Uitgaven

1,85%
€ 6.590
x €1.000
1,85% Complete

Inkomsten

0,08%
€ 295
x €1.000
0,08% Complete

Saldo

45,64%
€ -6.295
x €1.000

7 Programma Bestuur

Uitgaven

1,85%
€ 6.590
x €1.000
1,85% Complete

Inkomsten

0,08%
€ 295
x €1.000
0,08% Complete

Saldo

45,64%
€ -6.295
x €1.000

Inleiding en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Inleiding en ontwikkelingen

1. Onze wettelijke taken
a. Op basis van goed openbaar bestuur
Wij hebben ook in 2022 aandacht besteed aan een goed openbaar bestuur. Dit vinden we belangrijk voor het goed werken van onze democratische rechtsstaat. en dit zien wij als een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van de samenleving en aan welvaart. Na een periode van beperkende maatregelen in verband met het Coronavirus, was het in 2022 weer mogelijk om grotendeels op normale wijze uitvoering te geven aan onze werkzaamheden.

b. Als financieel en generiek toezichthouder
In 2022 stond maar één gemeente onder preventief begrotingstoezicht. Net als in 2021 konden de gemeenten de financiële gevolgen van de coronacrisis opvangen door extra vergoeding vanuit het Rijk. Ook is in 2022 eenmaligextra budget via het gemeentefonds beschikbaar gesteld voor de jeugdzorg. De herverdeling van het gemeentefonds pakt voor het merendeel van de Zeeuwse gemeenten goed uit. Er blijven zorgen over de ontwikkeling van de financiële positie i.v.m. de inflatie, energieprijzen en het uitblijven van een structurele oplossing voor de bekostiging van het sociaal domein. Dit alles zal ook gevolgen hebben voor de intensiteit van de toezichthoudende taak. In het kader van de modernisering van het toezicht (Agenda Toekomst Toezicht) willen we in Zeeland samen met de gemeenten onderzoeken hoe we meer toegevoegde waarde kunnen geven aan het toezicht, zowel verticaal vanuit de provincie, als horizontaal via de controlerende rol van de gemeenteraad. In de toezichthoudende rol zoeken we naar een balans tussen toezicht houden en adviseren en tussen leren en corrigeren. Om dit zo goed mogelijk te doen zullen we in gesprek blijven met de gemeenten en het waterschap. Met het beleidskader Interbestuurlijk Toezicht stellen we jaarlijks een uitvoeringsagenda vast waarin we vast leggen hoe we het toezicht het komend jaar gaan uitvoeren.

 

2. Samenwerkende overheid
a. In de regio en met het Rijk
De overheden staan voor moeilijke opgaven. Om hoofd te bieden aan de gezamenlijke opgaven werken de 15 Zeeuwse overheden samen via het Overleg Zeeuwse Overheden (OZO). Deze samenwerking draagt o.a. bij aan het versterken van de bestuurskracht en de profilering naar Den Haag en Brussel (permanente lobby). In 2022 hebben we verbeteringen op het gebied van strategiebepaling, sturing, lobby en de betrokkenheid van de volksvertegenwoordigers doorgevoerd. De basis hiervoor was de evaluatie die we in 2021 hebben gemaakt en de voorstellen die hieruit voortvloeiden Om de regionale samenwerking en ingezette ontwikkelingen voort te zetten, hebben de Zeeuwse overheden in 2022 het afspraken voor samenwerking ondertekend.

Er komen grote transities op ons af op het gebied van stikstof, natuur/biodiversiteit, landbouw, klimaat, energie, wonen en bereikbaarheid. Het is onze missie om samen met het Rijk, en alle partners in de regio onze ruimtelijke en sociale uitdagingen op een actieve, verbindende en slimme wijze aan te pakken. Die ook in de toekomst nog werkt. Dit doen we samen met de regio, met het OZO als belangrijke partner waarin alle Zeeuwse overheden zijn vertegenwoordigd. 

