1. Blz. 1 Jaarstukken 2022 Provincie Zeeland
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Inleiding jaarstukken 2022
        1. Blz. 4 Samen verschil maken
      2. Blz. 5 Jaarstukken in één oogopslag
        1. Blz. 6 Jaarstukken 2022 in één oogopslag
      3. Blz. 7 1-1 Grote projecten
        1. Blz. 8 Inleiding Grote Projecten
        2. Blz. 9 Grote projecten
        3. Blz. 10 Mijlpalen 2022
        4. Blz. 11 Uitgangspunten grote projecten
        5. Blz. 12 Kader grote projecten
        6. Blz. 13 Waterdunen
          1. Blz. 14 Omschrijving
          2. Blz. 15 Risico's
          3. Blz. 16 Genomen besluiten
          4. Blz. 17 Doelstelling
            1. Blz. 18 Een oplossing voor kustveiligheid
            2. Blz. 19 Een voor recreanten uiterst aantrekkelijk gebied
              1. Blz. 20 Communicatie over de uitvoering en beleving van Waterdunen
              2. Blz. 21 Overdracht van gronden aan de betrokken natuurorganisatie.
            3. Blz. 22 Natuurherstel van de Westerschelde
              1. Blz. 23 Getijdenduiker volledig operationeel
        7. Blz. 24 Natuurpakket Westerschelde
          1. Blz. 25 Omschrijving
          2. Blz. 26 Risico's
          3. Blz. 27 Genomen besluiten
          4. Blz. 28 Doelstelling
            1. Blz. 29 Realiseren van ten minste 600 ha estuariene natuur conform de Herijking Natuurpakket Westerschelde
              1. Blz. 30 Invulling geven aan de overige afspraken (landbouwflankerend beleid, opstarten van grensoverschrijdende samenwerking Zwinstreek, Grenspark, regionale impuls Hulst)
              2. Blz. 31 Mogelijk maken van recreatief medegebruik in de Hedwigepolder (panoramaheuvel en bijbehorende infrastructuur)
              3. Blz. 32 Na afronding van de projecten inregelen van het beheer en het opvolgen van projecten middels monitoring.
              4. Blz. 33 Opvolgen van realisatie van de projecten Hedwigepolder en Zimmerman conform planning bij gunning.
              5. Blz. 34 Overdracht van het natuurgedeelte van het deelproject Waterdunen (zie betreffende beschrijving groot project)
        8. Blz. 35 Zanddijk
          1. Blz. 36 Omschrijving
          2. Blz. 37 Risico's
          3. Blz. 38 Genomen besluiten
          4. Blz. 39 Doelstelling
            1. Blz. 40 De verkeersveiligheid is verbeterd, de bereikbaarheid van Yerseke is vergroot en er is minder onderhoud nodig voor de N673.
            2. Blz. 41 Meekoppel kansen zijn benut ter verbetering van de spoorveiligheid en de behartiging van de belangen van de omgeving
          5. Blz. 42 Acties
        9. Blz. 43 Traverse Kapellebrug
          1. Blz. 44 Omschrijving
          2. Blz. 45 Risico's
          3. Blz. 46 Genomen besluiten
          4. Blz. 47 Doelstelling
            1. Blz. 48 Renovatie van de Traverse Kapellebrug en daarbij zorgen voor meer ruimte voor fietsers en voetgangers en het stimuleren van verkeer om zich aan de maximumsnelheid te houden waardoor de leefbaarheid en verkeersveiligheid wordt vergroot.
          5. Blz. 49 Acties
        10. Blz. 50 Wat mag het kosten ?
      4. Blz. 51 1-2 Strategische opgaven
        1. Blz. 52 Inleiding Strategische opgaven
        2. Blz. 53 Ruimtelijke kwaliteit
          1. Blz. 54 Omschrijving (bouwstenen)
          2. Blz. 55 Ambitie
          3. Blz. 56 Inzet
          4. Blz. 57 Proces
          5. Blz. 58 Behaalde resultaten 2022
        3. Blz. 59 Stikstof
          1. Blz. 60 Omschrijving
          2. Blz. 61 Ambitie
          3. Blz. 62 Inzet
          4. Blz. 63 Proces
          5. Blz. 64 Behaalde resultaten 2022
        4. Blz. 65 Slimme mobiliteit
          1. Blz. 66 Omschrijving
          2. Blz. 67 Ambitie
          3. Blz. 68 Inzet
          4. Blz. 69 Proces
          5. Blz. 70 Behaalde resultaten 2022
        5. Blz. 71 Wat mag het kosten ?
      5. Blz. 72 2 Programma Woonplaats Zeeland
        1. Blz. 73 Inleiding en ontwikkelingen
        2. Blz. 74 Speerpunten
        3. Blz. 75 Beleidskader
        4. Blz. 76 Reguliere taken
        5. Blz. 77 Deltawateren
        6. Blz. 78 Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd
        7. Blz. 79 Omgevingswet en Omgevingsagenda
        8. Blz. 80 Ruimtelijke kwaliteit versterken: Wonen
        9. Blz. 81 Beter benutten van regionale bedrijventerreinen
        10. Blz. 82 Doelstelling
          1. Blz. 83 Law Delta
            1. Blz. 84 Start proces van de benodigde ruimtelijke procedures samen met de gemeente Vlissingen en het Rijk.
            2. Blz. 85 Uitvoeren van werkzaamheden ten behoeve van de grondoverdracht.
          2. Blz. 86 Voorbereiding omgevingswet
            1. Blz. 87 Invulling geven aan opgave gericht werken en vroegtijdig samenwerken.
            2. Blz. 88 Nieuwe interne- en externe samenwerkingsstructuren/werkprocessen.
            3. Blz. 89 Voorbereidingsacties vormgeven en implementatie digitaal stelsel Omgevingswet
          3. Blz. 90 Kwaliteitskust: recreatie, toerisme en vrijetijd
            1. Blz. 91 Kwaliteit van ontwikkelingen rond de Deltawateren stimuleren.
            2. Blz. 92 Kwaliteitsontwikkeling en toekomstbestendigheid
            3. Blz. 93 Stimuleren van de innovatie van vrijetijdsbedrijven in stedelijk gebied en versterking van de gastbeleving van erfgoed en cultuur.
            4. Blz. 94 Stimulering duurzaam toeristisch mobiliteitsnetwerk en verbeteren toeristische bereikbaarheid (spreiding in tijd en locaties), gekoppeld aan de opgave slimme mobiliteit en aan de regionale energiestrategie
            5. Blz. 95 Stimulering Zeeland als jaarrond bestemming door het beter zichtbaar en vindbaar maken van toeristische informatie voor gasten en inwoners, gedurende het gehele jaar en van alle regio’s
          4. Blz. 96 Milieu: Woon- en werkklimaat zijn versterkt
            1. Blz. 97 Actualiseren milieuprogramma 2018-2022
            2. Blz. 98 Actualiseren VTH programma
            3. Blz. 99 In 2022 begeleiden van de uitvoering van bodemsaneringen
            4. Blz. 100 Met Omgevingsdiensten en gemeenten inrichting uitvoering BRIKS taken afhechten
            5. Blz. 101 Opstellen en uitvoeren plan van aanpak verbeteren toezicht en handhaving
            6. Blz. 102 Problematiek rondom thermisch gereinigde grond (TGG) en PFAS in zo goed mogelijke banen begeleiden
            7. Blz. 103 Uitkomsten verkenning toekomst samenwerking milieutaken oppakken. Dit in relatie met het standpunt van het kabinet over het rapport Commissie Van Aartsen en het Rekenkamerrapport over toezicht en handhaving
            8. Blz. 104 Uitvoeren projectplan Kanaalzone inclusief acties op basis van onderzoek naar luchtmeetnet
            9. Blz. 105 Uitvoeren van de voor 2022 relevante acties uit het milieuprogramma
            10. Blz. 106 Uitvoeren Zeeuws provinciaal onderdeel van het Schone Lucht Akkoord (voorheen Nationaal Actieprogramma Luchtkwaliteit)
            11. Blz. 107 Uitwerken en uitvoeren van projectplan zeer zorgwekkende stoffen
            12. Blz. 108 Verder uitwerken en bestendigen wettelijke coördinatietaak van de provincie op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (met partners op bestuursrechtelijk- en strafrechtelijk vlak)
          5. Blz. 109 Water en Bodem met kwaliteit
            1. Blz. 110 Aanwijzen en bewaken beschermingsgebieden drinkwaterwinningen
            2. Blz. 111 Aanwijzen zwemlocaties en toezien op veilige en hygiënische omstandigheden in samenwerking met waterbeheerder en RUD
            3. Blz. 112 Bescherming en informatievoorziening archeologische en aardkundige waarden
            4. Blz. 113 Bevorderen van een goed en efficiënt functionerende waterketen
            5. Blz. 114 Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwaliteit geformuleerde doelstellingen in het provinciaal waterprogramma.
