspraken op het sociaaleconomisch terrein
-
Blz. 273
Ondersteunen algemene netwerk-, acquisitie en representatieactiviteiten
-
Blz. 274
Ondersteunen van de Zeeuwse ondernemers (starters en MKB)
-
Blz. 275
Uitvoering prestatieafspraken door Impuls Zeeland
-
Blz. 276
Uitvoering prestatieafspraken door Roosevelt Institute for American Studies
-
Blz. 277
Uitvoering prestatieafspraken door Zeeuwse Milieufederatie (ZMf)
-
Blz. 278
Campus Zeeland
-
Blz. 279
Effectueren bouw JRC (opening september 2020)
-
Blz. 280
Ontwikkelen en opzetten grensoverschrijdend, samenwerkingsplatform Vlaanderen-Nederland Deltavraagstukken (start/opening Q4 2019 / Q1 2021)
-
Blz. 281
Ontwikkelen opleiding Engineering en Innovation UCR (start pilot studiejaar: september 2019/2020; start UCR E&I studiejaar 2020/2021)
-
Blz. 282
Opzetten van specifieke netwerken in Zeeuwse economische sectoren, die aansluiten bij de thema’s Campus Zeeland
-
Blz. 283
Versterken businessmodel, organiserend vermogen en intersectorale samenwerking tussen de reeds bestaande netwerken (kwaliteitsslag).
-
Blz. 284
Versterken gehele onderwijs- en onderzoekskolom van PO - WO
-
Blz. 285
Innovatie infrastructuur en - fondsen
-
Blz. 286
Het benutten van nationale en Europese programma’s als cofinanciering bij de realisatie van innovatie en economische structuurversterking
-
Blz. 287
Uitvoering geven aan de Europese programma’s waarin Zeeland partner is
-
Blz. 288
Uitvoering geven aan het Investeringsfonds Zeeland BV.
-
Blz. 289
Uitvoering geven aan het Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling 1.0 en 2.0
-
Blz. 290
Verlenen van subsidie aan voorstellen ter stimulering van innovatie en verbetering van het gebruik van financieringsregelingen
-
Blz. 291
Zichtbaar Zeeland uitvoering
-
Blz. 292
Continueren toeristische marktbewerking
-
Blz. 293
Digitaal platform
-
Blz. 294
Circulaire economie
-
Blz. 295
We helpen mee aan de doorontwikkeling van de Biobased Innovation Garden
-
Blz. 296
We nemen deel aan stichting Circular Biobased Delta, die o.a. grootschalige businesscases ontwikkelt (zoals Redefinery, Sugar Delta, bio-aromaten) met grote bedrijven en MKB.
-
Blz. 297
We rollen biobased en circulair inkopen uit binnen Zeeland via ‘Maatschappelijk Verantwoord Inkopen’ en de koppeling aan de SDG’s (Sustainable Development Goals).
-
Blz. 298
We stimuleren biobased onderwijs en onderzoek, zoals goede verankering in JRC/Bèta Campus en Center of Expertise(CoE) Biobased Economy (Avans/HZ)
-
Blz. 299
We stimuleren circulair bouwen in de verblijfsrecreatie via de projecten ‘Circulair beleven’ en ‘FACET’
-
Blz. 300
We stimuleren meer biobased innovaties bij/door MKB’ers o.a. via circulair/biobased innovatievouchers
-
Blz. 301
We werken aan een toekomstbeeld ‘circulaire havens 2030’ (Sloe- en Kanaalzone).
-
Blz. 302
Trendindicatoren
-
Blz. 303
Doelindicatoren
-
Blz. 304
Wat mag het kosten?
-
Blz. 305
5. Programma Mobiliteit op maat
-
Blz. 306
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 307
Speerpunten
-
Blz. 308
Beleidskader
-
Blz. 309
Reguliere taken
-
Blz. 310
Maatschappelijk effect
-
Blz. 311
Doelstelling
-
Blz. 312
Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen
-
Blz. 313
De versterking van de samenwerking met andere (vaar)wegbeheerders middels periodieke afstemmingsmomenten, we richten ons onder andere op een goede afstemming van wegwerkzaamheden en het voorkomen van overlast voor de weggebruikers.
-
Blz. 314
Het plannen en uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan infrastructurele kapitaalgoederen op dusdanige wijze dat ze op het vastgestelde niveau in stand worden gehouden.
-
Blz. 315
Nadere uitwerking van assetmanagement door uitwerking van het Beheerkader in Uitvoeringsstrategieën per infrastructureel kapitaalgoed.
-
Blz. 316
Verbetering verkeersgedrag verkeersdeelnemers
-
Blz. 317
Reguliere activiteiten zijn coördinatie van het beleid, ongevallenregistratie, (subsidies) verkeerseducatie, communicatie, monitoring, en kennisoverdracht
-
Blz. 318
De doelgroep scholieren betrekken bij verschillende verkeersveiligheidscampagnes.
-
Blz. 319
In deze collegeperiode geven we extra prioriteit aan verkeerseducatie, we streven naar een zo groot mogelijke participatie van basisscholen met als doel dat alle basisscholen een ZVL label hebben.
