Traverse Kapellebrug
Algemeen
Project: |
N290 Traverse Kapellebrug |
Document: | Voortgangsrapportage |
Periode: | februari, maart en april 2023 |
Status: | Definitief |
Datum: | 9-5-2023 |
Bestuurlijk opdrachtgever: |
dhr. A.J. van der Maas |
Korte omschrijving
De Provinciale weg N290 is een gebiedsontsluitingsweg in Oost Zeeuws-Vlaanderen. Deze weg sluit aan op de N61 en N62 ten zuiden van Terneuzen en leidt via Zaamslag en Hulst naar de Nederlands-Belgische grens bij Kapellebrug. Het project betreft het deel van de N290 door Kapellebrug en heet de Gentsevaart. De Gentsevaart gaat door de bebouwde kom en noemen we daarom ook wel de Traverse Kapellebrug. De Traverse Kapellebrug zit constructief aan het einde van de levensduur en wordt daarom volledig gereconstrueerd. Er komt zodoende een nieuwe weg op de bestaande locatie. Deze omstandigheid biedt de mogelijkheid om de weg binnen de kom van Kapellebrug opnieuw in te richten.
De Gentsevaart is een drukke weg door Kapellebrug met veel woningen en bedrijven langs beide kanten. Door de verkeersdrukte en het vrachtverkeer wordt door omwonenden hinder ondervonden en zijn er onveilige situaties voor met name fietsers en voetgangers. Met een nieuw ontwerp van de weg wordt ingezet op verbetering van de verkeersveiligheid en het beperken van de hinder zonder dat dit ten koste gaat van de doorstroming. Met deze verbeteringen wordt ook een positieve bijdrage geleverd aan de leefbaarheid in Kapellebrug.
Achtergrond
Het is behoorlijk druk op de Gentsevaart in Kapellebrug en er wordt vaak te hard gereden. Door de nabijheid van bedrijventerreinen in de gemeente Hulst en de Antwerpse haven is er ook veel vrachtverkeer. In het weekend gaan veel dagjesmensen via de N290 boodschappen halen. Door de drukte in combinatie met te hard rijden wordt er in Kapellebrug regelmatig geluidsoverlast ervaren en is het tegelijkertijd onveilig voor voetgangers en fietsers om de weg over te steken.
De reconstructie heeft niet tot doel om de verkeersintensiteit te beïnvloeden. Wel zijn de gevolgen van verkeersdrukte en te hard rijden zoals verkeersonveiligheid en geluidhinder nadrukkelijke aandachtspunten in het definitief ontwerp. Om de verkeerssituatie in Kapellebrug aan te pakken gaat de Provincie samen met de gemeente Hulst de Gentsevaart vanaf de Belgische grens tot aan de kruising Gentsevaart/Molenstraat reconstrueren.
De kern van het project bestaat uit de volgende onderdelen:
- Aanleg fiets- en voetpaden aan beide zijden van de weg.
- Aanleg van een nieuwe rotonde bij de aansluiting Molenstraat.
- Aanleg verkeerseilanden voor veiligere fiets- en voetgangersoversteekplaatsen.
- Aanleg overige snelheid beperkende elementen.
- Optimaliseren van aansluitingen met andere straten (Roskamstraat en Brouwerijstraat).
- Vernieuwing van het gemeentelijk riool.
Voortgang algemeen
Het project bevindt zich in de voorbereidingsfase.
In de afgelopen rapportageperiode zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
- Voor de vergunningverlening is een natuurtoets uitgevoerd en afgerond. Uit deze toets blijkt dat een vleermuisvriendelijke inrichting van de verlichting en de groenvoorziening nodig is bij de nieuw aan te leggen rotonde. De uitvoering van deze maatregelen vindt plaats in de realisatiefase.
- Een trillingsonderzoek is uitgevoerd en afgerond. Uit de metingen en prognoses blijkt dat de reconstructie geen negatieve gevolgen heeft. De trillingen blijven binnen de geldende normen.
- Voor de benodigde grondverwerving zijn diverse werkzaamheden uitgevoerd waardoor er voortgang blijft op dit proces.
- Werkzaamheden zijn uitgevoerd voor een geluidsonderzoek. Het onderzoek is nog niet afgerond.