            6. Blz. 115 Monitoren van de uitvoering van het Waterschapsbeheerprogramma en het analyseren van de voortgang via de jaarlijkse voortgangsrapportages overeenkomstig de voor waterkwantiteit geformuleerde doelstellingen in de Omgevingsverordening Zeeland.
            7. Blz. 116 Zoeken naar synergie mogelijkheden met provinciale opgaven zoals natuurontwikkeling
          6. Blz. 117 Deltawateren
            1. Blz. 118 Bevorderen kennisuitwisseling, communicatie en samenwerking door actieve bijdrage aan en in het gebiedsoverleg Zuidwestelijke Delta
            2. Blz. 119 Herbezinning op inzet gebiedspartijen voor Volkerak-Zoommeer naar aanleiding van gewijzigde rijksinzet
            3. Blz. 120 Leveren actieve bijdrage aan de verdere planvorming voor het Grevelingenmeer
            4. Blz. 121 Uitgevoerde studie Lange Termijn Perspectief Natuur Westerschelde doorvertalen
            5. Blz. 122 Uitvoeren uitvoeringsprogramma Oosterscheldevisie
            6. Blz. 123 Voorbereiden suppletie Galgenplaat door inzet op verwerven van een EU-cofinancieringsbijdrage voor de uitvoering
          7. Blz. 124 Ruimtelijke kwaliteit: wonen
            1. Blz. 125 Aanpak van flexwonen en huisvesting buitenlandse werknemers
            2. Blz. 126 Aanpak verduurzaming woningvoorraad, o.a. uitvoeren energiescans en de inzet van duurzaamheidsleningen (met middelen vanuit regio-envelop)
            3. Blz. 127 De gemeenten faciliteren bij de versterking van de binnensteden
            4. Blz. 128 Monitoring van de ontwikkelingen in de woningvoorraad en woningbouwplannen
            5. Blz. 129 Opstellen van een demografische prognose voor Zeeland
            6. Blz. 130 Samen met gemeenten uitvoeren actielijnen van de Zeeuwse woonagenda
            7. Blz. 131 Uitvoering van de regeling gebiedsgerichte projecten (met extra inzet vanuit middelen regiodeal)
            8. Blz. 132 Uitvoering van de subsidieregeling hergebruik leegstaande panden (HELP)
            9. Blz. 133 Uitvoering van de subsidieregeling Provinciale Impuls Wonen
            10. Blz. 134 Zorgdragen voor de actualisatie van de regionale woningmarktafspraken
          8. Blz. 135 Ruimtelijke kwaliteit versterken: Impuls bedrijventerreinen
            1. Blz. 136 Bieden van advies en analyse van de economische behoefteprognoses
            2. Blz. 137 Uitvoering van de subsidieregeling Fysieke maatregelen
            3. Blz. 138 Uitvoering van de subsidieregeling Planvorming en Procesondersteuning
            4. Blz. 139 Uitvoering van twee demoprojecten verduurzaming bedrijventerreinen
            5. Blz. 140 Zorgen voor voldoende planologische ruimte voor bedrijven door met de gemeenten de regionale bedrijventerreinenprogramma’s te actualiseren op basis van de prognose uit 2019
        11. Blz. 141 Trendindicatoren
        12. Blz. 142 Doelindicatoren
        13. Blz. 143 Wat mag het kosten?
      6. Blz. 144 3 Programma Balans in landelijk gebied
        1. Blz. 145 Inleiding en ontwikkelingen
        2. Blz. 146 Speerpunten
        3. Blz. 147 Provinciale beleidskaders
        4. Blz. 148 Reguliere taken
        5. Blz. 149 Maatschappelijk effect
        6. Blz. 150 Doelstelling
          1. Blz. 151 Realisatie Natuurnetwerk
            1. Blz. 152 Blijven toepassen algemene uitgangspunten onder andere verwerving op basis van vrijwilligheid, geen planologische schaduwwerking en afstemming tussen natuur en landbouw.
            2. Blz. 153 Continuering inzet Kavelruilbureau in combinatie met de Grondbank Zeeland
            3. Blz. 154 Inzet Zeeuws Particulier Grondbezit en betrekken bij het realiseren van het Natuurnetwerk Zeeland
            4. Blz. 155 Versnelling van realisatie van de resterende natuurontwikkelingsopgave door middel van aanbod en kansen die zich voordoen
            5. Blz. 156 Zoeken naar mee koppelkansen met andere opgaven uit oogpunt realisatie Natuurnetwerk Zeeland
          2. Blz. 157 Natuurbeheer en natuurbescherming
            1. Blz. 158 Bescherming van natuurgebieden en soorten via de bestaande wetgeving, zoals vastgelegd in de Wet natuurbescherming en de Wet ruimtelijke ordening (Natuurnetwerk Zeeland) en de keuzes in de beleidsnota Natuurwetgeving
            2. Blz. 159 Bestrijding van schadeveroorzakende soorten en zorgdragen voor de uitkering van schadevergoedingen voor fauna
            3. Blz. 160 Evalueren ganzenopvangbeleid
            4. Blz. 161 Evalueren onderzoek RUD Zeeland naar een adequaat uitvoeringsniveau van het natuurtoezicht in Zeeland, na evaluatie vervolgacties bepalen.
            5. Blz. 162 Het verlenen van subsidie voor functieverandering en inrichting van nieuwe natuur en herstel van bestaande natuur op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap met SKNL of nog nieuw te ontwikkelen instrumentarium.
            6. Blz. 163 Monitoring van natuurgebieden conform landelijke afspraken en het provinciaal monitoringsplan
            7. Blz. 164 Provinciale aanpak invasieve exoten door middel van preventie, eliminatie en beheer opstellen, en het uitvoeren van tenminste twee bestrijdingsacties.
            8. Blz. 165 Uitvoeren onderzoek naar verwilderde katten
            9. Blz. 166 Uitvoeren van minimaal drie projecten op het gebied van actief soortenbeleid.
            10. Blz. 167 Uitwerken van de uitkomsten van de Passende Beoordelingen voor het snijden en rapen van zeegroenten en schelpdieren, evenementen vliegbewegingen zoals afgesproken bij de totstandkoming van de beleidsnota Natuurwetgeving.
            11. Blz. 168 Vergoeden en aansturen van agrarisch natuurbeheer via het Collectief Poldernatuur en daardoor een substantiële bijdrage te leveren aan de biodiversiteit en het landschap buiten de natuurgebieden.