-
Blz. 320
Maken van afspraken ZLTO en RWS over de verkeersveilige passage landbouwverkeer over de Oosterscheldekering en de Zeelandbrug.
-
Blz. 321
In het kader van goed werkgeverschap willen we het komende jaar starten met het betrekken van Zeeuwse werkgevers bij het vergroten van de verkeersveiligheid.
-
Blz. 322
Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners en leefbaarheidsagenda
-
Blz. 323
Afronden Europese CEF-studie naar de verbetering van de spoorontsluiting Gent-Terneuzen, versterken lobby in gezamenlijkheid met North Sea Port en de gemeente Terneuzen
-
Blz. 324
De logistieke processen verbeteren door het toepassen van de nieuwe technologieën, de digitalisering van het bedrijfsleven te stimuleren en samenwerking en data-uitwisseling te promoten en initiëren
-
Blz. 325
Het verbeteren van de logistieke processen door het toepassen van corridormanagement
-
Blz. 326
Versterken van het incidentmanagement en verkeersmanagement om te zorgen dat hinder voor het verkeer als gevolg van incidenten en topdrukte evenementen zo gering mogelijk is, uitvoeren van het bestuurlijk vastgestelde actieplan met de partners
-
Blz. 327
Wegeninvesteringen
-
Blz. 328
Investeringsprogramma wegen 2021 en 2022 met doorkijk naar volgende jaren
-
Blz. 329
Bereikbaarheid voor de mensen
-
Blz. 330
Basisbereikbaarheid per openbaar vervoer op orde
-
Blz. 331
Door-ontwikkelen (openbaar) vervoer
-
Blz. 332
Uitvoering slimme mobiliteit
-
Blz. 333
Faciliteren en cofinancieren van diverse punten deelauto's en deelfietsen (onder andere bij de HZ)
-
Blz. 334
Faciliteren en cofinancieren van kleinschalige pilots met slimme mobiliteitsoplossingen
-
Blz. 335
Onderzoeken mogelijkheden tot testen met autonoom vervoer en inzet autonome pontje(s).
-
Blz. 336
Onderzoeken, voorbereiden en mee investeren in knooppunt ontwikkeling
-
Blz. 337
Smart mobility oplossingen voor scholieren en studenten onderzoeken en opzetten van pilots.
-
Blz. 338
Voorbereiden op uitrol MaaS applicatie ten behoeve van makkelijker plannen, reserveren en betalen voor mobiliteit.
-
Blz. 339
Trendindicatoren
-
Blz. 340
Doelindicatoren
-
Blz. 341
Wat mag het kosten?
-
Blz. 342
6. Programma Iedereen telt!
-
Blz. 343
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 344
Cultuur
-
Blz. 345
Speerpunten Cultuur
-
Blz. 346
Beleidskader
-
Blz. 347
Reguliere taken
-
Blz. 348
Maatschappelijk effect
-
Blz. 349
Leefbaarheid - Brede Welvaart
-
Blz. 350
Doelstelling
-
Blz. 351
Gezond leven
-
Blz. 352
Tenminste 1 pilot starten met het concept ‘Beweegschool Plus’ (stimuleren actieve leefstijl onder leerlingen).
-
Blz. 353
We ondersteunen tenminste 25 sportevenementen die passen bij het DNA van Zeeland en welke zorgen voor promotie van Zeeland en mensen in beweging brengen
-
Blz. 354
Zeeuws brede motorische screening uitzetten (MQ-scan).
-
Blz. 355
Toekomstbestendige culturele infrastructuur
-
Blz. 356
Afspraken maken met Zeeuwse gemeenten over gezamenlijke aanpak en ondersteuning van activiteiten op (onderdelen van) het terrein van in ieder geval de kunsten, bibliotheekwerk, cultuureducatie en restauratie Rijksmonumenten via de regioarrangementen
-
Blz. 357
Jaarlijks in afstemming met andere provinciale opgaven prestatieafspraken maken.
-
Blz. 358
Ondersteunen van het Publicatie- en Documentairefonds Zeeland ondergebracht bij het Prins Bernhard Cultuurfonds voor jaarlijks ten minste twee documentaires en drie publicaties die Zeeland op bijzondere wijze voor het voetlicht brengen
-
Blz. 359
Cultureel erfgoed
-
Blz. 360
Invulling geven aan de ondersteuning aan de eigenaren van de 190 cultuurhistorisch waardevolle boerderijcomplexen die zijn geselecteerd bij de in 2018 afgeronde boerderijenselectie (opgenomen in het Omgevingsplan Zeeland 2018).
-
Blz. 361
Op basis van de bestuurlijke afspraak met het Rijk invulling geven aan de instandhouding van rijksmonumenten door in overleg met gemeenten subsidie te verlenen voor de restauratie van ten minste drie rijksmonumenten.
-
Blz. 362
Uitwerken van het verhaal van Zeeland via maximaal negen aansprekende inconische kernverhalen (de Zeeuwse erfgoedlijnen) waardoor meer focus en samenhang gebracht wordt en het erfgoed ‘vermarkt’ kan worden.
