-
Blz. 1
Begroting 2020
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
Samen verschil maken
-
Blz. 5
1.1 Grote projecten
-
Blz. 6
Inleiding
-
Blz. 7
Grote projecten
-
Blz. 8
Mijlpalen 2020
-
Blz. 9
Uitgangspunten grote projecten
-
Blz. 10
Kader grote projecten
-
Blz. 11
Waterdunen
-
Blz. 12
Omschrijving
-
Blz. 13
Doelen
-
Blz. 14
Acties
-
Blz. 15
Risico's
-
Blz. 16
Genomen besluiten
-
Blz. 17
Natuurpakket Westerschelde
-
Blz. 18
Omschrijving
-
Blz. 19
Doelen
-
Blz. 20
Acties
-
Blz. 21
Risico's
-
Blz. 22
Genomen besluiten
-
Blz. 23
MAR-kazerne
-
Blz. 24
Omschrijving
-
Blz. 25
Doelen
-
Blz. 26
Acties
-
Blz. 27
Risico's
-
Blz. 28
Genomen besluiten
-
Blz. 29
Thermphos
-
Blz. 30
Omschrijving
-
Blz. 31
Doelen
-
Blz. 32
Acties
-
Blz. 33
Risico's
-
Blz. 34
Genomen besluiten
-
Blz. 35
Wat mag het kosten ?
-
Blz. 36
1.2 Strategische opgaven
-
Blz. 37
Inleiding
-
Blz. 38
Energietransitie
-
Blz. 39
Omschrijving
-
Blz. 40
Ambitie
-
Blz. 41
Inzet
-
Blz. 42
Proces
-
Blz. 43
Klimaatadaptatie
-
Blz. 44
Omschrijving
-
Blz. 45
Ambitie
-
Blz. 46
Inzet
-
Blz. 47
Proces
-
Blz. 48
Ruimtelijke kwaliteit
-
Blz. 49
Omschrijving
-
Blz. 50
Ambitie
-
Blz. 51
Inzet
-
Blz. 52
Proces
-
Blz. 53
Slimme mobiliteit
-
Blz. 54
Omschrijving
-
Blz. 55
Ambitie
-
Blz. 56
Inzet
-
Blz. 57
Proces
-
Blz. 58
Zichtbaar Zeeland
-
Blz. 59
Omschrijving
-
Blz. 60
Ambitie
-
Blz. 61
Inzet
-
Blz. 62
Proces
-
Blz. 63
2. Programma Fysieke leefomgeving
-
Blz. 64
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 65
Speerpunten
-
Blz. 66
Beleidskader
-
Blz. 67
Reguliere taken
-
Blz. 68
Omgevingswet en Omgevingsvisie
-
Blz. 69
Maatschappelijk effect
-
Blz. 70
Maatschappelijk effect Kwaliteitskust
-
Blz. 71
Doelstellingen
-
Blz. 72
Voorbereiding omgevingswet
-
Blz. 73
In 2020 werken we, samen met het netwerk en de andere overheden aan de uitwerking van de kaderagenda, richtingennotitie en kaders voor de Omgevingsvisie.
-
Blz. 74
Invulling geven aan opgave gericht werken en vroegtijdig samenwerken.
-
Blz. 75
Samen met het netwerk en de andere overheden uitvoeren van enkele pilots.
-
Blz. 76
Voorbereidingsacties vormgeven digitaal stelsel Omgevingswet en interne- en externe samenwerkingsstructuren, organisatieverandering.
-
Blz. 77
Kwaliteitskust
-
Blz. 78
Investeren in aandachtsgebieden en strandovergangen aan de kust en stimuleren van innovatie en kwaliteitsontwikkeling bij ondernemers.
-
Blz. 79
Stimuleren van het beter vindbaar en zichtbaar maken van informatie over toeristische activiteiten, ondernemers, verblijfsaccomodaties en evenementen voor recreant, toerist en inwoner.
-
Blz. 80
Natuur en het landschap in Zeeland beter bekend en beleefbaar maken.
-
Blz. 81
Ontwikkelen van vervoersconcepten om de beleving van het Zeeuwse landschap en de Zeeuwse kust te vergroten.
-
Blz. 82
Met Gezond in Zeeland de natuurlijke kwaliteiten van Zeeland die een positieve invloed (kunnen) hebben op de gezondheid van bewoners én toeristen veel meer over het voetlicht brengen.
-
Blz. 83
Kwaliteit van ontwikkelingen rond de Deltawateren stimuleren
-
Blz. 84
Goed woon- en werkklimaat
-
Blz. 85
In 2018 hebben GS nieuw beleid vastgesteld op het gebied van Vergunningverlening, toezicht, handhaving en specialisaties (VTH+s programma). In 2020 wordt verder gegaan met de implementatie en de uitvoering van dat programma.
-
Blz. 86
Tevens hebben GS in 2018, ter uitwerking van het Omgevingsplan Zeeland 2018, het milieuprogramma 2018-2022 vastgesteld. In 2020 zal het milieuprogramma worden geactualiseerd.
-
Blz. 87
In 2020 zullen de in dat jaar opgenomen acties uit dat milieuprogramma worden uitgevoerd.
-
Blz. 88
Voorts is het de bedoeling dat de RUD Zeeland in 2020 gaat werken en afrekenen volgens de PxQ methodiek.
-
Blz. 89
Ook zal de DCMR de Brzo werkzaamheden voor de provincie in 2020 met eigen personeel uitvoeren.
-
Blz. 90
Tenslotte is het de bedoeling dat de wettelijke coördinatietaak van de provincie op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (met partners op bestuursrechtelijk- en strafrechtelijk vlak) verder wordt uitgewerkt en opgepakt in 2020.
-
Blz. 91
Volgen van de beleidscyclus Big Eight VTH + S.
-
Blz. 92
Invulling geven aan het opdrachtgeverschap van de RUD Zeeland en van de Brzo-RUD (DCMR).
-
Blz. 93
Publiceren van informatie over VTH op internet en hiertoe de Gedragsregel handhavingsinformatie aanpassen.
-
Blz. 94
Toezien op veilige zwemlocaties
-
Blz. 95
In 2020 begeleiden van de uitvoering van bodemsaneringen.
-
Blz. 96
Overleg met gemeenten over ruimtelijke plannen en –vergunningen (relatiebeheer)
-
Blz. 97
Uitvoering nazorgplan gesloten stortplaats Koegorspolder
-
Blz. 98
Trendindicatoren
-
Blz. 99
Doelindicatoren
-
Blz. 100
Wat mag het kosten?
