Bedrijfsgebouwen infrastructuur
De bedrijfsgebouwen infrastructuur zijn de wegensteunpunten en de bedieningsgebouwen voor het Kanaal door Walcheren en de Zeelandbrug. De laatste schakel in het uitvoeringsprogramma Beleidsvisie steunpunten is de nieuwbouw van steunpunt ‘s-Heer Arendskerke. Na positieve besluitvorming zal samen met het Rijk, de gemeenten en het waterschap, de benodigde wegensteunpunten voor de gladheidbestrijding in kaart worden gebracht. Het is hierbij de bedoeling om een aantal van deze steunpunten gemeenschappelijk te gaan gebruiken.
Voor het meerjarig groot onderhoud beschikken we over een beheerkader. Op basis van, een bijgewerkte, 10-jarige meerjarenplanning onderhoud provinciale gebouwen buitendienst, voeren we het uit. In de huidige meerjarenbegroting staan de volgende bedragen voor het gebruikelijke en het groot onderhoud van deze panden:
Tabel 5 – Onderhoud bedrijfsgebouwen en terreinen (× €1.000)
|
2025
|
2026
|
2027
|
2028
|
Structureel onderhoud
|
610
|
613 |
616 |
618
|
Incidenteel onderhoud
|
666
|
398
|
632
|
547 |
Totaal onderhoud Bedrijfsgebouwen en terreinen
|
1.276
|
1.011
|
1.248
|
1.165
|
Er is nu geen sprake van achterstallig onderhoud.
Fietsvoetveer
In 2004 zijn de gebouwen, aanlandingsvoorzieningen en twee SWATH-schepen voor het fietsvoetveer gekocht en in gebruik genomen. De provincie verhuurt deze aan de exploitant van het fietsvoetveer Vlissingen-Breskens; de Westerschelde Ferry B.V. In de huurovereenkomst voor de schepen staat dat de Westerschelde Ferry BV verantwoordelijk is voor het onderhoud aan de schepen. De gebouwen en aanlandingsvoorzieningen worden door de provincie onderhouden. In onderstaande tabel staan de onderhoudskosten weergegeven:
Tabel 6 – Kosten onderhoud faciliteiten fietsvoetveer (× €1.000)
|
2025
|
2026
|
2027
|
2028
|
Totaal onderhoud
|
790
|
674
|
1.090 |
880
|
Najaar 2022 is de herinrichting van het stationsplein in Vlissingen gestart. Dit heeft positieve consequenties voor de toegankelijkheid van de WSF. Daarnaast biedt het project “Wind in de Zeilen” (vanaf 2023) mogelijkheden tot samenwerking met andere partijen (gemeente Vlissingen, Prorail, NS) in het stationsgebied, zodat het hele stationsgebied eenzelfde uitstraling krijgt. Daarnaast kan samenwerking plaatsvinden op het gebied van kaartverkoop, toegang en toegangspoortjes. De kans is groot dat deze, laatstgenoemde, voorzieningen uit het huidige pand van WSF verdwijnen en elders op het plein gaan plaatsvinden. Hierdoor ontstaat er mogelijk op termijn ruimte in het huidige gebouw van WSF. We kijken daarbij naar de ontwikkeling van de WSF organisatie ook met het oog op de situatie in en na 2027, wanneer de concessie opnieuw in de markt wordt gezet.
Kantoorgebouwen, waaronder Provinciehuis
De provinciale kantoorgebouwen betreffen het Abdijcomplex (inclusief het deel van het Zeeuws Museum) en het pand Schuytvlot te Middelburg (huisvesting Erfgoed Zeeland). Een meerjarig Beheerplan (BOS) reguleert het beheer en onderhoud aan deze gebouwen. Het onderhoud bestaat uit bouwkundig onderhoud en installatietechnisch onderhoud.
Installatietechnisch onderhoud
- Installatietechnisch onderhoud baseren we op de NEN 2767 (conditiemeting voor bouw- en installatiedelen). Een externe gespecialiseerde partij. voert vierjaarlijks de inventarisatie en inspectie uit. Deze inventarisatie wordt ook gebruikt voor de aanbesteding van het installatietechnisch onderhoud.
- De planning van dit onderhoud wordt, waar nodig, aangepast aan de planning van investeringen in de gebouwen en bouwkundige renovaties. Dit om deze werkzaamheden gecombineerd/tegelijk uit te kunnen voeren (prijsvoordeel) en om de overlast zoveel mogelijk te beperken.
Bouwkundig onderhoud
- Planning bouwkundig onderhoud baseren we op de inspectierapporten van de Monumentenwacht, die deze inspecties tweejaarlijks uitvoert. Het onderhoud kent 4 classificaties: slecht; matig; redelijk en goed.
- In de rapporten wordt het onderverdeeld in:
- Herstel binnen 0-1 jaar (slecht)
- Herstel binnen 1-3 jaar (slecht/ matig)
- Herstel binnen 3-6 jaar (matig/ redelijk)
- Herstel binnen 6-10 jaar (redelijk)
- Dit wordt opgenomen in het BOS.
