Traverse Kapellebrug
Algemeen
Project: |
N290 Traverse Kapellebrug |
Document: | Voortgangsrapportage |
Periode: | Februari, maart en april 2024 |
Status: | Definitief |
Datum: | 28-5-2024 |
Bestuurlijk opdrachtgever: |
dhr. A.J. van der Maas |
Projectomschrijving
De Provinciale weg N290 is een gebiedsontsluitingsweg in Oost Zeeuws-Vlaanderen. Een gebiedsontsluitingsweg is een weg die de schakel vormt tussen woongebied en een hoofdweg. De N290 sluit aan op de N61 en N62 ten zuiden van Terneuzen. De weg leidt via Zaamslag en Hulst naar de Nederlands-Belgische grens bij Kapellebrug. Het project is het deel van de N290 door Kapellebrug en heet de Gentsevaart. De Gentsevaart gaat door de bebouwde kom en noemen we daarom ook wel de Traverse Kapellebrug. De weg zit constructief aan het einde van de levensduur en pakken we daarom volledig aan. Er komt een nieuwe weg op de bestaande plek. We maken hierbij meteen gebruik van de mogelijkheid om de weg binnen de bebouwde kom van Kapellebrug opnieuw in te richten. De Gentsevaart is een drukke weg door Kapellebrug met veel woningen en bedrijven langs beide kanten. Door de verkeersdrukte en het vrachtverkeer, ervaren omwonenden regelmatig hinder. Er ontstaan ook onveilige situaties voor fietsers en voetgangers. Met een nieuw ontwerp van de weg verbeteren we de verkeersveiligheid en beperken we de hinder zonder dat dit ten koste gaat van de doorstroming. Bovendien zullen deze verbeteringen een positieve bijdrage leveren aan de leefbaarheid in het dorp.
Belangrijkste ontwikkelingen
Op 9 februari 2024 hebben PS ingestemd met het statenvoorstel “Start realisatiefase”. PS heeft hiermee ingestemd met de overgang van het project naar de realisatiefase, de bijbehorende kredietverhoging van € 3 miljoen en uitvoering van het project conform het definitief ontwerp inclusief kleine verbeteringen.
Daarnaast zijn er de volgende ontwikkelingen:
- Besluiten van de bevoegde gezagen op de aanvraag van de benodigde vergunningen.
- De netbeheerders zijn begin april gestart met het verleggen en vernieuwen van de kabels en leidingen.
Status en voortgang
Beheersaspect: | Kwaliteit | Geld | Tijd | Risico | Omgeving |
Status: | |||||
Voortgang: |
Budget
|
Planning
|
Huidige projectfase: | Realisatiefase |
Percentage gereed: | 10% |
Voortgang algemeen
Zoals hierboven al aangegeven bevindt het project zich in de realisatiefase.
In deze rapportageperiode is verder gewerkt aan het verkrijgen van de benodigde vergunningen. De aanvraag van de vergunningen is gedaan en de definitieve besluiten zijn ter inzage gelegd door de bevoegde gezagen. Er van uitgaande dat er geen langdurige bezwaar- en beroepsprocedures komen, zijn de vergunningen onherroepelijk voor de start van de uitvoerende werkzaamheden.
Ook is de benodigde grond verworven of er zijn afspraken gemaakt over de toekomstige verwerving of het gebruik van de grond. Verder zijn de netbeheerders begin april gestart met het verleggen en vernieuwen van de kabels en leidingen. De gemeente Hulst heeft een deel van de werkzaamheden aan het riool al uitgevoerd. Daarnaast is een contract opgesteld voor de overige werkzaamheden aan het riool. Dit wordt gezamenlijk met de werkzaamheden van de Provincie aanbesteed. Deze aanbesteding is inmiddels in voorbereiding met een interessepeiling. Hiermee willen we nagaan of marktpartijen belangstelling hebben om in te schrijven op de uitvoering van het werk.
Voor de uitvoering van het project zijn afspraken nodig met de gemeente Hulst. Een samenwerkingsovereenkomst legt de kaders voor de uitvoering vast en bevat de concrete verplichtingen van beide partijen om tot uitvoering van het project te komen. Deze overeenkomst is gereed en zal, kort na deze rapportageperiode, worden voorgelegd en ondertekend door de Provincie en gemeente.
Kwaliteit
Status: | |
Voortgang: |
Het vastgestelde ontwerp bepaalt de kwaliteitseisen van het op te leveren projectresultaat. Bij de uitwerking van dit ontwerp naar een uitvoeringscontract worden de kwaliteitseisen gespecificeerd zodat er aanbesteed kan worden. Daarbij worden ook de resultaten betrokken van diverse onderzoeken naar onder andere milieu, bodem, natuur, archeologie, geluid, en trillingen. Ook de uitkomsten van de analyse voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) worden betrokken bij het bepalen van de kwaliteitseisen. Bij het uitvoeren van de werkzaamheden zal worden toegezien op de gestelde kwaliteitseisen.
Geld
Status: | |
Voortgang: |
Het door PS toegekende investeringskrediet voor het project is in totaal € 8,6 miljoen. Tot en met eind april 2024 zijn er voor € 1.489.000 kosten gemaakt en verplichtingen aangegaan. De gemeente Hulst draagt € 230.000 bij aan de reconstructie. Daarnaast zijn de kosten voor de vernieuwing van het riool voor de gemeente Hulst.
De kosten van toekomstig beheer en onderhoud (na de reconstructie) komen niet ten laste van het investeringskrediet.
Tijd
Status: |
|
Voortgang: |
De planning van het project kent de volgende mijlpalen:
- April 2024: start realisatiefase
- September 2024: start aanbesteding
- Januari 2025: start uitvoerende werkzaamheden
- April 2026: oplevering projectresultaat
- April 2026: start afrondingsfase
- September 2026: einde project
De netbeheerders zijn begin april gestart met het verleggen en vernieuwen van de kabels en leidingen en verwachten drie maanden uitloop van deze werkzaamheden. Op basis hiervan zijn bovenstaande mijlpalen ook drie maanden doorgeschoven. De einddatum van het project is ongewijzigd.
Onze recente ervaringen met aanbestedingen is dat er grote kans is op beperkte inschrijvingen in verband met personeelstekorten bij de aannemers. We houden in de planning rekening met een periode van 15 maanden voor de uitvoering van de werkzaamheden. Dit is langer dan gebruikelijk zodat de aannemer ruimte heeft om de werkzaamheden flexibeler in te plannen. Dit draagt naar verwachting bij aan een succesvolle aanbesteding.
Bovenstaande projectplanning is opgesteld en wordt met de verschillende uit te voeren acties in meer detail bijgehouden via een planningstool. Maandelijks wordt deze detailplanning van de huidige fase met het projectteam doorgenomen en waar nodig bijgesteld.
Risico
Status: | |
Voortgang: |
Risicobeheersing vindt plaats aan de hand van regelmatig uitgevoerde risicoanalyses. De risico’s worden minimaal iedere drie maanden geactualiseerd. Hierbij behoren ook de beheersmaatregelen. We bekijken de risico’s tijdens een bijeenkomst met het projectteam, indien nodig met aanvullende expertise. Per beheersmaatregel wordt een actiehouder aangewezen. De voortgang/effecten van de beheersmaatregelen worden via de actielijst van het projectteam bewaakt. De inspanning zal zich vooral richten op het beheersen van de risico's met de grootste gevolgen. Een project is dynamisch en naarmate het project vordert, kunnen de onzekerheden afnemen. Daarnaast kunnen er nog steeds risico’s optreden met gevolg voor het projectbudget, de planning en fasering.
Op basis van de meest recente actualisatie zijn de grootste risico’s:
- Als gevolg van omleidingen en langdurige afzettingen bestaat de kans dat bedrijven en belangenverenigingen door de slechte bereikbaarheid protesten uiten en/of claims indienen met als gevolg negatieve publiciteit, extra kosten en mogelijk langere doorlooptijd.
- Het moeten opstarten van een onteigeningsprocedure, als de gronden voor de aanleg van de rotonde niet minnelijk verworven kunnen worden. Met als gevolg een langere doorlooptijd en extra kosten.
Omgeving
Status: | |
Voortgang: |
Het draagvlak in de omgeving is groot. Uit informatiebijeenkomsten is gebleken dat, ondanks dat er eerder extra wensen waren ten aanzien van het project, de tevredenheid groot is over het ontwerp en de plannen voor het verbeteren van de leefbaarheid en verkeersveiligheid. De grootste zorg van de omgeving is de bereikbaarheid van het lokale bedrijfsleven en het risico op sluipverkeer tijdens de werkzaamheden.
Bij de uitvoering zullen we gaan werken met een halve wegafzetting. Hiermee blijven bedrijven en woningen tijdens de werkzaamheden bereikbaar voor bestemmingsverkeer. Het doorgaand vrachtverkeer leiden we om via de N290 naar de Tractaatweg en Expressweg en omgekeerd. Voor doorgaand personenverkeer zijn er meerdere opties.
Met regelmaat worden nieuwsbrieven verspreid onder de bewoners en bedrijven rondom de Gentsevaart. Deze nieuwbrieven en andere relevante informatie over het project voor bewoners, bedrijven en andere belangstellenden is terug te vinden op de website www.zeeland.nl/kapellebrug. Het is ook mogelijk om contact op te nemen met vragen of opmerkingen over het project via het mailadres kapellebrug@zeeland.nl
Naar aanleiding van de wens van Provinciale Staten is in overleg met de dorpsraden van Kapellebrug en Clinge een kunstenaar en een ontwerp gekozen voor een kunstobject op de nieuwe rotonde op de kruising van de Gentsevaart en de Molenstraat. De voorbereidingen voor het realiseren van het object zijn gestart.
Legenda status en voortgang
Op orde | Positieve ontwikkeling | ||
Er dreigen afwijkingen | Gemiddelde ontwikkeling | ||
Bijstelling is noodzakelijk | Negatieve ontwikkeling |
Scopebeschrijving
De volgende onderdelen vormen de scope van het project:
- Reconstructie van de Gentsevaart inclusief verkeer remmende maatregelen en fietsoversteken met opstelplaatsen en aan weerszijden van de rijbaan een voet- en fietspad.
- Aanleg van een rotonde met aansluitingen op de Gentsevaart, Molenstraat, parallelweg Gentsevaart en Roskamstraat.
- Dempen van de watergang en aanbrengen van de aansluiting Roskamstraat op de nieuw te leggen rotonde.
- Aanpassen van de openbare verlichting, bewegwijzering, bebording en beplanting en het realiseren van aansluitingen op bestaande wegen.
- Aanpassingen kadastrale grenzen en benodigde grondaankopen.
- De bijdrage aan een vijftal Duurzame Ontwikkelingsdoelen zoals opgenomen in de MVI-ambitie van dit project.
Onderdelen die niet voor rekening van het projectbudget komen, maar door de gemeente Hulst worden gefinancierd en wel worden opgenomen in het uitvoeringscontract dat wordt gesloten met de aannemer voor de reconstructie:
- Aanleg van een nieuw riool voor afvoer van hemelwater met een uitstroomvoorziening op de watergang bij de Roskamstraat inclusief voetpad.
- Vervangen en/of verplaatsen van de gemeentelijke verlichting.
- Vervangen van een deel van het bestaande riool.
Relevante besluiten
GS |
|
PS |
|
Extra toelichting
N.v.t.