-
Blz. 101
3. Programma Landelijk gebied, natuur en landbouw
-
Blz. 102
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 103
Speerpunten
-
Blz. 104
Beleidskader
-
Blz. 105
Reguliere taken
-
Blz. 106
Maatschappelijk effect
-
Blz. 107
Doelstellingen
-
Blz. 108
Natuurontwikkeling
-
Blz. 109
Voortgang van de resterende natuurontwikkelingsopgave op basis van aanbod en de kansen die zich voordoen (zie tabel indicatoren)
-
Blz. 110
Voor versnelde uitvoering van het Natuurnetwerk is de systematiek van het Natuurbeheerplan in 2019 iets gewijzigd.
-
Blz. 111
Inzet Kavelruilbureau in combinatie met de Grondbank Zeeland ten behoeve van natuurontwikkeling en alle andere beleidsdoelen
-
Blz. 112
Blijven hanteren van enkele algemene uitgangspunten, waaronder verwerving op basis van vrijwilligheid, geen planologische schaduwwerking en afstemming tussen natuur en landbouw
-
Blz. 113
Natuurbeheer
-
Blz. 114
Vergoeden en aansturen van effectief en efficiënt natuurbeheer (zie indicatoren voor omvang) op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap en de kaders uit het Natuurbeheerplan (SVNL)
-
Blz. 115
Vergoeden van Agrarisch Natuurbeheer via het Collectief Poldernatuur om bij te dragen aan biodiversiteit en landschap buiten de natuurgebieden. Het Rijk stelt extra budget beschikbaar, zodat dit budget wordt verhoogd
-
Blz. 116
Bestrijding van schade veroorzakende soorten en het uitkeren van schadevergoedingen voor faunabeheer (b.v. ganzen in ganzenrustgebieden)
-
Blz. 117
Monitoren van natuurgebieden conform landelijke afspraken en het provinciaal monitoringsplan
-
Blz. 118
Natuurherstel
-
Blz. 119
Uitvoeren van herstel- en instandhoudingsmaatregelen in Natura 2000-gebieden om de instandhoudingsdoelen te halen.
-
Blz. 120
Uitvoeren van nazorgprojecten in het Natuurnetwerk Zeeland voor zover deze niet vallen onder regulier beheer
-
Blz. 121
Natuurbescherming
-
Blz. 122
Bescherming van natuurgebieden en soorten via de bestaande wetgeving, zoals vastgelegd in de Wet natuurbescherming en de Wet ruimtelijke ordening (Natuurnetwerk Zeeland) en de keuzes in de beleidsnota Natuurwetgeving
-
Blz. 123
Zorgdragen voor het opstellen van Natura 2000 beheerplannen.
-
Blz. 124
Natuurverbreding/beleving
-
Blz. 125
Bij natuurverbreding wordt gezocht naar slimme natuurcombinaties, het stimuleren van maatschappelijke initiatieven en het betrekken van vrijwilligers bij natuur;
-
Blz. 126
Voortzetten uitvoeren pilots op vrijwillige basis zoals bufferzones rondom Natura2000 gebieden, akkervogelgebieden en invulling geven aan aangenomen moties voor biodiversiteit in het landelijk gebied;
-
Blz. 127
De bestaande 2100 kilometer wandelnetwerk en boerenlandpaden worden beheerd;
-
Blz. 128
Continueren van de 90% toegankelijkheid/beleefbaarheid van de natuurgebieden;
-
Blz. 129
Afronden Passende Beoordelingen voor snijden zeegroente, rapen scheldieren, evenementen en vliegbewegingen zoals afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving;
-
Blz. 130
Implementeren stimuleringsregeling voor tenminste drie innovatieve projecten om wildschade aan gewassen te voorkomen zoals afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving;
-
Blz. 131
Actief oppakken exotenbestrijding zoals afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving (voorbeeld: hoornaar);
-
Blz. 132
Uitvoeren pilot pro-actieve soortenbescherming waarbij voorafgaand aan ontwikkelingen mitigerende maatregelen worden genomen zodat hindernissen op voorhand worden weggenomen, voortvloeiend uit de Natuurvisie;
-
Blz. 133
Een volhoudbare landbouw
-
Blz. 134
Ondersteunen van tenminste 2 initiatieven die bijdragen aan een betere bodemvruchtbaarheid en bodemstructuur.
-
Blz. 135
Ondersteunen van tenminste 2 initiatieven die bijdragen aan zoetwaterbeheer en beschikbaarheid
-
Blz. 136
Ondersteunen van tenminste 2 initiatieven die bijdragen aan het herstel en beter benutten van functionele agrobiodiversiteit
-
Blz. 137
Ontwikkelen van een Zeeuwse visie op natuurinclusieve (of kringloop) landbouw
-
Blz. 138
Ondersteunen van tenminste 2 initiatieven die zich richten op eiwittransitie
-
Blz. 139
Ondersteunen van tenminste 2 initiatieven die zich richten op het versterken van de positie van de boer in de keten .