De eerste stappen hiervoor zijn in 2022 gezet. Zo is er een samenwerkingsagenda opgesteld en besloten de Zeeuwse Overheden de samenwerking in het OZO structureel voort te zetten. In de samenwerkingsagenda staan de gezamenlijke opgaven benoemd. In 2023 worden uitgewerkt hoe hier concreet uitvoering aan gegeven wordt. Hoewel in de samenwerking belangrijke stappen zijn gezet, hebben we ook nog zorgen. De aandacht voor de regionale vraagstukken en een gemeenschappelijke agenda is toegenomen, maar de zorg over de uitvoeringskracht blijft bestaan. De inzet op samenwerking zien we daarom niet als vrijblijvend, maar als noodzakelijk om aan de gezamenlijke opgaven voor Zeeland invulling te kunnen geven.

b. In de grensgebieden
Zeeland heeft niet alleen een ‘interne’ samenwerkingsnoodzaak. Door zijn ligging liggen er voor Zeeland belangrijke (economische) kansen in de samenwerking met Vlaanderen, Noord-Brabant en Zuid-Holland. Verder zijn het Rijk en Europa belangrijke partners om opgaven te kunnen realiseren. In 2022 is samen met de Rijksoverheid, de Vlaamse overheden en andere betrokkenen verder gewerkt aan een effectieve grensgovernance. Minister-President van Vlaanderen, dhr. Jambon en de Nederlandse Minister van Binnenlandse Zaken, mw. Bruins-Slot hebben het eindadvies van de bestuurlijke werkgroep Berx Donner over (juridische) grensknelpunten vastgesteld. In 2023 wordt gestart met de uitwerking van dit advies.

c. Door middel van relatiebeheer
Om in te kunnen spelen op de versterking van de zichtbaarheid en positie van Zeeland als bestuurlijke organisatie, zetten wij ons team Evenementen actief in. Mede door ervaringen in 2020 en 2021 opgedaan door de Corona-pandemie, hebben we nieuwe vormen van organisatie- en relatiebeheer ontdekt en ontwikkeld. De evenementen hebben in 2022 grotendeels weer in hun oorspronkelijke vorm kunnen plaatsvinden. Succesvolle edities van de Zeeuwse Oesterontmoeting, Nieuwjaarsbijeenkomst (januari 2023) en Haagse lobbyacties zijn georganiseerd met als doel ons netwerk te onderhouden, Zeeland verder op de kaart te zetten en het gesprek aan te gaan over de voor Zeeland belangrijke onderwerpen en thema’s. Hierop aanvullend hebben we door de Open Dag en verschillende inhoudelijke bijeenkomsten en -sessies Provincie Zeeland en Zeeuwse vraagstukken verder zichtbaar gemaakt. In het bijzonder vragen we ook aandacht voor een mooie editie van de FFA (Four Freedoms Award) die Zeeland weer van zijn beste kant heeft laten zien. In aanvulling op de reguliere processen hebben we voor de organisatie van deze evenementen gebruik gemaakt van de in Corona-tijd ontwikkelde vormen, die ook nu nog van toegevoegde waarde zijn.

d. Door te leren met en van andere provincies
In andere provincies spelen vaak dezelfde vraagstukken. Daarom werken we samen in IPO-verband, o.a. via diverse bestuurlijke adviescommissies. Naast het versterken van de positie van provincies is het IPO (Interprovinciaal Overleg) ook van groot belang voor samen uitvoeren van ambities. Via de nieuwe BAC (Bestuurlijke adviescommissie) Kwaliteit Openbaar Bestuur spreken we met BZK over voldoende bestuurskracht in de regio’s en het wegenemen van kwetsbaarheden. Verder denken we samen met Fryslân en BZK na over het opzetten van een regionale proeftuin. In 2023 werken we dit verder uit. 

 

3. Weerbare overheid
In 2022 is verder uitvoering gegeven aan de uitrol van het beleidsplan “Aanpak Ondermijning Provincie Zeeland” en de implementatie van het Bibob-beleid volgens de vier programmalijnen uit de visie; 1. weerbare organisatie, 2. weerbare overheid, 3. weerbare samenleving en 4. data, inzicht en onderzoek. Concreet hebben we hiervoor onder andere de volgende ondernomen: het uitvoeren van een Bibob APK, succesvol afronden van het programma weerbare Zeehavens, het ondertekenen van de Zeeuwse norm weerbare overheid door alle Zeeuwse overheden en we hebben een ‘week van de weerbare overheid’ georganiseerd voor de Provincie, andere Zeeuwse overheden belangrijke partners. De Provincie Zeeland heeft gezorgd voor de inzet van de ‘Bijtende bende bus’ in heel Zeeland. Deze interactieve bus is in 2022 in alle Zeeuwse gemeenten geweest. Het doel van deze bus was het vergroten van de bewustwording bij de Zeeuwse inwoners over drugslabs en -dumpingen. 