            12. Blz. 169 Vergoeden en aansturen van natuurbeheer op grond van het subsidiestelsel Natuur en Landschap middels de kaders uit het Natuurbeheerplan
            13. Blz. 170 Zorgdragen voor het opstellen van Natura 2000 beheerplannen; vaststellen van de laatste beheerplannen Manteling van Walcheren en Kop van Schouwen; starten met het actualiseren van de overige beheerplannen in relatie tot de stikstofproblematiek
          3. Blz. 171 Natuurherstel
            1. Blz. 172 Uitvoeren van tenminste één nazorgproject in of nabij Natura2000-gebieden
            2. Blz. 173 Uitvoeren van tenminste vijf projecten gericht op herstel- en instandhoudingsmaatregelen in Natura2000-gebieden met als doel het effect van de uitstoot van stikstof te verminderen en de natuur te behouden en te versterken
          4. Blz. 174 Natuurbeleving, verbreding en verbinding
            1. Blz. 175 Continueren van de 90% toegankelijkheid/beleefbaarheid van de natuurgebieden
            2. Blz. 176 De bestaande 2100 kilometer wandelnetwerk en boerenlandpaden worden beheerd
            3. Blz. 177 Gezamenlijk met partners en de Zeeuwse Natuur tot uitvoering brengen van een gezamenlijk plan gericht op activiteiten die zorgen dat natuurgebieden kunnen worden beleefd, natuureducatie, natuurvoorlichting en –promotie
            4. Blz. 178 Het stimuleren van maatschappelijke initiatieven op het vlak van natuur en landschap en het betrekken van vrijwilligers bij de natuur
            5. Blz. 179 Het totaal aan voorzieningen, activiteiten, bezienswaardigheden en programma’s op het gebied van natuurbeleving is op één plaats vindbaar en duidelijke en overzichtelijk ontsloten
            6. Blz. 180 In de praktijk brengen in samenwerking met natuurorganisaties en toeristisch-recreatieve organisaties van de in 2019 ontwikkelde branding strategie
            7. Blz. 181 In of bij ten minste twee natuurgebieden extra (recreatieve) voorzieningen aanbrengen om de beleving van de natuur te vergroten
            8. Blz. 182 Ondersteunen van het Nationaal Park Oosterschelde bij de uitvoering van het projectplan voor de doorontwikkeling van het Park
            9. Blz. 183 Opstellen van een bidbook ter verkrijging van de UNESCO Geopark status en de meerwaarde te onderzoeken
            10. Blz. 184 Opstellen Zeeuws actieplan voor de groene vrijwilligers
            11. Blz. 185 Starten met het opstellen van een landschapsvisie, af te ronden in 2023.
          5. Blz. 186 Een volhoudbare landbouw
            1. Blz. 187 In 2022 zullen we tenminste twee KPI's in gebruik nemen die het mogelijk maken het landbouwbeleid te monitoren op basis van objectieve gegevens.
            2. Blz. 188 Ondersteunen van minimaal één initiatief dat zich richt op de doelstelling voor de biologische sector
            3. Blz. 189 Ondersteunen van minimaal één initiatief dat zich richt op het werken met belonen voor maatschappelijke prestaties middels KPI’s in de landbouw
            4. Blz. 190 Ondersteunen van tenminste drie programma’s ter bevordering van kennis en innovatie in de agrarische sector
            5. Blz. 191 Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die zich richten op de doelstelling voor het versterken van de positie van de boer in de keten
            6. Blz. 192 Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die bijdragen aan de doelstellingen voor een betere bodemstructuur en bodemvruchtbaarheid
            7. Blz. 193 Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die bijdragen aan het herstel en beter benutten van functionele agrobiodiversiteit
            8. Blz. 194 Ondersteunen van tenminste twee initiatieven die zich richten op eiwittransitie
            9. Blz. 195 Verbeteren agrarische structuur, tenminste 300 ha kavelruilen
        7. Blz. 196 Trendindicatoren
        8. Blz. 197 Doelindicatoren
        9. Blz. 198 Wat mag het kosten?
      7. Blz. 199 4 Programma Ondernemend Zeeland
        1. Blz. 200 Inleiding en ontwikkelingen
        2. Blz. 201 Speerpunten
        3. Blz. 202 Reguliere taken
        4. Blz. 203 Beleidskader
        5. Blz. 204 Regio Deal Zeeland: Zeeland in stroomversnelling 2.0
        6. Blz. 205 Maatschappelijk effect
        7. Blz. 206 Doelstelling
          1. Blz. 207 Concurrentiepositie logistiek
            1. Blz. 208 De energietransitie is een ingrijpend proces. Integrale samenwerking tussen beleidsvelden biedt voordelen.
            2. Blz. 209 Inspelen op technologische & maatschappelijke veranderingen door het stimuleren van samenwerking tussen sectoren, regio’s en overheden. Met als doel de innovatie te stimuleren en “grote” projecten door de Zeeuwse regio te ontwikkelen & uit te voeren
            3. Blz. 210 Realiseren van het Fiedlab Wind op Zee (Zephyros) in Zeeland
            4. Blz. 211 Stimuleren samenwerking en innovatie in de logistiek, o.a. via Zeeland Connect
            5. Blz. 212 Uitvoeren visie Logistiek i.s.m. Zeeland Connect en uitvoeren van de roadmap met 3 innovatielijnen, waaronder autonoom transport (varen en rijden) en verduurzamen Sector Transport en Logistiek (terminalfaciliteiten en laadinfra)
            6. Blz. 213 Vertalen actieprogramma 2020 -2023 van de Topsector logistiek naar regionaal actieprogramma en uitvoering van de goederen vervoeragenda van het Ministerie van I&W, benutten “Haagse en Europese” Middelen.
          2. Blz. 214 Arbeidsmarkt
            1. Blz. 215 Aantrekken, scholen en trainen van kandidaten voor Zeeuwse sectoren (Techniekpact, Hospitalitypact, Zorgpact, Onderwijspact)
            2. Blz. 216 Komen tot een soepele grensoverschrijdende arbeidsmarkt Zeeland – Vlaanderen
            3. Blz. 217 Ontwikkelen en verbeteren van de methodiek en instrumentarium dienstverlening aan onderbenut arbeidspotentieel
            4. Blz. 218 Ontwikkelen tool: werving, selectie en plaatsing op basis van competenties
            5. Blz. 219 Ontwikkelen van een gestructureerde aanpak gericht op het binden van jongeren aan de Zeeuwse arbeidsmarkt
            6. Blz. 220 Opzetten van een warme ontvangst van arbeidsmigranten (uit binnen- en buitenland) (Expat Center, Zeeland Commissionair)
            7. Blz. 221 Opzetten van toolbox voor werkgevers
          3. Blz. 222 Concurrentiepositie Food
            1. Blz. 223 Als voorzitter van het landelijke Bestuurlijk Platform Visserijoverheden spelen we een actieve rol in de ondersteuning van de visserijgemeenschappen.
            2. Blz. 224 Ondersteunen van kansrijke innovaties en nieuwe ontwikkelingen in de visserij- en aquacultuursector die kunnen leiden tot nieuwe bedrijvigheid of een hogere toegevoegde waarde in de keten. Hiertoe ondersteunen we ten minste 4 initiatieven.
            3. Blz. 225 Stimuleren verdere ontwikkeling van de binnendijkse aquacultuur.
            4. Blz. 226 Versterken van de Zeeuwse economische clusters agrofood en aquacultuur door middel van haalbaarheidsonderzoeken en demonstraties vanuit de provinciale innovatieregeling Zeeland in Stroomversnelling;
            5. Blz. 227 We nemen actief deel in projecten om te komen tot nieuwe vormen van schelpdierkweek.
            6. Blz. 228 Wij ondersteunen de netwerkorganisaties Zeker Zeeuws en Food Delta Zeeland in hun werkzaamheden de Zeeuwse Foodcluster verder te versterken;
          4. Blz. 229 Concurrentiepositie Zeeuwse ondernemers
            1. Blz. 230 Deelnemen aan platform ENZuid (Economisch Netwerk Zuid Nederland)
            2. Blz. 231 Dockwize: uitvoering van de prestatieafspraken
            3. Blz. 232 Het opstellen van een agenda voor de effecten van een digitale transformatie
            4. Blz. 233 Met de SER Zeeland maken we prestatieafspraken op het sociaaleconomisch terrein
            5. Blz. 234 Ondersteunen algemene netwerk-, acquisitie en representatieactiviteiten
            6. Blz. 235 Ondersteunen van de Zeeuwse ondernemers (starters en MKB)
            7. Blz. 236 Uitvoering prestatieafspraken door Impuls Zeeland
            8. Blz. 237 Uitvoering prestatieafspraken door Roosevelt Institute for American Studies
            9. Blz. 238 Uitvoering prestatieafspraken door Zeeuwse Milieufederatie (ZMf)
          5. Blz. 239 Campus Zeeland
            1. Blz. 240 Onderbrengen onderzoeksprogramma Vlaanderen-Nederland Deltavraagstukken bij Delta Kenniscentrum
            2. Blz. 241 Opening en start opleidingen aan het Joint Research Center
            3. Blz. 242 Start Delta Kenniscentrum
            4. Blz. 243 Verbinden tracks Engeneering en Innovation aan (Zeeuwse) onderwijs- en onderzoeksinfrastructuur en bedrijfsleven/opgaven
            5. Blz. 244 Versterken businessmodel, organiserend vermogen in intersectorale samenwerking tussen de al bestaande netwerken (professionaliseren en verbinden met eco-systeem)
            6. Blz. 245 Versterken gehele onderwijs- en onderzoekskolom van PO - WO
          6. Blz. 246 Innovatie infrastructuur en - fondsen
            1. Blz. 247 Het benutten van nationale en Europese programma’s als cofinanciering bij de realisatie van innovatie en economische structuurversterking
            2. Blz. 248 Uitvoering geven aan de Europese programma’s waarin Zeeland partner is
            3. Blz. 249 Uitvoering geven aan het Investeringsfonds Zeeland BV.
            4. Blz. 250 Uitvoering geven aan het Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling 2.0
            5. Blz. 251 Verlenen van subsidie aan voorstellen ter stimulering van innovatie en verbetering van het gebruik van financieringsregelingen
          7. Blz. 252 Marketing en Imago
            1. Blz. 253 Continueren van de digitale marktbewerking dmv het platform www.zeeland.com en daaraan verbonden social media kanalen. Belangrijk hierbij is in contact te blijven met geïnteresseerde doelgroepen en het aantal fans van Zeeland verder uit te breiden.
            2. Blz. 254 De bestaande positionering ‘Zeeland Land in Zee’ evalueren en waar nodig verder door ontwikkelen in producten en campagnes.
            3. Blz. 255 Het uitvoeren van een nulmeting naar het Zeeuwse imago en de resultaten hiervan verwerken in een vernieuwde merkstrategie (positionering) en meenemen in de uitvoering.
            4. Blz. 256 Het voeren van campagnes voor specifieke doelgroepen samen met regionale partners (product-markt combinaties) en meewerken aan campagnes van partners.
          8. Blz. 257 Circulaire economie
            1. Blz. 258 We helpen mee aan de doorontwikkeling van de Biobased Innovation Garden
            2. Blz. 259 We nemen deel aan stichting Circular Biobased Delta, die o.a. grootschalige businesscases ontwikkelt (zoals Redefinery, Sugar Delta, bio-aromaten) met grote bedrijven en MKB.
            3. Blz. 260 We rollen biobased en circulair inkopen uit binnen Zeeland via ‘Maatschappelijk Verantwoord Inkopen’ en de koppeling aan de SDG’s (Sustainable Development Goals).
            4. Blz. 261 We stimuleren biobased onderwijs en onderzoek, zoals goede verankering in JRC/Bèta Campus en Center of Expertise(CoE) Biobased Economy (Avans/HZ)
            5. Blz. 262 We stimuleren circulair bouwen in de verblijfsrecreatie via de projecten ‘Circulair beleven’ en ‘FACET’
            6. Blz. 263 We stimuleren meer biobased innovaties bij/door MKB’ers o.a. via circulair/biobased innovatievouchers
            7. Blz. 264 We werken aan de ambitie duurzame havens 2.0 samen met Portiz, NSP en Zeeuwse Milieufederatie. Ambities worden ondersteund door de werkgroep Vitaal Sloegebied en Kanaalzone.
        8. Blz. 265 Trendindicatoren
        9. Blz. 266 Doelindicatoren
        10. Blz. 267 Wat mag het kosten?
      8. Blz. 268 5 Programma Mobiliteit op maat
        1. Blz. 269 Inleiding en ontwikkelingen
        2. Blz. 270 Speerpunten
        3. Blz. 271 Beleidskader
        4. Blz. 272 Reguliere taken
        5. Blz. 273 Maatschappelijk effect
        6. Blz. 274 Doelstelling
          1. Blz. 275 Doelmatig en doeltreffend beheer (water)wegen
            1. Blz. 276 De versterking van de samenwerking met andere (vaar)wegbeheerders middels periodieke afstemmingsmomenten, we richten ons onder andere op een goede afstemming van wegwerkzaamheden en het voorkomen van overlast voor de weggebruikers.
            2. Blz. 277 Het plannen en uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden aan infrastructurele kapitaalgoederen op dusdanige wijze dat ze op het vastgestelde niveau in stand worden gehouden.
            3. Blz. 278 Nadere uitwerking assetmanagement door actualisatie en implementatie uitvoeringsstrategieën
          2. Blz. 279 Verbetering verkeersveiligheid
            1. Blz. 280 Algemene coördinatietaken (monitoring, kennisoverdracht, beleidsontwikkeling, subsidies)
            2. Blz. 281 We maken de provinciale infrastructuur veiliger en stimuleren andere Zeeuwse wegbeheerders hetzelfde te doen
            3. Blz. 282 We maken het verkeer veiliger voor kwetsbare en onervaren weggebruikers
            4. Blz. 283 We verminderen de risico’s van afleiding in het verkeer
            5. Blz. 284 We verminderen de risico’s van vermenging van landbouwverkeer met ander verkeer
            6. Blz. 285 We verminderen het aantal verkeersovertredingen.
          3. Blz. 286 Goede bereikbaarheid voor bedrijven, bezoekers en bewoners
            1. Blz. 287 De logistieke processen verbeteren door het toepassen van de nieuwe technologieën, de digitalisering van het bedrijfsleven te stimuleren en samenwerking en data-uitwisseling te promoten en initiëren
            2. Blz. 288 Het verbeteren van de logistieke processen door het toepassen van corridormanagement
            3. Blz. 289 Start planuitwerking Rail Gent Terneuzen en het inrichten van de organisatie daarvoor na afronding van de Europese CEF-studie 2020.
            4. Blz. 290 Versterken van het incidentmanagement en verkeersmanagement om te zorgen dat hinder voor het verkeer als gevolg van incidenten en topdrukte evenementen zo gering mogelijk is, uitvoeren van het bestuurlijk vastgestelde actieplan met de partners
          4. Blz. 291 Wegeninvesteringen
            1. Blz. 292 Wegeninvesteringen op gestructureerde wijze programmeren, rekening houdend met de relevante ontwikkelingen (inhoudelijk, financieel, bestuurlijk)
          5. Blz. 293 Bereikbaarheid voor de mensen
            1. Blz. 294 Basisbereikbaarheid per openbaar vervoer op orde
            2. Blz. 295 Door-ontwikkelen (openbaar) vervoer
          6. Blz. 296 Uitvoering slimme mobiliteit
            1. Blz. 297 Aanbesteding busconcessie.
            2. Blz. 298 Data op orde.
            3. Blz. 299 Living Lab Smart Mobility.
            4. Blz. 300 Onderzoek deeltaxi.
            5. Blz. 301 Ontwikkeling knooppunten.
            6. Blz. 302 Stimuleren fietsgebruik.
            7. Blz. 303 Uitwerking fijnmazige mobiliteit.
            8. Blz. 304 Uitwerking mobiliteitscentrale.
        7. Blz. 305 Trendindicatoren
        8. Blz. 306 Doelindicatoren
        9. Blz. 307 Wat mag het kosten?
      9. Blz. 308 6 Programma Iedereen telt!
        1. Blz. 309 Inleiding en ontwikkelingen
        2. Blz. 310 Cultuur
        3. Blz. 311 Speerpunten Cultuur
        4. Blz. 312 Beleidskader
        5. Blz. 313 Reguliere taken
        6. Blz. 314 Maatschappelijk effect
        7. Blz. 315 Leefbaarheid - Brede Welvaart
        8. Blz. 316 Cultuurbegroting; vijf doelstellingen
        9. Blz. 317 Doelstelling
          1. Blz. 318 Toekomstbestendige culturele infrastructuur
            1. Blz. 319 De Zeeuwse overheden en culturele instellingen intensiveren de afstemming en samenwerking op het gebied van cultuur.
            2. Blz. 320 Het cultuurveld is vanuit de intrinsieke waarde verbonden met andere domeinen.
            3. Blz. 321 Jaarlijks in afstemming met andere provinciale opgaven prestatieafspraken maken.
            4. Blz. 322 Nulmeting/scan culturele infrastructuur
            5. Blz. 323 Ontwikkeling/ondersteuning infrastructuur
            6. Blz. 324 Stimuleren cultureel klimaat
            7. Blz. 325 Verbeteren samenwerking en verbinding met culturele organisaties buiten Zeeland
            8. Blz. 326 Voortzetten van de Cultural Board Zeeland
          2. Blz. 327 Cultureel erfgoed
            1. Blz. 328 De Provincie verleent subsidies in het kader van de Provinciale Onderzoeksagenda Archeologie Zeeland (POAZ)
            2. Blz. 329 Invulling geven aan de ondersteuning aan de eigenaren van de 190 cultuurhistorisch waardevolle boerderijcomplexen die zijn geselecteerd bij de in 2018 afgeronde boerderijenselectie (opgenomen in het Omgevingsplan Zeeland 2018).
            3. Blz. 330 Op basis van de bestuurlijke afspraak met het Rijk invulling geven aan de instandhouding van rijksmonumenten door in overleg met gemeenten subsidie te verlenen voor de restauratie van ten minste drie rijksmonumenten.
          3. Blz. 331 Kunsten
            1. Blz. 332 Ondersteunen van culturele producties, festivals en organisaties die zich onderscheiden op het gebied van Zeeland als decor en inspiratiebron
          4. Blz. 333 (Talent)ontwikkeling van en cultuureducatie voor jongeren
            1. Blz. 334 Mede mogelijk maken vervoer naar musea van leerlingen uit het Primair Onderwijs
            2. Blz. 335 Via prestatieafspraken met Stichting Cultuurkwadraat, Stichting Kinderkunstweek en HZ Cult verder uitbouwen van een eenduidige Zeeuwse aanpak cultuureducatie
          5. Blz. 336 Evenementen
            1. Blz. 337 Zeeuwse evenementen op het gebied van cultuur, muziek, sport
          6. Blz. 338 Gezond leven
            1. Blz. 339 Tenminste 1 pilot starten met het concept ‘Beweegschool Plus’ (stimuleren actieve leefstijl onder leerlingen).
            2. Blz. 340 We ondersteunen tenminste 25 sportevenementen die passen bij het DNA van Zeeland en welke zorgen voor promotie van Zeeland en mensen in beweging brengen
            3. Blz. 341 Zeeuws brede motorische screening uitzetten (MQ-scan).
          7. Blz. 342 Leefbaarheid
            1. Blz. 343 Four Freedoms Award Door Het Jaar Heen
            2. Blz. 344 Impuls Participatie
            3. Blz. 345 Jongerenparlement
            4. Blz. 346 Kader Brede Welvaart
            5. Blz. 347 Monitor Leven in Zeeland
          8. Blz. 348 Versterking zorginfrastructuur en zorgketen
            1. Blz. 349 Kader Zorg
        10. Blz. 350 Trendindicatoren
        11. Blz. 351 Doelindicatoren
        12. Blz. 352 Wat mag het kosten?
      10. Blz. 353 7 Programma Bestuur
        1. Blz. 354 Inleiding en ontwikkelingen
        2. Blz. 355 Speerpunten
        3. Blz. 356 Beleidskader
        4. Blz. 357 Reguliere taken
        5. Blz. 358 Maatschappelijk effect
        6. Blz. 359 Doelstelling
          1. Blz. 360 Interbestuurlijk toezicht
            1. Blz. 361 Door inzet proportioneel toezicht op de gemeentelijke financiën en in dialoog met de gemeenten bevorderen van een gezonde financiële huishouding van gemeenten
            2. Blz. 362 In nauw overleg met BZK en IPO en de agenda Toekomst van het Toezicht wordt het interbestuurlijk toezicht transparanter, uniformer en meer risicogericht vormgegeven
            3. Blz. 363 We gaan onderzoeken of er aan de hand van indicatoren per generiek toezichtdomein, voor elke Zeeuwse gemeente de risico’s in kaart kunnen worden gebracht die aanleiding kunnen geven tot (bestuurlijke) interventie.
          2. Blz. 364 Samenwerkend bestuur
            1. Blz. 365 Bevorderen dat iedere regio een regiovisie vaststelt en in samenwerking tot uitvoering brengt
            2. Blz. 366 Continueren bestuurlijke samenwerking met provincie Fryslân
            3. Blz. 367 Doorontwikkeling van het OZO opdat zij een bijdrage levert aan het verhogen van de bestuurskracht en de samenwerking tussen Zeeuwse overheden wordt versterkt
          3. Blz. 368 Signalerend bestuur
            1. Blz. 369 Adviseren over en ondersteuning geven aan de uitvoering van relatie-evenementen in het kader van het versterken van het relatienetwerk van de Provincie Zeeland
            2. Blz. 370 Doorontwikkeling en uitvoering van een effectieve grens governance grensgebied Vlaanderen – Nederland
            3. Blz. 371 Uitvoering geven aan de strategische evenementen van de Provincie Zeeland gezamenlijk met externe partner (zoals de Haagse Dag, Oesterontmoeting en Nieuwjaarsbijeenkomst)
            4. Blz. 372 Versterking van de samenwerking met Vlaanderen onder meer door actieve deelname en agendering van voor de provincie Zeeland relevante punten in grensgovernance, de Vlaams Nederlandse Delta, de Scheldemondraad en North Sea Port district.
          4. Blz. 373 Sterk provinciaal bestuur
            1. Blz. 374 Bestuur en politiek wordt transparanter, overheidsinformatie is beter vindbaar, uitwisselbaar en eenvoudig te ontsluiten.
            2. Blz. 375 De volksvertegenwoordiging van Zeeland is zichtbaar en benaderbaar voor de Zeeuwse kiezer.
            3. Blz. 376 Inwoners meer betrekken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid de provincie.
            4. Blz. 377 Provinciale Staten geven op een vernieuwende wijze invulling aan de rollen als volksvertegenwoordiger, kadersteller en controleur.
          5. Blz. 378 Weerbaar bestuur
            1. Blz. 379 De ingezette lijn van het toepassen van de Wet Bibob wordt door ons voortgezet. Via de nieuwe beleidslijn bouwen wij aan een solide “Bibob infrastructuur”.
            2. Blz. 380 De Taskforce-RIEC voert als ondersteunend samenwerkingsverband belangrijke taken voor Zeeland uit als het gaat om de bewustwording en bestrijding van Ondermijning en ondersteuning bij BIBOB-onderzoeken. Deze samenwerking wordt voortgezet.
            3. Blz. 381 Door toepassing van het instrument “piramide naar fitte provincie” van Taskforce-RIEC bepalen wij de stappen die nog gezet moeten worden om een weerbare organisatie te worden
            4. Blz. 382 In 2022 geven wij uitvoering aan het vastgestelde beleidsplan Aanpak Ondermijning.
        7. Blz. 383 Trendindicatoren
        8. Blz. 384 Doelindicatoren
        9. Blz. 385 Wat mag het kosten?
      11. Blz. 386 8 Programma Energie op klimaat!
        1. Blz. 387 Inleiding en ontwikkelingen
        2. Blz. 388 Speerpunten
        3. Blz. 389 Beleidskader
        4. Blz. 390 Maatschappelijk effect
        5. Blz. 391 Energietransitie
        6. Blz. 392 Doelstelling
          1. Blz. 393 Klimaatadaptatie en voldoende zoet water
            1. Blz. 394 Bepalen norm en definitief stelsel regionale keringen en deze aanwijzen en verankeren in waterschaps- en provinciale verordeningen
            2. Blz. 395 Berekenen en actueel houden overstromingsgevolgen in kader van EU-ROR
            3. Blz. 396 Robuustwatersysteem Zeeuws Vlaanderen; bij toekenning deelname in Horizon 2020 project
            4. Blz. 397 Roode Vaart wordt uitgevoerd. Voorbereiden op leggen verbinding Roode Vaart en Zeeland
            5. Blz. 398 Stimuleren adaptatie maatregelen, onder andere via subsidieregeling realisatie groene daken
            6. Blz. 399 Stimuleren medegebruik waterkeringen via Meer Met Dijken Doen en Parels
            7. Blz. 400 Uitvoering geven aan het Zeeuws Deltaplan Zoet Water
          2. Blz. 401 Energietransitie
            1. Blz. 402 Het fonds energietransitie van de Stichting Zeeuwse Publieke Belangen van € 10 miljoen wordt besteed aan projecten die een wezenlijke bijdrage leveren aan de doelen uit de Regionale Energiestrategie (RES)
            2. Blz. 403 In het waterstofdossier geven we absolute prioriteit aan het industriële verbruik: de komende jaren maken we werk van het vergroenen van de bestaande Zeeuwse waterstofvraag (elektrolyse).
            3. Blz. 404 Met pilotprojecten doen we ervaring op met innovatieve vormen van duurzaam vervoer
            4. Blz. 405 Samen met gemeenten werken we in het "Zeeuws energieakkoord" aan het verduurzamen van particuliere woningen
            5. Blz. 406 Uitvoering van en indien noodzakelijk actualisatie Omgevingsvisie Zeeland als kader voor succesvolle energietransitie en circulaire gebiedsontwikkeling.
            6. Blz. 407 We doen samen met partners pilotprojecten aardgasloze wijken en leren hiervan voor de toekomst. Dit doen we o.a. door de inzet van een energiemakelaar voor restwarmte en het faciliteren van verder onderzoek.
            7. Blz. 408 We faciliteren elektrisch vervoer door de uitrol van (snel)laadinfrastructuur te ondersteunen, door Zeeland-breed beleid vorm te geven, en door aan te sluiten bij landelijke initiatieven via de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).
            8. Blz. 409 We geven zelf het goede voorbeeld: de Provincie Zeeland koopt maatschappelijk verantwoord in volgens de doelen die GS hebben gesteld in het actieplan MVI 2021-2024
            9. Blz. 410 We realiseren wind- en zonprojecten, met als doel in 2030 binnen de provinciegrenzen 10,5 PJ duurzaam op te wekken (dat staat gelijk aan het volledige huidig elektrisch verbruik in Zeeland)
            10. Blz. 411 We werken samen met bedrijven een strategie uit om tot een klimaatneutrale industrie te komen (via SDR, het platform Smart Delta Resources).
        7. Blz. 412 Trendindicatoren
        8. Blz. 413 Doelindicatoren
        9. Blz. 414 Wat mag het kosten?
      12. Blz. 415 9-1 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
        1. Blz. 416 Inleiding
        2. Blz. 417 Speerpunten
        3. Blz. 418 Kengetallen
        4. Blz. 419 Beleidskader
        5. Blz. 420 Doelstelling
          1. Blz. 421 Opcenten motorrijtuigenbelasting
          2. Blz. 422 Provinciefonds
          3. Blz. 423 Dividend
          4. Blz. 424 Saldo van de financieringsfunctie
          5. Blz. 425 Overige algemene dekkingsmiddelen
          6. Blz. 426 Wind in de zeilen; ontvlechting Evides uit PZEM
        6. Blz. 427 Wat mag het kosten?
      13. Blz. 428 9-2 Kosten van overhead
        1. Blz. 429 Inleiding
        2. Blz. 430 Beleidskader
        3. Blz. 431 Uitgangspunten
        4. Blz. 432 Vennootschapsbelasting
        5. Blz. 433 Invulling overhead begroting
        6. Blz. 434 Wat mag het kosten?
    2. Blz. 435 Paragrafen
      1. Blz. 436 Paragraaf Provinciale heffingen
        1. Blz. 437 Inleiding
        2. Blz. 438 Beleid
        3. Blz. 439 Wijzigingen ten opzichte van beleid vorig jaar
        4. Blz. 440 Lokale lastendruk
        5. Blz. 441 Gerealiseerde opbrengsten
        6. Blz. 442 Beleidskader
        7. Blz. 443 Heffingen provincie
        8. Blz. 444 Belastingen
        9. Blz. 445 Heffingen
        10. Blz. 446 Leges
        11. Blz. 447 Bijlage 1 Berekening kostendekkendheid
      2. Blz. 448 Paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
        1. Blz. 449 Inleiding en uitgangspunten
        2. Blz. 450 Kernpunten
        3. Blz. 451 Beleidskader
        4. Blz. 452 Beleid
        5. Blz. 453 Risico's
        6. Blz. 454 Verloop risico's ten opzichte van voorgaand jaar
        7. Blz. 455 Benodigde risicobuffer
        8. Blz. 456 Beschikbare risicobuffer
        9. Blz. 457 Ratio weerstandsvermogen
        10. Blz. 458 Ratio algemene reserve in benodigde risicobuffer
        11. Blz. 459 Kengetallen
      3. Blz. 460 Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
        1. Blz. 461 Inleiding
        2. Blz. 462 Speerpunten
        3. Blz. 463 Acties
        4. Blz. 464 Beleidskader
        5. Blz. 465 Infrastructuur
        6. Blz. 466 Provinciale gebouwen
        7. Blz. 467 Fietsvoetveer
        8. Blz. 468 Kantoorgebouwen, waaronder Provinciehuis
      4. Blz. 469 Paragraaf Financiering
        1. Blz. 470 Inleiding
        2. Blz. 471 Beleid
        3. Blz. 472 Speerpunten
        4. Blz. 473 Kengetallen
        5. Blz. 474 Beleidskader
        6. Blz. 475 Schatkistbankieren
        7. Blz. 476 Risicobeheer vlottende schuld
        8. Blz. 477 Risicobeheer vaste schuld, renterisiconorm
        9. Blz. 478 Financieringsbehoefte
        10. Blz. 479 Verloop SWAP in 2022
        11. Blz. 480 Rentetoerekening
        12. Blz. 481 Overzicht verstrekte geldleningen
      5. Blz. 482 Paragraaf Bedrijfsvoering
        1. Blz. 483 Samen slimmer voor Zeeland
        2. Blz. 484 Kengetallen
        3. Blz. 485 Beleidskader
        4. Blz. 486 Maatschappelijk verantwoord inkopen en aanbesteden
        5. Blz. 487 Gevolgen Tijd- en plaatsbewust werken (TPBW)
        6. Blz. 488 Goed werkgeverschap: Strategisch personeelsbeleid en personeelsplanning
        7. Blz. 489 Moderniseren van de werkomgeving
        8. Blz. 490 Verduurzaming vervoersbeleid
        9. Blz. 491 Sturen mét data = sturen óp data
        10. Blz. 492 De Zeeuwse Digitale agenda
        11. Blz. 493 Impact digitalisering en Wetgeving op informatiebeheer
        12. Blz. 494 Cybercrime
        13. Blz. 495 Financieel meerjarig perspectief
        14. Blz. 496 Financiële informatievoorziening
        15. Blz. 497 Doorontwikkeling Horizontaal Toezicht
        16. Blz. 498 Betalen en invorderen
        17. Blz. 499 Communicatie
        18. Blz. 500 Controlfunctie
        19. Blz. 501 Structurele ambities
        20. Blz. 502 Opbouw personeelsbestand
        21. Blz. 503 Inclusiviteit
        22. Blz. 504 Stages
        23. Blz. 505 Ziekteverzuim
        24. Blz. 506 Externe inhuur
        25. Blz. 507 Sociaal jaarverslag 2022
        26. Blz. 508 2022: Zo klantgericht
      6. Blz. 509 Paragraaf Verbonden partijen
        1. Blz. 510 Inleiding
        2. Blz. 511 Visie en beleid
        3. Blz. 512 Speerpunten
        4. Blz. 513 Kengetallen
        5. Blz. 514 Beleidskader
        6. Blz. 515 Overzicht verbonden partijen
        7. Blz. 516 Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland (RUD)
          1. Blz. 517 Vestigingsplaats
          2. Blz. 518 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 519 Publiek belang
          4. Blz. 520 Programma begroting
          5. Blz. 521 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 522 Doelstelling
          7. Blz. 523 Bezoldiging
          8. Blz. 524 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 525 Financieel resultaat
          10. Blz. 526 Dividenduitkering
          11. Blz. 527 Financieel belang
          12. Blz. 528 Eigen vermogen
          13. Blz. 529 Vreemd vermogen
          14. Blz. 530 Risico’s
        8. Blz. 531 PZEM N.V.
          1. Blz. 532 Vestigingsplaats
          2. Blz. 533 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 534 Publiek belang
          4. Blz. 535 Programma begroting
          5. Blz. 536 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 537 Doelstelling
          7. Blz. 538 Bezoldiging
          8. Blz. 539 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 540 Financieel resultaat
          10. Blz. 541 Dividenduitkering
          11. Blz. 542 Financieel belang
          12. Blz. 543 Eigen vermogen
          13. Blz. 544 Vreemd vermogen
          14. Blz. 545 Risico’s
        9. Blz. 546 North Sea Port SE
          1. Blz. 547 Vestigingsplaats
          2. Blz. 548 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 549 Publiek belang
          4. Blz. 550 Programma begroting
          5. Blz. 551 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 552 Doelstelling
          7. Blz. 553 Bezoldiging
          8. Blz. 554 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 555 Financieel resultaat
          10. Blz. 556 Dividenduitkering
          11. Blz. 557 Financieel belang
          12. Blz. 558 Eigen vermogen
          13. Blz. 559 Vreemd vermogen
          14. Blz. 560 Risico’s
        10. Blz. 561 N.V. Westerscheldetunnel (WST)
          1. Blz. 562 Vestigingsplaats
          2. Blz. 563 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 564 Publiek belang
          4. Blz. 565 Programma begroting
          5. Blz. 566 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 567 Doelstelling
          7. Blz. 568 Bezoldiging
          8. Blz. 569 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 570 Financieel resultaat
          10. Blz. 571 Dividenduitkering
          11. Blz. 572 Financieel belang
          12. Blz. 573 Eigen vermogen
          13. Blz. 574 Vreemd vermogen
          14. Blz. 575 Risico’s
        11. Blz. 576 N.V. Economische Impuls Zeeland (Impuls)
          1. Blz. 577 Vestigingsplaats
          2. Blz. 578 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 579 Publiek belang
          4. Blz. 580 Programma begroting
          5. Blz. 581 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 582 Doelstelling
          7. Blz. 583 Bezoldiging
          8. Blz. 584 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 585 Financieel resultaat
          10. Blz. 586 Dividenduitkering
          11. Blz. 587 Financieel belang
          12. Blz. 588 Eigen vermogen
          13. Blz. 589 Vreemd vermogen
          14. Blz. 590 Risico’s
        12. Blz. 591 Nederlandse Waterschapsbank N.V. (NWB)
          1. Blz. 592 Vestigingsplaats
          2. Blz. 593 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 594 Publiek belang
          4. Blz. 595 Programma begroting
          5. Blz. 596 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 597 Doelstelling
          7. Blz. 598 Bezoldiging
          8. Blz. 599 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 600 Financieel resultaat
          10. Blz. 601 Dividenduitkering
          11. Blz. 602 Financieel belang
          12. Blz. 603 Eigen vermogen
          13. Blz. 604 Vreemd vermogen
          14. Blz. 605 Risico’s
        13. Blz. 606 GBE Aqua B.V.
          1. Blz. 607 Vestigingsplaats
          2. Blz. 608 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 609 Publiek belang
          4. Blz. 610 Programma begroting
          5. Blz. 611 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 612 Doelstelling
          7. Blz. 613 Bezoldiging
          8. Blz. 614 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 615 Financieel resultaat
          10. Blz. 616 Dividenduitkering
          11. Blz. 617 Financieel belang
          12. Blz. 618 Eigen vermogen
          13. Blz. 619 Vreemd vermogen
          14. Blz. 620 Risico’s
        14. Blz. 621 Westerschelde Ferry B.V. (WSF)
          1. Blz. 622 Vestigingsplaats
          2. Blz. 623 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 624 Publiek belang
          4. Blz. 625 Programma begroting
          5. Blz. 626 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 627 Doelstelling
          7. Blz. 628 Bezoldiging
          8. Blz. 629 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 630 Financieel resultaat
          10. Blz. 631 Dividenduitkering
          11. Blz. 632 Financieel belang
          12. Blz. 633 Eigen vermogen
          13. Blz. 634 Vreemd vermogen
          14. Blz. 635 Risico’s
        15. Blz. 636 Investeringsfonds Zeeland B.V. (IFZ)
          1. Blz. 637 Vestigingsplaats
          2. Blz. 638 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 639 Publiek belang
          4. Blz. 640 Programma begroting
          5. Blz. 641 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 642 Doelstelling
          7. Blz. 643 Bezoldiging
          8. Blz. 644 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 645 Financieel resultaat
          10. Blz. 646 Dividenduitkering
          11. Blz. 647 Financieel belang
          12. Blz. 648 Eigen vermogen
          13. Blz. 649 Vreemd vermogen
          14. Blz. 650 Risico’s
        16. Blz. 651 Gemeentelijke vervoercentrale Zeeland B.V.
          1. Blz. 652 Vestigingsplaats
          2. Blz. 653 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 654 Publiek belang
          4. Blz. 655 Programma begroting
          5. Blz. 656 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 657 Doelstelling
          7. Blz. 658 Bezoldiging
          8. Blz. 659 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 660 Financieel resultaat
          10. Blz. 661 Dividenduitkering
          11. Blz. 662 Financieel belang
          12. Blz. 663 Eigen vermogen
          13. Blz. 664 Vreemd vermogen
          14. Blz. 665 Risico’s
        17. Blz. 666 Vereniging Interprovinciaal Overleg (IPO)
          1. Blz. 667 Vestigingsplaats
          2. Blz. 668 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 669 Publiek belang
          4. Blz. 670 Programma begroting
          5. Blz. 671 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 672 Doelstelling
          7. Blz. 673 Bezoldiging
          8. Blz. 674 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 675 Financieel resultaat
          10. Blz. 676 Dividenduitkering
          11. Blz. 677 Financieel belang
          12. Blz. 678 Eigen vermogen
          13. Blz. 679 Vreemd vermogen
          14. Blz. 680 Risico’s
        18. Blz. 681 Europese Gemeenschap voor Territoriale Samenwerking (EGTS) Linieland van Waas en Hulst
          1. Blz. 682 Vestigingsplaats
          2. Blz. 683 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 684 Publiek belang
          4. Blz. 685 Programma begroting
          5. Blz. 686 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 687 Doelstelling
          7. Blz. 688 Bezoldiging
          8. Blz. 689 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 690 Financieel resultaat
          10. Blz. 691 Dividenduitkering
          11. Blz. 692 Financieel belang
          12. Blz. 693 Eigen vermogen
          13. Blz. 694 Vreemd vermogen
          14. Blz. 695 Risico’s
        19. Blz. 696 Provinciaal fonds Nazorg gesloten stortplaatsen Zeeland
          1. Blz. 697 Vestigingsplaats
          2. Blz. 698 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 699 Publiek belang
          4. Blz. 700 Programma begroting
          5. Blz. 701 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 702 Doelstelling
          7. Blz. 703 Bezoldiging
          8. Blz. 704 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 705 Financieel resultaat
          10. Blz. 706 Dividenduitkering
          11. Blz. 707 Financieel belang
          12. Blz. 708 Eigen vermogen
          13. Blz. 709 Vreemd vermogen
          14. Blz. 710 Risico’s
        20. Blz. 711 Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking North Sea Port District (BGTS NSPD)
          1. Blz. 712 Vestigingsplaats
          2. Blz. 713 Oprichting/deelname provincie
          3. Blz. 714 Publiek belang
          4. Blz. 715 Programma begroting
          5. Blz. 716 Bestuurlijk belang
          6. Blz. 717 Doelstelling
          7. Blz. 718 Bezoldiging
          8. Blz. 719 Aandeelhoudersstrategie
          9. Blz. 720 Financieel resultaat
          10. Blz. 721 Dividenduitkering
          11. Blz. 722 Financieel belang
          12. Blz. 723 Eigen vermogen
          13. Blz. 724 Vreemd vermogen
          14. Blz. 725 Risico’s
      7. Blz. 726 Paragraaf Grondbeleid
        1. Blz. 727 Inleiding
        2. Blz. 728 Beleid
        3. Blz. 729 Speerpunten
        4. Blz. 730 Opgaven
        5. Blz. 731 Beleidskader
        6. Blz. 732 Resultaten, winst en risico's
      8. Blz. 733 Paragraaf Wind in de Zeilen
        1. Blz. 734 Inleiding
        2. Blz. 735 Compensatiepakket
      9. Blz. 736 Paragraaf Openbaarheid (Wet open overheid)
        1. Blz. 737 Inleiding
        2. Blz. 738 Beleid
        3. Blz. 739 Gefaseerde invoering
        4. Blz. 740 Woo-verzoeken
        5. Blz. 741 Toekomstbeeld Open Zeeland
        6. Blz. 742 Speerpunten
    3. Blz. 743 Jaarrekening 2022
      1. Blz. 744 Balans per 31 december 2022
        1. Blz. 745 Activa
        2. Blz. 746 Passiva
      2. Blz. 747 Algemene toelichting
        1. Blz. 748 Rechtmatigheid
        2. Blz. 749 Autorisatie achteraf
        3. Blz. 750 Onvoorzien
        4. Blz. 751 Verschillenanalyse
      3. Blz. 752 Het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 753 Tabel baten en lasten inclusief begrotingsafwijkingen
      4. Blz. 754 Niet in de balans opgenomen verplichtingen en rechten
        1. Blz. 755 Toelichting
        2. Blz. 756 Overzicht van garantstellingen en borgstellingen
        3. Blz. 757 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
        4. Blz. 758 Garantstelling North Sea Port SE (NSP)
        5. Blz. 759 Garantstelling GBE Aqua
        6. Blz. 760 Garantstelling gemeente Hulst in verband met Perkpolder
        7. Blz. 761 Garantstelling leningen nieuwe stichting ZB
        8. Blz. 762 Convenantmiddelen Groenfonds
        9. Blz. 763 Lease- en huurcontracten
        10. Blz. 764 Rijksdienst voor ondernemend Nederland
        11. Blz. 765 Pensioenverplichtingen
        12. Blz. 766 Instandhouding Westerscheldetunnel
        13. Blz. 767 Persoonlijk ontwikkel budget
        14. Blz. 768 OV-concessies
        15. Blz. 769 Delta Kenniscentrum
        16. Blz. 770 Toegezegde bijdragen vanuit bestuursovereenkomsten
        17. Blz. 771 Niet uit balans blijkende rechten
        18. Blz. 772 Uitvoeringsovereenkomst HZ inzake JRC
      5. Blz. 773 Toelichting op de balans
        1. Blz. 774 Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        2. Blz. 775 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
        3. Blz. 776 Verantwoording subsidies tot en met boekjaar 2021
        4. Blz. 777 Stelselwijziging verstrekte meerjarige projectsubsidies vanaf boekjaar 2021
        5. Blz. 778 Activering van directe apparaatskosten aan materiële vaste activa
        6. Blz. 779 Vaste activa
        7. Blz. 780 Algemeen
        8. Blz. 781 Materiële vaste activa
        9. Blz. 782 Duurzame waardevermindering van vaste activa
        10. Blz. 783 Buitengebruik gestelde vaste activa
        11. Blz. 784 Afschrijvingen
        12. Blz. 785 Erfpacht
        13. Blz. 786 Financiële vaste activa
        14. Blz. 787 Vlottende activa
        15. Blz. 788 Voorraden
        16. Blz. 789 Gereed product- en handelsgoederen
        17. Blz. 790 Grondbank Zeeland
        18. Blz. 791 Grondbank landbouw flankerend beleid
        19. Blz. 792 Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan één jaar
        20. Blz. 793 Schatkistbankieren
        21. Blz. 794 Liquide middelen
        22. Blz. 795 Overlopende activa
        23. Blz. 796 Uitkeringen met specifiek bestedingsdoel
        24. Blz. 797 Vaste passiva
        25. Blz. 798 Algemeen
        26. Blz. 799 Eigen vermogen
        27. Blz. 800 Reserves
        28. Blz. 801 Voorzieningen
        29. Blz. 802 Vaste schulden, met een rente typische looptijd langer dan één jaar
        30. Blz. 803 Vlottende passiva
        31. Blz. 804 Algemeen
        32. Blz. 805 Netto-vlottende schulden met een rente typische looptijd korter dan één jaar
        33. Blz. 806 Overlopende passiva
        34. Blz. 807 Motorrijtuigenbelasting
        35. Blz. 808 Vennootschapsbelasting
      6. Blz. 809 Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        1. Blz. 810 Inleiding
        2. Blz. 811 Het gerealiseerde resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
        3. Blz. 812 Begrotingsafwijkingen programma 1 Grote projecten en strategische opgaven
        4. Blz. 813 Programma 1 Grote projecten en strategische opgaven analyse begrotingsverschillen
        5. Blz. 814 Begrotingsafwijkingen programma 2 Woonplaats Zeeland
        6. Blz. 815 2. Woonplaats Zeeland analyse begrotingsverschillen
        7. Blz. 816 Begrotingsafwijkingen programma 3 Balans in landelijk gebied
        8. Blz. 817 3. Balans in landelijk gebied analyse begrotingsverschillen
        9. Blz. 818 Begrotingsafwijkingen programma 4 Ondernemend Zeeland
        10. Blz. 819 4. Ondernemend Zeeland analyse begrotingsverschillen
        11. Blz. 820 Begrotingsafwijkingen programma 5 Mobiliteit op maat
        12. Blz. 821 5. Mobiliteit op maat analyse begrotingsverschillen
        13. Blz. 822 Begrotingsafwijkingen programma 6 Iedereen telt!
        14. Blz. 823 6. Iedereen telt! analyse begrotingsverschillen
        15. Blz. 824 Begrotingsafwijkingen programma 7 Bestuur
        16. Blz. 825 7. Bestuur analyse begrotingsverschillen
        17. Blz. 826 Begrotingsafwijkingen programma 8 Energie op klimaat!
        18. Blz. 827 8. Energie op klimaat! analyse begrotingsverschillen
        19. Blz. 828 Begrotingsafwijkingen programma 90 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
        20. Blz. 829 90. Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien analyse begrotingsverschillen
        21. Blz. 830 Begrotingsafwijkingen programma 96 Kosten van overhead
        22. Blz. 831 96. Kosten van overhead analyse begrotingsverschillen
        23. Blz. 832 Begrotingsafwijkingen programma 98 Reserves
        24. Blz. 833 98 Reserves analyse begrotingsverschillen
      7. Blz. 834 Overzicht van de incidentele baten en lasten per programma
        1. Blz. 835 Inleiding
      8. Blz. 836 Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
        1. Blz. 837 Inleiding
      9. Blz. 838 Bezoldiging topfunctionarissen
        1. Blz. 839 Leidinggevende topfunctionarissen met en zonder (vanaf 13 maanden) dienstbetrekking
        2. Blz. 840 Anti-cumulatiebepaling
        3. Blz. 841 Overige functionarissen naast de hieronder vermelde topfunctionarissen
      10. Blz. 842 Gebeurtenissen na balansdatum
        1. Blz. 843 Gebeurtenissen na balansdatum
    4. Blz. 844 Bijlagen
      1. Blz. 845 Bijlage 1: Staat van materiële en financiële vaste activa
        1. Blz. 846 Inleiding
      2. Blz. 847 Bijlage 2: Verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen
        1. Blz. 848 Inleiding
      3. Blz. 849 Bijlage 3: Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
        1. Blz. 850 Inleiding
      4. Blz. 851 Bijlage 4: Staat van restant investeringskredieten
        1. Blz. 852 Inleiding
        2. Blz. 853 Toelichting overschrijdingen
      5. Blz. 854 Controle verklaring van de onafhankelijk accountant
        1. Blz. 855 pagina 1
        2. Blz. 856 pagina 2
        3. Blz. 857 pagina 3
        4. Blz. 858 pagina 4
        5. Blz. 859 pagina 5
        6. Blz. 860 pagina 6
        7. Blz. 861 pagina 7
    5. Zoeken
    6. Publicatie bijlagen
    7. Contact
    8. PrivacyStatement
    9. Sitemap