-
Blz. 140
Onderzoeken van de mogelijkheden ter ondersteuning van de biologische sector
-
Blz. 141
Ondersteunen van tenminste 5 initiatieven ter bevordering van kennis en innovatie in de agrarische sector
-
Blz. 142
Verbeteren agrarische structuur (tenminste 500 ha kavelruilen, conform POP-aanvraag)
-
Blz. 143
Kaderstelling niet grond-gebonden landbouw (intensieve veehouderij, glastuinbouw)
-
Blz. 144
Trendindicatoren
-
Blz. 145
Doelindicatoren
-
Blz. 146
Wat mag het kosten
-
Blz. 147
4. Programma Regionale economie
-
Blz. 148
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 149
Speerpunten
-
Blz. 150
Reguliere taken
-
Blz. 151
Beleidskader
-
Blz. 152
Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling 1.0
-
Blz. 153
Regio Deal Zeeland: Zeeland in stroomversnelling 2.0
-
Blz. 154
Maatschappelijk effect
-
Blz. 155
Doelstellingen
-
Blz. 156
Concurrentiepositie Food
-
Blz. 157
Ondersteunen van kansrijke innovaties die kunnen leiden tot nieuwe bedrijvigheid of een hogere toegevoegde waarde: hiertoe ondersteunen van tenminste 5 initiatieven;
-
Blz. 158
Verbeteren samenwerking onderwijs, ondernemers en overheden (in triple helix verband) zoals bijvoorbeeld door het gezamenlijk uitvoering geven aan de regiodeal Groen Onderwijs;
-
Blz. 159
Duurzame landbouwontwikkeling is ook een speerpunt binnen de maatschappelijke opgave Toekomst landelijk gebied, landbouw en natuur. Beleid voor de landbouwsector wordt in deze gezamenlijk opgepakt;
-
Blz. 160
We steunen het visserijbedrijfsleven in haar streven de bedrijfsvoering toekomstbestendig te maken. Dit doen we o.a. door het steunen van initiatieven voor de ontwikkeling van nieuwe visserijtechnieken en de organisatie van een Masterclass;
-
Blz. 161
Gezamenlijk met het visserijbedrijfsleven organiseren wij een B2C Visserijdag ter promotie van de Zeeuwse visserij- en aquacultuursector;
-
Blz. 162
Wij ondersteunen de netwerkorganisaties Zeker Zeeuws en Food Delta Zeeland in hun werkzaamheden te Zeeuwse Foodcluster verder te versterken;
-
Blz. 163
Als voorzitter van het landelijke Bestuurlijk Platform Visserijoverheden spelen we een actieve rol in de ondersteuning van de visserijsector in de voor haar belangrijke dossiers “aanlandplicht” en “Brexit”;
-
Blz. 164
Ondersteunen initiatieven op het snijvlak van visserij/aquacultuur en vrijetijdseconomie;
-
Blz. 165
Stimuleren verdere ontwikkeling van de binnendijkse aquacultuur met name op het aquacultuurterrein Colijnsplaat. Dit doen we onder andere door financieel en inhoudelijk bij te dragen aan de landschappelijke inpassing van de activiteiten;
-
Blz. 166
Versterken van de Zeeuwse economische clusters agrofood en aquacultuur door middel van haalbaarheidsonderzoeken en demonstraties vanuit de provinciale innovatieregeling Zeeland in Stroomversnelling;
-
Blz. 167
Concurrentiepositie Zeeuwse ondernemers
-
Blz. 168
Ondersteunen van het Zeeuwse ondernemers (starters en MKB)
-
Blz. 169
Uitvoering prestatieafspraken door Impuls Zeeland
-
Blz. 170
Met de SER Zeeland maken we prestatieafspraken op het sociaaleconomisch terrein
-
Blz. 171
Uitvoering prestatieafspraken door Delta Region Network
-
Blz. 172
Uitvoering geven aan het bestuursarrangement tussen de provincies Noord-Brabant en Zeeland
-
Blz. 173
Uitvoering prestatieafspraken door Zeeuwse Milieufederatie (ZMf)
-
Blz. 174
Wordt onderdeel van ZB Planbureau. Uitvoering prestatieafspraken door Roosevelt Institute for American Studies
-
Blz. 175
Dockwize: uitvoering van de prestatieafspraken
-
Blz. 176
Ondersteunen algemene netwerk-, acquisitie en representatieactiviteiten
-
Blz. 177
Digitale ontwikkelingen werken door op allerlei terreinen
-
Blz. 178
Stimuleren van de digitale infrastructuur, waaronder verdere uitrol van de connectiviteit zoals breedband
-
Blz. 179
Innovatie -infrastructuur en - fondsen
-
Blz. 180
Uitvoering geven aan het Investeringsfonds Zeeland BV.
-
Blz. 181
Uitvoering geven aan het Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling 1.0
-
Blz. 182
Het benutten van nationale en Europese programma’s als cofinanciering bij de realisatie van innovatie en economische structuurversterking
-
Blz. 183
Uitvoering geven aan de Europese programma’s waarin Zeeland partner is
-
Blz. 184
Verlenen van subsidie aan voorstellen ter stimulering van innovatie en verbetering van het gebruik van financieringsregelingen
-
Blz. 185
Arbeidsmarkt
-
Blz. 186
Ontwikkelen en optimaliseren methodiek en instrumentarium dienstverlening aan onderbenut arbeidspotentieel
-
Blz. 187
Ontwikkelen tool: werving, selectie en plaatsing op basis van competenties
-
Blz. 188
Opzetten van toolbox voor werkgevers
-
Blz. 189
Komen tot een soepele grensoverschrijdende arbeidsmarkt Zeeland – Vlaanderen
-
Blz. 190
Opzetten van een warme ontvangst van arbeidsmigranten (uit binnen- en buitenland) (Expat Center, Zeeland Commissionair)
-
Blz. 191
Ontwikkelen van een gestructureerde aanpak gericht op het binden jongeren aan de Zeeuwse arbeidsmarkt
-
Blz. 192
Aantrekken, scholen en trainen van kandidaten voor Zeeuwse sectoren (Techniekpact, Hospitalitypact, Zorgpact, Onderwijspact)
-
Blz. 193
Inrichten en implementeren arbeidsmarketingorganisatie
-
Blz. 194
Ontwikkelen persona’s gericht op de invulling van de vraag van de Zeeuwse arbeidsmarkt
-
Blz. 195
Ontwikkelen ICT en data ten behoeve van concrete activiteiten in kader Aanvalsplan Arbeidsmarkt
-
Blz. 196
Campus Zeeland
-
Blz. 197
Effectueren bouw JRC (opening september 2021)
-
Blz. 198
Ontwikkelen opleiding Engineering en Innovation UCR (start pilot studiejaar: september 2019/2020; start UCR E&I studiejaar 2020/2021)
-
Blz. 199
Ontwikkelen en opzetten grensoverschrijdend, samenwerkingsplatform Vlaanderen-Nederland Deltavraagstukken (start/opening Q4 2019 / Q1 2021)
-
Blz. 200
Opzetten van specifieke netwerken in Zeeuwse economische sectoren, die aansluiten bij de thema’s Campus Zeeland
-
Blz. 201
Versterken businessmodel, organiserend vermogen en intersectorale samenwerking tussen de reeds bestaande netwerken (kwaliteitsslag).
-
Blz. 202
Versterken gehele onderwijs- en onderzoekskolom van PO - WO
-
Blz. 203
Zichtbaar Zeeland (uitvoering)
-
Blz. 204
Opstellen van een (marketing- en promotie)strategie voor het positioneren van Zeeland als regio om te wonen
-
Blz. 205
Oprichten en inrichten van een organisatie voor regiomarketing op provinciale schaal
-
Blz. 206
Digitaal platform
-
Blz. 207
Continueren toeristische marktbewerking
-
Blz. 208
Zeeuwse evenementen op het gebied van cultuur, muziek, sport
-
Blz. 209
Trendindicatoren
-
Blz. 210
Doelindicatoren
-
Blz. 211
Wat mag het kosten?