-
Blz. 363
Kunsten
-
Blz. 364
Ondersteunen van culturele producties, festivals en organisaties die zich onderscheiden op het gebied van Zeeland als decor en inspiratiebron
-
Blz. 365
(Talent)ontwikkeling van en cultuureducatie voor jongeren
-
Blz. 366
Mede mogelijk maken vervoer naar musea van leerlingen uit het Primair Onderwijs
-
Blz. 367
Via prestatieafspraken met o.a. Kunstbende en Jeugdtheaterschool ontwikkelingstrajecten ondersteunen die jongeren de mogelijkheid bieden om zich (verder) te ontplooien.
-
Blz. 368
Via prestatieafspraken met Stichting Cultuurkwadraat, Stichting Kinderkunstweek en HZ Cult verder uitbouwen van een eenduidige Zeeuwse aanpak cultuureducatie
-
Blz. 369
Evenementen
-
Blz. 370
Zeeuwse evenementen op het gebied van cultuur, muziek, sport
-
Blz. 371
Leefbaarheid-Brede Welvaart; Versterking zorginfrastructuur en zorgketen
-
Blz. 372
Belangenbehartiging/lobby van de Zeeuwse zorg op landelijk niveau c.q. bij de Rijksoverheid, met name voor zaken die voorwaardenscheppend zijn voor de zorgsector
-
Blz. 373
Er worden actief natuurlijke verbindingen gelegd met netwerken en andere overlegstructuren zoals het Navigatieteam Leefbaarheid, Economic Board Zeeland, het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO), de Academische Werkplaats Ouderenzorg (AWOZ).
-
Blz. 374
We dragen bij aan vraagstukken die gerelateerd zijn aan de zorg, zoals arbeidsmarkt, wonen en mobiliteit.
-
Blz. 375
We werken aan vergroting van het draagvlak binnen de Zeeuwse bestuurlijke verhoudingen voor Zeeuwse oplossingen binnen de zorg
-
Blz. 376
Zorgketen: Zowel bestuurlijk (als lid) als ambtelijk bijdragen binnen de structuur van de Zeeuwse Zorg Coalitie, teneinde via deze krachtenbundeling een toekomstige zorgagenda te realiseren
-
Blz. 377
Leefbaarheid
-
Blz. 378
Four Freedoms Award Door Het Jaar Heen
-
Blz. 379
Gezond leven
-
Blz. 380
Instrumentontwikkeling: Monitoring
-
Blz. 381
Jongerenparlement
-
Blz. 382
Participatiematrix
-
Blz. 383
Rijksprogramma Duurzaam Door
-
Blz. 384
Trendindicatoren
-
Blz. 385
Doelindicatoren
-
Blz. 386
Wat mag het kosten?
-
Blz. 387
7. Programma Bestuur
-
Blz. 388
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 389
Speerpunten
-
Blz. 390
Beleidskader
-
Blz. 391
Reguliere taken
-
Blz. 392
Maatschappelijk effect
-
Blz. 393
Doelstelling
-
Blz. 394
Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 395
Door inzet proportioneel toezicht en in dialoog bevorderen van een gezonde financiële huishouding van gemeenten met extra aandacht voor de financiële gevolgen van de coronacrisis, het sociaal domein en de herverdeling van het gemeentefonds
-
Blz. 396
In nauw overleg met BZK en IPO en de agenda Toekomst van het Toezicht wordt het interbestuurlijk toezicht transparanter, uniformer en meer risicogericht vormgegeven
-
Blz. 397
Kennisdeling en onderlinge intervisie stimuleren naar aanleiding van een herziening van het generieke toezicht binnen de provincie voor elk van de risicodomeinen
-
Blz. 398
Samenwerkend bestuur
-
Blz. 399
Bevorderen dat iedere regio een regiovisie vaststelt en in samenwerking tot uitvoering brengt
-
Blz. 400
Continueren bestuurlijke samenwerking met provincie Fryslân
-
Blz. 401
Doorontwikkeling van het OZO opdat zij een bijdrage levert aan het verhogen van de bestuurskracht en de samenwerking tussen Zeeuwse overheden wordt versterkt
-
Blz. 402
Signalerend bestuur
-
Blz. 403
Adviseren over en ondersteuning geven aan de uitvoering van relatie-evenementen in het kader van het versterken van het relatienetwerk van de Provincie Zeeland
-
Blz. 404
Doorontwikkeling en uitvoering van een effectieve grens governance grensgebied Vlaanderen - Nederland
-
Blz. 405
Optimale voorbereiding/ benutting van de budgetten van Europese programma’s in de programmaperiode 2021-2027
-
Blz. 406
Uitvoering geven aan de strategische evenementen van de Provincie Zeeland gezamenlijk met externe partner (zoals de Haagse Dag, Oesterontmoeting en Nieuwjaarsbijeenkomst)
-
Blz. 407
Versterken van de Zeeuwse positie in Den Haag en Brussel door het beïnvloeden van beleidsontwikkeling en besluitvorming lobby Brussel en Den Haag
-
Blz. 408
Versterking van de samenwerking met Vlaanderen onder meer door actieve deelname in grensgovernance, de Vlaams Nederlandse Delta en de Scheldemondraad
-
Blz. 409
Sterk provinciaal bestuur
-
Blz. 410
Continuering rechtstreekse uitzendingen van vergaderingen van Provinciale Staten en Statencommissies en inzetten van social media. De vorm en wijze waarop hier invulling aan wordt gegeven, wordt dit jaar bekeken
-
Blz. 411
Het uitdaagrecht opnemen in een nieuw vast te stellen provinciale participatieverordening
-
Blz. 412
Op een vernieuwende wijze, met aandacht voor netwerksturing, invulling geven aan de rollen van Provinciale Staten als volksvertegenwoordiger, kadersteller en controleur
-
Blz. 413
Op interactieve wijze inwoners, organisaties en bedrijven betrekken bij de beeldvormende, oordeelsvormende en besluitvormende bijeenkomsten.