- Ook grotere renovaties van gebouwen, waarbij geen bouwkundige aanpassingen aan het gebouw worden uitgevoerd, zijn hierin opgenomen.
Voor het meerjarig groot onderhoud wordt een aparte reserve groot onderhoud gevormd. Dit gebeurt op basis van een bijgewerkte 10-jarige meerjarenplanning onderhoud provinciale gebouwen. In de huidige meerjarenbegroting staan de volgende bedragen voor het regulier en groot onderhoud van deze panden:
Tabel 7 – Kapitaalgoederen gebouwen (× €1.000)
|
2025
|
2026
|
2027
|
2028
|
Onderhoud en vervanging Abdijcomplex
|
903 |
852 |
973 |
801 |
Onderhoud gebouwen en terreinen
|
429 |
446 |
463 |
481 |
Pand Schuytvlot
|
36 |
47 |
187 |
232 |
Zeeuws Museum
|
155 |
189 |
1140 |
71 |
Totaal Kapitaalgoederen gebouwen
|
1.523 |
1.534 |
1.763 |
1.585 |
In de periode 2017 t/m 2022 is een BRIM subsidie verstrekt voor het meerjarig bouwkundig onderhoud van de monumentale panden. De subsidieregeling is geëindigd op 31-12-2022. Op basis hiervan is er in de periode 2017-2022 50 % van de kosten gesubsidieerd. De komende jaren zal de nadruk liggen op het onderhoud van de niet monumentale panden. Hiervoor kan geen subsidie worden aangevraagd, dus de kosten voor de Provincie worden hoger. Mogelijk dat over enkele jaren de subsidie weer wordt aangevraagd. Er is momenteel geen sprake van achterstallig onderhoud.
Hybride werken (voorheen Tijd en plaatsbewust werken (TPBW))
De organisatie heeft de keuze gemaakt om het werken op afstand een (meer) structurele plek te geven in de bedrijfsvoering en de omvang/inrichting van haar kantoorgebouwen aan te passen op de veranderende functie. Provinciale Staten heeft, in de vergadering van 24 juni 2022, hiermee ingestemd. In het najaar van 2022 zijn de aanpassingen in de gebouwen uitgevoerd en is het Hybride Werken verder doorgevoerd. Het is een proces van voortschrijdend inzicht, waarbij we voortdurend kijken hoe de invulling van de gebouwen de organisatie optimaal kan faciliteren. In dit kader is op basis van de organisatieontwikkeling en veranderende behoeften het huisvestingsplan 2022-2027 aangepast, hetgeen tot gevolg heeft dat de gebouwen D en E weer in gebruik zijn genomen. Daarnaast zullen de huisvestingsconcepten (standaard werkplekken, video -, project-, vergader- en ontmoetingsruimten etc.), worden geoptimaliseerd en onderdelen worden geherhuisvest. Dit mede om de huisvestingswensen vanuit Provinciale Staten in te kunnen vullen.
Verduurzaming vastgoed
In het IPO spraken provincies af dat het vastgoed van alle provincies in 2028 energie neutraal is behalve de monumentale panden. Voor monumenten geldt de landelijke afspraak om in 2030 40% CO2 gereduceerd te hebben (t.o.v. 1990) en in 2040 50%. De voorbereidingen voor de realisatie hiervan zijn al gestart. Uitvoering vindt de komende jaren plaats. Daarbij kijken we niet alleen naar de eigen gebouwen maar wordt, waar mogelijk, ook de omgeving hierin betrokken. Het is vooral zaak om de verduurzaming ook echt duurzaam aan te pakken.
De kantoorpanden die geen monument zijn (> 100 m2) moeten in 2023 energielabel C hebben. De uitvoering van de energielabel C aanpassingen zijn in het derde kwartaal van 2022 aanbesteed en in het 4e kwartaal zijn de aanpassingen gestart. Door onvoorziene tegenvallers (de aanwezigheid van asbest en Chroom-6) zijn de werkzaamheden pas in 2024 afgerond. Doordat gebouw D opnieuw in gebruik is genomen moeten ook in dit pand maatregelen genomen worden om aan de energielabel verplichting te voldoen.
Daarnaast is er in 2024 gestart met de voorbereidingen voor de renovatie van gebouw C. De renovatie zal mogelijk in 2025 uitgevoerd worden. Gelijktijdig met de renovatie van het pand worden zoveel mogelijk verduurzamingsmaatregelen genomen. Deze renovatie wordt een voorbeeldproject voor de verdere verduurzaming van de panden van het Abdijcomplex die voor latere jaren gepland staan.
Bij de reguliere onderhoudswerkzaamheden wordt zoveel mogelijk voor duurzame oplossingen gekozen. Voorbeelden zijn o.m. defecte verlichtingsarmaturen vervangen door LED verlichting; pompen vervangen door toerengeregelde pompen etc.