Medezeggenschap Provincie Zeeland

Voor alle collega's en de organisatie!

Terug naar navigatie - Voor alle collega's en de organisatie!

De OndernemingsRaad (OR) zorgt ervoor dat werknemers medezeggenschap hebben én mee kunnen denken bij de ontwikkeling van de organisatie. De OR streeft naar een gelijke behandeling voor iedereen en let bijvoorbeeld op de uitvoering van de Arbowet en Collectieve ArbeidsOvereenkomst (CAO). Onze OR bestaat uit dertien collega’s met verschillende opleidingen, werkervaring en salarissen. Samen vormen ze een goede vertegenwoordiging van de organisatie. Elke drie jaar zijn er verkiezingen. In maart 2024 staat weer een OR-verkiezing voor de deur.

Leden ondernemingsraad 2023: Annelien Bij de Vaate en Michiel Heijlinger

Annelien Bij de Vaate en Michiel Heijliger zitten in de OndernemingsRaad (OR) van de Provincie Zeeland. Ze hebben zich het afgelopen jaar over diverse onderwerpen gebogen, waaronder arbo-richtlijnen en verzuim.

“Arbo en verzuim is een heel groot onderwerp”, zegt Annelien. “De afgelopen jaren is het naar mijn beleving wat stil gebleven op dat vlak. Er gebeurde wel van alles op het gebied van veilig en gezond werken. Denk aan het invoeren van sta-bureaus en inrichten van goede werkruimtes. Maar er was niet echt een actueel beleid voor. Dat is nu weer opgepakt. We zijn bezig alles tegen het licht te houden.” Michiel: “Het afgelopen jaar hebben we verschillende Risico-Inventarisatie en -Evaluaties (RI&E) bekeken. Dat kon bijvoorbeeld gaan over gebouwen of bepaalde werkprocessen. En over elke RI&E konden we als OR adviseren. We zijn goed meegenomen in dat proces.”

Mantelzorg
Daarnaast is de Provincie Zeeland sinds november 2023 een mantelzorgvriendelijke organisatie. “Daarvoor moet je als organisatie een aantal zaken op orde hebben. Er moest bijvoorbeeld worden gecommuniceerd over de regelingen die er zijn. En we zijn met elkaar in gesprek gegaan over wat mantelzorg is. We bespraken hoe je dat als medewerker kan organiseren als het nodig is”, vertelt Annelien. “Tijdens die gesprekken merkten we dat het onderwerp erg leeft. Het is soms lastig mantelzorg te verlenen. Het is goed dat daar het afgelopen jaar veel aandacht voor was. De levensfaseambassadeurs hebben daar een belangrijke rol in gespeeld.”

Verbinding
Een ander belangrijk onderwerp waar de OR veel aandacht voor heeft, is binding en verbinding, zegt Michiel. “Het afgelopen jaar zijn er tientallen nieuwe medewerkers bijgekomen. Die moet je meenemen in de organisatie. Dat heb ik zelf ook gemerkt toen ik hier kwam werken. Ik heb een visuele beperking en miste bovendien een hoop kennis van de organisatie. Ik ben erg goed op weg geholpen door collega’s die altijd ruimte maakten om uitleg te geven. Dat moeten we wel zo houden. Zeker als je ziet aankomen dat er straks een aantal oudere medewerkers met pensioen gaat.”

Geen ideaalmodel
De OR heeft zich in 2023 ook beziggehouden met het sturingsconcept. “Het sturingsconcept is de manier waarop we binnen de Provincie Zeeland werken”, legt Annelien uit. Daar is vanuit verschillende invalshoeken naar gekeken, vanuit het landelijke samenwerkingsverband van alle provincies en vanuit de eigen organisatie. “Eigenlijk is er geen ideaalmodel om een organisatie te besturen.” Michiel: “Dus je zoekt naar een vorm waarin de organisatie goed loopt. Waar de medewerkers tevreden zijn en vragen vanuit de samenleving goed worden opgepakt.” De conclusie uit verschillende onderzoeken was dat werken in opdrachten, zoals bij de Provincie Zeeland, soms lastig is. Annelien: “De opdrachten lopen maximaal drie jaar. Daarna kunnen medewerkers weer ergens anders gaan werken. Maar sommige opdrachten hebben meer een blijvend karakter. De OR vindt het belangrijk dat er plekken in deze organisatie zijn waar dit kan.”

Verkiezingen
In maart 2024 wordt een nieuwe OR gekozen. “De vorige verkiezingen waren de eerste in lange tijd”, vertelt Michiel. “Toen waren er meer kandidaten dan plekken in de OR en daar hopen we nu weer op. We zoeken uit alle afdelingen van de organisatie vertegenwoordigers. Om zo een goede afspiegeling van de organisatie te zijn.”

Altijd in beweging
Herkennen ze zich in het thema ‘Provincie Zeeland altijd in beweging’? Annelien: “Dat is helemaal waar ja. Er is altijd wel een hoek waar wat gebeurt. Waar opnieuw gekeken wordt, doen we het nog goed?” Michiel: “Ik ben zelf erg in beweging. Ook letterlijk. Onze kantoren in de Abdij nodigen uit om in beweging te komen. Je loopt voor een overleg naar de overkant van het gebouw of naar de ontmoetingsruimtes. En dat is maar goed ook, anders roesten we vast achter de computer.