-
Blz. 414
Verbetering van het bestuurlijk-politiek-ambtelijk samenspel, inclusief een verbeterde beleidsplanning
-
Blz. 415
Weerbaar bestuur
-
Blz. 416
De ingezette lijn van het toepassen van de Wet Bibob wordt door ons voortgezet en uitgebreid middels een nieuwe beleidslijn en de nieuwe Wet.
-
Blz. 417
De Taskforce-RIEC voert als samenwerkingspartner belangrijke taken voor Zeeland uit als het gaat om de bestrijding van Ondermijning en ondersteuning bij BIBOB-onderzoeken. Deze samenwerking wordt voortgezet
-
Blz. 418
Wij geven uitvoering aan de (vastgestelde) visie op ondermijning en zetten wij in op de vier programmalijnen uit de visie; 1. weerbare organisatie, 2. weerbare overheid, 3. weerbare samenleving en 4. data, inzicht en onderzoek
-
Blz. 419
Trendindicatoren
-
Blz. 420
Doelindicatoren
-
Blz. 421
Wat mag het kosten?
-
Blz. 422
8. Programma Energie op klimaat!
-
Blz. 423
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 424
Speerpunten
-
Blz. 425
Beleidskader
-
Blz. 426
Maatschappelijk effect
-
Blz. 427
Energietransitie
-
Blz. 428
Doelstelling
-
Blz. 429
Klimaatadaptatie en voldoende zoet water
-
Blz. 430
Behoud en vergroting zoete grondwatervoorraden, herziening grondwaterontrekkingsbeleid 2019 obv gegevens Freshem
-
Blz. 431
Bepalen norm en definitief stelsel regionale keringen en deze aanwijzen en verankeren in waterschaps- en provinciale verordeningen
-
Blz. 432
Berekenen en actueel houden overstromingsgevolgen in kader van EU-ROR
-
Blz. 433
Robuustwatersysteem Zeeuws Vlaanderen; bij toekenning deelname in Horizon 2020 project
-
Blz. 434
Roode Vaart wordt uitgevoerd. Voorbereiden op leggen verbinding Roode Vaart en Zeeland
-
Blz. 435
Stimuleren adaptatie maatregelen, onder andere via subsidieregeling realisatie groene daken
-
Blz. 436
Stimuleren medegebruik waterkeringen via Meer Met Dijken Doen en Parels
-
Blz. 437
Uitbouwen proeftuin zoet water (DeltaDrip), bijdragen aan ca 100 stuwtjes per jaar en bijdragen aan 100 ha/jaar peilgestuurde drainage
-
Blz. 438
Energietransitie
-
Blz. 439
Het fonds energietransitie van de Stichting Zeeuwse Publieke Belangen van € 10 miljoen wordt besteed aan projecten die een wezenlijke bijdrage leveren aan de doelen uit de Regionale Energiestrategie (RES)
-
Blz. 440
In het waterstofdossier geven we absolute prioriteit aan het industriële verbruik: de komende jaren maken we werk van het vergroenen van de bestaande Zeeuwse waterstofvraag (elektrolyse).
-
Blz. 441
Medio 2021 wordt in de nieuwe Omgevingsvisie Zeeland ruimte geboden voor een succesvolle energietransitie en circulaire gebiedsontwikkeling
-
Blz. 442
Met pilotprojecten doen we ervaring op met innovatieve vormen van duurzaam vervoer
-
Blz. 443
Samen met gemeenten werken we in het "Zeeuws energieakkoord" aan het verduurzamen van particuliere woningen
-
Blz. 444
Voor de OV-concessie verkennen we de mogelijkheden voor zero emissie bij de vervanging van CNG bussen
-
Blz. 445
We doen samen met partners pilotprojecten aardgasloze wijken en leren hiervan voor de toekomst. Dit doen we o.a. door de inzet van een energiemakelaar voor restwarmte (waarvoor we EU-subsidie krijgen)
-
Blz. 446
We faciliteren elektrisch vervoer door het ondersteunen van de uitrol van (snel) laadinfrastructuur en het vormgeven van Zeelandbreed beleid
-
Blz. 447
We geven zelf het goede voorbeeld: de Provincie Zeeland koopt maatschappelijk verantwoord in volgens de doelen die GS hebben gesteld in het actieplan MVI 2017-2020
-
Blz. 448
We realiseren wind-, zon- en getijprojecten, met als doel in 2030 binnen de provinciegrenzen 10,5 PJ duurzaam op te wekken (dat staat gelijk aan het volledige huidig elektrisch verbruik in Zeeland)
-
Blz. 449
We werken samen met bedrijven een strategie uit om tot een klimaatneutrale industrie te komen (via SDR, het platform Smart Delta Resources).
