Leren en ontwikkelen

Investeren in ons huidig personeel

Terug naar navigatie - Investeren in ons huidig personeel

Werken in onze organisatie vraagt flexibiliteit van werknemers, maar biedt ook kansen voor ontwikkeling en groei. Daarvoor bieden we een ruim scholingsaanbod, een persoonlijk ontwikkelbudget en een eigen e-academy. Op die manier moedigen we medewerkers aan om hun talent te ontwikkelen en zo goed mogelijk in te zetten. We herkennen dat het zoeken naar de juiste ‘werk-privé-sociale omgeving’-balans voor iedere medewerkers anders is. En vaak samenhangt met de levens- en loopbaanfase waarin een medewerker zich bevindt. Duurzame inzetbaarheid van medewerkers en levensfase bewust HR-beleid zijn voor ons daarom belangrijke thema’s. Vanuit de cao provinciale sector zijn hiervoor concrete stappen genomen. Zoals de inzet van levensfaseambassadeurs. Lees in dit hoofdstuk hoe collega Jan Krijn Coppoolse in deze rol collega’s adviseert over keuzes in levensfasen en/of hun loopbaan.

Investeren in toekomstig personeel

Terug naar navigatie - Investeren in toekomstig personeel

Provincie Zeeland is een inclusieve organisatie. Een organisatie waar ieder mens zich welkom voelt. Waar we ieders ontwikkeling ondersteunen.
Waar we open staan voor talent en dit graag een kans geven. We zoeken actief op de arbeidsmarkt en investeren in studenten. We bieden stagiairs kansen en werken mee aan het programma Talent voor Zeeland. Hiermee kunnen trainees bij verschillende werkgevers aan de slag gaan. Onze organisatie is één van deze werkgevers. Ook doen we mee aan het programma Talent Tech jobs van de HZ University of applied sciences en The Work Zone. Als hbo student in Zeeland kun je bij onze organisatie solliciteren naar een bijbaan, stageplaats, afstudeerplek en natuurlijk een baan.
Als jong talent kunnen medewerkers deelnemen aan ons eigen jongerennetwerk JatZee. Het Jonge Ambtenarennetwerk Zeeland. Dit netwerk organiseert jaarlijkse leuke en leerzame activiteiten.

Lees hieronder het verhaal van medewerkers die zijn gestart bij de Provincie Zeeland en een ontwikkeling hebben doorgemaakt.

De lerende organisatie

Terug naar navigatie - De lerende organisatie

De organisatie speelt in op de maatschappelijke vraagstukken van het moment. Door de verschillende opgaves en opdrachten zijn medewerkers flexibel inzetbaar. De Provincie wil graag dat medewerkers zichzelf ontwikkelen. Dit heeft zowel voor de organisatie als de medewerkers veel voordelen. De Provincie heeft veel mogelijkheden om hen daarin te begeleiden, waaronder een eigen e-academy en een persoonlijk opleidingsbudget. We laten medewerkers aan het woord over hun (vak)ontwikkeling binnen de Provincie.

Jan Krijn Coppoolse: van begrotingscoördinator naar vastgoed medewerker en levensfase ambassadeur
In 2006 startte Jan Krijn Coppoolse als beleidsmedewerker Planning & Control bij de Provincie Zeeland. Jan Krijn: “De eerste acht jaar heb ik het in elkaar zetten van de Provinciale begroting begeleid. Vanaf 2013 ben ik mij gaan richten op financieel advies. In 2015 ben ik gaan werken bij het team Vastgoed. Tijdens deze functie heb ik de studie wet- en regelgeving ‘Grondzaken en Schade vergoeding’ gedaan. Daarna werd ik functioneel beheerder van de vastgoedadministratie.”

Sinds twee jaar focust Jan Krijn zich op zijn nieuwste uitdaging. “Ik ben nu ook levensfase ambassadeur.” Een besluit vanuit de cao van de provincies. De ambassadeurs helpen collega’s bij vragen over hun persoonlijke situatie. Bijvoorbeeld over de regelingen die er zijn bij de komst van een kind, een sabbatical, mantelzorg of pensioen. Jan Krijn: “Iedere collega heeft andere wensen rond werk, privé en zijn of haar financiën. Het is een uitdaging om iedereen persoonlijk te helpen. En te zorgen voor een tevreden werknemer en werkgever.”