-
Blz. 212
5. Programma Regionale bereikbaarheid en leefbaarheid
-
Blz. 213
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 214
Speerpunten
-
Blz. 215
Beleidskader
-
Blz. 216
Reguliere taken
-
Blz. 217
Maatschappelijk effect
-
Blz. 218
Doelstellingen
-
Blz. 219
Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen
-
Blz. 220
Nadere uitwerking van assetmanagement door uitwerking van het Beheerkader in Uitvoeringsstrategieën per infrastructureel kapitaalgoed.
-
Blz. 221
Het plannen en uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan infrastructurele kapitaalgoederen op dusdanige wijze dat ze op het vastgestelde niveau in stand worden gehouden.
-
Blz. 222
De versterking van de samenwerking met andere (vaar)wegbeheerders middels periodieke afstemmingsmomenten, we richten ons onder andere op een goede afstemming van wegwerkzaamheden en het voorkomen van overlast voor de weggebruikers.
-
Blz. 223
Verbetering verkeersgedrag verkeersdeelnemers
-
Blz. 224
Reguliere activiteiten zijn coördinatie van het beleid, ongevallenregistratie, (subsidies) verkeerseducatie, communicatie, monitoring, en kennisoverdracht
-
Blz. 225
In deze collegeperiode geven we extra prioriteit aan verkeerseducatie, we streven naar een zo groot mogelijke participatie van basisscholen met als doel dat alle basisscholen een ZVL label hebben
-
Blz. 226
Maken van afspraken ZLTO en RWS over de verkeersveilige passage landbouwverkeer over de Oosterscheldekering en de Zeelandbrug
-
Blz. 227
We voeren de eerste tranche van het actieprogramma verkeersveilige inrichting wegen uit
-
Blz. 228
De doelgroepen scholieren en Zeeuwse werkgevers betrekken bij de campagne Mono
-
Blz. 229
In het kader van goed werkgeverschap willen we het komende jaar starten met het betrekken van Zeeuwse werkgevers bij het vergroten van de verkeersveiligheid
-
Blz. 230
Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners
-
Blz. 231
1.Realiseren van quick wins ten aanzien van verkeersveiligheid en doorstroming op de Midden-Zeeland route en het opstellen van een visie van de gewenste en een programma met noodzakelijke aanpassingen in de periode 2023-2028
-
Blz. 232
1.Versterken van het incidentmanagement en verkeersmanagement om te zorgen dat hinder voor het verkeer als gevolg van incidenten en topdrukte evenementen zo gering mogelijk is, uitvoeren van het bestuurlijk vastgestelde actieplan met de partners
-
Blz. 233
1.Doorontwikkelen van het verkeersmanagement door efficiënt inspelen op de nieuwe technologische ontwikkelingen (Digitaal op Orde)
-
Blz. 234
2.De logistieke processen verbeteren door het toepassen van de nieuwe technologieën, de digitalisering van het bedrijfsleven te stimuleren en samenwerking en data-uitwisseling te promoten en initiëren
-
Blz. 235
2.Het verbeteren van de logistieke processen door het toepassen van corridormanagement
-
Blz. 236
2.Afronden Europese CEF-studie naar de verbetering van de spoorontsluiting Gent-Terneuzen, versterken lobby in gezamenlijkheid met North Sea Port en de gemeente Terneuzen
-
Blz. 237
Wegeninvesteringen
-
Blz. 238
We gaan verder met het afstemmen de investeringen van de wegbeheerders in Zeeland, o.a. in het POVV en de beheerplanning
-
Blz. 239
De actualisatie aantal wegencategoriseringsplannen, aangezien deze aan de basis liggen aan de investeringsbeslissingen.
-
Blz. 240
In 2020 werken we aan de voorbereiding en de daadwerkelijke realisering van de geprogrammeerde projecten uit het wegeninvesteringsprogramma voor 2020
-
Blz. 241
Concurrentiepositie logistiek
-
Blz. 242
Ondersteunen van kansrijke innovaties die kunnen leiden tot nieuwe bedrijvigheid of een hogere toegevoegde waarde, bijv. de toepassingsmogelijkheden van circulaire economie in de procesindustrie
-
Blz. 243
Stimuleren samenwerking en innovatie in de logistiek, o.a. via Zeeland Connect
-
Blz. 244
Uitvoeren visie Logistiek i.s.m. Zeeland Connect en uitvoeren van de roadmap met 3 innovatielijnen, waaronder autonoom transport (varen en rijden) en verduurzamen Sector Transport en Logistiek (terminalfaciliteiten en laadinfra)
-
Blz. 245
Vertalen van het Meerjarenprogramma 2016 – 2019 van de Topsector logistiek naar regionale actieprogramma, benutten Europese Middelen.
-
Blz. 246
Tot stand brengen van cross-overs tussen de sectoren chemische- en procesindustrie, Wind op Zee en Land, en infrastructuur
-
Blz. 247
Realiseren van het Fiedlab Wind op Zee (Zephyros) in Zeeland
-
Blz. 248
Impuls bedrijventerreinen
-
Blz. 249
Zorgen voor voldoende planologische ruimte voor bedrijven door met de gemeenten de regionale bedrijventerreinenprogramma’s te actualiseren op basis van de prognose uit 2019
-
Blz. 250
Bieden van advies en analyse van de economische behoefteprognoses
-
Blz. 251
Uitvoer Subsidieregeling Impuls Bedrijventerreinen
-
Blz. 252
Uitvoering van de subsidieregeling duurzaamheidsscans bedrijventerreinen.