-
Blz. 450
Trendindicatoren
-
Blz. 451
Doelindicatoren
-
Blz. 452
Wat mag het kosten?
-
Blz. 453
9.1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 454
Inleiding
-
Blz. 455
Speerpunten
-
Blz. 456
Kengetallen
-
Blz. 457
Beleidskader
-
Blz. 458
Doelstelling
-
Blz. 459
Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 460
Provinciefonds
-
Blz. 461
Dividend
-
Blz. 462
Saldo van de financieringsfunctie
-
Blz. 463
Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 464
Wind in de zeilen; onderzoek ontvlechting Evides uit PZEM
-
Blz. 465
Wat mag het kosten ?
-
Blz. 466
9.2 Kosten van overhead
-
Blz. 467
Inleiding
-
Blz. 468
Beleidskader
-
Blz. 469
Uitgangspunten
-
Blz. 470
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 471
Invulling overhead jaarrekening
-
Blz. 472
Wat mag het kosten?
-
Blz. 473
Bijlagen
-
Blz. 474
Bijlage 1: Staat van materiële en financiële vaste activa
-
Blz. 475
Inleiding
-
Blz. 476
Bijlage 2: Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
-
Blz. 477
Inleiding
-
Blz. 478
Bijlage 3: Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
-
Blz. 479
Inleiding
-
Blz. 480
Bijlage 4: Staat van restant investeringskredieten
-
Blz. 481
Inleiding
-
Blz. 482
Controle verklaring van de onafhankelijk accountant
-
Blz. 483
pagina 1
-
Blz. 484
pagina 2
-
Blz. 485
pagina 3
-
Blz. 486
pagina 4
-
Blz. 487
pagina 5
-
Blz. 488
pagina 6
-
Blz. 489
pagina 7
-
Blz. 490
Paragrafen
-
Blz. 491
Paragraaf Provinciale heffingen
-
Blz. 492
Inleiding
-
Blz. 493
Beleid
-
Blz. 494
Wijzigingen ten opzichte van beleid vorig jaar
-
Blz. 495
Lokale lastendruk
-
Blz. 496
Gerealiseerde opbrengsten
-
Blz. 497
Beleidskader
-
Blz. 498
Heffingen provincie
-
Blz. 499
Belastingen
-
Blz. 500
Heffingen
-
Blz. 501
Leges
-
Blz. 502
Bijlage 1 Berekening kostendekkendheid
-
Blz. 503
Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
-
Blz. 504
Inleiding en uitgangspunten
-
Blz. 505
Kernpunten
-
Blz. 506
Beleidskader
-
Blz. 507
Beleid
-
Blz. 508
Risico's
-
Blz. 509
Verloop risico's t.o.v. voorgaand jaar
-
Blz. 510
Benodigde risicobuffer
-
Blz. 511
Beschikbare risicobuffer
-
Blz. 512
Ratio weerstandsvermogen
-
Blz. 513
Ratio algemene reserve in benodigde risicobuffer
-
Blz. 514
Kengetallen
-
Blz. 515
Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 516
Inleiding
-
Blz. 517
Speerpunten
-
Blz. 518
Acties
-
Blz. 519
Beleidskader
-
Blz. 520
Infrastructuur
-
Blz. 521
Provinciale gebouwen
-
Blz. 522
Paragraaf Financiering
-
Blz. 523
Inleiding
-
Blz. 524
Beleid
-
Blz. 525
Speerpunten
-
Blz. 526
Kengetallen
-
Blz. 527
Beleidskader
-
Blz. 528
Schatkistbankieren
-
Blz. 529
Risicobeheer vlottende schuld
-
Blz. 530
Risicobeheer vaste schuld, renterisiconorm
-
Blz. 531
Financieringsbehoefte en rentelasten
-
Blz. 532
Huidige situatie SWAP
-
Blz. 533
Rentetoerekening
-
Blz. 534
Overzicht verstrekte geldleningen
-
Blz. 535
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 536
Samen werken aan maatschappelijke opgaven
-
Blz. 537
Leren van de Coronacrisis
-
Blz. 538
Speerpunten
-
Blz. 539
Kengetallen
-
Blz. 540
Beleidskader
-
Blz. 541
Goed werkgeverschap: Strategisch personeelsbeleid en personeelsplanning
-
Blz. 542
Informatievoorziening en automatisering
-
Blz. 543
Cybercrime en informatieveiligheid
-
Blz. 544
Duurzaam inkopen en aanbesteden
-
Blz. 545
Communicatie
-
Blz. 546
Controlfunctie
-
Blz. 547
Rechtmatigheidsverantwoording (pilot)
-
Blz. 548
Structurele ambities
-
Blz. 549
Opbouw personeelsbestand
-
Blz. 550
Inclusiviteit
-
Blz. 551
Stages
-
Blz. 552
Ziekteverzuim
-
Blz. 553
Externe inhuur
-
Blz. 554
2021: Zo klantgericht
-
Blz. 555
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 556
Inleiding
-
Blz. 557
Visie en beleid
-
Blz. 558
Speerpunten
-
Blz. 559
Kengetallen
-
Blz. 560
Beleidskader
-
Blz. 561
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 562
Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)
-
Blz. 563
Vestigingsplaats
-
Blz. 564
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 565
Publiek belang
-
Blz. 566
Programma begroting
-
Blz. 567
Bestuurlijk belang
-
Blz. 568
Doelstelling
-
Blz. 569
Bezoldiging
-
Blz. 570
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 571
Financieel resultaat
-
Blz. 572
Dividenduitkering
-
Blz. 573
Financieel belang
-
Blz. 574
Eigen vermogen
-
Blz. 575
Vreemd vermogen
-
Blz. 576
Risico’s
-
Blz. 577
PZEM N.V.