- Werkzaamheden zijn uitgevoerd voor het laten onderzoeken van de stikstofdepositie: een offerte van een gespecialiseerd bureau is inmiddels ontvangen. Dit bureau gaat via emissie- en depositieberekeningen onderzoeken wat de effecten van de werkzaamheden zijn op de omliggende stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden in zowel Nederland als België.
In de vorige rapportageperiode zijn bedrijven geïnformeerd over de voorgenomen omleidingsroutes. De definitieve omleidingsroutes worden bepaald na de aanbesteding van de reconstructie. In de tussenliggende periode vindt de technische uitwerking van de omleidingsroutes plaats en is er aandacht voor het informeren van belanghebbenden.
Relevante besluiten
GS |
|
PS |
|
Voortgang per projectfase
Projectfase | % gereed | Begin | Eind |
Initiatieffase | 100 | Mei 2020 | Juli 2021 |
Definitiefase | 100 | Juli 2021 | Mei 2022 |
Ontwerpfase | 100 | Juli 2021 | Mei 2022 |
Voorbereidingsfase | 35 | Juni 2022 | Maart 2024 |
Realisatiefase | 0 | April 2024 | Maart 2025 |
Afrondingsfase | 0 | April 2025 | September 2025 |
Geld (huidige status)
Geld (vorige status)
Geld
Het investeringskrediet voor het project is in totaal € 5,6 miljoen. Daarnaast hebben Provinciale Staten via de najaarsnota 2022 een bedrag van € 1,45 miljoen gereserveerd in de investeringsagenda voor een verhoging van het investeringskrediet.
Per begin april 2023 zijn er voor € 422.000 kosten gemaakt en verplichtingen aangegaan. De gemeente Hulst draagt € 200.000 (exclusief BTW) bij aan de reconstructie en er is nog een extra bijdrage van maximaal € 30.000 mogelijk voor de aansluiting bij de supermarkt. Daarnaast zijn de kosten voor de vernieuwing van het riool voor de gemeente Hulst. De kosten van toekomstig beheer en onderhoud (na de reconstructie) komen niet ten laste van het investeringskrediet.
De huidige status is groen omdat de inschatting is dat het projectkrediet, inclusief de reservering in de investeringsagenda en overige bijdragen, voldoende is om de benodigde werkzaamheden uit te voeren. Voorafgaand aan de overgang van de voorbereidingsfase naar de realisatiefase wordt nog een laatste raming opgesteld. Zo is er voorafgaand aan de aanbesteding duidelijkheid over het benodigde krediet en kunnen Provinciale Staten dit meenemen in de definitieve besluitvorming.
Organisatie (huidige status)
Organisatie (vorige status)
Organisatie
Naast het projectteam wordt er naar behoefte ook gebruik gemaakt van aanvullende interne en externe expertise. Zo is sinds februari 2023 een externe technisch manager toegevoegd aan het projectteam.
Gezien de nauwe samenwerking met de gemeente Hulst is er periodiek overleg met de projectleider van de gemeente Hulst om werkzaamheden af te stemmen. Indien nodig vindt er ook bestuurlijk overleg plaats met de gemeente Hulst.
Risico (huidige status)
Risico (vorige status)
Risico
Risicobeheersing vindt plaats aan de hand van regelmatig uitgevoerde risicoanalyses. De risico’s worden minimaal iedere drie maanden geactualiseerd. Hierbij behoren ook de beheersmaatregelen. We bekijken de risico’s tijdens een bijeenkomst met het projectteam, indien nodig met aanvullende expertise. Per beheersmaatregel wordt een actiehouder aangewezen. De voortgang/effecten van de beheersmaatregelen worden via de actielijst van het projectteam bewaakt. De inspanning zal zich vooral richten op het beheersen van de risico's met de grootste (financiële) gevolgen. Daarnaast zal expliciet rekening gehouden worden met mogelijke juridische risico’s. Een project is dynamisch en naarmate het project vordert, kunnen de onzekerheden afnemen. Daarnaast kunnen er nog steeds risico’s optreden met gevolg voor de planning en fasering.
Op basis van de meest recente actualisatie zijn de grootste risico’s:
- Een onvoorziene vertraging in het verlenen van de omgevingsvergunning bijvoorbeeld door bezwaar en beroep of knelpunten gerelateerd aan stikstofdepositie met als gevolg uitloop van het project en extra (proces)kosten.
- Buitengewone stijging van de marktprijzen die er voor zorgen dat de voorbereiding en uitvoering van de reconstructie duurder worden dan voorzien in de meest recente raming.
- Het moeten treffen van extra maatregelen voor het realiseren van de omleidingsroutes.
- Het moeizaam verlopen van de grondverwerving wat kan leiden tot vertraging en extra (proces)kosten.
Kwaliteit (huidige status)
Kwaliteit (vorige status)
Kwaliteit
Het definitief ontwerp bepaalt voor een belangrijk deel de kwaliteitseisen van het op te leveren projectresultaat. Bij de uitwerking van dit ontwerp naar een uitvoeringscontract worden de kwaliteitseisen nader gespecificeerd. Daarbij worden ook de resultaten betrokken van diverse onderzoeken zoals een milieukundig onderzoek, een natuurtoets en archeologisch onderzoek.
Ook de uitkomsten van de analyse voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen worden betrokken bij het bepalen van de kwaliteitseisen. Waar nodig wordt er gebruik gemaakt van externe expertise en de toepassing van second opinions.
Bij het bepalen van de kwaliteitseisen wordt voldaan aan wet- en regelgeving en wordt rekening gehouden met CROW-richtlijnen. Ook functionele wensen en gebruikerswensen wegen mee.
Informatie (huidige status)
Informatie (vorige status)
Informatie
Minimaal ieder kwartaal wordt gerapporteerd over de voortgang aan de ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever. Provinciale Staten worden driemaandelijks geïnformeerd via de reguliere voortgangsrapportages grote projecten en bij fase overgangen. Bij majeure tussentijdse ontwikkelingen, die invloed hebben op de scope van het project, worden GS en PS separaat geïnformeerd buitenom reguliere rapportage momenten.
Met regelmaat worden nieuwsbrieven verspreid onder de bewoners en bedrijven rondom de Gentsevaart. Deze nieuwbrieven en andere relevante informatie over het project voor bewoners, bedrijven en andere belangstellenden is terug te vinden op de website www.zeeland.nl/kapellebrug Het is ook mogelijk om contact op te nemen met vragen of opmerkingen over het project via het mailadres kapellebrug@zeeland.nl
Naar aanleiding van de wens uit Provinciale Staten zijn gesprekken gevoerd met de dorpsraden van Kapellebrug en Clinge over een mogelijk kunstwerk op de nieuwe rotonde op de kruising van de Gentsevaart en de Molenstraat.
Tijd (huidige status)
Tijd (vorige status)
Tijd
In het projectplan N290 Traverse Kapellebrug is onderstaande planning per projectfase opgenomen. Deze planning is ook opgenomen in het door PS goedgekeurde eindefasedocument “definitie- en ontwerpfase N290 Traverse Kapellebrug”:
- Voorbereidingsfase: juni 2022 - maart 2024 (uitgaande van geen langdurige bezwaar- en beroepsprocedures).
- Realisatiefase: april 2024 - maart 2025.
- Afrondingsfase: april 2025 - september 2025.
Naast de planning kent het project ook de volgende mijlpalen:
- Instemming van Provinciale Staten met de verschillende faseovergangen op basis van een eindefasedocument.
- De verwerving van de benodigde gronden.
- Uitvoeringscontract gereed en gunning van het werk.
- Start uitvoering (in de realisatiefase).
- Oplevering van het werk.
- Start afrondingsfase.
Bovenstaande projectplanning per fase is opgesteld en wordt met de verschillende uit te voeren acties in meer detail bijgehouden via de planningstool Primavera. Maandelijks wordt deze detailplanning van de huidige fase doorgenomen en waar nodig bijgesteld. Het is mogelijk dat als gevolg van onverwachte gebeurtenissen deze planning uitloopt. Eventuele gebeurtenissen die van invloed kunnen zijn op de projectplanning zijn:
- Langdurige bezwaar- en beroepsprocedures, bijvoorbeeld bij de bestemmingsplan- of vergunningprocedure.
- Uitloop van de werkzaamheden van derden zoals netbeheerders en gemeente.
- Langdurige grondverwerving.
- Het moeten nemen van onvoorziene mitigerende maatregelen voor bijvoorbeeld flora, fauna, milieu of omleidingsroutes.
Legenda beheersaspecten
Geen indicatie | ||
G | Groen | Volgens planning |
O | Oranje | Dreigt te overschrijden |
R | Rood | Planning overschreden |