-
Blz. 253
Start van een demoproject verduurzaming bedrijventerreinen
-
Blz. 254
Bereikbaarheid voor de mensen
-
Blz. 255
Basisbereikbaarheid per openbaar vervoer op orde
-
Blz. 256
Door-ontwikkelen (openbaar) vervoer
-
Blz. 257
Nieuwe vervoersconcepten ontwikkelen en uittesten
-
Blz. 258
Ruimtelijke kwaliteit versterken
-
Blz. 259
Aanpak verduurzaming woningvoorraad, o.a. uitvoeren energiescans en de inzet van duurzaamheidsleningen (met middelen vanuit regio-envelop)
-
Blz. 260
Negende ronde Provinciale Impuls Wonen (met extra inzet vanuit middelen regio-envelop)
-
Blz. 261
Nieuwe demografische prognose voor Zeeland
-
Blz. 262
Monitoring van de ontwikkelingen in de woningvoorraad en woningbouwplannen
-
Blz. 263
Actualisatie woningmarktafspraken op basis van de demografische prognose 2019 en het KWOZ(met name Walcheren)
-
Blz. 264
Bouwtitelbank inzetten om sanering woningvoorraad te stimuleren (met inzet middelen vanuit regio-envelop)
-
Blz. 265
Op basis van detailhandelsvisie 5 acties in gang zetten samen met gemeenten
-
Blz. 266
Maatschappelijk initiatief versterken
-
Blz. 267
Project Leegstond realiseren: een aanpak voor het stimuleren van het invullen van lege plekken en panden (‘leegstand als kans’) - met gebruik van maatschappelijk initiatief (prijsvraag).
-
Blz. 268
Samen met gemeenten verder uitbouwen van platform MAEX voor kennisdeling rond maatschappelijke initiatieven in Zeeland gericht op meer en betere initiatieven alsmede verwijzing naar beschikbare fondsen (o.a. Zeeuws Oranjefonds).
-
Blz. 269
Doelgroep jongeren intensiever betrekken bij leefbaarheidsvraagstukken door vorming van een jongerenparlement – dit aanvullend op JouwZeeland
-
Blz. 270
In het kader van JouwZeeland ontwikkelen van een jongerenparlement en daarmee jongeren directer betrokken laten zijn bij de besluitvorming
-
Blz. 271
Via LEADER actief ruimte bieden voor co-financiering van kansrijk bovenlokaal initiatief (indicatie: € 100.000).
-
Blz. 272
Sport verenigt Zeeland
-
Blz. 273
We ondersteunen tenminste 25 sportevenementen die passen bij het DNA van Zeeland en welke zorgen voor promotie van Zeeland en mensen in beweging brengen
-
Blz. 274
Zeeuws brede motorische screening uitzetten (MQ-scan).
-
Blz. 275
Alle Zeeuwse gemeenten partner van het Jeugdsport- en cultuurfonds en van het programma TalentBoost.
-
Blz. 276
Tenminste 1 pilot starten met het concept ‘Beweegschool Plus’ (stimuleren actieve leefstijl onder leerlingen).
-
Blz. 277
Trendindicatoren
-
Blz. 278
Doelindicatoren
-
Blz. 279
Wat mag het kosten?
-
Blz. 280
6. Programma Culturele infrastructuur en monumenten
-
Blz. 281
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 282
Speerpunten
-
Blz. 283
Beleidskader
-
Blz. 284
Reguliere taken
-
Blz. 285
Maatschappelijk effect
-
Blz. 286
Doelstellingen
-
Blz. 287
Culturele infrastructuur
-
Blz. 288
Jaarlijks in afstemming met andere provinciale opgaven prestatieafspraken maken.
-
Blz. 289
Afspraken maken met Zeeuwse gemeenten over gezamenlijke aanpak en ondersteuning van activiteiten op (onderdelen van) het terrein van in ieder geval de kunsten, bibliotheekwerk, cultuureducatie en restauratie Rijksmonumenten via de regioarrangementen
-
Blz. 290
Ondersteunen van het Publicatie- en Documentairefonds Zeeland ondergebracht bij het Prins Bernhard Cultuurfonds voor jaarlijks ten minste twee documentaires en drie publicaties die Zeeland op bijzondere wijze voor het voetlicht brengen
-
Blz. 291
Cultureel erfgoed
-
Blz. 292
Op basis van de bestuurlijke afspraak met het Rijk invulling geven aan de instandhouding van rijksmonumenten door in overleg met gemeenten subsidie te verlenen voor de restauratie van ten minste drie rijksmonumenten.
-
Blz. 293
Invulling geven aan de ondersteuning aan de eigenaren van de 190 cultuurhistorisch waardevolle boerderijcomplexen die zijn geselecteerd bij de in 2018 afgeronde boerderijenselectie (opgenomen in het Omgevingsplan Zeeland 2018).
-
Blz. 294
Uitwerken van het verhaal van Zeeland via maximaal negen aansprekende iconische kernverhalen (de Zeeuwse erfgoedlijnen) waardoor meer focus en samenhang gebracht wordt en het erfgoed ‘vermarkt’ kan worden.
-
Blz. 295
Kunsten
-
Blz. 296
Ondersteunen van culturele producties, festivals en organisaties die zich onderscheiden op het gebied van Zeeland als decor en inspiratiebron
-
Blz. 297
(Talent)ontwikkeling van en cultuureducatie voor jongeren
-
Blz. 298
Via prestatieafspraken met Stichting Cultuurkwadraat, Stichting Kinderkunstweek en HZ Cult verder uitbouwen van een eenduidige Zeeuwse aanpak cultuureducatie
-
Blz. 299
Via prestatieafspraken met o.a. Kunstbende en Jeugdtheaterschool ontwikkelingstrajecten ondersteunen die jongeren de mogelijkheid bieden om zich (verder) te ontplooien.
-
Blz. 300
Mede mogelijk maken vervoer naar musea van leerlingen uit het Primair Onderwijs.
-
Blz. 301
Trendindicatoren
-
Blz. 302
Doelindicatoren
-
Blz. 303
Wat mag het kosten?
-
Blz. 304
7. Programma Bestuur
-
Blz. 305
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 306
Speerpunten
-
Blz. 307
Beleidskader
-
Blz. 308
Reguliere taken
-
Blz. 309
Maatschappelijk effect
-
Blz. 310
Doelstellingen
-
Blz. 311
Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 312
Extra monitoring ontwikkeling baten en lasten naar gemeenten gedecentraliseerde taken sociaal domein; Verscherpt toezicht houden op artikel 12-gemeente Vlissingen
-
Blz. 313
In nauw overleg met BZK en IPO en de agenda Toekomst van het Toezicht wordt het interbestuurlijk toezicht transparanter, uniformer en meer risicogericht vormgegeven.