-
Blz. 578
Vestigingsplaats
-
Blz. 579
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 580
Publiek belang
-
Blz. 581
Programma begroting
-
Blz. 582
Bestuurlijk belang
-
Blz. 583
Doelstelling
-
Blz. 584
Bezoldiging
-
Blz. 585
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 586
Financieel resultaat
-
Blz. 587
Dividenduitkering
-
Blz. 588
Financieel belang
-
Blz. 589
Eigen vermogen
-
Blz. 590
Vreemd vermogen
-
Blz. 591
Risico’s
-
Blz. 592
North Sea Port SE
-
Blz. 593
Vestigingsplaats
-
Blz. 594
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 595
Publiek belang
-
Blz. 596
Programma begroting
-
Blz. 597
Bestuurlijk belang
-
Blz. 598
Doelstelling
-
Blz. 599
Bezoldiging
-
Blz. 600
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 601
Financieel resultaat
-
Blz. 602
Dividenduitkering
-
Blz. 603
Financieel belang
-
Blz. 604
Eigen vermogen
-
Blz. 605
Vreemd vermogen
-
Blz. 606
Risico’s
-
Blz. 607
N.V. Westerscheldetunnel (WST)
-
Blz. 608
Vestigingsplaats
-
Blz. 609
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 610
Publiek belang
-
Blz. 611
Programma begroting
-
Blz. 612
Bestuurlijk belang
-
Blz. 613
Doelstelling
-
Blz. 614
Bezoldiging
-
Blz. 615
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 616
Financieel resultaat
-
Blz. 617
Dividenduitkering
-
Blz. 618
Financieel belang
-
Blz. 619
Eigen vermogen
-
Blz. 620
Vreemd vermogen
-
Blz. 621
Risico’s
-
Blz. 622
N.V. Economische Impuls Zeeland (Impuls)
-
Blz. 623
Vestigingsplaats
-
Blz. 624
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 625
Publiek belang
-
Blz. 626
Programma begroting
-
Blz. 627
Bestuurlijk belang
-
Blz. 628
Doelstelling
-
Blz. 629
Bezoldiging
-
Blz. 630
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 631
Financieel resultaat
-
Blz. 632
Dividenduitkering
-
Blz. 633
Financieel belang
-
Blz. 634
Eigen vermogen
-
Blz. 635
Vreemd vermogen
-
Blz. 636
Risico’s
-
Blz. 637
Nederlandse Waterschapsbank N.V. (NWB)
-
Blz. 638
Vestigingsplaats
-
Blz. 639
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 640
Publiek belang
-
Blz. 641
Programma begroting
-
Blz. 642
Bestuurlijk belang
-
Blz. 643
Doelstelling
-
Blz. 644
Bezoldiging
-
Blz. 645
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 646
Verwacht financieel resultaat
-
Blz. 647
Verwachte dividenduitkering
-
Blz. 648
Verwacht financieel belang
-
Blz. 649
Verwacht eigen vermogen
-
Blz. 650
Verwacht vreemd vermogen
-
Blz. 651
Risico’s
-
Blz. 652
Westerschelde Ferry B.V. (WSF)
-
Blz. 653
Vestigingsplaats
-
Blz. 654
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 655
Publiek belang
-
Blz. 656
Programma begroting
-
Blz. 657
Bestuurlijk belang
-
Blz. 658
Doelstelling
-
Blz. 659
Bezoldiging
-
Blz. 660
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 661
Financieel resultaat
-
Blz. 662
Dividenduitkering
-
Blz. 663
Financieel belang
-
Blz. 664
Eigen vermogen
-
Blz. 665
Vreemd vermogen
-
Blz. 666
Risico’s
-
Blz. 667
Investeringsfonds Zeeland B.V. (IFZ)
-
Blz. 668
Vestigingsplaats
-
Blz. 669
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 670
Publiek belang
-
Blz. 671
Programma begroting
-
Blz. 672
Bestuurlijk belang
-
Blz. 673
Doelstelling
-
Blz. 674
Bezoldiging
-
Blz. 675
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 676
Financieel resultaat
-
Blz. 677
Dividenduitkering
-
Blz. 678
Financieel belang
-
Blz. 679
Eigen vermogen
-
Blz. 680
Vreemd vermogen
-
Blz. 681
Risico’s
-
Blz. 682
Gemeentelijke vervoercentrale Zeeland B.V.