Tess Smolders: van serveerster naar projectsecretaris
Tess Smolders werkt nu vijf jaar bij Provincie Zeeland. Ze zag een vacature als serveerster bij de Provincie bij een uitzendbureau. Dat werk had ze al eerder gedaan en leek haar leuk. Tess: “Ik had het zo naar mijn zin bij de Provincie dat ik graag wilde blijven. Uiteindelijk kreeg ik een vast contract”, vertelt Tess.

Maar Tess had eigenlijk een diploma MBO Marketing Communicatie op zak. Ze kreeg daarom de kans om werk te doen in het verlengde van haar studie. Tess vult aan: “Ik ben nu projectsecretaris van het marketingteam. Ik maak bijvoorbeeld afspraken met sponsoren en met de Zeeland Film Commission. ”Tess moet haar kersverse opdracht nog verder ontdekken, maar ze is er erg blij mee. Tess: “Ik vind het heel tof dat deze stap mogelijk is. Het is een mooie kans waar ik blij mee ben.”

Liesbeth Voets: van junior adviseur naar directie- en bestuurssecretaris
Liesbeth Voets kwam na haar master Culture, Organization and Management bij Provincie Zeeland terecht. Ze begon als junior adviseur voor de Leefbaarheidsagenda. Liesbeth: “De vacature en vooral de werkgever spraken mij meteen aan. Door het werken in opdrachten kan ik veel kanten van een politieke organisatie leren kennen.”

Liesbeth had plezier in haar werk. Haar leidinggevende wees haar een vacature die goed bij paar paste. Ze maakte de overstap naar directie- en bestuurssecretaris. Liesbeth: “Je bent de schakel tussen het bestuur, directie, management en de medewerkers. Ik coördineer de voorbereiding van de vergaderingen van Gedeputeerde Staten. Na afloop zorg ik voor een terugmelding naar de organisatie en zorg voor de afwikkeling van besluiten. Daarnaast neem ik deel aan verschillende overleggen van het management. In deze rol hoor en zie ik veel informatie voorbijkomen en als spin in het web verbind je daar de juiste mensen aan.”

Sinds kort volgt Liesbeth naast haar werk de studie Advanced master Governance and Development in Antwerpen. De studie biedt vanuit verschillende invalshoeken verdieping op de ontwikkeling van een samenleving. Denk aan de wederopbouw van een land na een oorlog. “Ik hoop in de toekomst een baan te vinden in het verlengde van deze opleiding. Maar voor nu heb ik het goed naar mijn zin bij Provincie Zeeland.”

Nathalie de Visser: van archeoloog naar projectleider
Nathalie de Visser werkte al 25 jaar in de archeologie in Zeeland. “Toen ik zag dat de Provincie Zeeland een Provinciaal archeoloog zocht was ik meteen enthousiast. De Provincie heeft best veel te maken met archeologische zaken. Ze bekijkt de bodem voor bestemmingsplannen en kijkt ook mee met allerlei beleidsplannen en de omgevingsvisie.” En er zijn archeologische bodemschatten te vinden, zoals de honderden verdronken dorpen. Het is dan belangrijk dat een Provincie zelf iemand met kennis van zaken in huis heeft.

Voor Archeologie stelt de Provincie beleid op. Door de uitvoering daarvan kreeg Nathalie een goed beeld van wat er in de Provincie Zeeland speelde. Afgelopen jaar kwam de vacature voor projectleider grenspark Groot Saeftinghe op haar pad. “Ik had al eerder in mijn carrière gewerkt in internationale projecten. Dat deed ik altijd met plezier, omdat mijn roots in Vlaanderen liggen. Daarnaast werkt een projectleider in een vast team, dat is fijn! Mogelijk gebruik ik mijn opleidingsbudget om iets meer te leren over het leiding geven aan mensen.”

