Algemeen

Project:
Zanddijk
Document: Voortgangsrapportage
Periode: mei, juni en juli 2023 
Status: Definitief
Datum: 12-9-2023
Bestuurlijk opdrachtgever:
dhr. A.J. van der Maas

 

Korte omschrijving

Doel van het project is het realiseren van een duurzaam veilige en onderhoudsarme ontsluiting van de kern Yerseke en de bedrijven in Yerseke (Havendijk, Burenpolder, Korringaweg, Olzendepolder), waarbij zo mogelijk ook andere belangen (waaronder spoorveiligheid, verbetering doorstroming en de ruimtelijk-economische ontwikkeling van Reimerswaal) gediend worden. 

 

Achtergrond

De provinciale weg op de Zanddijk en Molendijk (N673) naar Yerseke kent ernstige knelpunten op het gebied van verkeersveiligheid, bereikbaarheid en onderhoud. Daarom is deze door Gedeputeerde Staten in 2017 in de top 3 geplaatst van wegen die met voorrang moeten worden aangepakt. Na eerdere studies in 2014 en 2017 hebben Gedeputeerde Staten op 14 mei 2019 de eindrapportage van de eind 2018 gestarte verdiepingsstudie vastgesteld. Hieruit blijkt dat alle onderzochte alternatieven een goede oplossing bieden voor de problematiek op de N673.  
In november 2020 is de startnotitie vastgesteld door PS en is gekozen om het huidige tracé te gaan verbeteren.
In juli 2022 hebben PS besloten om in te stemmen met het Projectplan, de definitiefase af te sluiten (met uitzondering van het beheersaspect geld en de eventuele wijzigingen van de scope in verband met de consultatie) en Gedeputeerde Staten opdracht te geven het Definitief Ontwerp in december 2022 af te ronden met een kredietaanvraag, daarbij rekening houdend met de consultatie met de omgeving en de aangenomen moties.

Op 16 december 2022 hebben PS ingestemd met de afronding van de definitie- en ontwerpfase van het project N673 Zanddijk-Molendijk en de start van de voorbereidingsfase middels goedkeuring van het eindefasedocument definitie- en ontwerpfase N673 Zanddijk-Molendijk inclusief de daarin opgenomen scope, looptijd en beheersaspecten beheersaspecten (inclusief financiën) in het project.

 

Voortgang algemeen

In deze rapportageperiode is in het bijzonder gewerkt aan het oprichten van de project-BV.

De  Statuten en  Overeenkomst van Opdracht zijn gefinaliseerd,  de BV is opgericht en de Raad van Commissarissen aangesteld.

Hierbij zijn de door Provinciale Staten ingebrachte Wensen en Bedenkingen overgenomen.

Op 10 juli is de eerste Aandeelhoudersvergadering geweest.

Verder is er overleg gevoerd met ProRail en is, in samenwerking met de gemeente, gewerkt aan de voorbereiding van het bestemmingsplan.

Relevante besluiten

GS

Principe definitief plan voor uitvoering van een eerste fase volgens tracé 3c is door GS op 27 september 2017 vastgesteld;
In 2018 heeft GS besloten fase 1 vooralsnog niet uit te voeren en eerst een verdiepende studie uit te voeren naar de mogelijkheden van een totaaloplossing.
De eindrapportage van deze verdiepingsstudie is door GS op 21 mei 2019 vastgesteld.
In september 2019 heeft GS besloten om nog geen voorkeur alternatief vast te stellen maar eerst in overleg te gaan met het ministerie van IenW over cofinanciering door het Rijk.
Op 3 december 2019 heeft GS besloten dat alternatief Bruin het voorgenomen voorkeursalternatief is en te starten met een informele inspraakprocedure.
Op 9 juni 2020 heeft GS besloten om aan PS een Startnotitie voor het tracé Roze-Zwart aan te bieden.
Op 9 november 2021 hebben GS aan PS per brief een update gegeven over de voortgang van het project. Hierin is onder andere aangegeven dat er is gekozen om toch voor 1 bestemmingsplanprocedure te gaan en dat partners in gesprek zijn om te zorgen dat de verkeersintensiteit op de Molendijk op een gewenst niveau komt. E.e.a. is tijdens een informatiebijeenkomst voor PS op 19 november 2021 nader toegelicht.
Op  14 juni 2022, hebben GS het projectplan vastgesteld en aangeboden aan de Staten.

Op 8 november 2022 hebben GS het Definitieve Ontwerp, inclusief Kredietaanvraag aangeboden aan PS.
Op 24 januari 2023 hebben GS  de wensen- en bedenkingprocedure gestart, middels een brief aan PS.