-
Blz. 683
Vestigingsplaats
-
Blz. 684
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 685
Publiek belang
-
Blz. 686
Programma begroting
-
Blz. 687
Bestuurlijk belang
-
Blz. 688
Doelstelling
-
Blz. 689
Bezoldiging
-
Blz. 690
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 691
Financieel resultaat
-
Blz. 692
Dividenduitkering
-
Blz. 693
Financieel belang
-
Blz. 694
Eigen vermogen
-
Blz. 695
Vreemd vermogen
-
Blz. 696
Risico’s
-
Blz. 697
Gemeenschappelijk bezit Evides Aqua B.V.
-
Blz. 698
Vestigingsplaats
-
Blz. 699
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 700
Publiek belang
-
Blz. 701
Programma begroting
-
Blz. 702
Bestuurlijk belang
-
Blz. 703
Doelstelling
-
Blz. 704
Bezoldiging
-
Blz. 705
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 706
Financieel resultaat
-
Blz. 707
Dividenduitkering
-
Blz. 708
Financieel belang
-
Blz. 709
Eigen vermogen
-
Blz. 710
Vreemd vermogen
-
Blz. 711
Risico’s
-
Blz. 712
Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)
-
Blz. 713
Vestigingsplaats
-
Blz. 714
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 715
Publiek belang
-
Blz. 716
Programma begroting
-
Blz. 717
Bestuurlijk belang
-
Blz. 718
Doelstelling
-
Blz. 719
Bezoldiging
-
Blz. 720
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 721
Financieel resultaat
-
Blz. 722
Dividenduitkering
-
Blz. 723
Financieel belang
-
Blz. 724
Eigen vermogen
-
Blz. 725
Vreemd vermogen
-
Blz. 726
Risico’s
-
Blz. 727
Europese Gemeenschap voor Territoriale Samenwerking (EGTS) Linieland van Waas en Hulst
-
Blz. 728
Vestigingsplaats
-
Blz. 729
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 730
Publiek belang
-
Blz. 731
Programma begroting
-
Blz. 732
Bestuurlijk belang
-
Blz. 733
Doelstelling
-
Blz. 734
Bezoldiging
-
Blz. 735
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 736
Financieel resultaat
-
Blz. 737
Dividenduitkering
-
Blz. 738
Financieel belang
-
Blz. 739
Eigen vermogen
-
Blz. 740
Vreemd vermogen
-
Blz. 741
Risico’s
-
Blz. 742
Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking North Sea Port District (BGTS NSPD)
-
Blz. 743
Vestigingsplaats
-
Blz. 744
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 745
Publiek belang
-
Blz. 746
Programma begroting
-
Blz. 747
Bestuurlijk belang
-
Blz. 748
Doelstelling
-
Blz. 749
Bezoldiging
-
Blz. 750
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 751
Financieel resultaat
-
Blz. 752
Dividenduitkering
-
Blz. 753
Financieel belang
-
Blz. 754
Eigen vermogen
-
Blz. 755
Vreemd vermogen
-
Blz. 756
Risico’s
-
Blz. 757
Provinciaal fonds nazorg gesloten stortplaatsen Zeeland
-
Blz. 758
Vestigingsplaats
-
Blz. 759
Oprichting/deelname provincie
-
Blz. 760
Publiek belang
-
Blz. 761
Programma begroting
-
Blz. 762
Bestuurlijk belang
-
Blz. 763
Doelstelling
-
Blz. 764
Bezoldiging
-
Blz. 765
Aandeelhoudersstrategie
-
Blz. 766
Financieel resultaat
-
Blz. 767
Dividenduitkering
-
Blz. 768
Financieel belang
-
Blz. 769
Eigen vermogen
-
Blz. 770
Vreemd vermogen
-
Blz. 771
Risico’s
-
Blz. 772
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 773
Inleiding
-
Blz. 774
Beleid
-
Blz. 775
Speerpunten
-
Blz. 776
Opgaven
-
Blz. 777
Beleidskader
-
Blz. 778
Resultaten, winst en risico's
-
Blz. 779
Paragraaf Wind in de Zeilen
-
Blz. 780
Inleiding
-
Blz. 781
Compensatiepakket
-
Blz. 782
Jaarrekening 2021
-
Blz. 783
Balans per 31 december 2021
-
Blz. 784
Activa
-
Blz. 785
Passiva
-
Blz. 786
Algemene toelichting
-
Blz. 787
Rechtmatigheid
-
Blz. 788
Autorisatie achteraf
-
Blz. 789
Onvoorzien
-
Blz. 790
Verschillenanalyse
-
Blz. 791
Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 792
Tabel baten en lasten inclusief begrotingsafwijkingen
-
Blz. 793
Niet in de balans opgenomen verplichtingen en rechten
-
Blz. 794
Toelichting
-
Blz. 795
Overzicht van garantstellingen en borgstellingen
-
Blz. 796
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 797
Garantstelling North Sea Port SE (NSP)
-
Blz. 798
Garantstelling GBE Aqua
-
Blz. 799
Garantstelling gemeente Hulst in verband met Perkpolder
-
Blz. 800
Garantstelling leningen nieuwe stichting ZB
-
Blz. 801
Convenantmiddelen Groenfonds
-
Blz. 802
Lease- en huurcontracten
-
Blz. 803
Rijksdienst voor ondernemend Nederland
-
Blz. 804