Speerpunten

Terug naar navigatie - Speerpunten
  • Gemeenten ondersteunen bij het opstellen van Regiovisies en het versterken van de samenwerking tussen de gemeenten. 
  • Doorontwikkelen en uitvoeren van de aanbevelingen OZO op het gebied van strategiebepaling, sturing, lobby en de betrokkenheid van de volksvertegenwoordigers.
  • Voortzetten van de samenwerking en kennisuitwisseling Fryslân – Zeeland; bezien of een regionaal bestuurlijk experiment mogelijk en wenselijk is.
  • Doorontwikkelen van de grens governance Vlaanderen – Nederland voor o.a. oplossen van grensknelpunten.
  • Aanpakken van ondermijning en uitvoering Wet Bibob.
  • Versterken van de lobby in Den Haag en Brussel samen met de Zeeuwse gemeenten in OZO-verband.
  • Organiseren van bestuurlijke evenementen om het relatiebeheer teversterken en de de Zeeuwse ambities te halen. Een voorbeeld is de organisatie van de Four Freedoms Awards (FFA) 2022.
  • De Wet open overheid en de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur zorgen ervoor dat bestuur en politiek van Zeeland nog toegankelijker en beter te controleren worden voor de burgers van Zeeland.

 

Beleidskader

Terug naar navigatie - Beleidskader

Reguliere taken

Terug naar navigatie - Reguliere taken
  • Taken Commissaris van de Koning als Rijksorgaan en als boegbeeld van de provincie Zeeland.
  • Bestuurlijk toezicht door Commissaris van de Koning op de Veiligheidsregio Zeeland.
  • Regietafel vluchtelingen.
  • Integrale en fysieke veiligheid.
  • Interbestuurlijk toezicht (financieel en generiek) gemeenten, waterschap en gemeenschappelijke regelingen.
  • Ondersteuning Bestuurlijke organisatie, inclusief ondersteuning van Provinciale Staten, (Staten)commissies en Gedeputeerde Staten.
  • Bestuursadvisering.
  • Grensgovernance Vlaanderen – Nederland.
  • Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (Wet Bibob).
  • Bevorderen bestuurlijke integriteit; Samenwerking Taskforce- RIEC.

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Doelstelling

Terug naar navigatie - Doelstelling

Interbestuurlijk toezicht

Terug naar navigatie - Interbestuurlijk toezicht

Omschrijving (toelichting)

Door het uitvoeren van interbestuurlijk toezicht (IBT) door de Provincie kan de Zeeuwse samenleving vertrouwen op een goede uitvoering van wettelijke taken door gemeenten, waterschap en gemeenschappelijke regelingen. Daarnaast op lokale en regionale overheden die beschikken over een gezonde financiële huishouding.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

De financiële positie van de gemeenten is in 2022 stabiel en de uitvoering van de wettelijke taken waarop wij toezicht houden is op orde. Er zijn stappen gezet om het interbestuurlijk toezicht doelmatiger en beter in te richten.

Acties

Samenwerkend bestuur

Terug naar navigatie - Samenwerkend bestuur

Omschrijving (toelichting)

De Zeeuwse samenleving is verzekerd van een regionale aanpak door gemeenten, doordat de provincie regionale samenwerking bevorderd waar dat toegevoegde waarde heeft in samenwerking met Rijk, Provincies, Gemeenten en Waterschap.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Diverse vormen van (bestuurlijke) samenwerking zijn we gestart en voeren we uit.. Voor de verdere ontwikkeling van deze samenwerking blijft de komende jaren aandacht nodig

Acties

Signalerend bestuur

Terug naar navigatie - Signalerend bestuur

Omschrijving (toelichting)

Versterken van de Zeeuwse positie in Den Haag en Brussel door het vroegtijdig signaleren en beïnvloeden van nieuwe regelgeving, beleidsontwikkeling en besluitvorming. Het hiermee verzekeren dat voldoende rekening wordt gehouden met Zeeuwse omstandigheden en wensen.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Het afgelopen jaar hebben Gemeenten, het Waterschap en Provincie Zeeland, al dan niet, gezamenlijk in OZO-verband, intensief gewerkt aan een effectieve lobby en signaleringsfunctie richting Den Haag en Brussel. Verschillende voor Zeeland belangrijke thema’s (o.a. Westerscheldetunnel, kernenergie, zorg, PFAS, agrofood, digitalisering) zijn het afgelopen jaar succesvol onder de aandacht gebracht in Den Haag en Brussel. Daarbij komt dat wij in 2022 deels al voorsorteerden op de grote uitdagingen die de drie transities (stikstof, klimaat en energie, wonen ) het komende jaar met zich mee zullen brengen. Het nadrukkelijk kenbaar maken van de specifieke (en unieke) situatie van Zeeland op deze thema’s, door o.a. team Public Affairs en de programma’s en opgaven, zorgde ervoor dat de Zeeuwse positie is versterkt en hiermee rekening wordt gehouden bij besluitvorming en ontwikkeling van beleid. Hierop aanvullend hebben werkbezoeken van ministers, staatssecretarissen, DG’s, deputaties, Europarlementariërs, de ENVE-commissie en de Zeeuwse Dag in Brussel Zeeland meer zichtbaar gemaakt. Periodieke lunches met Zeeuwse Kamerleden, wekelijkse nieuwsbrieven en bestuurlijke besprekingen versterkten de Zeeuwse positie in Den Haag en Brussel verder.