-
Blz. 314
Kennisdeling en onderlinge intervisie stimuleren naar aanleiding van een herziening van het generieke toezicht binnen de provincie voor elk van de risicodomeinen
-
Blz. 315
Samenwerkend bestuur
-
Blz. 316
Samen met gemeenten opvolgen aanbevelingen rapport Samenwerkingskracht in Zeeland #HOEDAN? (inclusief het werken met regiocontracten of regio-agenda’s)
-
Blz. 317
Proces intensivering functionele samenwerking provincie - waterschap Scheldestromen voortzetten
-
Blz. 318
Continueren bestuurlijke samenwerking met provincie Fryslân
-
Blz. 319
Via Overleg Zeeuwse Overheden (OZO) stroomlijnen van de lobbyfunctie en opstellen van een gezamenlijke agenda op basis van het IBP. Vanuit de portefeuille /programma ‘Bestuur’ zal de provinciale inbreng voor de agenda gecoördineerd worden
-
Blz. 320
Signalerend bestuur
-
Blz. 321
Uitvoering van actieplan Actieteam GROS (grensknelpunten), waaronder de doorontwikkeling grensinfopunt en de afstemming van onderwijsprogramma`s vmbo/mbo met Vlaamse onderwijsinstellingen
-
Blz. 322
Ontwikkeling en uitvoering van een effectieve grens governance grensgebied Vlaanderen - Nederland
-
Blz. 323
Versterken van de Zeeuwse positie in Den Haag en Brussel door het beïnvloeden van beleidsontwikkeling en besluitvorming onder meer door uitvoering werkplannen Brusselse/Haagse lobbyist en Scheldemondraad en Vlaams Nederlandse Delta
-
Blz. 324
Optimale benutting van de budgetten van Europese programma’s in de programmaperiode 2014-2020 inclusief nieuwe en nog niet benutte Europese programma`s zoals Horizon 2020 en het Europese Fonds Strategische Investeringen
-
Blz. 325
Voorbereiding Europese programma`s periode 2021-2027. Borgen van Zeeuwse belangen in regionale innovatie strategie en operationele programma`s zoals OP Zuid, INTERREG, GLB/POP
-
Blz. 326
Sterk provinciaal bestuur
-
Blz. 327
Continuering rechtstreekse uitzendingen van vergaderingen van Provinciale Staten en Statencommissies en inzetten van social media. De vorm en wijze waarop hier invulling aan wordt gegeven, wordt dit jaar bekeken
-
Blz. 328
Op een vernieuwende wijze, met aandacht voor netwerksturing, invulling geven aan de rollen van Provinciale Staten als volksvertegenwoordiger, kadersteller en controleur
-
Blz. 329
Verbetering van het bestuurlijk-politiek-ambtelijk samenspel, inclusief een verbeterde beleidsplanning
-
Blz. 330
Op interactieve wijze inwoners, organisaties en bedrijven betrekken bij de beeldvormende, oordeelsvormende en besluitvormende bijeenkomsten.
-
Blz. 331
Weerbaar bestuur
-
Blz. 332
Per 1 januari 2019 vormen het RIEC en de Taskforce één entiteit onder de naam Taskforce-RIEC. De huidige provinciale bijdrage aan het RIEC wordt verhoogd met een bijdrage voor het onderdeel Taskforce.
-
Blz. 333
Bevorderen van bewustwording (awareness) door het op- en inzetten van instructies, opleiding interne/externe partners in het kader van BIBOB, awareness bijeenkomsten, ontwikkelen voorlichtingsmateriaal ondermijning etc.
-
Blz. 334
Voorbereiden en uitvoeren van een tweejarig programma awareness ondermijning voor leden van GS, PS/ provincie medewerkers inclusief aandacht voor toepassing wet BIBOB.
-
Blz. 335
Het onder Campus opgericht kennis- en innovatienetwerk Schelde Safety Network zet samen met de kennisinstituten en bedrijven in Zeeland en Vlaanderen in op het ontwikkelen van innovatie en onderzoek op HBO- en academisch niveau op het terrein van
-
Blz. 336
Trendindicatoren
-
Blz. 337
Doelindicatoren
-
Blz. 338
Wat mag het kosten?
-
Blz. 339
8. Programma Klimaat en energie
-
Blz. 340
Inleiding en ontwikkelingen
-
Blz. 341
Speerpunten
-
Blz. 342
Beleidskader
-
Blz. 343
Reguliere taken
-
Blz. 344
Maatschappelijk effect
-
Blz. 345
Doelstellingen
-
Blz. 346
Water en bodem met kwaliteit
-
Blz. 347
Bevorderen van een goed en efficiënt functionerende waterketen
-
Blz. 348
Aanwijzen en bewaken beschermingsgebieden drinkwaterwinningen
-
Blz. 349
Tegengaan verdroging natuurgebieden, met name Natura 2000, door opstellen monitoringsprogramma
-
Blz. 350
Aanwijzen zwemlocaties en toezien op veilige en hygiënische omstandigheden in samenwerking met waterbeheerder en RUD
-
Blz. 351
Toewerken naar het verkrijgen van de UNESCO GeoPark status door kandidaatstelling in 2018 voor het Zeeland, westelijk Noord-Brabant en de Vlaamse grensstrook waarmee het gebied een Climate Living Lab met internationale status wordt
-
Blz. 352
Stimuleren medegebruik waterkeringen via Meer Met Dijken Doen en Parels
-
Blz. 353
Opzetten van een 3-tal pilotprojecten regionaal waterbeheer overeenkomstig ambitie, visie en doelen strategische visie waterbeheer 2050. Meedenken met praktische vertaling van de visie Waterbeheer door Waterschap
-
Blz. 354
Monitoren van de beleidsmatige voortgang van de uitvoering van maatregelen die worden genomen door Waterschap Scheldestromen gericht op waterkwaliteit via de rapportages en planstudies van het waterschap
-
Blz. 355
Zoeken naar synergie mogelijkheden met provinciale opgaven zoals natuurontwikkeling
-
Blz. 356
Monitoren van de beleidsmatige voortgang van de uitvoering van maatregelen die worden genomen door Waterschap Scheldestromen gericht op waterkwantiteit
-
Blz. 357
Uitvoeren 2 projecten per jaar duurzaam bodemgebruik met belanghebbenden en mede overheden
-
Blz. 358
Bescherming en informatievoorziening archeologische en aardkundige waarden
-
Blz. 359
Klimaatadaptie en voldoende zoet water
-
Blz. 360
Stimuleren adaptatie maatregelen, onder andere via realisatie groene daken en groene schoolpleinen