PS

Beschikbaarstelling voorbereidingskrediet van € 1,1 mln. (PS 10-11-17 € 800.000 en PS 8-6-18 aanvulling met € 300.000)
PS hebben op 3 jul 2020 een extra Commissie Economie gehouden, om met belanghebbenden in gesprek te gaan.
Het onderwerp is behandeld in de Commissie Economie van 4 september 2020 en 9 oktober 2020.
Op 6 november 2020 is de Startnotitie voor het project vastgesteld en zijn vier moties aangenomen.
5 februari 2021 hebben Provinciale Staten een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld voor de aankoop van vastgoed. De werkzaamheden hieromtrent zijn onderdeel van de voorbereidingsfase.
20 mei 2022 hebben PS besloten € 0,4 miljoen van het krediet bestemd voor vastgoedaankopen “over te hevelen” naar het investeringskrediet bestemd voor voorbereidingskosten. 
Op 22 juli 2022 hebben PS besloten om over te gaan naar de volgende fase, die in december 2022 moet resulteren in het behandelen van een kredietaanvraag voor het project. Tevens zijn 3 moties aangenomen.

Op 16 december 2022 hebben PS ingestemd met de afronding van de definitie- en ontwerpfase van het project N673 Zanddijk-Molendijk en de start van de voorbereidingsfase middels goedkeuring van het eindefasedocument definitie- en ontwerpfase N673 Zanddijk-Molendijk inclusief de daarin opgenomen scope, looptijd en beheersaspecten (inclusief financiën) van het project. 

Op 28 maart 2023 hebben PS hun Wensen en Bedenkingenbrief aan GS vastgesteld

 

Voortgang per projectfase

Projectfase %  gereed Begin Eind
Initiatieffase 100  

06-11-2020

Definitiefase 100

07-11-2020

22-07-2022

Ontwerpfase 100

07-11-2020

16-12-2022

Voorbereidingsfase 8

17-12-2021

31-08-2025

Realisatiefase 0

01-09-2025

15-10-2027

Nazorgfase 0

16-10-2027

31-12-2027

 

Geld (huidige status)

G

Geld (vorige status)

G

Geld

Van het budget van €68 mln is nog circa €63,5 mln beschikbaar. 

Bij de kredietaanvraag is aangegeven dat een prijsstijgingspercentage is gehanteerd van 6% voor zowel 2023 en 2024 en dat voor de jaren daarna een jaarlijks prijsstijgingspercentage is gehanteerd van 3%.

Ook de risico’s zijn goed in beeld.

Organisatie (huidige status)

G

Organisatie (vorige status)

G

Organisatie

De BV voor het project Zanddijk is opgericht.
De BV is zelf verantwoordelijk voor inrichting van de projectorganisatie. 


Binnen de provincie is een accountteam ingericht, gericht op de advisering ten aanzien van OGON-gesprekken, aandeelhoudersvergaderingen en het aanbieden van stukken aan GS en PS.

Risico (huidige status)

G

Risico (vorige status)

O

Risico

Risicobeheersing vindt plaats aan de hand van risicoanalyses die minimaal iedere drie maanden worden uitgevoerd. Met een risicoanalyse worden alle projectrisico’s geactualiseerd, inclusief de beheersmaatregelen bij deze risico’s.


Per beheersmaatregel is een actiehouder aangewezen. 


Een project is dynamisch en naarmate het project vordert kunnen de onzekerheden afnemen, maar er kunnen nog steeds risico’s optreden met gevolg voor de planning en fasering. 