Acties

Sterk provinciaal bestuur

Terug naar navigatie - Sterk provinciaal bestuur

Omschrijving (toelichting)

De Zeeuwse samenleving wordt ondersteund door een sterk, betrouwbaar (integer) en duaal Zeeuws provinciaal bestuur dat die samenleving betrekt bij zijn besluitvorming.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

Acties

Weerbaar bestuur

Terug naar navigatie - Weerbaar bestuur

Omschrijving (toelichting)

Het Zeeuwse vestigingsklimaat en de Zeeuwse woon- en werkkwaliteit (leefbaarheid) kent een fundament van integrale weerbaarheid tegen (ondermijnende) criminaliteit. De Provincie stimuleert op actieve wijze de ontwikkeling van deze Zeeuws brede weerbare samenleving.

Kwaliteit (indicator)

G

Kwaliteit (toelichting)

We hebben binnen de Provincie en de partijen waarmee we samenwerken aandacht besteed aan veiligheid/aanpak tegen ondermijning. Het kennisniveau is hiermee vergroot. Ook is de samenwerking versterkt, bijvoorbeeld met Vlaanderen en de Veiligheidsregio Zeeland. Dit kwam onder andere door de coronacrisis. Daarnaast hebben we de Zeeuwse norm weerbare overheid ondertekend.

Acties

Trendindicatoren

Terug naar navigatie - Trendindicatoren

Trendindicatoren

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

Gemeenten onder preventief toezicht (BZK):

Landelijk

Zeeland

 

9

0

 

9

1

 

16

3

 

10

2

 

4

2

 

6

2

 

3

1

 

9

4

 

12

2

 

1

1

 

 

Trendindicatoren

2007

2011

2015

2019

Opkomstpercentage statenverkiezing (Kiesraad):

Landelijk

Zeeland

 

46,4%

52,9%

 

56,0%

58,9%

 

47,8%

52,2%

 

56,2%

59,2%

 

Doelindicatoren

Terug naar navigatie - Doelindicatoren

Doelindicatoren

Indicator

Stand 2020

Streefwaarde 2021

Streefwaarde 2022

Einddoel

Financieel gezonde Zeeuwse gemeenten

Gemeenten onder preventief toezicht

4

1

1

0

Herkenbaar en samenwerkend bestuur

Vastgestelde Regiovisie

1 (De Bevelanden)

3 (De Bevelanden, Zeeuws-Vlaanderen en Walcheren)

3

3

Weerbaar bestuur

Piramide naar fitte Provincie

 

Trede 2

Trede 2

Trede 4 (2025)

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Wijzigingen C2022 Begroting 2022 NW Rekening 2022 Restant
Lasten
070101 Sterk provinciaal bestuur 1.738 -42 1.696 569 -1.127
070102 Herkenbaar en samenwerkend bestuur 74 12 85 100 15
070104 Signalerend bestuur 705 66 771 604 -167
070105 Weerbaar bestuur 253 47 301 215 -85
079999 Ambtelijke inzet 4.175 228 4.403 4.421 18
Totaal Lasten 6.945 311 7.256 5.909 -1.347
Baten
070101 Sterk provinciaal bestuur 43 8 51 144 92
070104 Signalerend bestuur 109 -30 78 76 -2
Totaal Baten 152 -22 130 220 90
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -6.793 -334 -7.127 -5.689 1.437
Onttrekkingen
980799 Bestemmingsreserves-Pr.7 -22 -75 -96 -75 22
Toevoegingen
980799 Bestemmingsreserves-Pr.7 0 745 745 680 -65
Mutaties reserves 22 -671 -649 -606 43