De Provincie is als (vaar)wegbeheerder verantwoordelijk voor het in stand houden van de provinciale infrastructuur. In die rol dient de Provincie ervoor te zorgen dat het areaal in goede staat van onderhoud verkeert en voldoet aan de eisen die daaraan op grond van vigerende wet- en regelgeving en beleidsplannen wordt gesteld. In tabel 2.3.1 is een globaal overzicht gegeven van het provinciaal areaal.
Tabel 2.3.1 – Provinciaal areaal infrastructuur (afgerond)
|
Wegen
|
Hoofdrijbaan
|
400 km
|
Fietspaden
|
280 km
|
Parallelwegen
|
110 km
|
Civiele kunstwerken
|
260 stuks
|
Verkeersregelinstallaties
|
25 stuks
|
Lichtmasten
|
3.300 stuks
|
Bewegwijzering
|
1.400 stuks
|
Water
|
Vaarweg
|
15 km
|
Beweegbare bruggen
|
7 stuks
|
Sluizen
|
4 stuks
|
Groen
|
Berm
|
600 hectare
|
Bomen
|
24.000 stuks
|
In 2019 is gewerkt aan de verdere implementatie van assetmanagement, waardoor de instandhouding van de provinciale wegen en vaarwegen doelmatiger georganiseerd wordt. In maart 2018 is daartoe het Beheerkader Infrastructuur Provincie Zeeland vastgesteld door Provinciale Staten. Het Beheerkader vormt de basis voor het verankeren van assetmanagement in de provinciale werkwijze. Hierin is de knip gemaakt tussen wat we als beheerder van infrastructuur wettelijk gezien moeten doen (basis), en wat we op grond van ambities daarop aanvullend nog willen bereiken (beleid). Bij het in stand houden van de infrastructuur wordt gekeken naar de prestaties die de kapitaalgoederen moeten leveren, de kosten die daaraan verbonden zijn en de risico's die daarbij acceptabel zijn.
Tabel 2.3.2 – Vastgesteld ambitieniveau infrastructurele kapitaalgoederen
|
Thema
|
Vastgesteld ambitieniveau
|
Kunstwerken droog
|
Basis
|
Kunstwerken nat
|
Basis
|
Elektrotechnische Verkeersvoorzieningen (o.a. VRI’s)
|
Basis
|
Verhardingen
|
Basis
|
Groen
|
Basis + Beleid (ecologisch bermbeheer)
|
Dienstverlening
|
Basis + Beleid (Incident Managent)
|
Overige infrastructurele kapitaalgoederen
|
Basis
|
Als nadere uitwerking van het Beheerkader wordt per infrastructureel kapitaalgoed (thema) een Uitvoeringsstrategie opgesteld. Daarin wordt per kapitaalgoed onder meer omschreven op welke wijze we omgaan met de instandhouding, de knip tussen basis en beleid en de kosten die daarmee gepaard gaan. Bij aanvang van 2019 waren de Uitvoeringsstrategieën voor droge kunstwerken, verhardingen en elektrotechnische verkeersvoorzieningen vastgesteld. Per 1 januari dit jaar wordt voor die drie kapitaalgoederen dan ook gewerkt met een onderhoudsreserve infrastructuur (groot onderhoud). In 2019 is gewerkt aan het opstellen van de Uitvoeringsstrategieën voor groen, openbare verlichting en natte kunstwerken, opdat ze in 2020 afgerond en vastgesteld kunnen worden, waarna ook die kapitaalgoederen toegevoegd kunnen worden aan de onderhoudsreserve infrastructuur. Met het implementeren van assetmanagement in de organisatie, verbetert het inzicht in meerjarige onderhoudsplanningen en de mogelijkheid tot het maken van een integrale afweging van instandhoudingsmaatregelen binnen én tussen de verschillende kapitaalgoederen. Daarnaast vindt afstemming plaats met de plannen op het gebied van de investeringsagenda wegen (instandhouding in relatie tot nieuwbouw). Bij de uitvoerende taken zoeken we tevens afstemming en samenwerking met andere wegbeheerders binnen Zeeland.
Het integrale informatiebeheersysteem is hierbij ondersteunend en voor de meest omvangrijke assets zijn de paspoortgegevens (informatie over thema, locatie, onderdelen, etc.) compleet. Actuele gegevens maken het mogelijk een solide doorrekening te maken (een doorkijk van minimaal 10 jaar). De meerjarige onderhoudsplanningen volgend uit de Uitvoeringsstrategieën zijn geactualiseerd en geïndexeerd naar het prijspeil per 1 januari 2019.
Op het gebied van organisatiestructuur is in 2019 verder doorgegaan op de ingezette koers uit het voorafgaande jaar: de team- en taakindeling vormgeven, zodanig dat deze aansluit bij de werkwijze van assetmanagement. Daarnaast zijn de eerste stappen gezet om te komen tot een visie op de Buitendienst om ook die verder te professionaliseren en toekomstbestendig in te richten. Dit zal in 2020 verder vormkrijgen.
Er waren voldoende middelen in 2019 om het vastgestelde kwaliteitsniveau te waarborgen. Een overzicht van het totaal aan begrote en gerealiseerde kosten staat in onderstaande tabel.