Pensioenverplichtingen
-
Blz. 805
Renterisico
-
Blz. 806
Instandhouding Westerscheldetunnel
-
Blz. 807
Persoonlijk ontwikkel budget
-
Blz. 808
OV-concessies
-
Blz. 809
Delta Kenniscentrum
-
Blz. 810
Toegezegde bijdragen vanuit bestuursovereenkomsten
-
Blz. 811
Niet uit balans blijkende rechten
-
Blz. 812
Uitvoeringsovereenkomst HZ inzake JRC
-
Blz. 813
Toelichting op de balans
-
Blz. 814
Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 815
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 816
Verantwoording subsidies tot en met boekjaar 2020
-
Blz. 817
Stelselwijziging verstrekte meerjarige projectsubsidies vanaf boekjaar 2021
-
Blz. 818
Activering van directe apparaatskosten aan materiële vaste activa
-
Blz. 819
Vaste activa
-
Blz. 820
Algemeen
-
Blz. 821
Materiële vaste activa
-
Blz. 822
Duurzame waardevermindering van vaste activa
-
Blz. 823
Buitengebruik gestelde vaste activa
-
Blz. 824
Afschrijvingen
-
Blz. 825
Erfpacht
-
Blz. 826
Financiële vaste activa
-
Blz. 827
Vlottende activa
-
Blz. 828
Voorraden
-
Blz. 829
Onderhanden werk, bouwgronden in exploitatie
-
Blz. 830
Gereed product- en handelsgoederen
-
Blz. 831
Grondbank Zeeland
-
Blz. 832
Grondbank landbouw flankerend beleid
-
Blz. 833
Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 834
Schatkistbankieren
-
Blz. 835
Liquide middelen
-
Blz. 836
Overlopende activa
-
Blz. 837
Uitkeringen met specifiek bestedingsdoel
-
Blz. 838
Vaste passiva
-
Blz. 839
Algemeen
-
Blz. 840
Eigen vermogen
-
Blz. 841
Reserves
-
Blz. 842
Voorzieningen
-
Blz. 843
Vaste schulden, met een rente typische looptijd langer dan één jaar
-
Blz. 844
Vlottende passiva
-
Blz. 845
Algemeen
-
Blz. 846
Netto-vlottende schulden met een rente typische looptijd korter dan één jaar
-
Blz. 847
Overlopende passiva
-
Blz. 848
Motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 849
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 850
Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 851
Inleiding
-
Blz. 852
Het gerealiseerde resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 853
Begrotingsafwijkingen programma 1 Grote projecten en strategische opgaven
-
Blz. 854
1. Grote projecten en strategische opgaven analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 855
Begrotingsafwijkingen programma 2 Woonplaats Zeeland
-
Blz. 856
2. Woonplaats Zeeland analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 857
Begrotingsafwijkingen programma 3 Balans in landelijk gebied
-
Blz. 858
3. Balans in landelijk gebied analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 859
Begrotingsafwijkingen programma 4 Ondernemend Zeeland
-
Blz. 860
4. Ondernemend Zeeland analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 861
Begrotingsafwijkingen programma 5 Mobiliteit op maat
-
Blz. 862
5. Mobiliteit op maat analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 863
Begrotingsafwijkingen programma 6 Iedereen telt!
-
Blz. 864
6. Iedereen telt! analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 865
Begrotingsafwijkingen programma 7 Bestuur
-
Blz. 866
7. Bestuur analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 867
Begrotingsafwijkingen programma 8 Energie op klimaat!
-
Blz. 868
8. Energie op klimaat! analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 869
Begrotingsafwijkingen programma 90 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 870
90. Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 871
Begrotingsafwijkingen programma 96 Kosten van overhead
-
Blz. 872
96. Kosten van overhead analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 873
Begrotingsafwijkingen programma 98 Reserves
-
Blz. 874
98. Reserves analyse begrotingsverschillen
-
Blz. 875
Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 876
Inleiding
-
Blz. 877
Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 878
Inleiding
-
Blz. 879
Bezoldiging topfunctionarissen
-
Blz. 880
Leidinggevende topfunctionarissen met en zonder (vanaf 13 maanden) dienstbetrekking
-
Blz. 881
Anti-cumulatiebepaling
-
Blz. 882
Overige functionarissen naast de hieronder vermelde topfunctionarissen
-
Blz. 883
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 884
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap