Omschrijving (toelichting)

Naast een inzet op jonge makers willen wij het cultuurveld vanuit de intrinsieke waarde verbinden met andere domeinen. Er wordt ingezet op de volgende domeinverbindingen:

  • Cultuur en economie (bijdrage aan Zeeuwse economie en vestigingsklimaat en cultuur als creatieve, innovatieve industrie).
  • Cultuur en marketing (Zichtbaar Zeeland).
  • Cultuur en natuur (cultuurlandschap).
  • Cultuur en leefbaarheid (inclusie, vrijwilligersbeleid).
  • Cultuur en vorming (cultuureducatie en talentontwikkeling).
  • Cultuur en maatschappelijke opgaven zoals energietransitie & klimaatverandering (bijv. via cultuurlandschap en Erfgoed-deals met Rijk).
  • Cultuur in verbinding met Nederland en Europa (Rijk, Europa, Vlaanderen/Gent).

De bovenstaande vernieuwing heeft de meeste kracht als deze uit het veld zelf voortkomt. Wij nodigen het veld dan ook nadrukkelijk uit om met goede ideeën en actieplannen te komen. Omdat de culturele en creatieve sector ook een economische (vestiging)factor vormt, is het logisch om het bedrijfsleven te vragen om zich hiermee te verbinden en mee vorm te geven.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

In 2022 is een visie met voorgestelde interventie opgesteld over Landfront Vlissingen. Het gaat dan om een interventie waarbij cultuur en erfgoed worden ingezet voor maatschappelijke opgaven, zoals klimaatadaptatie. 

Daarnaast is een Europese subsidie aangevraagd om verdronken stad Reimerswaal weer zichtbaar te maken en te koppelen aan nieuwe kunst, maar ook aan opgaven rondom zout/zoet water. 

Het project Creative City Boost is ook verder ten uitvoer gebracht. Hierin worden cultuur en ondernemers uit diverse Zeeuwse binnensteden aan elkaar gekoppeld om te komen tot oplossingen om de binnensteden aantrekkelijker te maken. In 2023 wordt dit project afgerond.