-
Blz. 361
Berekenen en actueel houden overstromingsgevolgen in kader van EU-ROR
-
Blz. 362
Bepalen norm en definitief stelsel regionale keringen en deze aanwijzen en verankeren in waterschaps- en provinciale verordeningen in 2020
-
Blz. 363
Uitbouwen proeftuin zoet water (DeltaDrip), bijdragen aan ca 100 stuwtjes per jaar en bijdragen aan 100 ha/jaar peilgestuurde drainage
-
Blz. 364
Behoud en vergroting zoete grondwatervoorraden, herziening grondwaterontrekkingsbeleid 2019 obv gegevens Freshem
-
Blz. 365
Robuustwatersysteem Zeeuws Vlaanderen; deelname aan interregproject, samenwerking masteropleiding HZ, voorbereiding NWA-aanvraag
-
Blz. 366
Deltawateren
-
Blz. 367
Bevorderen kennisuitwisseling, communicatie en samenwerking door actieve bijdrage aan en in het gebiedsoverleg Zuidwestelijke Delta
-
Blz. 368
Vaststellen bestuursovereenkomst Grevelingen II (planuitwerking) en starten bestuursovereenkomst Grevelingen III (realisatiefase); actieve bijdrage aan de planvorming/planuitwerking en de daar lopende discussies rond natura 2000 & klimaat robuustheid
-
Blz. 369
Onderzoeken meekoppelkansen Grevelingenmeer; opstellen kader gebiedsfonds Grevelingen
-
Blz. 370
Indien het Rijk een betekenisvol besluit over een zout VZM neemt: bijdragen aan alternatieve zoet-water maatregelen Volkerak-Zoommeer
-
Blz. 371
Blijvende inzet maatregelen verbeteren ecologische kwaliteit Volkerak-Zoommeer via Bestuur- en samenwerkingsovereenkomst
-
Blz. 372
Roode Vaart wordt uitgevoerd. Voorbereiden op leggen verbinding Roode Vaart en Zeeland
-
Blz. 373
Uitgevoerde studie Lange Termijn Perspectief Natuur Westerschelde doorvertalen
-
Blz. 374
Uitvoeren uitvoeringsprogramma Oosterscheldevisie
-
Blz. 375
Uitvoeren suppletie Roggenplaat. Inzet op verwerven EU middelen voor uitgebreider monitoringsprogramma
-
Blz. 376
Afronding MIRT onderzoek integrale veiligheid Oosterschelde
-
Blz. 377
Energietransitie
-
Blz. 378
Onder een efficiënte Zeeuwse samenwerkingsstructuur met de naam “Zeeuws Energieakkoord schrijven we een gezamenlijke regionale energiestrategie (RES).
-
Blz. 379
Eind 2020 wordt in de nieuwe Omgevingsvisie Zeeland ruimte geboden voor een succesvolle energietransitie en circulaire gebiedsontwikkeling
-
Blz. 380
Het fonds energietransitie van de Stichting Zeeuwse Publieke Belangen van € 10 miljoen wordt besteed aan projecten die een wezenlijke bijdrage leveren aan de doelen uit de Regionale Energiestrategie (RES)
-
Blz. 381
We werken samen met bedrijven een strategie uit om tot een klimaatneutrale industrie te komen (via SDR, het platform Smart Delta Resources).
-
Blz. 382
In het waterstofdossier geven we absolute prioriteit aan het industriële verbruik: de komende jaren maken we werk van het vergroenen van de bestaande Zeeuwse waterstofvraag (elektrolyse).
-
Blz. 383
We ondersteunen windpark Borssele op zee en de aanlanding van windstroom van windpark IJmuiden Ver
-
Blz. 384
We realiseren wind-, zon- en getijprojecten, met als doel in 2030 binnen de provinciegrenzen 10,5 PJ duurzaam op te wekken (dat staat gelijk aan het volledige huidig elektrisch verbruik in Zeeland)
-
Blz. 385
Met pilotprojecten doen we ervaring op met innovatieve vormen van duurzaam vervoer
-
Blz. 386
We faciliteren elektrisch vervoer door het ondersteunen van de uitrol van (snel) laadinfrastructuur en het vormgeven van Zeelandbreed beleid
-
Blz. 387
Samen met gemeenten werken we in het "Zeeuws energieakkoord" aan het verduurzamen van particuliere woningen
-
Blz. 388
We doen samen met partners pilotprojecten aardgasloze wijken en leren hiervan voor de toekomst. Dit doen we o.a. door de inzet van een energiemakelaar voor restwarmte (waarvoor we EU-subsidie krijgen)
-
Blz. 389
We geven zelf het goede voorbeeld: de Provincie Zeeland koopt maatschappelijk verantwoord in volgens de doelen die GS hebben gesteld in het actieplan MVI 2017-2020
-
Blz. 390
Voor de OV-concessie verkennen we de mogelijkheden voor zero emissie bij de vervanging van CNG bussen in 2020
-
Blz. 391
Circulaire economie
-
Blz. 392
We stellen samen met Zeeuwse partners een roadmap op, die op termijn tot een volledig circulaire economie moet leiden
-
Blz. 393
We voeren het project "Circulair beleven" uit: circulair bouwen in de verblijfsrecreatie
-
Blz. 394
We werken aan een toekomstbeeld ‘circulaire havens 2030’ (Sloe- en Kanaalzone) én circulaire ontwikkeling in de gebiedsagenda Zuidwestelijke Delta
-
Blz. 395
We stimuleren meer biobased innovaties bij/door MKB’ers
-
Blz. 396
We nemen deel aan stichting Biobased Delta, die o.a. grootschalige businesscases ontwikkelt (zoals Redefinery, Sugar Delta, bio-aromaten) met grote bedrijven en MKB.
-
Blz. 397
We helpen mee aan de doorontwikkeling van de Biobased Innovation Garden
-
Blz. 398
We rollen biobased en circulair inkopen uit binnen Zeeland
-
Blz. 399
We stimuleren biobased onderwijs en onderzoek, zoals goede verankering in JRC/Bèta Campus en Center of Expertise(CoE) Biobased Economy (Avans/HZ)
-
Blz. 400
Trendindicatoren
-
Blz. 401
Doelindicatoren
-
Blz. 402
Wat mag het kosten?
-
Blz. 403
9.1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 404
Inleiding
-
Blz. 405
Speerpunten
-
Blz. 406
Kengetallen
-
Blz. 407
Beleidskader
-
Blz. 408
Doelstellingen
-
Blz. 409
Opcenten motorrijtuigenbelasting
-
Blz. 410
Provinciefonds
-
Blz. 411
Dividend
-
Blz. 412
Saldo van de financieringsfunctie
-
Blz. 413
Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 414
Wat mag het kosten ?