Nathalie: “Samen met mijn collega’s werk ik er aan om Zeeland mooier te maken. Als archeoloog deed ik dat al en nu eigenlijk ook. Ik ben minder archeologisch bezig, maar wel met projecten waardoor de omgeving mooier wordt. Wat wil ik nog meer?”

Robbie Boot: van stagiair naar junior communicatieadviseur
Robbie Boot studeerde Communicatie. In zijn derde jaar kon hij stage lopen bij Provincie Zeeland. “Een overheidsorganisatie leek mij het interessantst, want je streeft een maatschappelijk doel na en doet iets voor een samenleving.” In zijn derde jaar mocht hij meewerken aan het project ‘75 jaar vrijheid, De slag om de Schelde’. Robbie vertelt: “Het was een mooi project. Na mijn stage heb ik de zomer nog doorgewerkt, zodat ik de afronding van het project ook kon meemaken.” Vervolgens ging Robbie terug naar de schoolbanken om zijn studie af te ronden. Begin 2021 kwam er een functie bij de Provincie op zijn pad. “Ik begon als medewerker bij jongerennetwerk ‘Jouw Zeeland’. Binnen een jaar kwam er een functie vrij die nog beter bij mij paste: junior communicatie adviseur. Alle onderdelen van de functie bij ‘Jouw Zeeland’, die goed bij mij pasten kan ik in deze nieuwe functie nog meer en beter ontwikkelen.” Het overkwam Robbie. Hij had nooit gedacht om zo snel een nieuwe stap te maken in zijn carrière. Robbie: “Ik had het niet zo gepland, maar ben trots op de stappen die ik heb gemaakt.”

Sjoerd van Iwaarden: van trainee naar functioneel beheerder
Sjoerd van Iwaarden werkt nu bijna twee jaar bij de Provincie Zeeland en is ondertussen doorgegroeid tot functioneel beheerder. Sjoerd, die al de diploma’s bedrijfskunde en management had gehaald, was nog niet klaar met leren. Hij wilde graag werken in combinatie met een vakgerichte studie, liefst in de richting van data en informatie. Zo kwam Sjoerd, via traineebureau Zeeland Business WrX, in een traineeschip bij de Provincie Zeeland terecht! “Ondanks het thuiswerken voelde ik mij meteen welkom bij de collega’s. Vanaf de eerste dag stonden collega’s voor mij klaar”, vertelt Sjoerd. Tijdens zijn traineeship werkte hij mee aan het project om het Zaaksysteem klaar voor gebruik te maken. Een informatiesysteem dat het digitaal werken van medewerkers van Provincie Zeeland ondersteunt.

Inmiddels is Sjoerd in vaste dienst en is hij de beheerder van het zaaksysteem. Sjoerd: “Ik wil het systeem verder ontwikkelen. Interne wensen en nieuwe wet- en regelgeving vragen om aanpassing van het systeem. Zo zijn we bezig met een proef om digitaal subsidie aan te vragen. Ook moet het zaaksysteem aansluiten op het omgevingsloket. Een digitaal loket van alle overheden waarmee inwoners en bedrijven vergunningen kunnen aanvragen.”

Nathalie de Visser, Robbie Boot, Sjoerd van Iwaarden, Liesbeth Voets, Jan Krijn Coppoolse en Tess Smolders op het Abdijplein

Nieuwe medewerkers

Terug naar navigatie - Nieuwe medewerkers

Starten in een nieuwe baan in een nieuwe organisatie is altijd spannend. Maar het thuiswerken brengt een extra uitdaging met zich mee: hoe werken we nieuwe medewerkers in? Hoe zorgen we ervoor dat zij contact komen en blijven met collega’s? Als werkgever zijn we ons bewust van deze uitdaging. We gaan het gesprek aan en we bepalen hoe we een nieuwe medewerker hierbij zo goed mogelijk kunnen ondersteunen. In 2021 heeft de Provincie 46 nieuwe medewerkers welkom geheten.

Wil je deel uitmaken van een team gepassioneerde collega’s waarbij samenwerking, bevlogenheid en deskundigheid centraal staat? Bekijk dan onze carrièrekansen op www.werkenbijprovinciezeeland.nl.