Hieronder benoemen we de risico’s met bijbehorende beheersmaatregelen die op basis van de periodieke risicoanalyse als groot zijn beoordeeld.
•    De bodemgesteldheid is anders dan verwacht. 
Beheersmaatregelen: Geohydrologisch onderzoek is uitgevoerd. Aanvullend bodemonderzoek wordt tijdens de voorbereidingsfase uitgevoerd. Op basis van bodemonderzoeken een beheersplan opstellen
•    Bezwaren op bestemmingsplan/omgevingsplan en vergunningen.
Beheersmaatregelen: Omgeving is zoveel mogelijk betrokken bij de totstandkoming van het ontwerp. Onder andere door de dialoog aan te gaan.
•    Bij de aanbesteding komen hogere inschrijvingen binnen dan geraamd bij de kredietaanvraag.
Beheersmaatregelen: Plafondbedrag opnemen bij aanbesteding. Raming periodiek updaten o.b.v. actuele prijssituatie. In raming rekening houden met indexeringen van bouwkosten.
•    De raming is onjuist of er worden kostenposten buiten beschouwing gelaten.
Beheersmaatregelen: Raming controleren en na elke fase actualiseren. Aannames meenemen in raming. 
•    Er ontstaat onacceptabele overlast (omrijden, geluid, stof etc.) en schade tijdens de uitvoering van het werk en er worden rechtmatige schadeclaims ingediend.
Beheersmaatregelen: Goed contact met omgeving nastreven en c.q. vertrouwensrelatie opbouwen. Samenwerking met de aannemer stimuleren en borgen in het contract
•    Gronden en opstallen zijn niet tijdig verworven. 
Beheersmaatregelen: Pas aanbesteden als grondverwerving beheersbaar is. Extra capaciteit binnen provincie beschikbaar stellen
•    De benodigde materialen zijn niet tijdig tegen marktconforme prijzen beschikbaar.
Beheersmaatregelen: Indien materialen niet leverbaar zijn zal er naar een alternatief gezocht moeten worden. Bestelling bouwmaterialen vervroegen. Markt verkennen op levertijden.
•    Kabels en leidingen zijn niet tijdig verlegd.
Beheersmaatregelen: Tijdig verzoek tot aanpassing doen en projectovereenstemming vaststellen. Tijdig overleg voeren met leidingbeheerders.
•    Conflicten met de aannemer over onder andere de voorwaarden in het contract, meerwerk en kwaliteit van opgeleverde producten.
Beheersmaatregelen: Deskundig contractmanagement. Goed juridisch contract opstellen en kwaliteitseisen goed omschrijven.

Ten aanzien van het tweede risico verwijzen wij u naar de paragraaf ‘tijd’.

Met het oprichten van de BV is een belangrijke volgende stap in dit project gezet. Bovengenoemde risico’s horen vanaf nu thuis bij deze BV.

Het risico van de bandbreedte van 15% in de raming is een provinciaal risico en is meegenomen in het provinciale weerstandsvermogen.

Kwaliteit (huidige status)

G

Kwaliteit (vorige status)

G

Kwaliteit

Met het gekozen tracé en de uitwerking in het definitief ontwerpzijn de doelstellingen van het project, te weten verkeersveiligheid, bereikbaarheid en onderhoudsreductie, ingevuld. Deze scope is in de Overeenkomst van Opdracht aan de BV meegegeven voor de voorbereiding en realisatie van het project.   


In de voorbereidingsfase dienen diverse onderzoeken te gebeuren om de randvoorwaarden voor het project in de kunnen vullen, zoals o.a. natuuronderzoek, nader bodemonderzoek en kabels- en leidingen. Tegelijkertijd zal het bestemmingsplan/omgevingsplan worden voorbereid, de grondverwerving verder invulling krijgen en voorbereiding van het aanbestedingsdossier starten. 

Informatie (huidige status)

G

Informatie (vorige status)

G

Informatie

De omgeving is middels een nieuwsbrief geïnformeerd over de oprichting van de BV.
De projectpartners (gemeente Reimerswaal, Waterschap, Rijkswaterstaat en ProRail) zijn middels een brief op de hoogte gebracht.
Tevens heeft de provincie over de oprichting van de BV een persbericht naar buiten gebracht.

Tijd (huidige status)

O

Tijd (vorige status)

O

Tijd

 

Met het besluit van door PS van 16 december 2022 (zie onder ‘Informatie’) is de voorbereidings- en uitvoeringsfase gestart.

In deze fase wordt het ontwerp geschikt gemaakt voor realisatie. Om de realisatie zonder problemen te laten verlopen moet allerlei zaken duidelijk zijn gemaakt voor de uitvoerende partijen. Daarbij kan gedacht worden aan het uitvoeren van diverse onderzoeken, het doorlopen van een bestemmingsplan- c.q. omgevingsplanprocedure, het verleggen van kabels en leidingen en de aanbesteding/gunning van werkzaamheden. Aan het eind van de voorbereidingsfase is duidelijk hoe het resultaat gerealiseerd gaat worden en worden de deelproducten voor de realisatie vastgelegd. Dit wordt verwerkt in een realisatieplan. 

De Realisatiefase start in 2025. Tenzij er vertraging optreedt vanwege onteigenings- en beroepsprocedures in de voornoemde voorbereidingsfase.

Het punt ‘bezwaren op bestemmingsplan/omgevingsplan en vergunningen’ is in de paragraaf Risico’s benoemd als een van de grote risico’s. Zulke bezwaren hebben ook gelijk invloed op de tijd.

Legenda beheersaspecten

    Geen indicatie
G Groen Volgens planning
O Oranje Dreigt te overschrijden
R Rood Planning overschreden

 

Extra toelichting