-
Blz. 415
9.2 Kosten van overhead
-
Blz. 416
Inleiding
-
Blz. 417
Beleidskader
-
Blz. 418
Vennootschapsbelasting
-
Blz. 419
Invulling overhead begroting
-
Blz. 420
Uitgangspunten
-
Blz. 421
Wat mag het kosten?
-
Blz. 422
Paragrafen
-
Blz. 423
Provinciale heffingen
-
Blz. 424
Inleiding
-
Blz. 425
Beleid
-
Blz. 426
Wijzigingen ten opzichte van beleid vorig jaar
-
Blz. 427
Lokale lastendruk
-
Blz. 428
Geraamde opbrengsten
-
Blz. 429
Beleidskader
-
Blz. 430
Heffingen provincie
-
Blz. 431
Belastingen
-
Blz. 432
Heffingen
-
Blz. 433
Leges
-
Blz. 434
Bijlage 1 Berekening kostendekkendheid
-
Blz. 435
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 436
Inleiding en uitgangspunten
-
Blz. 437
Kernpunten
-
Blz. 438
Beleidskader
-
Blz. 439
Beleid
-
Blz. 440
Risico's
-
Blz. 441
Benodigde risicobuffer
-
Blz. 442
Beschikbare risicobuffer
-
Blz. 443
Ratio weerstandsvermogen
-
Blz. 444
Ratio algemene reserve in benodigde risicobuffer
-
Blz. 445
Ontwikkeling risicobuffer en risicoprofiel
-
Blz. 446
Kengetallen
-
Blz. 447
Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 448
Inleiding
-
Blz. 449
Speerpunten
-
Blz. 450
Acties
-
Blz. 451
Beleidskader
-
Blz. 452
Infrastructuur
-
Blz. 453
Provinciale gebouwen
-
Blz. 454
Financiering
-
Blz. 455
Inleiding
-
Blz. 456
Beleid
-
Blz. 457
Speerpunten
-
Blz. 458
Kengetallen
-
Blz. 459
Beleidskader
-
Blz. 460
Schatkistbankieren
-
Blz. 461
Risicobeheer vlottende schuld
-
Blz. 462
Risicobeheer vaste schuld, renterisiconorm
-
Blz. 463
Financieringsbehoefte en rentelasten
-
Blz. 464
Huidige situatie SWAP
-
Blz. 465
Rentetoerekening
-
Blz. 466
Overzicht verstrekte geldleningen
-
Blz. 467
Bedrijfsvoering
-
Blz. 468
Samen werken aan maatschappelijke opgaven
-
Blz. 469
Speerpunten
-
Blz. 470
Kengetallen
-
Blz. 471
Beleidskader
-
Blz. 472
Opgavengericht werken
-
Blz. 473
Leren en ontwikkelen
-
Blz. 474
Goed werkgeverschap: Strategisch personeelsbeleid en personeelsplanning
-
Blz. 475
Gastvrijheid in het Provinciehuis
-
Blz. 476
Inkopen en aanbesteden
-
Blz. 477
Informatievoorziening en automatisering
-
Blz. 478
Communicatie
-
Blz. 479
Controlfunctie
-
Blz. 480
Structurele ambities
-
Blz. 481
Verbonden partijen
-
Blz. 482
Inleiding
-
Blz. 483
Visie en beleid
-
Blz. 484
Speerpunten
-
Blz. 485
Kengetallen
-
Blz. 486
Beleidskader
-
Blz. 487
Overzicht verbonden partijen
-
Blz. 488
Regionale uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)
-
Blz. 489
PZEM N.V.
-
Blz. 490
North Sea Port SE
-
Blz. 491
N.V. Westerscheldetunnel
-
Blz. 492
N.V. Economische Impuls Zeeland
-
Blz. 493
Nederlandse Waterschapsbank N.V.
-
Blz. 494
Westerschelde Ferry B.V.
-
Blz. 495
Investeringsfonds Zeeland (IFZ)
-
Blz. 496
Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland B.V.
-
Blz. 497
Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)
-
Blz. 498
Europese Gemeenschap voor Territoriale Samenwerking (EGTS) Linieland van Waas en Hulst
-
Blz. 499
Grondbeleid
-
Blz. 500
Inleiding
-
Blz. 501
Beleid
-
Blz. 502
Speerpunten
-
Blz. 503
Opgaven
-
Blz. 504
Beleidskader
-
Blz. 505
Resultaten, winst en risico's
-
Blz. 506
Financiële begroting
-
Blz. 507
Lasten en baten en toelichting per programma
-
Blz. 508
Inleiding
-
Blz. 509
Tabel lasten en baten per programma
-
Blz. 510
Toelichting lasten en baten per programma
-
Blz. 511
Meerjarenperspectief en toelichting
-
Blz. 512
Inleiding
-
Blz. 513
Meerjarenperspectief per programma
-
Blz. 514
Reserves
-
Blz. 515
Uiteenzetting van de financiële positie
-
Blz. 516
Toelichting op de ramingen uit de begroting en de meerjarenraming
-
Blz. 517
Jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
-
Blz. 518
Investeringen
-
Blz. 519
Financiering
-
Blz. 520
Mutaties reserves, voorzieningen en overlopende passiva
-
Blz. 521
Inleiding
-
Blz. 522
Reserves
-
Blz. 523
Tabel mutaties reserves
-
Blz. 524
Algemene reserve
-
Blz. 525
Bestemmingsreserves
-
Blz. 526
Bestemmingsreserves dekking kapitaallasten
-
Blz. 527
Voorzieningen
-
Blz. 528
Tabel mutaties voorzieningen
-
Blz. 529
Voorzieningen conform artikel 44.2 C BBV
-
Blz. 530
Voorzieningen conform artikel 44 A BBV
-
Blz. 531
Overlopende passiva
-
Blz. 532
Tabel overlopende passiva
-
Blz. 533
Investeringen
-
Blz. 534
Tabel investeringen
-
Blz. 535
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 536
Inleiding
-
Blz. 537
Tabel geprognosticeerde balans
-
Blz. 538
Incidentele en structurele lasten en baten per programma
-
Blz. 539
Inleiding
-
Blz. 540
Uitgangspunten
-
Blz. 541
Tabel incidentele lasten en baten per programma
-
Blz. 542
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 543
Tabel structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
-
Blz. 544
Lasten en baten per taakveld
-
Blz. 545
Lasten en baten per taakveld
-
Blz. 546
Tabel lasten en baten per taakveld
-
Blz. 547
EMU saldo
-
Blz. 548
Inleiding
-
Blz. 549
Tabel
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap